ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 15 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /28
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Καταστροφικό έργο από ΝΔ και ΠΑΣΟΚ

Οι διαδικασίες παραχώρησης του έργου του ΟΣΕ στο μεγάλο κεφάλαιο, που έχουν δρομολογηθεί από τα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας, βρίσκονται σήμερα σε πλήρη εξέλιξη. Η κυβέρνηση της ΝΔ οδήγησε τον ΟΣΕ στις «ράγες» της ιδιωτικοποίησης, που «έστρωσαν» επί χρόνια οι προηγούμενες κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Ηδη από τις αρχές του 2007 η κυβέρνηση προχώρησε στις αναγκαίες νομοθετικές ρυθμίσεις για το διαχωρισμό του έργου του ΟΣΕ σε υποδομή και εκμετάλλευση, ενώ τον περασμένο Ιούνη έθεσε σε λειτουργία - διορίζοντας τις «ημέτερες» διοικήσεις - τις δύο ξεχωριστές θυγατρικές εταιρείες, την «ΕΔΙΣΥ» (Εθνικός Διαχειριστής Σιδηροδρομικής Υποδομής) και την «Τρένα ΟΣΕ».

Οι ριζικές αλλαγές στον ελληνικό σιδηρόδρομο αναμένεται να έχουν ολοκληρωθεί έως τις αρχές του 2010, χρονιά που οι υπουργοί Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ενωσης έχουν ήδη αποφασίσει να ισχύσει η πλήρης απελευθέρωση των σιδηροδρομικών μεταφορών στην Ευρώπη.

Βέβαια, το μέλλον του σημερινού ΟΣΕ έχει προδιαγραφεί από κοινοτική οδηγία, η οποία τέθηκε σε εφαρμογή από την 1η Γενάρη 1993. Πρόκειται για την Οδηγία 91/440, η οποία μάλιστα φέρει τον τίτλο «Για την ανάπτυξη των κοινοτικών σιδηροδρόμων».

Σύμφωνα με όσα ορίζει ρητά αυτή η Οδηγία, ο ΟΣΕ πρώτον «σπάει» στα δύο (υποδομή και εκμετάλλευση) και δεύτερον ιδιωτικοποιείται «μερικώς». Μάλιστα, στο τέλος του 1993, η ΕΕ, για να διευκολύνει τη διείσδυση των ιδιωτικών εταιρειών, εξέδωσε και τη συμπληρωματική Οδηγία 488/15.12.93. Το ουσιαστικό περιεχόμενο των δύο αυτών κοινοτικών οδηγιών είναι ακριβώς αυτό που δεν πρόλαβε να εφαρμόσει η προηγούμενη κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και έμελλε να το εφαρμόσει η σημερινή κυβέρνηση: Το διαχωρισμό της υποδομής από την εκμετάλλευση και την παροχή δικαιώματος στους ιδιώτες να έχουν ελεύθερη πρόσβαση στο δίκτυο του ΟΣΕ. Με απλά λόγια, αυτός ο διαχωρισμός σημαίνει ότι «ελευθερώνεται» η χρήση των σιδηροδρομικών γραμμών, ώστε να μπορεί ο κάθε ιδιώτης να δρομολογεί δικά του τρένα στις γραμμές - φιλέτο, ενώ η πολυδάπανη συντήρηση και επισκευή του δικτύου παραμένει στην αρμοδιότητα του κράτους! Με ακόμα πιο απλά λόγια, αυτό σημαίνει ότι στο κοντινό μέλλον, οι ιδιώτες θα δρομολογούν δικά τους τρένα σε γραμμές μεγάλης επιβατικής κίνησης (π.χ. Αθήνα - Θεσσαλονίκη), καταβάλλοντας κάποιο μίσθωμα στον ΟΣΕ, αλλά το τεράστιο κόστος που απαιτείται για τα έργα στο δίκτυο θα επιβαρύνει τον ελληνικό λαό!

Για την ιστορία σημειώνεται ότι ο ΟΣΕ ουσιαστικά έχει τεθεί σε τροχιά ιδιωτικοποίησης κομμάτι - κομμάτι, με τη σύσταση θυγατρικών εταιρειών, από τις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Επί κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ και προεδρίας Γ. Πέτσου στον ΟΣΕ, το 1994 αναγγέλλεται η άμεση τροποποίηση του ιδρυτικού νόμου του Οργανισμού - που τέθηκε σε ισχύ την περίοδο της δικτατορίας - και η ίδρυση θυγατρικών εταιρειών, με την «εισαγωγή ιδιωτικοοικονομικών κριτηρίων» στη λειτουργία της δημόσιας επιχείρησης. Στην ουσία, δηλαδή, από τότε προαναγγέλλεται η «είσοδος» ιδιωτών στον ΟΣΕ. Και, φυσικά, η «είσοδος» αυτή των ιδιωτών δεν αφορά στη συμμετοχή τους σε ελλειμματικές θυγατρικές, αλλά σε θυγατρικές που θα αναλάβουν το «φιλέτο» του Οργανισμού.

Αυτό το μέλλον, λοιπόν, επιφυλάσσουν οι εταίροι του δικομματισμού για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Ενα μέλλον, με οδυνηρές συνέπειες τόσο για τους εργαζόμενους (απολύσεις, εντατικοποίηση εργασίας κλπ.) όσο και για τους επιβάτες, αλλά και γενικότερα για την ασφάλεια των σιδηροδρομικών δρομολογίων. Γιατί και στις σιδηροδρομικές μεταφορές, όπως και σε όλους τους τομείς κυριαρχίας των επιχειρηματικών ομίλων, έχουμε απολύσεις εργαζομένων, αύξηση τιμών και ταυτόχρονα ραγδαία γενικευμένη υποβάθμιση των μέτρων ασφαλείας και των υπηρεσιών, καθώς αποκλειστικό κριτήριο στη λειτουργία των μονοπωλίων είναι η αύξηση των υπερκερδών.

Το ΚΚΕ είναι κατηγορηματικά αντίθετο στην προωθούμενη πολιτική για τον ελληνικό σιδηρόδρομο. Τάσσεται υπέρ του δημόσιου χαρακτήρα των σιδηροδρομικών υπηρεσιών και καλεί τον ελληνικό λαό - και με την ψήφο του στις επικείμενες εκλογές - να αντιταχθεί στο σύνολο της αντιλαϊκής πολιτικής ΝΔ και ΠΑΣΟΚ. Παράλληλα, καλεί τους εργαζόμενους να αγωνιστούν για έναν ενιαίο αποκλειστικά δημόσιο σύγχρονο - ασφαλή τομέα μεταφορών (χερσαίων, εναέριων και θαλάσσιων), με φτηνά εισιτήρια, ο οποίος θα ικανοποιεί τις σύγχρονες πραγματικές ανάγκες των εργαζομένων και όχι τα συμφέροντα του κεφαλαίου.


Ν. Κ.

ΠΑΡΑΛΙΑ ΖΑΧΑΡΩΣ
Συμπράξεις με φόντο τα καμένα

Κάλεσμα σε καραδοκούντες «επενδυτές» για την «αξιοποίηση» της περιοχής

Το μαύρο - άσπρο προσπαθεί να εμφανίσει η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου, η οποία σε χτεσινή ανακοίνωση φτάνει στο σημείο να κάνει λόγο για ...«ανάπλαση της παραλίας της Ζαχάρως στο πλαίσιο της ισορροπημένης και περιβαλλοντικά ευαίσθητης ανάπλασης της περιοχής», προσθέτοντας ότι τα τάχα δε θα γίνει τσιμεντοποίηση.

Η αναλήθεια των ισχυρισμών τους προκύπτει από το «μνημόνιο συναντίληψης και συνεργασίας» που υπέγραψε η κυβέρνηση με το δήμαρχο της Ζαχάρως και εκλεκτό του ΠΑΣΟΚ.

Το εν λόγω επίσημο κείμενο ρητά και κατηγορηματικά προβλέπει την αξιοποίηση της περιοχής σε δύο φάσεις. Συγκεκριμένα, για τη δεύτερη φάση προβλέπεται ρητά: «Θα θεσμοθετηθούν χρήσεις οι οποίες σε επιλεγμένες περιοχές του Ακινήτου (σ.σ. έτσι αναφέρουν το παραλιακό μέτωπο στη Ζαχάρω!) θα επιτρέπουν τη δημιουργία μόνιμων και σημαντικών εγκαταστάσεων τουρισμού και αναψυχής (αναψυκτήρια, ξενοδοχειακά καταλύματα, κάμπινγκ κ.ά.)».

Οι στοχεύσεις τους είναι απόλυτα σαφείς. Στο μνημόνιο προβλέπεται επί λέξει: «Στόχος του Δήμου είναι η βελτίωση και ενδυνάμωση της αυξανόμενης τουριστικής κίνησης μέσω της δημιουργίας αθλητικών και τουριστικών εγκαταστάσεων με συνεπακόλουθα οφέλη για την τοπική κοινωνία»...

Επί της ουσίας, το όλο σχέδιο της λεγόμενης ανάπλασης στην περιοχή θα γίνει με μια μορφή «σύμπραξης» ανάμεσα στο κράτος και τους καραδοκούντες «επενδυτές». Το μνημόνιο προβλέπει: «Το Επιχειρηματικό Σχήμα που θα αναλάβει την ανάπτυξη, διαχείριση και λειτουργία του Ακινήτου (Sic!) σε ό,τι αφορά τα αναφερόμενα στη β' φάση θα αναδειχτεί με διεθνή διαγωνισμό που θα διενεργήσει η ΚΕΔ σε συνεργασία και συνεννόηση με το Δήμο».

Από την πλευρά της, η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών κάνει «άνοιγμα» και σε οικολογικές οργανώσεις, λέγοντας πως θα «κληθούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους οι τοπικοί φορείς και οι οικολογικές οργανώσεις που ασχολούνται με την περιοχή». Αλλά οι διάφορες ...ευαίσθητες λεγόμενες Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις (ΜΚΟ) και οι όποιες εργολαβίες τους στην περιοχή - μετά από κρατικές αναθέσεις και επιχορηγήσεις - δεν έρχονται να υπηρετήσουν τις λαϊκές ανάγκες.

ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
Μεγάλη πτώση 5,6% τον Ιούλη

Μεγάλη πτώση 5,6% σημείωσε η οικοδομική δραστηριότητα στο σύνολο της χώρας, την περίοδο Γενάρης - Ιούλης 2007, ως προς την αντίστοιχη περίοδο του 2006, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας. Ειδικότερα, την περίοδο Γενάρης - Ιούλης 2007, σε όλες τις πολεοδομίες της χώρας, εκδόθηκαν 40.054 οικοδομικές άδειες έναντι 41.291 οικοδομικών αδειών που είχαν εκδοθεί την περίοδο Γενάρης - Ιούλης 2006 (πτώση 3%), οι οποίες αντιστοιχούν σε 10.159,8 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας (πτώση 7,9%) και σε 38.577,7 χιλιάδες κυβικά μέτρα όγκου (πτώση 5,6%). Από τη μέτρηση της περιόδου Ιούλης 2007 προς Ιούλη 2006, προκύπτει ότι στο σύνολο της χώρας εκδόθηκαν 7.495 οικοδομικές άδειες (έναντι 8.120 οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν πέρσι ή πτώση 7,7%), οι οποίες αντιστοιχούν σε 1.880,8 χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα επιφάνειας (πτώση 13,5% σε σχέση με πέρσι) και σε 7.289,9 χιλιάδες κυβικά μέτρα οικοδομικού όγκου (η πτώση σε σχέση με πέρσι ανέρχεται σε 7,9%).

ΓΣΕΒΕΕ
«Λύσεις» στο πλαίσιο της εφαρμοζόμενης πολιτικής

Την πρόθεση της πλειοψηφίας της διοίκησης της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών και Εμπόρων (ΓΣΕΒΕΕ) να αναζητήσει «λύσεις» για τα προβλήματά τους στο πλαίσιο της εφαρμοζόμενης πολιτικής και των κατευθύνσεων της ΕΕ, αποκαλύπτει το υπόμνημα προτάσεων που κατέθεσε με την ευκαιρία της Διεθνούς Εκθεσης Θεσσαλονίκης.

Ενδεικτικό του ύφους του υπομνήματος είναι η παρατήρηση ότι το Εθνικό Σύστημα Υγείας πρέπει να βελτιωθεί, χωρίς να ειπωθεί τίποτα για την πολιτική ολοένα και μεγαλύτερης εμπορευματοποίησης του τομέα της Υγείας και στη δημόσια έκφρασή του. Επισημαίνεται ακόμη ότι για τις μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις χρειάζεται «βέλτιστο περιβάλλον και επιχειρηματικό πνεύμα», ενώ ζητείται η λήψη μέτρων υπέρ των μικρών επιχειρήσεων πάντα στο πλαίσιο της πολιτικής που εφαρμόζει η ΕΕ. Σχετικά με το Ασφαλιστικό είναι αισθητή η απουσία κριτικής στο αντιασφαλιστικό νομοθετικό έργο των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και γίνονται προτάσεις όπως συνταξιοδότηση στα 37 χρόνια ανεξάρτητα από ασφαλιστικό φορέα. Αρκετές προτάσεις γίνονται για τις επιχειρήσεις στις πυρόπληκτες περιοχές, στη βάση επιδοτήσεων και διαγραφής χρεών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ