ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 1 Φλεβάρη 2014
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΣΤΑΘΜΟΣ «ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ»
Νέα εμπλοκή στο θέμα των αρχαιοτήτων

MotionTeam

Στην ίδια απόφαση που είχαν πάρει ακριβώς πριν ένα χρόνο και χωρίς να έχει προηγηθεί αυτοψία του χώρου, κατέληξαν με οριακή πλειοψηφία τα μέλη του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ) στη συζήτηση της περασμένης Τρίτης για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων στο σταθμό «Βενιζέλου». Το ΚΑΣ, παρά τις αντιδράσεις του Συλλόγου Αρχαιολόγων και φορέων, αποφάσισε να αποσπαστούν τα αρχαία από το σταθμό «Βενιζέλου» στο μετρό Θεσσαλονίκης και στη συνέχεια να επανατοποθετηθούν.

Στη συζήτηση παρουσιάστηκαν έξι πιθανές λύσεις για την ανάδειξη των αρχαιοτήτων που βρέθηκαν στο σταθμό κατά τη διάρκεια των εργασιών για την κατασκευή του, λύσεις που δεν απομακρύνονταν ουσιαστικά από την υπουργική απόφαση του τότε υπουργού Πολιτισμού, Κ. Τζαβάρα, η οποία προέβλεπε την απόσπαση των αρχαιοτήτων, τη μεταφορά τους πιθανότατα στο πρώην στρατόπεδο Παύλου Μελά. Οι περισσότεροι, κυρίως ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων, πρότειναν εναλλακτικές λύσεις που προέβλεπαν τον επανασχεδιασμό του σταθμού «Βενιζέλου» με τη διατήρηση των αρχαιοτήτων στο φυσικό τους περιβάλλον.

Παρ' όλα αυτά αυτά οι εισηγητές των αρμόδιων διευθύνσεων όσο και η οριακή πλειοψηφία των μελών του ΚΑΣ τάχθηκαν υπέρ του συνδυασμού των δύο λύσεων (μεταφορά των αρχαιοτήτων και επανατοποθέτηση). Εκτός από τις έξι προτάσεις στη συζήτηση τέθηκαν τα ζητήματα της διεξαγωγής αυτοψίας και της αναζήτησης δεύτερης γνώμης, που όμως δεν υπερίσχυσαν, παρά και την απόφαση του ΣτΕ που ζητά να μελετηθεί εξ αρχής το θέμα.

Στην παρέμβασή του στη συζήτηση ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τόνισε μεταξύ άλλων: «Να ξεκινήσουμε από τη σημασία των αρχαιοτήτων και να προχωρήσουμε σε εναλλακτικές μελέτες και προτάσεις με αυτή την προτεραιότητα. Δυστυχώς ο, έως τώρα, δημόσιος διάλογος έγινε ανάποδα: Δεν ξεκινήσαμε από τις αρχαιότητες, αλλά από την άρνηση της "Αττικό Μετρό" (ΑΜ). Οι τέσσερις λύσεις που κατατέθηκαν είχαν περισσότερο το χαρακτήρα να πείσουν την ΑΜ ότι υπάρχουν τεχνικές λύσεις, προκειμένου μετά να αναλάβει να τις διερευνήσει. Τώρα, όμως, καλό είναι να δούμε τα πράγματα από την αρχή. Να μελετηθούν όλες οι εναλλακτικές για κατασκευή του σταθμού χωρίς μετακίνηση των αρχαιοτήτων, με το τι σημαίνει αυτό σε κόστος και χρονοδιάγραμμα. Να μελετηθούν και οι εναλλακτικές με απόσπαση - επανατοποθέτηση. Και να κληθεί το Συμβούλιο να κρίνει στη βάση τεκμηριωμένων προτάσεων ποια λύση είναι η προσφορότερη, συνυπολογίζοντας την αυθεντικότητα του μοναδικού χώρου, αλλά και το κόστος και το χρόνο που απαιτεί κάθε λύση. Μέχρι στιγμής, αυτό δεν έχει γίνει: Οι 6 λύσεις που παρουσιάζονται ουσιαστικά είναι 6 παραλλαγές σε δύο λύσεις, οι οποίες προϋποθέτουν αναγκαστικά την απόσπαση των αρχαιοτήτων».

ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΗΣ ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑΣ
Διαβούλευση για τις πηγές αναζήτησης «ορφανών έργων»

Δημόσια διαβούλευση διεξάγει ο Οργανισμός Πνευματικής Ιδιοκτησίας, προκειμένου να καθοριστούν οι πηγές που πρέπει να εξετάσουν οι αρμόδιοι φορείς, στο πλαίσιο της λεγόμενης «επιμελούς αναζήτησης», για να διαπιστώσουν ποια έργα είναι «ορφανά», δηλαδή οι δικαιούχοι ποιων έργων είναι είτε άγνωστοι είτε δεν μπορούν να εντοπιστούν. Οπως ανακοίνωσε χτες το υπουργείο Πολιτισμού, η συγκεκριμένη διαδικασία που θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Φλεβάρη, προβλέπεται από το νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Νοέμβρη για την πνευματική ιδιοκτησία και τα συγγενικά δικαιώματα.

Πιο ειδικά, συγκεκριμένοι πολιτιστικοί και εκπαιδευτικοί φορείς (βιβλιοθήκες, εκπαιδευτικά ιδρύματα, μουσεία, αρχεία, ιδρύματα κινηματογραφικής ή ακουστικής κληρονομιάς και δημόσιοι ραδιοτηλεοπτικοί οργανισμοί) θα ψηφιοποιήσουν τα έργα που βρίσκονται στις συλλογές τους, αφού πρώτα διενεργήσουν «επιμελή αναζήτηση», προκειμένου να διαπιστώσουν εάν έργα στη συλλογή τους είναι «ορφανά» και να τα καταστήσουν προσβάσιμα στο κοινό. Δυνατότητα που αφορά μόνο τα «ορφανά έργα» και που το ΥΠΠΟ υποστηρίζει ότι η«ψηφιοποίηση και η διάθεση (σ.σ. αυτών) των έργων στο κοινό θα είναι δυνατή για πολιτιστικούς και εκπαιδευτικούς μη κερδοσκοπικούς σκοπούς μόνο».

Αξίζει όμως να θυμίσουμε ότι, εδώ και χρόνια, κυρίως από το 2008 που παρουσιάστηκε η Ευρωπαϊκή Ψηφιακή Βιβλιοθήκη, μαίνεται ένας ακόμη άγριος ανταγωνισμός μεταξύ των μονοπωλίων (π.χ. «Google» και «Amazon») - ακριβώς επειδή η ψηφιοποίηση, τόσο της πολιτιστικής κληρονομιάς, όσο και της σύγχρονης δημιουργίας, αποτελεί για τον καπιταλισμό ένα κερδοφόρο «φιλέτο» που δε σκοπεύουν να το «μοιραστούν» φυσικά με κανέναν. Είναι χαρακτηριστικό ότι η ΕΕ προβάλλει ήδη από το 2008 το μοντέλο της Σύμπραξης Ιδιωτικού και Δημόσιου Τομέα στην πολιτιστική κληρονομιά και τη σύγχρονη δημιουργία.

Το κείμενο της Δημόσιας Διαβούλευσης είναι διαθέσιμο στην ιστοσελίδα του Οργανισμού Πνευματικής Ιδιοκτησίας.

«ΕΝΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΧΩΡΩΝ ΑΕ»
Συνάντηση του ΠΑΜΕ με τους εργαζόμενους

Το σχέδιο νόμου που προβλέπει την κατάργηση της «Ενοποίηση Αρχαιολογικών Χώρων και Αναπλάσεις ΑΕ» (ΕΑΧΑ) ήταν το θέμα της συνάντησης που έγινε ανάμεσα σε εργαζόμενους στην εταιρεία και εκπροσώπους του ΠΑΜΕ. Με το νομοσχέδιο θα απολυθεί όλο το προσωπικό της ΕΑΧΑ χωρίς αποζημίωση και θα μεταφερθούν οι αρμοδιότητές της στο υπουργείο Περιβάλλοντος (ΠΕΚΑ).

Με ανακοίνωσή του το ΠΑΜΕ αναφέρει πως «πρόκειται για άλλο ένα νομοσχέδιο της κυβέρνησης πλήρως ευθυγραμμισμένο με την αντιλαϊκή πολιτική που στο όνομα της οικονομικής κρίσης ξεπουλάει το δημόσιο πλούτο, καταργεί τα εργασιακά δικαιώματα, στέλνει στον Καιάδα της ανεργίας και άλλους εργαζόμενους για να "πιάσει" τις 10.000 απολύσεις στους δημόσιους υπάλληλους μέχρι το τέλος του 2014». Το ΠΑΜΕ καταγγέλλει το νομοσχέδιο και σημειώνει: «Απαιτούμε μόνιμη σταθερή δουλειά για όλους τους εργαζόμενους, και την άμεση μετάταξη των υπαλλήλων στο ΥΠΕΚΑ και το ΥΠΠΟΑ ή σε άλλους φορείς του Δημοσίου».

«Λάτιν ιστορίες για ποιητή, ηθοποιό και κιθάρα»

Η κιθαρίστα Εύα Φάμπα, ο ποιητής Αθανάσιος Βαβλίδας και η ηθοποιός Μαρία Καστάνη παρουσιάζουν μια μουσικο-θεατρική παράσταση με τίτλο «Λάτιν ιστορίες για ποιητή, ηθοποιό και κιθάρα», με τα χρώματα, την ένταση και το πάθος της Λατινικής Αμερικής. Ενα ρεσιτάλ κιθάρας με έργα από το λατινοαμερικάνικο ρεπερτόριο του οργάνου διανθισμένο με την ποίηση κορυφαίων Λατινοαμερικάνων ποιητών, αύριο Κυριακή 2 Φλεβάρη, στις 7 μ.μ., στη Θριάσιο Μουσική Σχολή (Δραγούμη 31 - Παραλία Ελευσίνας). Μουσική των: A. Lauro, A. Barrios, L. Brouwer, M. D. Pujol, A. Piazzola, J. L. Merlin, L. Bonfa, Π. Νογκέιρα, Ν. Αθανασάκη. Ποίηση των: Χ. Λ. Μπόρχες, Π. Νερούδα, Χ. Μαρτί, Ν. Γκιγιέν, Ν. Πάρρα, Μ. Ντε Αντράντε, Ορ. Καστίγιο, Ε. Μοντέχο, Α. Αρτούρο, Ι. Λέντο, Γκ. Μιστράλ, Χ. Σβαρτ, Αθ. Βαβλίδα. Μετά την εκδήλωση θα γίνει η κοπή της πίτας του Καλλιτεχνικού Εργαστηρίου Ελευσίνας.

Πέθανε ο Μίκλος Γιάντσο

Ο Ούγγρος πολυβραβευμένος σκηνοθέτης Μίκλος Γιάντσο απεβίωσε σε ηλικία 92 ετών. Με σπουδές Νομικής, Εθνολογίας και Ιστορίας της Τέχνης στο Πανεπιστήμιο της Βουδαπέστης, ο Μ. Γιάντσο επέλεξε το 1958 να ασχοληθεί οριστικά με τον κινηματογράφο. Βραβευμένος στην πατρίδα του δύο φορές με την ύψιστη διάκριση Κόσουτ, βραβευμένος στη Βενετία το 1990 για το σύνολο του έργου του και στις Κάννες το 1972 για τη γνωστότερη ταινία του «ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΨΑΛΜΟΣ», ο Μ. Γιάντσο από τα μέσα του '60 ως τα μέσα του '70 μεσουρανούσε στο διεθνές στερέωμα του κινηματογράφου σαν ένας από τους σημαντικότερους και πιο αναγνωρισμένους δημιουργούς που επηρέασαν την αισθητική του ευρωπαϊκού κινηματογράφου και τις αφηγηματικές του στρατηγικές.

Συναυλίες της Συμφωνικής Ορχήστρας

Δύο συναυλίες πραγματοποιεί στις 5 και 17/2 η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Αθηναίων, στον Πολυχώρο «Αννα και Μαρία Καλουτά» (Τιμοκρέοντος 6α, Ν. Κόσμος), θέλοντας να συμβάλει στην υποστήριξη της ελληνικής μουσικής δημιουργίας, αλλά και στην εξοικείωση του κοινού με τη σύγχρονη μουσική.

Στις συναυλίες αυτές θα παρουσιαστούν, μεταξύ άλλων, έργα δύο σύγχρονων Ελλήνων συνθετών (Βαλέτ και Καρούσος) σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση. Συγκεκριμένα στις 5/2 θα ακουστούν έργα των Ιωσήφ Βαλέτ, Antonin Dvorak, Bedrich Smetana και Johann Strauss. Και στις 17/2 των Παναγιώτη Καρούσου και Piotr Ilyich Tchaikovsky. Ωρα έναρξης 20.30, είσοδος ελεύθερη.

Πολυφωνική... «Μήδεια»

Η εμβληματική μουσική που έγραψε η Ελένη Καραΐνδρου για την «Μήδεια» του Ευριπίδη, που σκηνοθέτησε ο Αντώνης Αντύπας, σε απόδοση του Γιώργου Χειμωνά, στο Φεστιβάλ Επιδαύρου το καλοκαίρι του 2011, κυκλοφορεί σε cd, από τη γερμανική ECM, ενώ τη διανομή στην Ελλάδα έχει η «Μικρή Αρκτος». Η «MEDEΑ» ηχογραφήθηκε με την ξεχωριστή μουσική ομάδα της Ελένης Καραΐνδρου: Σωκράτης Σινόπουλος, Χάρης Λαμπράκης, Ανδρέας Κατσιγιάννης, Γιώργος Καλούδης, Αλέξανδρος Αρκαδόπουλος, Ανδρέας Παπάς, Νίκος Γκίνος και Μαρί Σεσίλ Μπουλάρ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ