ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 3 Απρίλη 2014
Σελ. /24
Στον αστερισμό της μετριότητας...

κινούνται οι λίγες καινούργιες ταινίες... Γι' ακόμα μια φορά τυγχάνει να σώζεται η βδομάδα, χάρη στις επανεκδόσεις... Πρεμιέρα σήμερα για την ταινία επιστημονικής φαντασίας και δράσης «Κάπταιν Αμέρικα 2: Ο στρατιώτης του χειμώνα» (2014) των Αντονι και Τζο Ρούσο. Ταινία επιεικώς, κατά το ήμισυ «μυαλό» και κατά το ήμισυ «μυς», που αποζητά απεγνωσμένα να νοηματοδοτήσει την αφήγηση, στο πλαίσιο ενός κόσμου ψηφιακού και παγκοσμιοποιημένου, για τον άνδρα με το καουτσουκένιο κοστούμι με την αστερόεσσα που αντιμετωπίζει ελέγχους και παντός είδους ασύμμετρες απειλές. Η στρατιωτική οργάνωση SHIELD δέχεται επίθεση από μυστικό εχθρό και ο Στιβ Ρότζερς κατηγορείται για συνενοχή. Υποχρεώνεται να συνασπιστεί με την Black Widow για να ανακαλύψει τι κρύβεται πίσω από την επίθεση και ποια είναι η ταυτότητα του μυστικού πολεμιστή (ενός ψυχρού σοβιετικού (ακόμα!) δολοφόνου) που αποκαλείται «Στρατιώτης του χειμώνα». Η ταινία που αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου παζλ, στέκεται όρθια με τρεμάμενα πόδια και έναν βαρετό πρωταγωνιστή, χωρίς χιούμορ και πάθος. Το αποτέλεσμα σύνηθες, καταιγιστική δράση χωρίς σουσπάνς... Πρεμιέρα απόψε και για το πανάκριβο πολιτικό θρίλερ «Το Ακρωτήρι της βίας» (2013), το βασισμένο στο αγχωτικό μυθιστόρημα «Zουλού» του Κάριλ Φέρεϊ, με σκηνογραφικό φόντο το καυτό θέμα των απεχθών φαντασμάτων του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική. Ο Γάλλος σκηνοθέτης Ζερόμ Σαλ, με κάμερα στον ώμο, ατέλειωτα κλισέ, απουσία δραματουργικών συστατικών κυρίως όμως, χωρίς συγκεκριμένη οπτική γωνία προσέγγισης, υποβιβάζει το όλο θέμα σε απλό θρίλερ που μετρά την αποτελεσματικότητά του, με τη βία που κάθε πλάνο εσωκλείει... Πρωταγωνιστούν ο Αμερικανός Φόρεστ Γουίτακερ και ο Αγγλος Ορλάντο Μπλουμ σε ρόλους αστυνομικών που συνεργάζονται ψάχνοντας σε παραγκουπόλεις και πολυτελείς κατοικίες να αποκαλύψουν το δράστη τού μέχρι θανάτου ξυλοδαρμού, ενός μικρού κοριτσιού στο Κέιπ Τάουν.

Στο κεφάλαιο των αξιόλογων επανεκδόσεων ανήκει η εκθαμβωτική οπτικά ταινία του Πολωνού σκηνοθέτη Λεχ Μαζέφσκι, από το ομώνυμο βιβλίο του Μάικλ Φράνσις Γκίμπσον «Ο Μύλος και ο Σταυρός» από τη «New Star». Πρόκειται για την κινηματογραφική απόδοση - με τεχνολογία CG και εφέ 3D - του πίνακα του Φλαμανδού ζωγράφου Πίετερ Μπρύγκελ «Ο Χριστός φέρων τον σταυρό» που κρέμεται στο Μουσείο Ιστορίας Τέχνης της Βιέννης και απεικονίζει τα πάθη του Χριστού στη Φλάνδρα της ωμής ισπανικής κατοχής του 1564, «καλυμμένα» από 500 ανθρώπινες φιγούρες. Στην ταινία, τα πάθη του θεανθρώπου ζωντανεύουν σε πάθη ανθρώπων σε μια εκπληκτική επική ιστορία κουράγιου, αντίστασης και θυσίας. Η ταινία προβάλλεται καθημερινά στο «Αλεξάνδρα» (Καλλιθέα), στις 17.00 μ.μ.

Σημειωτέον ότι συνεχίζεται για 4η βδομάδα η προβολή της κινέζικης σημαντικής ταινίας «Αίσθηση αμαρτίας» (2013) του Ζία Ζανγκ-κε στο «Αστυ», ενώ, σε επανέκδοση προβάλλεται και η κουβανική ταινία «Ο Μυστικός Δείπνος» (1976) του Τομάς Γκουτιέρες Αλέα, η οποία βρίσκεται σε σχέση διαλόγου για την έννοια της ελευθερίας με την ιταλική φανφάρα του Ρομπέρτο Αντό «Ζήτω η ελευθερία!»...

ΡΟΜΠΕΡΤΟ ΑΝΤΟ
Ζήτω η ελευθερία

Τι ακριβώς θέλει να πει ο Ρομπέρτο Αντό με τη φανφαρόνικη ταινία του; Ποια ακριβώς «ελευθερία» δοξολογεί; Γιατί η ελευθερία που η ταινία του διατρανώνει ουδόλως διαφέρει από το «concept» διαφήμισης τράπεζας που διατείνεται ότι «ελευθερία είναι... να κάνεις βουτιά από 20 μέτρα ύψος ή να κάνεις ρόδα ή τούμπες στο ύπαιθρο...», και άλλα τέτοια «ανατρεπτικά!»... Μήπως ο τίτλος του πρωτότυπου, «Viva la liberta!», έχει να κάνει με τον ανθρώπινο, τον αδιάφορο για εξουσία «λοξό» δίδυμο αδελφό του καταθλιπτικού πολιτικού, που κατακτά τα πλήθη χάρη στο «αυθόρμητο» που εκφράζει, ιδιότητα που τον καθιστά «επικοινωνιακό» και «ελεύθερο»; Ο Αντό κάνει ανύπαρκτη (και ανυπόστατη) κριτική για τους «θλιβερούς» πολιτικούς (όχι τη θλιβερή αντιλαϊκή πολιτική;) που δεν απογειώνουν την ιταλική αριστερά, το Δημοκρατικό Κόμμα - το PD, την τελευταία μετάλλαξη του ΚΚΙ. Ο σκηνοθέτης μπουρδουκλώνει την έννοια της ελευθερίας με την «αίσθηση ελευθερίας», ισχυριζόμενος ότι την εκλογική απογείωση της αριστεράς θα φέρει μια, αντικομφορμιστικής διάθεσης, ας πούμε, ηγετική προσωπικότητα... Κάτι σαν τον Ματέο Ρέντσι δηλαδή ...ή;

Τόσο λάιτ που επιπλέει ως φελλός η ταινία, δεν αγγίζει ούτε σπιθαμή πραγματικότητας. Το στόρι ξετυλίγεται σε περιβάλλον πολιτικό. Αρχικά και πριν αποκαλυφθεί η σοβαροφάνεια της ταινίας, πιστέψαμε ότι θα βρισκόμαστε ενώπιον «εκλεκτικών συγγενειών» με την «εξαφάνιση» του πολιτικού (Μαστρογιάνι) στο «Μετέωρο βήμα του πελαργού» του Θόδωρου Αγγελόπουλου. Ο Αντό χτίζει τη μυθοπλασία στη σφαίρα της πολιτικής, με εκθαμβωτική απουσία πολιτικής θέσης! Θα τρίζουν τα κόκαλα του πολιτικού κινηματογράφου του Φραντσέσκο Ρόζι... Στο παρόν πόνημα, ούτε η μορφική κομψότητα των αστικών χώρων, ούτε η «class» στην απεικονιστική προσέγγιση, ούτε η μπουρλέσκ διακωμώδηση αρκούν να του προσδώσουν κάποια υπόσταση. Ακόμα και το μοναδικό ατού της ταινίας, ο πρωταγωνιστής Τόνι Σερβίλο - τελευταία ξεφυτρώνει ως μαϊντανός σε ό,τι κινηματογραφικά ιταλικό - σηκώνει αμφισβήτηση! Ο Σερβίλο είχε ένα σενάριο γραμμένο στα μέτρα του που έδινε την ευκαιρία, στον στρατευμένο θεατρικά Ναπολιτάνο ηθοποιό, να ερμηνεύσει ένα διπλό ρόλο, εκτελώντας νούμερο ισορροπιστή μεταξύ του συγκρατημένου καταθλιπτικού και του πεφωτισμένου τρελού. Χωρίς τον Σερβίλο δεν θα υπήρχε ταινία... Είναι όμως η ερμηνεία Σερβίλο στοιχείο ικανό να «κρατήσει» μια ταινία που δεν έχει τίποτα να πει; Πέρα από την κλασική (και αβανταδόρικη) θεματική του διπλού, που από τον Πλαύτο και μετά επανέρχεται στο θέατρο και όντως συνιστά στοίχημα για τον ηθοποιό. Η θεματική του διπλού είναι παρούσα και στην πολιτική, όπου εναλλάσσονται μάσκες για το θέατρο της εξουσίας. Ο Ρομπέρτο Αντό στην προσπάθειά του να ξαναζωντανέψει - με μακιγιάζ λαμπερό - το πτώμα της ιταλικής κωμωδίας, το πασπαλίζει με πούδρα γιαλαντζί προοδευτικότητας. Πρώτα γράφει το μυθιστόρημα «Il trono vuoto» (Ο άδειος θρόνος) και όταν το βιβλίο γίνεται επιτυχία και βραβεύεται, η Rai αναλαμβάνει την κινηματογραφική του παραγωγή και τη διανομή της ταινίας! Και μέσα στον όλον αχταρμά, οι στίχοι του Μπρεχτ - στη μονάκριβη σκηνή πολιτική και λαός συνευρίσκονται - σαν τεράστια στοιβάδα φωτός, απογυμνώνουν το ανούσιο κατασκεύασμα...

Παίζουν: Τόνι Σερβίλο, Βαλέριο Μαστραντρέα, Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι, Μικέλα Τσεσκόν, κ.ά.

Παραγωγή: ΙΤΑΛΙΑ (2013)

ΤΟΜΑΣ ΓΚΟΥΤΙΕΡΕΣ ΑΛΕΑ
Ο Μυστικός Δείπνος

Με χιούμορ, ειρωνεία, ευρήματα σκηνοθετικά και μεγάλη δόση «μπουνιουελικής αναίδειας», ο πολύμορφος Κουβανός σκηνοθέτης Γκουτιέρες Αλέα καταγγέλλει την υποκρισία των αφεντικών που χρησιμοποιούν τις αντιφάσεις της θρησκείας στην ανάγκη τους για συνεχή κερδοφορία και προσεγγίζει με βλέμμα που ανατριχιάζει τη δυτική όψη του φαινομένου της δουλείας και τις τεχνικές συντήρησής του, συνθέτοντας μια πολιτική παραβολή (στη βάση ενός πραγματικού γεγονότος που έλαβε χώρα στην Κούβα, στα τέλη του 18ου αιώνα) που αρθρώνεται με όρους θρησκευτικούς. Πυλώνας δομικός της ταινίας, η μεγάλης διάρκειας σεκάνς του μυστικού δείπνου, μια τελετουργική σύνθεση διανθισμένη με πλήθος σατιρικών και σουρεαλιστικών στοιχείων με λειτουργία συμβολική και άψογα καδραρίσματα που ευθέως παραπέμπουν σε πίνακες μεγάλων ζωγράφων.

Προσπαθώντας να εκπληρώσει μια θρησκευτική υποχρέωση, ένας μεγαλογαιοκτήμονας φυτειών ζαχαροκάλαμου στην Αβάνα του 1780, αποφασίζει να αναπαραστήσει τη Μεγάλη Πέμπτη, τον Μυστικό Δείπνο, παίζοντας ο ίδιος το ρόλο του Χριστού κι επιλέγοντας 12 σκλάβους για μαθητές του. Οι 11 συνιστούν επιλογή τυχαία, ο δωδέκατος όμως είναι εκείνος που επανειλημμένα εξεγέρθηκε και προσπάθησε να σηκώσει κεφάλι... Ο σκληρός επιστάτης της φυτείας πιστεύει ότι οι σκλάβοι δεν έχουν σχέση με θεούς και θρησκείες, ότι το να καλεί το αφεντικό τους σκλάβους να φάνε μαζί του, είναι γελοία κι επικίνδυνη πρακτική... Ο παπάς της φυτείας, αντίθετα, θεωρεί καθήκον κάθε χριστιανού (του αφέντη εν προκειμένω) τον προσηλυτισμό (των μαύρων σκλάβων του)... Ο γαιοκτήμονας προσφέρει λουκούλλειο γεύμα. Οι σκλάβοι στο τραπέζι αναθαρρεύουν, διηγούνται τις ιστορίες τους, μιλούν για ελευθερία και τη δυνατότητα της απόλυτης ευτυχίας σε συνθήκες σκλαβιάς και ζητούν από το αφεντικό να βελτιώσει τις συνθήκες ζωής τους. Το γεύμα λειτουργεί καταλυτικά... Τώρα, οι σκλάβοι γνωρίζουν πώς τρώνε οι αφέντες... Καταλυτικά λειτουργούν και οι μεθυσμένες υποσχέσεις του αφεντικού. Το σουρεαλιστικό κλίμα εξελίσσεται σε άκρως ρεαλιστική διαλεκτική λογική - κάτω από το πρίσμα αυτό φωτίζεται η έννοια της ελευθερίας - που οδηγεί τους νέγρους σκλάβους, «μαθητές του Χριστού», σε μια πρώτη κοινωνική αφύπνιση, στην εξέγερση της επόμενης μέρας. Η άγρια καταστολή της εξέγερσής τους, δίνει στους σκλάβους να καταλάβουν πως το «θρησκευτικό θέατρο» είναι μόνο θέατρο. Πως τα αφεντικά το χρησιμοποιούν ως φάντασμα για τη σωτηρία της ψυχής αλλά το θάνατο του σώματος. «Ο θρήσκος φεουδάρχης - γράφει ο Βασίλης Ραφαηλίδης - θα τσακίσει ανελέητα τους εξεγερμένους σκλάβους, τη στιγμή ακριβώς που αυτοί θα προσπαθήσουν να κάνουν πράξη το χριστιανισμό, μεταφέροντας τον από την περιοχή του αλλοτριωτικού θεάτρου σ' αυτήν της πραγματικότητας».

Παίζουν: Νέλσον Βιλάγκρα, Συλβάνο Ρέι, Λούις Αλμπέρτο Γκαρσία, κ.ά.

Παραγωγή: ΚΟΥΒΑ (1976)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ