ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 5 Σεπτέμβρη 1997
Σελ. /28
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΔΕΝ "ΠΕΡΠΑΤΑΕΙ" Ο "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΣ"

Δεν είναι καθόλου τυχαίες οι λαϊκές αντιδράσεις στην εφαρμογή του σχεδίου "Ι. Καποδίστριας", που όσο πλησιάζει η ψήφιση του σχετικού νομοσχεδίου για τις αναγκαστικές συνενώσεις, πολλαπλασιάζονται και εντείνονται. Ούτε, βεβαίως, μπορούν να αποδοθούν - όπως ισχυρίζονται οι αρμόδιοι κυβερνητικοί παράγοντες - αποκλειστικά σε τοπικιστικές αντιπαραθέσεις και προσωπικές φιλοδοξίες κάποιων κοινοταρχών.

Οι αντιδράσεις - που σε πολλές περιπτώσεις παίρνουν τη μορφή μαζικών και δυναμικών κινητοποιήσεων - δείχνουν, αν μη τι άλλο, ότι οι κάτοικοι της ελληνικής υπαίθρου αμφισβητούν τις "καλές" προθέσεις της κυβέρνησης, δεν πείθονται από την κυβερνητική προπαγάνδα, με αποτέλεσμα να μην "περπατάει" ο "Καποδίστριας". Ταυτόχρονα, αναδεικνύουν τη δυσφορία του λαού για τη γενικότερη αντιαναπτυξιακή πολιτική της κυβέρνησης στην περιφέρεια.

Οι κυβερνητικοί ισχυρισμοί, ότι με τις συνενώσεις επιχειρείται ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη, πέφτουν στο κενό, αφού όλοι βλέπουν να συνεχίζεται και να εντείνεται αυτή η αντιαναπτυξιακή πολιτική, που οδηγεί στην παραγωγική συρρίκνωση, στην υποβάθμιση της ποιότητας ζωής, στην ερήμωση της υπαίθρου. Πώς να πείσουν οι κυβερνώντες ότι ενδιαφέρονται για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της χώρας, όταν εργοστάσια κλείνουν, η αγροτική παραγωγή μειώνεται, έργα υποδομής δεν κατασκευάζονται, η υγεία, η παιδεία, ο πολιτισμός υποβαθμίζονται;

Ο καθένας αντιλαμβάνεται πως μέσα σε αυτό το αντιαναπτυξιακό τοπίο που έχει διαμορφωθεί, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να λειτουργήσει σαν "αναπτυξιακή νησίδα". Πολύ περισσότερο που το κράτος, με τις κυβερνήσεις του, όχι μόνο δε στάθηκε αρωγός της, αλλά αρκετές φορές αναδείχτηκε σε διώκτη της.

Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι αν περάσει το σχέδιο "Ι. Καποδίστριας", θα οδηγήσει σε μαρασμό της υπαίθρου, εξαφανίζοντας από το χάρτη της Ελλάδας τα χωριά, που αποτέλεσαν το κύτταρο της ελληνικής επαρχίας. Αυτή η προοπτική πληγώνει τον άνθρωπο της υπαίθρου, που έχει τα βιώματά του και είναι δεμένος με το χωριό του. Πολύ περισσότερο που οι κυβερνώντες δεν ένιωσαν την ανάγκη να ρωτήσουν κανέναν και προχωρούν σε αναγκαστικές συνενώσεις των κοινοτήτων. Αυτός ο κυβερνητικός "τσαμπουκάς" προκαλεί και προσβάλλει τους κατοίκους της περιφέρειας, αφού το κράτος τούς συμπεριφέρεται σαν άβουλους και παρακατιανούς υπηκόους κι όχι σαν υπεύθυνους πολίτες του.

Ταυτόχρονα προκαλούν αγανάκτηση οι κρυφές και φανερές παρεμβάσεις του κομματικού μηχανισμού του ΠΑΣΟΚ για τη διαμόρφωση του χωροταξικού σχεδιασμού των νέων δήμων. Παρεμβάσεις που, προκειμένου να εξυπηρετηθούν προσωπικά, κομματικά και εκλογικά συμφέροντα, φτάνουν μέχρι του σημείου να επιχειρούν να σβήσουν ακόμα και την ιστορία, όπως συμβαίνει με το Κιλελέρ - το σύμβολο της εξέγερσης των κολίγων - το οποίο δεν προβλέπεται να αποτελέσει την έδρα του νέου δήμου που θα δημιουργηθεί στην περιοχή, όπως επιβάλλει το όνομά του και η ηρωική ιστορία του.

Επιπλέον, ο λαός μας αντιλαμβάνεται ότι με την εφαρμογή του σχεδίου "Ι. Καποδίστριας", η κυβέρνηση θέλει να "δέσει το γάιδαρό της". Προωθεί τον "εκσυγχρονισμό του αστικού κράτους", για να ελέγχει ασφυκτικά - σε διοικητικό και πολιτικό επίπεδο - την κατάσταση στη χώρα μας. Οι πολίτες υποψιάζονται ακόμα ότι οι νέοι δήμοι προορίζονται - εκτός των άλλων - να λειτουργήσουν και ως νέοι φορομπηχτικοί μηχανισμοί του κράτους.

Θα πρέπει να αντιληφθεί η κυβέρνηση πως ο ελληνικός λαός δε θα επιτρέψει την παραπέρα υποβάθμιση της υπαίθρου και τη μετατροπή ενός θεσμού, όπως η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με έντονα λαϊκά και αγωνιστικά γνωρίσματα και παράδοση, σε απόμακρο από τον πολίτη διοικητικό "γρανάζι" του καπιταλιστικού κράτους. Οι αντιδράσεις στην εφαρμογή του σχεδίου "Ι. Καποδίστριας" θα συνεχιστούν και θα ενταθούν, γιατί "έρχονται από πολύ μακριά και τραβούν πολύ μακριά". Συμβολίζουν τον αέναο αγώνα του Ελληνα για μια δημοκρατική οργάνωση της κοινωνίας, ενάντια στη λογική και πολιτική πρακτική του συγκεντρωτισμού και του κοτσαμπασισμού. Στον αγώνα αυτό θέση έχουν όχι μόνοι οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και οι κάτοικοι των χωριών, αλλά όλοι οι εργαζόμενοι, ολόκληρος ο ελληνικός λαός.

Κι ας μη "βαυκαλίζεται" η κυβέρνηση ότι πρόκειται για περιστασιακές αντιδράσεις, που θα σιγάσουν μόλις αρχίσει η εφαρμογή του σχεδίου για τις αναγκαστικές συνενώσεις. Οσο η ύπαιθρος θα μαραζώνει, τόσο το κίνημα θα "φουντώνει". Οσο θα "ποδοπατείται" η αξιοπρέπεια και θα υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής των ανθρώπων της ελληνικής επαρχίας, τόσο αυτοί θ' αντιδρούν. Με ό,τι κι όσα μέσα διαθέτουν. Και με τα "τρακτέρ της οργής και του αγώνα", που πλέον δεν αποτελούν "όργανο πάλης" μόνο της αγωνιζόμενης αγροτιάς, αλλά και πολλών άλλων κατοίκων της ελληνικής περιφέρειας.

Παύλος ΡΙΖΑΡΓΙΩΤΗΣ

Ας μη βαυκαλίζεται η κυβέρνηση. Το συνεχώς ενισχυόμενο λαϊκό κίνημα ενάντια στο σχέδιο "Ιωάννης Καποδίστριας" ούτε περιστασιακό είναι, ούτε "σφραγίζεται" από τοπικιστικές αντιλήψεις, όπως ισχυρίζεται. Θεμέλιό του έχει τη συνεχώς διογκούμενη λαϊκή δυσαρέσκεια και αγανάκτηση, για τις μέχρι σήμερα εφαρμοζόμενες πολιτικές υποβάθμισης και μαρασμού της ελληνικής επαρχίας

ΤΟΥ ΣΠΥΡΟΥ ΒΑΡΘΟΛΟΜΑΙΟΥ, ΜΕΛΟΥΣ ΤΟΥ ΔΣ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΕΙΟΥ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΣΤΑΝΑΥΠΗΓΕΙΑ ΣΚΑΡΑΜΑΓΚΑ
"Θάβουν" τα ελληνικά ναυπηγεία

- Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, με μια πρωτοφανή ενέργειά του, απέκλεισε τις ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες από το διαγωνισμό που προκήρυξε για την κατασκευή 20 ταχύπλοων σκαφών του Λιμενικού Σώματος. Τι σηματοδοτεί αυτή η επιλογή;

- Αυτή η ενέργεια της κυβέρνησης δείχνει καθαρά την υποταγή της στις πολυεθνικές. Δείχνει τη μεγάλη αναντιστοιχία λόγων και έργων. Πρέπει να πούμε, ειδικά για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, ότι η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί με τη συμφωνία ιδιωτικοποίησης (51%-49%) ότι θα δώσει δουλιές από τον ΟΣΕ, τον ΗΣΑΠ, το Πολεμικό Ναυτικό και από το Λιμενικό Σώμα, χωρίς να τηρήσει από το 1995 μέχρι σήμερα, που μιλάμε, τη δέσμευσή της απέναντι στους εργαζόμενους του ναυπηγείου. Την ίδια στιγμή που η κυβέρνηση αποκλείει ουσιαστικά τη ναυπηγική βιομηχανία της χώρας από την κατασκευή των σκαφών, τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά φυτοζωούν και είναι γνωστό ότι πρόσφατα έψαχναν τρόπους για να πάρουν δάνειο από τη "Μιτσουμπίσι", ώστε να μπορέσουν να επιβιώσουν. Αυτό που φαίνεται ξεκάθαρα από αυτή την ενέργεια είναι ένα ακόμα χτύπημα κάτω από τη μέση σε βάρος των εργαζομένων της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας μας, η οποία οδηγείται σε μαρασμό, σε απαξίωση και σε παραπέρα συρρίκνωση με τραγικές συνέπειες για τους εργαζόμενους, την εθνική οικονομία.

- Ο υπουργός Εμπορικής Ναυτιλίας Στ. Σουμάκης στην τελευταία συνέντευξη Τύπου, ούτε λίγο ούτε πολύ, δήλωσε ότι οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρίες είναι ανίκανες και δεν μπορούν να κατασκευάσουν με αξιοπιστία τα σκάφη αυτά. Πώς χαρακτηρίζετε αυτές τις δηλώσεις;

- Ο υπουργός έδειξε για ακόμη μια φορά ότι υπηρετεί πειθήνια ξένα συμφέροντα. Θα έπρεπε να γνωρίζει ότι ειδικά τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά κατασκεύασαν και παρέδωσαν μέσα στα πλαίσια του χρόνου την πρώτη φρεγάτα για το Πολεμικό Ναυτικό. Εργο που στοίχισε 100 δισεκατομμύρια δραχμές και μάλιστα με δύο - τρία μίλια παραπάνω δρόμο σε σχέση με τον ίδιο τύπο φρεγάτας που κατασκεύασαν πριν από εμάς τα Ναυπηγεία του Αμβούργου. Η Ελλάδα και η Γερμανία είναι οι μοναδικές χώρες της Ευρώπης που κατασκευάζουν τέτοιου τύπου φρεγάτες. Επομένως, οι δηλώσεις του υπουργού θέλουν να δικαιολογήσουν τα αδικαιολόγητα και να κρύψουν την κυβερνητική πολιτική, η οποία έχει βάλει στο στόχαστρο τη ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα, με σκοπό τη συρρίκνωση, το ξεπούλημα στην ιδιωτική πρωτοβουλία, ακόμα και το κλείσιμο, για να ωφεληθούν οι πολυεθνικές της ΕΕ και κύρια της Γερμανίας, της Αγγλίας και της Γαλλίας.

- Πώς μπορεί να αποκρουστεί η επιδιωκόμενη συρρίκνωση της ναυπηγικής βιομηχανίας;

- Δυστυχώς, οι συμβιβασμένες πλειοψηφίες της Ομοσπονδίας Μετάλλου, του Εργατικού Κέντρου Πειραιά, των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και των άλλων μεγάλων ναυπηγείων, πέρα από την καταγγελία του γεγονότος αυτού, δεν προχώρησαν στην ενημέρωση των εργαζομένων και στο συντονισμό του αγώνα ενάντια σε τέτοιες μεθοδεύσεις. Οι εργαζόμενοι δεν έχουν άλλο δρόμο από το να πιέσουν τις ηγεσίες αυτών των οργανώσεων και να απαιτήσουν από την κυβέρνηση αγωνιστικά και διεκδικητικά οι προμήθειες και του Λιμενικού Σώματος, και του ΟΣΕ, και του ΗΣΑΠ να δοθούν στη χώρα μας.

Γ. Δ.

ΣΤΟ ΑΙΜΑ βάφτηκε για άλλη μια φορά η Ιερουσαλήμ. Και πάλι στόχος της τριπλής βομβιστικής επίθεσης αυτοκτονίας ήταν ένας πολυσύχναστος εμπορικός πεζόδρομος, ο οποίος μεταβλήθηκε σε πεδίο μάχης λίγα λεπτά μετά το μεσημέρι. Ο αριθμός των νεκρών έφτασε τους οχτώ, ενώ οι τραυματίες ξεπέρασαν τους 165, εκ των οποίων οι 7 νοσηλεύονται σε ιδιαίτερα κρίσιμη κατάσταση. Την ευθύνη ανέλαβε η "Χαμάς", απειλώντας με νέες επιθέσεις (σελίδα 9).

ΣΕ ΜΙΑ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ να καταπνίξουν το ενδεχόμενο κλιμάκωσης της σερβοβοσνιακής πολιτικής κρίσης, οι ΝΑΤΟικοί διοικητές απείλησαν ακόμη και με χρήση "φονικών μέσων" κατά όσων Σερβοβόσνιων θελήσουν να έρθουν σε αντιπαράθεση με τους στρατιώτες των πολυεθνικών δυνάμεων. Το πρόσχημα, αυτή τη φορά, είναι η εξασφάλιση της ομαλής διεξαγωγής των προγραμματισμένων για τις 13 και 14 του μήνα δημοτικών εκλογών στη Βοσνία - Ερζεγοβίνη (σελίδα 10).

ΕΜΠΛΟΚΗ σημειώνεται στην κατάρτιση του Εθνικού Κτηματολογίου, καθώς προχτές το Πρωτοδικείο Αθηνών απαγόρευσε την υπογραφή των συμβάσεων για την κατάρτιση των 54 μελετών, που αποτελούσαν τη δεύτερη ομάδα του πιλοτικού προγράμματος για την υλοποίηση του μεγάλου αυτού έργου (σελίδα 15).

ΟΙ ΝΕΟΙ της Ελλάδας, της Κύπρου και της Τουρκίας μπορούν να στήσουν γέφυρες ειρηνικής επικοινωνίας, φιλίας και συνεργασίας, μακριά από μίση και εθνικισμούς. Αυτό το μήνυμα ειρήνης και φιλίας θα διατρανωθεί την Κυριακή στη Μυτιλήνη, όπου θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων για το 23ο Φεστιβάλ ΚΝΕ - "Οδηγητή" (σελίδα 28).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ