ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 13 Αυγούστου 2008
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
«Υπερταχεία» αντιλαϊκών - αντεργατικών αναδιαρθρώσεων

Η κυβέρνηση της ΝΔ ολοκληρώνει το εγκληματικό έργο του ΠΑΣΟΚ

Στη λειτουργία του ΟΣΕ με πλήρη ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια προχωρά ολοταχώς η κυβέρνηση της ΝΔ, στα πλαίσια της απελευθέρωσης της αγοράς των σιδηροδρομικών μεταφορών. Ετσι, παραδίδεται στα χέρια του κεφαλαίου ο τρίτος σημαντικός τομέας των υποδομών της χώρας μετά τις τηλεπικοινωνίες και την ηλεκτρική ενέργεια, που αποτελούν επίσης «έργο» των κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.

Η ...ανασυγκρότηση του Οργανισμού, που παρουσιάστηκε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου από τον υπουργό Μεταφορών, Κ. Χατζηδάκη, από τη μια οδηγεί στο χτύπημα των δικαιωμάτων των εργαζομένων και στην υποβάθμιση των υπηρεσιών που αφορούν στην εξυπηρέτηση των λαϊκών αναγκών και από την άλλη «εκσυγχρονίζει» εκείνα τα τμήματα που μπορούν να αποφέρουν κέρδη στο κεφάλαιο μέσω της χρήσης τους ή ακόμα και της ιδιωτικοποίησής τους. Αλλωστε, οι εμπορευματικές μεταφορές λειτουργούν από φέτος σε απελευθερωμένο καθεστώς και ήδη - όπως σημείωσε ο υπουργός - υπάρχουν οι πρώτες κρούσεις από ξένες μεταφορικές εταιρείες.

Το σχέδιο της κυβέρνησης της ΝΔ αποτελεί μεταφορά των μοντέλων ιδιωτικοποίησης που εφαρμόζονται σε μια σειρά χώρες της ΕΕ στο πλαίσιο των αντιλαϊκών - αντεργατικών πολιτικών επιλογών της Ενωσης. Παράλληλα, είναι συνέχιση των πολιτικών που εφάρμοσε το ΠΑΣΟΚ για τον ΟΣΕ με τη διάσπαση του ΟΣΕ, τη συνεχή μείωση του προσωπικού, την ανάθεση όλων και περισσότερων έργων σε ιδιώτες εργολάβους, αλλά και των αντίστοιχων σχεδιασμών που είχαν εξαγγελθεί από τις προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ αλλά δεν προχώρησαν.

Θύτες εργαζόμενοι και ο λαός

Η κυβερνητική ανασυγκρότηση, όπως είπε ο υπουργός, προβλέπει κινήσεις σε τέσσερις άξονες. Στη διαφάνεια, την ασφάλεια, την εξυγίανση, την ανάπτυξη. Τα μέτρα στοχεύουν στο χτύπημα των δικαιωμάτων των εργαζομένων και του λαού. Συγκεκριμένα προβλέπεται (σε εισαγωγικά τα όσα είπε ο υπουργός):

  • Αύξηση των εισιτηρίων με κριτήριο το κέρδος: «Διαμορφώνεται εκ νέου η τιμολογιακή πολιτική των επιβατικών μεταφορών και βασίζεται σε εμπορικά κριτήρια». Υπολογίζεται ότι μέσα στην επόμενη διετία θα σημειωθεί αύξηση «στα έσοδα από επιβατικές μεταφορές της τάξης του 100%»!
  • Συρρίκνωση και περικοπή δρομολογίων που δεν αποφέρουν κέρδος, ακόμα και αν αυτά είναι αναγκαία για την εξυπηρέτηση του λαού. «Επαναθεωρείται στρατηγικά το σύνολο των δρομολογίων (...). Η προσέγγιση αυτή μεταφράζεται σε αραίωση των δρομολογίων που δεν προσελκύουν την προτίμηση του επιβατικού κοινού και πύκνωση των δρομολογίων που καταγράφουν υψηλή επιβατική κίνηση». Στόχος είναι «να μη διαιωνίζονται δρομολόγια 4 ή 6 επιβατών».
  • Χαράτσωμα του λαού προκειμένου να λειτουργούν μη κερδοφόρα δρομολόγια. «Τα λειτουργικά τους έξοδα» θα καλύπτονται «από την Τοπική και Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση». Ουσιαστικά, τα λαϊκά στρώματα καλούνται να πληρώσουν τον ΟΣΕ δύο και τρεις φορές μέσω της φορολογίας, την αύξησης της τιμής των εισιτηρίων, τη χρηματοδότηση μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των δρομολογίων.

Επιδιώκεται η μείωση «της συνολικής μισθολογικής δαπάνης» μέσω:

  • Της νέας μείωσης του ήδη συρρικνωμένου προσωπικού. Μέχρι το τέλος του 2008 θα υπάρχει σχέδιο προγράμματος «πρόωρης εθελούσιας συνταξιοδότησης» 2.000-3.000 υπαλλήλων που θα εφαρμοστεί σταδιακά σε διάστημα δύο έως τριών ετών. Το πρόγραμμα αυτό, με βάση τη μέχρι σήμερα εμπειρία, θα οδηγήσει στην εντατικοποίηση της εργασίας του εναπομείναντος προσωπικού, αλλά και στην τεράστια επιβάρυνση του ασφαλιστικού ταμείου. Σήμερα στον ΟΣΕ απασχολούνται 6.940 εργαζόμενοι (όταν πριν μερικά χρόνια ξεπερνούσαν τις 11.000) και οι κενές οργανικές θέσεις φθάνουν περίπου τις 2.500 με βάση το τελευταίο οργανόγραμμα. Επίσης η μείωση του προσωπικού μεθοδεύεται, όπως και όλα τα προηγούμενα χρόνια, μέσω της μη αντικατάστασης του προσωπικού που συνταξιοδοτείται.
  • Της ανατροπής των εργασιακών σχέσεων και της εισαγωγής ευέλικτων μορφών εργασίας (πολυειδικότητα, «ενοικιαζόμενοι» εργαζόμενοι, συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή έργου, επέκταση εργολαβιών και άλλα): «Αλλαγές στο γενικό κανονισμό προσωπικού και γενικό κανονισμό κυκλοφορίας», «περιορισμός των υπαλλήλων επί των αμαξοστοιχιών», «ευελιξία μεταξύ κλάδων, βαθμολογικών κλιμακίων και γεωγραφικών περιοχών», «αξιοποιείται εξωτερικό προσωπικό για την κάλυψη των προσωρινών αναγκών». Ενώ είναι βέβαια η εφαρμογή των αντεργατικών νόμων και ρυθμίσεων για τις πρώην ΔΕΚΟ που προβλέπουν ότι οι νέοι εργαζόμενοι θα προσλαμβάνονται με συνθήκες εργασίας ιδιωτικού τομέα. Αλλωστε, στο σχέδιο προβλέπεται και πρόσληψη διευθυντών και από την ιδιωτική αγορά (μέχρι σήμερα προβλεπόταν η πρόσληψη μόνο γενικών διευθυντών).
Ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια

Η ανασυγκρότηση του ΟΣΕ προβλέπει ουσιαστικά τη λειτουργία τριών ξεχωριστών επιχειρήσεων. Της ΤΡΑΙΝΟΣΕ που ανεξαρτητοποιείται πλήρως από τον ΟΣΕ έως την 1η Νοέμβρη 2008. Του ίδιου του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες θα απορροφήσουν τις λοιπές θυγατρικές.

  • Η ΤΡΑΙΝΟΣΕ προικοδοτείται με μετοχικό κεφάλαιο και πάγια (βαγόνια, μηχανές και άλλα) και ουσιαστικά αναλαμβάνει την εμπορευματική εκμετάλλευση των υποδομών με στόχο «να αποδίδει στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που πρόκειται να διαμορφωθεί στον κλάδο των μεταφορικών υπηρεσιών».
  • Η ΕΡΓΟΣΕ αναλαμβάνει πλήρως τις αρμοδιότητες κατασκευής και συντήρησης έργων της γραμμής, καθώς το νομικό της πλαίσιο της επιτρέπει να λειτουργεί με βάση τους όρους της αγοράς. Η κατασκευή και η συντήρηση θα υλοποιείται «μέσω εργολαβιών».
  • Ο ΟΣΕ θα αναλάβει τη διαχείριση των υποδομών.

Επίσης, η ΕΡΓΟΣΕ απορροφά πλήρως τη ΓΑΙΟΣΕ για την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του ΟΣΕ «σε ένα ευέλικτο νομικό και διαδικαστικό περιβάλλον». Η ακίνητη περιουσία θα αξιοποιείται μέσα από συμπράξεις με ιδιώτες και, επιπλέον, επιδιώκεται η παράκαμψη των ισχυουσών διαδικασιών για απόκτηση όρων δόμησης και χρήσεων γης καθώς «είναι ιδιαίτερα χρονοβόρες».

Ακόμα προβλέπεται η δημιουργία των λεγόμενων Ανεξάρτητων Αρχών, που έργο τους θα είναι - όπως συμβαίνει και με τις υπάρχουσες αρχές άλλων τομέων - η ενίσχυση του ανταγωνισμού και η προώθηση της απελευθέρωσης της αγοράς των σιδηροδρομικών εταιρειών.

Για τα ζητήματα της ασφάλειας μέσα από συνεργασία με εμπειρογνώμονες των γαλλικών σιδηροδρόμων θα εκπονηθεί σχετική μελέτη με βάση την οποία θα καταρτιστεί έως το τέλος του 2008 πρόγραμμα για τη σιδηροδρομική ασφάλεια. Ακολούθως θα υπάρξει διαγωνισμός που θα αναθέτει σε εταιρεία τη συμβουλευτική υποστήριξη για την εφαρμογή του προγράμματος.

ΠΑΝΕΡΓΑΤΙΚΟ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ ΜΕΤΩΠΟ
Αποφάσεις στην τροχιά των αναγκών του κεφαλαίου

Ανακοίνωση της Εκτελεστικής Γραμματείας για τα σχέδια που δημοσιοποίησε χτες η κυβέρνηση

Από παλαιότερη κινητοποίηση -απεργία των εργαζομένων στον ΟΣΕ ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού
Από παλαιότερη κινητοποίηση -απεργία των εργαζομένων στον ΟΣΕ ενάντια στην ιδιωτικοποίηση του Οργανισμού
«Η ιδιωτικοποίηση του ΟΣΕ που εξήγγειλε η κυβέρνηση δεν αποτελεί κεραυνό εν αιθρία. Είναι απόφαση που υπαγορεύεται από την ΕΕ και το κεφάλαιο για την παραπέρα εξασφάλιση της κερδοφορίας του με μεγαλύτερη ακόμα εκμετάλλευση των εργαζομένων».

Τα παραπάνω σημειώνει το ΠΑΜΕ σε ανακοίνωσή του για τα αντιδραστικά σχέδια που ανακοίνωσε χτες η κυβέρνηση, προσθέτοντας: «Η κυβέρνηση της ΝΔ επικαλούμενη σαν άλλοθι τα αρνητικά αποτελέσματα που δημιούργησαν οι πολιτικές της καθώς και των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, επικαλούμενη ως άλλοθι και παριστάνοντας τον δήθεν πολέμιο των φαινομένων διαφθοράς, παρασιτισμού, αναξιοκρατίας κλπ., που είναι επίσης αποτέλεσμα των πολιτικών της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ, προχωρά στην ολοκλήρωση των αντιλαϊκών σχεδίων στον ΟΣΕ.

Μας υπόσχεται περισσότερη ιδιωτικοποίηση, περισσότερη και δημιουργικότερη λειτουργία με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια, καλύτερη προσαρμογή στις ανάγκες της απελευθέρωσης, του ανταγωνισμού και της κερδοφορίας.

Οι αποφάσεις της κυβέρνησης με το λεγόμενο σχέδιο εξυγίανσης προϋποθέτουν:

  • Τη χειροτέρευση της θέσης των εργαζομένων με χιλιάδες απολύσεις μέσω της "εθελούσιας" εξόδου, όταν οι ελλείψεις είναι τεράστιες, με ανατροπές στις εργασιακές σχέσεις, με μείωση μισθών.
  • Τη χειροτέρευση της θέσης όλων των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, με την περικοπή διαδρομών, με την οποία θα αποκλειστούν ολόκληρες περιοχές, την αύξηση των εισιτηρίων, τη μείωση της ασφάλειας των επιβατών.
  • Το χαράτσωμα του λαού για ακόμη μία φορά μέσω της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να έχει συγκοινωνία.

Η πολιτική αυτή της κυβέρνησης είναι συνέχεια των πολιτικών που εφάρμοσαν όλα τα προηγούμενα χρόνια οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ με την εισβολή εργολάβων και μεγαλοεπιχειρηματιών στον ΟΣΕ, αύξηση εισιτηρίων, συρρίκνωση δρομολογίων, μείωση προσωπικού».

Ταξική απάντηση τώρα!

Το ΠΑΜΕ καταγγέλλει και εκφράζει την αντίθεσή του στις αποφάσεις της κυβέρνησης και στις πολιτικές της ΕΕ που εφαρμόζει και έχουν τη στήριξη της αξιωματικής αντιπολίτευσης και των κομμάτων του ευρωμονόδρομου.

Σημειώνει την ανάγκη «οι εργαζόμενοι, με την πάλη τους, κάνοντας στην άκρη τον εργοδοτικό και κυβερνητικό συνδικαλισμό που όλα τα προηγούμενα χρόνια αποτέλεσε και αποτελεί ακόμα έναν από τους μοχλούς υλοποίησης των αντιλαϊκών σχεδίων στον ΟΣΕ, να εμποδίσουν την πολιτική τόσο της κυβέρνησης όσο και του ΠΑΣΟΚ. Διαφορετικά είναι σίγουρο ότι θα μεγαλώνει ακόμα περισσότερο η απόσταση ανάμεσα στη λαϊκή ανάγκη για ένα σιδηρόδρομο ποιοτικά αναβαθμισμένο και προσιτό στο λαϊκό βαλάντιο με κριτήριο λειτουργίας του τις λαϊκές ανάγκες και τις προσφερόμενες από αυτόν υπηρεσίες.

Η δράση των εργαζομένων του ΟΣΕ μαζί με τη δράση όλων των εργαζομένων των πρώην ΔΕΚΟ, ο συντονισμένος αγώνας όλης της εργατικής τάξης για την παρεμπόδιση των σχεδίων του δικομματισμού και της Ευρωπαϊκής Ενωσης για τις επιχειρήσεις αυτές, η δημιουργία των προϋποθέσεων ώστε οι υποδομές της χώρας μαζί και ο ΟΣΕ να γίνουν λαϊκή περιουσία και να λειτουργούν με αποκλειστικό κριτήριο τις λαϊκές ανάγκες είναι ο πραγματικός μονόδρομος για τους εργαζόμενους».

Το ΠΑΜΕ καλεί τους εργαζόμενους και τα συνδικάτα να εκφράσουν την αντίθεσή τους και να οργανώσουν την πάλη τους για να μην περάσουν τα αντεργατικά - αντιλαϊκά μέτρα. Να πάρουν μέρος στη σημερινή παράσταση διαμαρτυρίας, στις 6 το απόγευμα, στο υπουργείο Μεταφορών.

ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΟ ΚΟΜΜΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Οδυνηρές συνέπειες για το σύνολο των εργαζομένων

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ για το σχέδιο της κυβέρνησης για τον ΟΣΕ

Με αφορμή το σχέδιο της κυβέρνησης για τη δήθεν εξυγίανση του (ΟΣΕ) το Γραφείο Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ εξέδωσε την παρακάτω ανακοίνωση:

«

Με το λεγόμενο σχέδιο "εξυγίανσης", η κυβέρνηση της ΝΔ συνεχίζει από εκεί που σταμάτησε η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επιδιώκοντας να ολοκληρώσει το διαχρονικό έγκλημα της υποβάθμισης - διάλυσης των σιδηροδρόμων, με τελικό στόχο την πλήρη παράδοση των κερδοφόρων τομέων του στο κεφάλαιο. Ο σχεδιασμός της βαδίζει παράλληλα με την απελευθέρωση των σιδηροδρόμων που προωθεί η ΕΕ: Μέχρι το τέλος του χρόνου απελευθέρωση των εμπορικών αμαξοστοιχιών και μέχρι το 2010 και των επιβατικών.

Το σχέδιο της κυβέρνησης δεν αποτελεί απάντηση, όπως ισχυρίζεται, στην απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον ΟΣΕ και που πληρώνουν τόσο οι επιβάτες, όσο και οι εργαζόμενοι σε αυτόν. Στην πραγματικότητα αξιοποιεί αυτήν την κατάσταση, για την οποία και η ίδια ευθύνεται, για να προωθήσει τα σχέδια της πλήρους διάλυσης - ιδιωτικοποίησης.

Αυτό πραγματοποιείται με:

-- Τη συνέχιση των περικοπών συρμών και δρομολογίων.

-- Τις νέες αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων.

-- Την πλήρη διάσπαση του ΟΣΕ, με την αποκοπή της "ΤΡΑΙΝΟΣΕ" και τη λειτουργία της με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. Την ιδιωτικοποίηση τομέων του ΟΣΕ, μέσω των ΣΔΙΤ, που και σήμερα ενδιαφέρουν επιχειρηματίες.

-- Τη μείωση του αριθμού των εργαζομένων κατά 2.000 - 3.000, όταν οι υπάρχουσες ελλείψεις σε προσωπικό είναι τεράστιες.

-- Το χτύπημα των εργασιακών σχέσεων και τη μείωση των μισθών των εργαζομένων.

Αν υλοποιηθούν αυτά τα μέτρα, οι συνέπειες δε θα είναι οδυνηρές μόνο για τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, αλλά για το σύνολο των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων, που έχουν ανάγκη και είναι δικαίωμά τους οι φθηνές και ασφαλείς σιδηροδρομικές υπηρεσίες. Θα αυξηθούν οι κίνδυνοι για την ασφάλεια των αμαξοστοιχιών, των εργαζομένων και των επιβατών. Τα σκάνδαλα όχι μόνο δε θα περιοριστούν, αλλά θα αυξηθούν.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους στον ΟΣΕ, και γενικότερα, να απορρίψουν αυτά τα σχέδια και αποφασιστικά να τα αντιπαλέψουν. Απάντηση σε αυτήν την πολιτική μπορούν να δώσουν μόνο από θέση συνολικής απόρριψης της πολιτικής των ιδιωτικοποιήσεων και της απελευθέρωσης των μεταφορών που προωθεί η ΕΕ με τη συμφωνία ΝΔ - ΠΑΣΟΚ.

Εκσυγχρονισμός των σιδηροδρόμων προς όφελος των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων μπορεί να γίνει μόνο όταν ο σιδηρόδρομος γίνει λαϊκή περιουσία, σε μια λαϊκή οικονομία με λαϊκή εξουσία».

Αμεση απάντηση από το ΠΑΜΕ

Παράσταση διαμαρτυρίας και περιοδείες σήμερα

Δίνοντας άμεση απάντηση στα αντιδραστικά κυβερνητικά σχέδια για τον ΟΣΕ, το ΠΑΜΕ διοργανώνει σήμερα, Τετάρτη, στις 6 μ.μ. παράσταση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Μεταφορών. Παράλληλα, οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στον ΟΣΕ, μαζί με συνδικαλιστικά στελέχη από άλλους κλάδους, θα πραγματοποιήσουν σήμερα περιοδείες στους παρακάτω χώρους δουλειάς:

  • Στο ΚΕΠ (Κεντρικό Εργοστάσιο του ΟΣΕ στον Πειραιά)
  • Στο ΜΙΑ (Μηχανοστάσιο του ΟΣΕ Αγ. Ιωάννη Ρέντη)
  • Στο κεντρικό κτίριο του ΟΣΕ στην Καρόλου

Τέλος, την άμεση σύγκληση του ΔΣ της Ομοσπονδίας Εργαζομένων στους σιδηροδρόμους απαίτησε χτες η παράταξη της ΔΕΣΚ ΟΣΕ.

Στα όρια της προβοκάτσιας

Μόνο ως προκλητική μπορεί να χαρακτηριστεί η προσπάθεια του υπουργού Μεταφορών να ρίξει τις ευθύνες για την κατάσταση του ΟΣΕ στους εργαζόμενους. Ετσι, ήταν συνεχείς οι αναφορές του στις υπέρογκες, κατά την άποψη της κυβέρνησης, αμοιβές των εργαζομένων, στις συνεχώς αυξανόμενες δαπάνες μισθοδοσίας, στη χαμηλή παραγωγικότητα των ελληνικών σιδηροδρόμων και άλλα παρόμοια. Οι προσπάθειες και της σημερινής κυβέρνησης - όπως και όλων των προηγουμένων που προωθούσαν τα εγκληματικά σχέδια της ιδιωτικοποίησης των ΔΕΚΟ - να ενεργοποιήσει τα κοινωνικά ...αντανακλαστικά ενάντια στους εργαζόμενους είναι ολοφάνερες. Δεν είναι τυχαίο από αυτή την άποψη ότι μέλος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου αναφέρθηκε σε έρευνα που εντελώς ...συμπτωματικά έγινε μόλις προχτές (μία μέρα πριν δοθεί η υπουργική συνέντευξη), από την οποία, όπως είπε, διαπιστώθηκε ότι εργαζόμενοι έλειπαν από τη δουλειά και ότι κάποιοι δε ...φορούσαν την ενδεδειγμένη φόρμα εργασίας. Σε αποκορύφωμα της αντεργατικής πρόκλησης, ο ίδιος ο υπουργός έφτασε στο σημείο να πει ότι η κυβέρνηση δε θα ανεχθεί τους κλέφτες και τους τεμπέληδες!

Με αυτό τον επαίσχυντο τρόπο επιχειρούν να καλύψουν τόσο τις ευθύνες των κυβερνήσεων του κεφαλαίου, που όλα τα προηγούμενα χρόνια είχαν, κυριολεκτικά, εγκαταλείψει τον ΟΣΕ, όσο και τη σημερινή μεθόδευση, που απώτερο στόχο έχει τη δημιουργία των απαιτούμενων όρων και προϋποθέσεων για την ιδιωτικοποίηση των κερδοφόρων τμημάτων των ελληνικών σιδηροδρόμων.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ