ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Γενάρη 2000 - Κυριακή 2 Γενάρη 2000
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ατζέντα Εκδηλώσεων
«Φάουστ» στο «Αμφι-Θέατρο»

Το «Αμφι-Θέατρο» του Σπύρου Ευαγγελάτου, μπαίνοντας στο 25ο έτος της λειτουργίας του, παρουσιάζει από την Τετάρτη 5 του Γενάρη μια από τις πιο φιλόδοξες παραγωγές του, τον «Φάουστ» του Γκαίτε. Το αριστούργημα του Γερμανού κλασικού, που περικλείει στοιχεία τραγωδίας και μαγείας, μπλεγμένα όμως με σαρκαστικό χιούμορ και κωμικο-σατιρικές σκηνές. Ο «Φάουστ» παρουσιάζεται σε μετάφραση και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, σκηνικά Γιώργου Πάτσα, κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική σύνθεση Κωνσταντίνου Λυγνού, μουσική επιμέλεια Ιάκωβου Δρόσου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Γιάννης Φέρτης (Φάουστ), Λήδα Τασοπούλου (Μεφιστοφελής), Χριστίνα Κουτσουδάκη, Ζωή Ρηγοπούλου, Γιώργος Κροντήρης, Παναγιώτης Ζαγανιάρης, Γιώργος Καράσης, Νίκος Γιαχαλής, Σάννυ Χατζηαργύρη και Ματίνα Καρτσιούνα.

Βραδιές στη «Σφεντόνα»

«Στη Σφεντόνα κάθε που βραδιάζει...» αρχίζει να ξετυλίγεται μια ενδιαφέρουσα μουσική διαδρομή. Στη γνωστή μουσική σκηνή της λεωφόρου Αλεξάνδρας ανεβαίνουν η Ελένη Τσαλιγοπούλου, ο Δημήτρης Μπάσης, οι «Mode Plagal», ο Κώστας Λειβαδάς και ο Δημήτρης Υφαντής, προσφέροντας ένα πρόγραμμα, το οποίο χαρακτηρίζεται από την εναλλαγή των μουσικών ρευμάτων, αναφορών και εποχών. Ερμηνείες, που χαρακτηρίζονται από το προσωπικό ύφος της Ελ. Τσαλιγοπούλου και του Δημ Μπάση, μουσικές που συνδυάζουν τον ηλεκτρισμό με τους ήχους της Μεσογείου, της Δυτικής Μακεδονίας και γενικότερα της παράδοσης από το δυναμικό σύνολο «Mode Plagal» των Θ. Ρέλλου, Τ. Κανέλλου, Κλ. Αντωνίου κ.ά., τραγούδια που φέρουν τη σφραγίδα του τραγουδοποιού Κ. Λειβαδά και του αξιόλογου ερμηνευτή Δ. Υφαντή συνθέτουν το παζλ της μουσικής παράστασης, που έχει επιμεληθεί καλλιτεχνικά και ενορχηστρωτικά ο συνθέτης Γιώργος Ανδρέου. Ωρα έναρξης: 10.30μμ. Κυριακές: 8.30μμ. Τηλέφωνο: 8253.991-2.

Ατζέντα Εκδηλώσεων
Ατζέντα εκδηλώσεων
Επιτυχία με «Ελ Γκρέκο»

Με μεγάλη επιτυχία συνεχίζεται στην Εθνική Πινακοθήκη η έκθεση του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου. Η έκθεση «Ελ Γκρέκο, Ταυτότητα και Μεταμόρφωση», όπως είναι ο τίτλος της, έφτασε στην Αθήνα, μετά τη Μαδρίτη και τη Ρώμη. Η ξεχωριστή αυτή παρουσίαση, που θα διαρκέσει μέχρι τις 18 Γενάρη, θεωρείται η μεγαλύτερη και πιο πλήρης έκθεση έργων Γκρέκο. Παρουσιάζονται 72 σπάνιες δημιουργίες του μεγάλου καλλιτέχνη, που προέρχονται, τόσο από τις τρεις οργανώτριες χώρες, όσο και από μουσεία και συλλογές της Ευρώπης και της Αμερικής.

Κύριος επιμελητής της έκθεσης, είναι ο καθηγητής Τζ. Αλ. Λοπέρα, ενώ η επιλογή έγινε από τους οργανωτές με τη φιλοδοξία να εικονογραφηθεί, όσο γίνεται πληρέστερα, η ταυτότητα του καλλιτέχνη, η παιδεία του, οι σταθμοί της μεταμόρφωσής του.

Η διαδρομή της έκθεσης ξανακάνει αντίδρομα την πορεία του καλλιτέχνη από το βενετοκρατούμενο Χάνδακα (Ηράκλειο Κρήτης), απ' όπου ξεκίνησε το 1567 σε ηλικία 26 χρόνων, για να καταλήξει, μέσω Βενετίας και Ρώμης στο μακρινό Τολέδο της Ισπανίας. Ετσι η έκθεση του Γκρέκο παίρνει το χαρακτήρα ενός συμβολικού νόστου, μιας επιστροφής του καλλιτέχνη στα γενέθλια χώματα, που δεν πραγματοποιήθηκε όσο ζούσε. Την έκθεση στην Αθήνα επιμελήθηκε ο καθηγητής Νίκος Χατζηνικολάου .

Οι Γαλοπούλες

Λένε πως στο τέλος κάθε χρονιάς πρέπει να κάνουμε «ταμείο». Να δούμε, δηλαδή, τι χάσαμε και τι κερδίσαμε. Να δούμε ποιος μας έβλαψε και ποιον βλάψαμε, ποιος μας γέλασε και σε ποιον γελάσαμε. Και, για να μην τα πολυλογώ, τέτοιες μέρες στεκόμαστε μπροστά στο μαγικό μας καθρέφτη και τον ρωτάμε να μας πει, αν υπάρχει κανένας που να είναι πιο όμορφος ή πιο όμορφη από μας. Οπως καταλαβαίνετε, βέβαια, αυτοί οι λογαριασμοί και όλα αυτά τα μυστήρια ερωτήματα είναι πολύ δύσκολη δουλιά. Και όχι μόνο δύσκολη, αλλά και οδυνηρή, γιατί, όπως και να πήγε το «πάρε δώσε» ενός χρόνου, όσο θετικές και να ήταν οι «συνεδριάσεις» της Σοφοκλέους, η αλήθεια είναι μία, πως όλοι μας, και συ ακόμα καλή μου συντρόφισσα, φορτωθήκαμε, χωρίς να το καταλάβουμε, ακόμα ένα χρόνο στη θλιμμένη μας πλάτη. Απομακρυνθήκαμε, θέλω να πω, ακόμα πιο πολύ από την αρχή, από τη μέρα που καταστρώναμε σχέδια και ψάχναμε να βρούμε τρόπο για ν' αλλάξουμε τον κόσμο, να προσδιορίσουμε το δρομολόγιο και να υπολογίσουμε τις αποσκευές. Και ύστερα πέφταμε σκεφτικοί στα βιβλία επάνω και αναζητούσαμε την «αλήθεια». Αποστηθίζαμε παραθέματα, γράφαμε σε κρυφά σημειωματάρια τα αποφθέγματα της Ιστορίας και αισθανόμασταν έτσι σίγουροι. Τόσο σίγουροι, ώστε το μόνο που μας έμενε ήταν να οργανώσουμε τη γιορτή της Νίκης. Να ετοιμάσουμε τα ποτήρια, όπου θα αδειάζαμε, μέσα από τις νικήτριες φλέβες μας, το ανθισμένο κρασί του αγώνα.

Γι' αυτό, λοιπόν είναι και δύσκολο και οδυνηρό το «ταμείο». Γεννάει περίσκεψη το αφιλότιμο και «στρογγυλούς» πόνους, όπως έλεγε τότε η κόρη μου η Αναστασία, εννοώντας τους μαλακούς πόνους. Αυτούς που έρχονται ξαφνικά και σε λίγο φεύγουν. Και ξανάρχονται μόνο όταν μεγαλώσεις. Και τότε δεν είναι πια «στρογγυλοί». Είναι κοφτεροί, όπως αυτά τα μαχαίρια που μου κόβουν κομματάκια τις γωνιές της καρδιάς μου, όσο ακούω τις ετοιμασίες για τις Γιορτές. Τις μουσικές, τα φώτα, τις παράτες και τους χαιρετισμούς, τα διαγγέλματα και τα μηρυκάσματα όλης αυτής της πανάθλιας πεπτικής ανωμαλίας, που την ονόμασαν «Μιλένιουμ» και την πηγαινοφέρνουν πότε σαν απειλή και πότε σαν γαργαλιστική υπόσχεση.

Κ αι μου κόβουν τις γωνιές της καρδιάς μου κομματάκια, γιατί ρωτάω το μαγικό μου καθρέφτη όλο αγωνία ποιος είναι αυτός που γιορτάζει. Ποιο είναι το όνομά του, τέλος πάντως, και μήνες τώρα γυαλιζόμαστε για να τον υποδεχτούμε ή να τον ξεπροβοδίσουμε; Ποιος είναι ο λόγος που χαιρόμαστε; Γιατί, εδώ που τα λέμε, και πέρυσι χαιρόμασταν. Και πρόπερσι. Και το ίδιο θα χαιρότανε και ο Ιουστινιανός, όταν είδε για πρώτη φορά την Θεοδώρα στον Ιππόδρομο, και ο Μαρξ, όταν έγραψε την τελευταία λέξη στο «Κεφάλαιο». Οπως θα χαιρότανε ο Αϊνστάιν, όταν κατέληξε στη γνωστή του εξίσωση, που άλλαξε τον κόσμο, και ο Χόκινγκ, όταν σκέφτηκε τις «μαύρες τρύπες».

Εμείς, όμως, γιατί χαιρόμαστε; Τι γιορτάζουμε; Μήπως το «ταμείο», που σας έλεγα στην αρχή, μας έβγαλε κερδισμένους; Εγώ με την προσωπική μου «συνεδρίαση» διαπίστωσα ότι το άθροισμα ήταν μόνο ζημιές. Κι όταν λέω «Εγώ» να μην πηγαίνει ο νους σας σε «Μένα», τον ταπεινό κοντυλοφόρο των χαμένων ονείρων και της ασυγχώρητης «ήττας». Για τον ΑΝΘΡΩΠΟ, σας γράφω. Για δικό του λογαριασμό κάθομαι μπροστά στο μαγικό μου καθρέφτη και τον ρωτάω. Αυτός είναι ο χαμένος. Μην ψάχνετε άδικα να βρείτε τον πρώτο και τον καλύτερο, τον πιο ψηλό και τον πιο δυνατό. Είτε ψάξετε στα κατατόπια του χρόνου, είτε του αιώνα, είτε, τέλος, της χιλιετίας, τον Ανθρωπο θα βρείτε χαμένο. Δε λέω πως δεν έφτιαξε μηχανές ακαταμάχητες, πως δεν ανακάλυψε τα μυστικά της φύσης, πως δε μαντάρισε καρδιές φαγωμένες από το χρόνο και πως δεν άφησε τα βήματά του πάνω στις στάχτες του φεγγαριού. Δε λέω πως δεν έσπασε στα δύο το μικρότερο κομμάτι του κόσμου, το άτομο, και πως δεν έστειλε με μια μόνο λάμψη χιλιάδες πολύτιμες ζωές στον άλλο κόσμο. Το προσέξατε, όμως, πως μέσα από όλες αυτές τις νίκες μόνο ο άνθρωπος βγήκε χαμένος. Γιατί, ποιον αφάνισαν οι ακαταμάχητες μηχανές, ποιον διαμέλισε η δύναμη του διασπασμένου ατόμου και ποιος φταίει που τις ανθρώπινες καρδιές τις τρώει ο χρόνος; Ποιον καταστρέφουν οι νέες εφευρέσεις και ποιανού τη ζωή αλλοτριώνει η τεχνολογία; Ποιανού τα σωθικά ροκανίζει η επιστήμη της μετάλλαξης κι αυτό το καταχθόνιο DNA ποιον λέτε ότι θα βλάψει; Τα σύνορα που πέφτουν, τα τείχη που γκρεμίζονται, τα νομίσματα που ενώνονται, τα χρηματιστήρια που ανεβαίνουν, ποιον νομίζετε πως ωφελούν; Οχι τον καθημερινό Ανθρωπο, βέβαια. Αυτός ο καημένος είναι σαν τις χριστουγεννιάτικες γαλοπούλες που τις μοσχοανατρέφουν, για να τις σφάξουν τα Χριστούγεννα. Κι αυτός είναι ο άνθρωπος του καπιταλισμού: Μια μελλοθάνατη, μοσχοαναθρεμμένη γαλοπούλα. Τι γιορτάζουμε λοιπόν; Το «μοσχοανάθρεμμά» μας ή το επερχόμενο «σφάξιμο»;


Του
Γ. Χ. ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ