ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 31 Οχτώβρη 1998
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΠΟΙΗΜΕΝΗ" ΥΓΕΙΑ!

Στις 19.10.98, σε εκδήλωση που συνδιοργανώθηκε από την Αρχιεπισκοπή Αθηνών, τον Πανελλήνιο Ιατρικό Σύλλογο και τον Ιατρικό Σύλλογο Αθηνών, μίλησε σε ακροατήριο κυρίως γιατρών ο αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος με θέμα "Ηθική και πνευματική θεώρηση της οικονομικοποιημένης υγείας".

Ολος σχεδόν ο αστικός Τύπος πρόβαλε ανάλογα την ομιλία του αρχιεπισκόπου, δημοσιεύοντας αποσπάσματα απ' αυτή.

Από το γραπτό κείμενο της ομιλίας που διανεμήθηκε, εμείς θα παραθέσουμε ορισμένα μόνο, αυτούσια όμως, αποσπάσματα - άκρως αποκαλυπτικά και από μόνα τους - μαζί με ορισμένα δικά μας σχόλια που - ομολογούμε - δεν μπορέσαμε να αποφύγουμε.

Μαθαίνουμε λοιπόν από το κείμενο της ομιλίας ότι: "... το κόστος υγείας τις τελευταίες δύο δεκαετίες αυξάνει με ρυθμούς υψηλότερους από τον πληθωρισμό..." και ότι "...η πρόοδος είναι ο κατ' εξοχήν υπεύθυνος της οικονομικοποίησης της υγείας...".

Στο σημείο αυτό θα κάνουμε το πρώτο σχόλιό μας για να πούμε ότι, πέραν της "προόδου" που καθίσταται υπεύθυνη της σημερινής τάξης πραγμάτων στην υγεία - ζήτημα για το οποίο θα μπορούσαν παρά πολλά να λεχθούν - ο αρχιεπίσκοπος φαίνεται να προτιμά τη λέξη "οικονομικοποίηση" από την εμπορευματοποίηση της υγείας, λέξη που χρησιμοποιεί και στον τίτλο της ομιλίας του.

Εμάς πιο ταιριαστός θα μας φαινόταν ο όρος εμπορευματοποίηση, εξάλλου πιο κατανοητά είναι και καλύτερα λειτουργούν στο λαό τα λόγια που ο ίδιος ο Χριστός είπε για τους Γραμματείς και Φαρισαίους της τότε εποχής, ότι είχαν μετατρέψει τον οίκο του Θεού σε οίκο εμπορίου (δεν είπε ότι τον είχαν μετατρέψει σε οίκο οικονομικών συναλλαγών).

****

Επανερχόμενοι ξανά στο γραπτό κείμενο της ομιλίας του Χριστόδουλου διαβάζουμε ότι "... ένας δεύτερος λόγος που ανεβάζει το κόστος της υγείας είναι η αύξηση του γηρασμένου πληθυσμού...".

Να σημειώσουμε εδώ ότι η μακροζωία φαίνεται να δημιουργεί προβλήματα όχι μόνο στον κ. Σπράο αναφορικά με τα ασφαλιστικά ταμεία των εργαζομένων.

Παρακάτω, στόχος ξανά η πρόοδος. Διαβάζουμε ότι "... η πρόοδος της ιατρικής επιστήμης είχε ως αποτέλεσμα και την ποσοστιαία κυριαρχία των χρόνιων ασθενειών και των ανίατων αναπηριών, το κόστος των οποίων είναι ασύγκριτα υψηλότερο..."!

Ολα τα παραπάνω που παραθέσαμε και πολλά άλλα ακόμη όπως για παράδειγμα το ότι μαθαίνουμε μέσα από ομιλία αρχιεπισκόπου ότι "... ένα μαχαίρι ακτινοβολίας γ... " "κοστίζει περισσότερο από 3 εκατομμύρια δολάρια, ένας τομογράφος εκπομπής ποζιτρονίων κοστίζει σχεδόν 2 εκατομμύρια δολάρια..." κλπ., δε συνιστούν κατά τη γνώμη μας καθόλου μα καθόλου μια "ηθική και πνευματική θεώρηση" της υγείας, όπως είναι άλλωστε είναι και ο τίτλος της ομιλίας - διάλεξης του Χριστόδουλου, αλλά μια καθαρή γήινη (να το πούμε έτσι) προσέγγιση του θέματος.

****

Επίσης, δεν είναι καθόλου μα καθόλου "ηθική και πνευματική θεώρηση" της υγείας η αναφορά και η επίκληση αριθμών, κόστους και δολαρίων που ξοδεύονται δήθεν γι' αυτήν, όπως αυτό επιχειρείται για παράδειγμα στη σελίδα 12, όπου διαβάζουμε ότι "...το επί τοις εκατό ποσοστό του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος στις ΗΠΑ που διατίθεται σε έξοδα που αφορούν την ιατρική και την υγεία έχει διπλασιαστεί τις τελευταίες δεκαετίες. Το 1991 ήταν 12% και το 2000 εκτιμάται ότι θα φθάσει το 15%. Περίπου 1 τρισεκατομμύριο δολάρια ξοδεύονται ετησίως για την υγεία. Στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό το 1989 ήταν περίπου 5.1%, οι δε συνολικές ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία το 1997 έφθασαν το 3.3%...".

Είναι γεγονός ότι στην υγεία (μια που αποτελεί στόχο και αντικείμενο κερδοσκοπίας στον καπιταλισμό) ξοδεύονται πολλά χρήματα, για την υγεία όμως ξοδεύονται ελάχιστα.

Για τις πιο "προηγμένες" καπιταλιστικές χώρες, ακόμα και όταν δίνονται αριθμητικά στοιχεία, πρέπει κατά τη γνώμη μας να δίνονται συγκριτικά και με άλλους τομείς. Για παράδειγμα μπορούμε να βάλουμε το ερώτημα που όλοι ξέρουν την απάντηση. Για όπλα ξοδεύουν αυτές οι χώρες πιο πολλά χρήματα ή για την υγεία; Για το Γκολφ - άλλο παράδειγμα - δαπανώνται ετησίως στις ΗΠΑ, αλλά και σ' άλλες "προηγμένες" χώρες τεράστια ποσά.

****

Μόνο όμως οι "προηγμένες" καπιταλιστικές χώρες υπάρχουν στον πλανήτη μας; Η ετήσια έκθεση του ΟΗΕ καταγράφει για το 1998 ότι ανάμεσα στα 4,4 δισεκατομμύρια κατοίκους των υπό ανάπτυξη χωρών τα τρία πέμπτα ζουν σε κοινότητες χωρίς βασική υγιεινή, το ένα τρίτο είναι χωρίς πόσιμο νερό, το ένα πέμπτο (περίπου 1 δισεκατομμύριο άνθρωποι) δεν έχει καμία πρόσβαση σε σύγχρονες υγειονομικές υπηρεσίες! Λοιπόν; Από πού θα βρεθούν χρήματα γι' αυτούς τους ανθρώπους;

Την εποχή που ήμουν μαθητής στο δημοτικό θυμάμαι ότι στο κατηχητικό - που ήταν τότε σχεδόν υποχρεωτικό για όλους - μας έλεγαν εκτός των άλλων ότι η αρρώστια είναι κάτι που επιτρέπει ο θεός να μας συμβαίνει για να δοκιμάζει την πίστη μας... κλπ., κλπ. Δεν ξέρω αν και σήμερα εξακολουθούν να προβάλλονται παρόμοιες στην ουσία τους αντιεπιστημονικές απόψεις, πάντως από τη σελίδα 7 μαθαίνουμε ότι "... η ασθένεια θεωρείται κυρίως ως παιδαγωγία, αφορμή δηλαδή για καλλιέργεια αρετών από πλευράς του ασθενούς - υπομονής, εγκαρτέρησης, εξάρτησης από το θεό, ευγνωμοσύνης και αξιολόγησης του αγαθού της υγείας κ. ά...".

****

Δε θα δίναμε κάπως πιο ολοκληρωμένη εικόνα της ομιλίας του αρχιεπισκόπου αν δε στεκόμασταν έστω και για λίγο στις διαπιστώσεις που γίνονται και στο διά ταύτα, όπως λέμε.

Στη σελίδα 9 διαβάζουμε ότι "...σήμερα η ιατρική κατάντησε περισσότερο επιχείρηση παρά επιστήμη... " και παρακάτω ότι "... η υγεία και η ζωή μας κρίνονται πλέον με καθαρά οικονομικά και νομικά κριτήρια". Στο διά ταύτα καταλήγει "... Δε γίνεται πλέον αλλιώς"!

Οσον αφορά τώρα τις προτάσεις που διατυπώνονται. Μία από τις προτάσεις ("των ειδικών";) είναι: "Πρέπει με κάθε τρόπο να αποφευχθεί η εκμετάλλευση των ευπόρων ασθενών και η παράλληλη προώθηση των πτωχών και ανασφαλίστων στα φιλανθρωπικά και μη κερδοσκοπικά νοσοκομεία, τα οποία αναπόφευκτα θα υπερφορτωθούν"!

Ενώ σαν υπ' αριθμ. 1 πρόταση της εκκλησίας στην κατεύθυνση της διαφύλαξης "του ανθρώπινου χαρακτήρα του ιατρικού λειτουργήματος της αποτροπής της διολίσθησής του σε επάγγελμα" είναι η: "Κάθε στόχος για να επιτευχθεί βελτίωση του αγοραστικού μερίσματος είναι αξιέπαινος, βάσιμος και θεμιτός, αρκεί ο αντικειμενικός σκοπός για τη βελτίωση της περίθαλψης των ασθενών να μην παρεμποδίζει και την παράλληλη προσφορά συμπόνιας και ανθρωπιάς"! Και ο νοών νοείτω.

Βασίλης ΣΓΟΥΡΑΜΑΝΗΣ

Εμάς πιο ταιριαστός θα μας φαινόταν ο όρος εμπορευματοποίηση της υγείας. Εξάλλου πιο κατανοητά είναι και καλύτερα λειτουργούν στο λαό τα λόγια που ο ίδιος ο Χριστός είπε για τους Γραμματείς και Φαρισαίους της τότε εποχής, ότι είχαν μετατρέψει τον οίκο του Θεού σε οίκο εμπορίου, (δεν είπε ότι τον είχαν μετατρέψει σε οίκο οικονομικών συναλλαγών)...


ΤΟΥ ΑΓΑΠΙΟΥ ΣΑΧΙΝΗ, ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ, ΤΟΥ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟΥ"ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΑΝΤΕΠΙΘΕΣΗ ΤΩΡΑ"
Οι δημότες πρέπει να αντιδράσουν

- Πώς σχολιάζετε την απόφαση για αύξηση κατά 18% των δημοτικών τελών που έλαβε στην τελευταία συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης;

- Πράγματι λίγες μέρες μετά τις εκλογές, το ΔΣ με εισήγηση της διοικήσεως αποφάσισε κατά πλειοψηφία την αύξηση κατά 18% των δημοτικών τελών. Αποδείχτηκε πολύ σύντομα ότι έχει απόλυτη βάση η άποψη που καταθέσαμε κατά την προεκλογική περίοδο ότι διαμορφώνεται ένα πολιτικό μπλοκ που έχει προσδιορίσει το ρόλο της ΤΑ σαν φορομπηχτικό μηχανισμό. Ενα μπλοκ σε βάρος των δημοτών ενταγμένο στη λογική των ανταποδοτικών, για την "αντιμετώπιση" των προβλημάτων της πόλης. Στην πραγματικότητα η διοίκηση εισηγήθηκε, η ομάδα του ΠΑΣΟΚ επί της ουσίας ενέκρινε αυτή την πρόταση - διαφωνούσε μόνο για τον χρόνο, καθώς επιθυμούσε να λάβει η νέα διοίκηση την απόφαση για αύξηση των τελών - ενώ ο ΣΥΝ απουσίαζε διά του εκπροσώπου του κ. Βούγια, προφανώς για να μην πάρει το μερίδιο της ευθύνης που του αναλογεί, για την έγκριση και από την πλευρά του αυτής της αποφάσεως, κάτι που θα το έκανε αν ήταν παρών. Για άλλη μια φορά εμείς επαναλάβαμε τη θέση ότι αρνούμαστε να μπούμε στη λογική της άσκησης της πολιτικής του δήμου μέσω των ανταποδοτικών τελών. Υποστηρίζουμε ότι η διοίκηση θα πρέπει να καλέσει τους δημότες να διεκδικήσουν από την κυβέρνηση τα χρήματα που χρειάζεται για την αγορά συγχρόνων απορριμματοφόρων επισημαίνοντας ότι αποτελεί πρόκληση για τους εργαζόμενους που βρίσκονται στη λιτότητα ναπροχωρεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης τα δύο τελευταία χρόνια σε αύξηση κατά 28% των δημοτικών τελών. Η πολιτική αυτή που ασκείται από τη διοίκηση του δήμου και με τη σύμφωνη επί της ουσίας συμφωνία και του ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΝ, καταγράφει την πορεία που θα ακολουθήσει το νέο Δημοτικό Συμβούλιο όσον αφορά την αντιμετώπιση των οξυμένων προβλημάτων που έχει η Θεσσαλονίκη.

- Πιστεύετε ότι το σοβαρό πρόβλημα της καθαριότητας που αντιμετωπίζει η πόλη θα λυθεί με τους ανταποδοτικούς φόρους;

- Με την πολιτική αυτή δεν πρόκειται να λυθούν προβλήματα. Αντίθετα οδηγούμαστε σε μια όξυνση, διότι ο δρόμος της φορομπηχτικής πολιτικής μέσω των ανταποδοτικών τελών είναι ένας δρόμος που οδηγεί σε αδιέξοδο. Οι ανάγκες της πόλης θα πολλαπλασιάζονται και η ανάγκη για νέα φορομπηχτική πολιτική με βάση αυτή την πολιτική τους, θα συνεχίζεται. Η εκτίμησή μας είναι ότι οι δημότες θα πρέπει να αναπτύξουν εκείνους τους αγώνες και τα μέτωπα αντίστασης ώστε να ανατρέψουν στην πράξη αυτή την πολιτική.

- Με τη δεδομένη σύνθεση του Δημοτικού Συμβουλίου που προέκυψε μετά τις εκλογές, πώς βλέπετε να εξελίσσεται το τοπίο στο Δήμο Θεσσαλονίκης;

- Από ό,τι φαίνεται και από τη σύνθεση, δε βλέπουμε να υπάρχουν ιδιαίτερες ελπίδες για την επίλυση των οξύτατων προβλημάτων της πόλης. Νομίζουμε ότι η κρίση στο Δήμο θα μεγαλώσει και η μοναδική ελπίδα για την αντιμετώπιση της όξυνσης των προβλημάτων είναι ο λαός και οι εργαζόμενοι της Θεσσαλονίκης. Οι Θεσσαλονικείς με τις επιλογές τους, νομίζω επωμίζονται και πρέπει να το τονίσω αυτό, ένα σοβαρό μερίδιο ευθύνης για την πορεία που θα ακολουθηθεί από εδώ και πέρα, για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της πόλης.

Α. Ν.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ