ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 27 Φλεβάρη 2014
Σελ. /24
Βδομάδα χωρίς εξάρσεις

«

Το παιδί» διαπερνά σαν κόκκινη κλωστή όλες ανεξαιρέτως τις ταινίες της βδομάδας. Από την χαριτωμένη, αμερικάνικη «Ο κος Πίμποντι και ο Σέρμαν» (2014) ταινία κινουμένων σχεδίων σε σκηνοθεσία Ρομπ Μίνκοφ, ως την καλοφτιαγμένη περιπέτεια, συμπαραγωγής ΗΠΑ - Γαλλίας, με non stop δράση στο εσωτερικό ενός αεροσκάφους, κατά τη διάρκεια υπερατλαντικής πτήσης από τη Ν. Υόρκη στο Λονδίνο. Τίτλος του φιλμ «Non-Stop» (2014) σε σκηνοθεσία του Ισπανού Χάουμε Κολέ - Σέρα, με πρωταγωνιστές τους σταρ Λίαμ Νίισον, Τζουλιάν Μουρ και Μισέλ Ντόκερι. Στέρεο σενάριο με έξυπνες δραματουργικά και λειτουργικές αφηγηματικά λεπτομέρειες, με κλασικές προσωπογραφικές παρουσιάσεις των ταξιδιωτών που φέρονται ως ύποπτοι και ασίγαστη σουσπάνς που σιγοβράζει ήδη από τους τίτλους της αρχής και πορεύεται σταθερά σε αυξητικό κρεσέντο... Το θρίλερ του Κολέ - Σέρα θα μπορούσε να συνιστά στοιχείο ενδεικτικό της διαπλοκής Χόλιγουντ / CIA, καθώς πρακτικά «επιχειρηματολογεί» υπέρ της ανάγκης ακόμα μεγαλύτερης ασφάλειας του «πολίτη» από παρανοϊκές ασύμμετρες απειλές.

Στο μεταμεσονύκτιο, τριήμερο αφιέρωμα στον καλύτερο κόντε Δράκουλα όλων των εποχών, μη σκεφθείτε καν το προαναφερθέν «παιδί», γιατί δε συνιστά κοινό παρονομαστή. Από αύριο Παρασκευή 28/2, αλλά και το Σαββατοκύριακο 1-2/3 θα προβάλλεται στις 23.45 τη νύχτα, στην αίθουσα 1 του κινηματογράφου «Αλεξάνδρα», στην Καλλιθέα, η κορυφαία ταινία του Τέρενς Φίσερ, που ξεπέρασε πια το είδος παραμένοντας διαχρονικά κλασικό, «Δράκουλας, ο άρχων του σκότους» (1966) με τον Κρίστοφερ Λι σε μια ανεπανάληπτη, εμβληματική ερμηνεία που τον καθιέρωσε ως τον μοναδικό Κόμη Δράκουλα στην Ιστορία του σινεμά.

ΣΤΙΒΕΝ ΦΡΙΑΡΣ
Φιλομένα

Η εξυπνάδα σε συνδυασμό με το αγγλικό χιούμορ και τη βρετανική ταξική προοπτική στήνει ένα σκηνικό πολύτιμο. Ρευστοποιώντας τα παραπάνω στο εσωτερικό ενός «λυπητερού» δράματος, με ένα «αταίριαστο» ταξιδιωτικό δίδυμο, έναν άθεο δημοσιογράφο και μια ηλικιωμένη θρησκευόμενη Ιρλανδή που αποφασίζει να σκάψει στο μεγαλύτερο μυστικό της ζωής της - έφηβη γέννησε ένα νόθο παιδί που μετά υιοθέτησαν άκαρποι, πλειοδοτούντες Αμερικανοί - το όλο γίνεται εξαιρετικό. Το μεγαλύτερο αβαντάζ της ταινίας αναμφισβήτητα οι εξαιρετικές ερμηνείες, αναμενόμενο εξάλλου. Υπάρχει και σειρά προβλέψιμων συγκρούσεων πάνω στην αντίθεση υψηλής / χαμηλής «κουλτούρας», θέμα που ποτέ δε γίνεται χαζό, αλλά διατηρείται στο πλαίσιο του έξυπνα χαριτωμένου...

Μέσα από φίλτρο γυρίζουμε στο παρελθόν, σε ένα αυστηρά συντηρητικό ιρλανδικό μοναστήρι, κάτι σα φυλακή για ανύπαντρες έφηβες μητέρες που γεννούν τα παιδιά τους εκεί και υποχρεώνονται μετά σε δουλειά σκλάβου για να ξεπληρώσουν το χρέος. Η Φιλομένα Λι, μια από τις δυστυχισμένες, βλέπει τον τρίχρονο γιο της να πωλείται από τις μοναχές σε θετούς γονείς χωρίς την άδειά της. Δεκαετίες μετά, η γυναίκα συναντά τον κυνικό δημοσιογράφο Μάρτιν Σίξσμιθ που σε αντάλλαγμα του «scoop» της αληθινής ιστορίας που εκείνη του δίνει, τη βοηθά στον εντοπισμό του χαμένου γιου. Ξεκινά έτσι μια αφήγηση που κινείται σε πολλαπλά επίπεδα «τόνων και ατμόσφαιρας», από τον βαθύτερο πόνο, στην απτή ευεξία.

Το σφιχτό σενάριο, με κριτική για την καθολική εκκλησία και την πολιτικά συντηρητική Αμερική, έγραψε ο Στιβ Κούγκαν που υποδύεται τον άθεο, γεμάτο θυμό δημοσιογράφο για τις πρακτικές της καθολικής εκκλησίας, που δυσκολεύεται να κατανοήσει, πώς, η Φιλομένα έμεινε όλ' αυτά τα χρόνια βαθιά πιστή και εμφανίζεται γεμάτη συγχώρεση και άφεση αμαρτιών. Πρόκειται για πίστη δυνατή, θεμελιακή ή μόνο για πλύση εγκεφάλου; Εξαρτάται πώς το βλέπει κανείς...

Παίζουν: Τζούντι Ντεντς, Στιβ Κούγκαν, Τσάρλι Μέρφι, κ.ά.

Παραγωγή: ΗΠΑ, Μ. ΒΡΕΤΑΝΙΑ, ΓΑΛΛΙΑ (2013)

ΧΙΡΟΚΑΖΟΥ ΚΟΡΕ - ΕΝΤΑ
Πατέρας και γιος

Καθαρή, απέριττη στιλιστικά η ουδόλως εντυπωσιακή, αυστηρή γιαπωνέζικη δημιουργία, με εκλεκτικές θεματικές συγγένειες με τον καυκασιανό Κύκλο με την κιμωλία. Βασισμένη σε απλή ιστορία, με βαθιές όμως ρίζες στις ανθρώπινες σχέσεις, προορίζεται για μια κοινωνία που κλίνει μάλλον προς την πλευρά της πατριαρχικής κληρονομιάς. Δεσμοί αίματος, κληρονομικότητα ή περιβάλλον, πατρότητα σύμφωνα με τις παλιές, άκαμπτες παραδόσεις ή ... τι μετρά περισσότερο στη σχέση γονέα / παιδιού; Ο χαρισματικός σκηνοθέτης υπογράφει το σενάριο και τη σκηνοθεσία μιας ταινίας εμπνευσμένης από τη δική του ζωή.Δίπλα στο θέμα της γενετικής η ταινία θίγει το ζήτημα των οικογενειακών παραδόσεων, καθρεφτίζοντας την ταξική ιαπωνική κοινωνία.

Δυο αγόρια ανταλλάσσονται στο νοσοκομείο που γεννήθηκαν και δυο ζευγάρια πάνε σπίτι με λάθος παιδιά, κάτι που ανακαλύπτεται σήμερα, έξι χρόνια αργότερα κατά το φιλμικό χρόνο. Διάχυτη η αίσθηση ότι το θέμα το έχουμε ξανασυναντήσει σε κάποιες αμερικανικές χαζές κωμωδίες. Ο Κόρε - έντα όμως δεν αστειεύεται με το θέμα του, στέκεται δίπλα στα συναισθήματα γονιών και παιδιών χωρίς να εκφυλίζει το αντικείμενο με κερδοσκοπικά αναφιλητά. Οι υπηρεσίες προτείνουν την άμεση ανταλλαγή, αλλά πόσο εύκολο είναι να κόψεις δεσμούς αίματος που καλλιεργήθηκαν τόσα χρόνια; Ακόμη κι αν αυτοί αποδεικνύονταν φαντασιακοί... Ο πλούσιος πατέρας προτείνει στο φτωχό να πάρει η δική του οικογένεια και τα δυο παιδιά, μια που αυτοί μπορούν να τους εξασφαλίσουν ένα καλύτερο μέλλον. Φυσικά η άλλη οικογένεια προσβάλλεται... Και η ιστορία εξελίσσεται με τα δυο μικρά αγόρια στο ρόλο θεατή που όλο και πιο πολύ σαστίζει ...

Ο Στίβεν Σπίλμπεργκ ετοιμάζει ήδη ριμέικ της ταινίας για την αμερικανική αγορά. Αυτό ηχεί σαν απειλή και όχι σαν υπόσχεση, μια που στο αίμα της αμερικανικής κινηματογραφίας κυλά το μελόδραμα και το συγκεκριμένο θέμα δεν επιδέχεται σούρσιμο σε κλίμα σαπουνόπερας. Το μόνο σίγουρο είναι ότι πολλά τα χαρτομάντιλα που θα καταναλωθούν με τη σκηνοθεσία του πατέρα του ET...

Παίζουν: Μασαχάρου Φουκουγιάμα, Ματσίκο Ονο, Γιόκο Μάκι, Ριρί Φουρανκί κ.ά.

Παραγωγή: ΙΑΠΩΝΙΑ (2013)

ΠΕΡ ΧΑΝΕΦΙΟΡΝΤ
Το παιδί από τη Γερμανία

Ενα «άδειο», κλειστοφοβικό θρίλερ, τόσο φτιαχτό και ψεύτικο που καταντά, εκτός από γελοίο, εκνευριστικό. Με άχρωμους χαρακτήρες, σούπερ κατασκευασμένες ίντριγκες και τραβηγμένες απ' τα μαλλιά ανατροπές... Βέβαια, όλα αυτά ισχύουν και - κυρίως - για το ομώνυμο μυθιστόρημα της Σουηδέζας συγγραφέα Καμίλα Λέκμπεργκ που η ταινία μεταφέρει στον κινηματογράφο. Η Καμίλα Λέκμπεργκ γεννήθηκε τη δεκαετία του '70 στη μικρή επαρχιακή πόλη Φιελμπάκα, τον ουσιαστικό πρωταγωνιστή της ταινίας. Η γραφική παραλιακή πόλη - χωμένη στο στενό Σκαγεράκη-Κατεγάτη, δίπλα στα νορβηγικά σύνορα - ήταν κατά τη δεκαετία του '70 πολύ «ιν». Με λίγη τύχη ο επισκέπτης θα μπορούσε να πέσει τα πρωινά πάνω στην Ινγκριντ Μπέργκμαν που έκανε τα ψώνια της... Μάλιστα, αγαπούσε τόσο τη Φιελμπάκα η διεθνής σταρ που, από επιθυμία της, η νεκρική της στάχτη βρίσκεται διασκορπισμένη εκεί...

Από τότε, όμως, που η Λέκμπεργκ άρχισε να εκδίδει - κυρίως να πουλά σα βούτυρο - τα αστυνομικά της βιβλία, η πόλη μετατράπηκε σταδιακά σε τόπο ανώμαλων δολοφόνων. Μπορεί η διαπίστωση να αναφέρεται στο πεδίο της μυθοπλασίας, πλήττει ωστόσο την έννοια της αξιοπιστίας! Σε βαθμό που να αναρωτιέται κανείς εάν στην πόλη έχει απομείνει ζώσα ψυχή να τη δολοφονήσουν... Ετσι, σ' αυτό το πόνημα της Λέκμπεργκ - και του 36χρονου Σουηδού σκηνοθέτη Περ (Χόκαν Τομπίας) Χανεφιόρντ - οι κάτοικοι της πόλης, μέσα από τραβηγμένους από τα μαλλιά τρόπους, βρίσκονται υποχρεωμένοι να σκοτώνουν ο ένας τον άλλον... Η ταινία, πάντως, δεν καταφέρνει ούτε στιγμή να πείσει ότι είναι κάτι άλλο εκτός από ένα μηχανιστικά εκτελούμενο αντίγραφο μιας ιστορίας φόνων σε «εξωτικά» ειδυλλιακή ατμόσφαιρα. Η ιστορία της ταινίας ξεκινά στο παρόν και, ξετυλίγοντας το κουβάρι, αποκαλύπτεται η πόλη σαν κλειδαρότρυπα της αντίστασης και της κατασκοπείας κατά την περίοδο της γερμανικής κατοχής και της αντίστασης, στη Νορβηγία βέβαια, γιατί η σοσιαλδημοκρατική Σουηδία είχε κορόνα της - κι έχει - τους βασιλιάδες, με κάποιον απ' αυτούς να είναι τότε επικεφαλής του ντόπιου ναζιστικού κόμματος... Φορτωμένη άχρηστη - δραματουργικά - πληροφόρηση (γιατί επαναλαμβάνεται έντονα ότι παππούς κι εγγονός στηρίζουν το φασιστικό «Φίλοι της Σουηδίας» όταν η πληροφορία δεν χρησιμοποιείται δραματουργικά;), βαρετούς χαρακτήρες, όντα θλιβερά και μουχλιασμένα περιβάλλοντα, βλακωδώς επιδερμική απεικόνιση Ιστορίας και συμβόλων. Κι όταν οι γέροι, εν είδει 10 μικρών νέγρων, δολοφονούνται ο ένας μετά τον άλλο δεν μπορείς παρά να ξεσπάσεις σε ηχηρά γέλια. Το ίδιο όταν η παρέα των νεαρών, το '45, «σκοτώνει» τον φερόμενο ως κακό και μια ολόκληρη ζωή σιωπά, αλά Λευκή κορδέλα... Ακόμα κι αν ο θεατής δεν προβάλλει απαίτηση αληθοφάνειας πρέπει σε φιλμ τέτοιου είδους να υπάρχει σουσπάνς ή τουλάχιστον γοητεία ή έστω κίνηση προς τα μπρος, ώστε να αντισταθμίζει κάποιο μέρος της γελοιωδώς περίπλοκης ίντριγκας που κάνει το ενδιαφέρον να εξατμίζεται λίγο λίγο αλλά σταθερά. Κακιά τηλεόραση στο σινεμά. Συγκριτικά, ο κάκιστος «ΥΠΝΩΤΙΣΤΗΣ» που είδαμε πέρσι, μοιάζει τολμηρό στιλιστικό και δραματουργικό πείραμα.

Παίζουν: Κλαούντια Γκάλι, Ρίκαρντ Ουλφσέτερ, Γιαν Μάλμσε, Περ Μίρμπεργκ, Γκούνβορ Ποντέν, κ.ά.

Παραγωγή: ΣΟΥΗΔΙΑ (2013)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ