ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Γενάρη 1999
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Από το μωρό στον έμπορο

Ταινίες, ταινίες καλές, που θα μας παρασύρουν μακριά, που θα μας συναρπάσουν, θα μας διασκεδάσουν, θα μας γοητεύσουν, θα μας προβληματίσουν, ταινίες, που θα μας κάνουν να ξεχαστούμε για λίγο, τόσο, όσο διαρκούν. Αυτό ζητάμε: Να φύγουμε, να αποφύγουμε τις σκέψεις, να μη δράσουμε, αλλά, αντίθετα, να αποδράσουμε. Μια ματιά στις ταινίες, που μας περιμένουν αυτήν τη βδομάδα:

Την Τετάρτη από την ΕΤ-3 στη 01.00 "Το Μωρό της Μακόν" του Πίτερ Γκρίναγουεϊ. Πρόκειται για μια αλληγορική ιστορία, που μας γυρίζει στον 17ο αιώνα, στον αιώνα της πείνας. Μια μεσόκοπη χονδρή και πανάσχημη γυναίκα μένει έγκυος κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Οι γείτονες με αγωνία περιμένουν τον τοκετό και ετοιμάζονται να αντικρίσουν βρέφος, που, σίγουρα, θα είναι ένα ανθρωπόμορφο τέρας. Μα, συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Από αυτήν την πανάσχημη γυναίκα, γεννιέται ένα πανέμορφο υγιέστατο μωρό, με γαλάζια αγγελικά και φωτεινά μάτια. Ολοι μιλούν για θαύμα. Η νεαρή αδελφή του νεογέννητου εκμεταλλεύεται την άποψη των άλλων, οικειοποιείται το "θαύμα". Δυστυχώς για εκείνη, υπερβάλλει στην εκμετάλλευση, που έχει σαν αποτέλεσμα να προκαλέσει την οργή της εκκλησίας, της εκκλησίας, που θα δώσει μάχη και θα φυσικά θα την κερδίσει άνετα. Αυτή η πάλη ανάμεσα στην αδελφή, στην κοινή θνητή και την εκκλησία, αλλά και η σύντομη ζωή του μικρού αγοριού εξιστορούνται μέσα από ένα θεατρικό έργο. Οσο όμως τα γεγονότα εξελίσσονται, τόσο οι ηθοποιοί ταυτίζονται με τους ρόλους τους. Και η νεαρή που υποδύεται την αδελφή θα υποστεί τις ίδιες ταπεινώσεις του θεατρικού της χαρακτήρα και της θεατρικής της μοίρας, ενώ το κοινό θα γίνει συνένοχο σε αληθινά εγκλήματα και σεξουαλικούς βασανισμούς. Η ταινία παρουσιάστηκε εκτός συναγωνισμού στο Φεστιβάλ των Καννών το 1993. Με την Τζούλια Ορμοντ και τον Ραλφ Φάινς.

Τη Δευτέρα από τη ΝΕΤ στις 22.00 θα παρουσιαστεί "Ο φύλακας της Φλόγας" του Τζορτζ Κιουόκορ. Η ταινία είναι γυρισμένη στα 1943 και πρωταγωνιστούν οι Σπένσερ Τρέισι και Κάθριν Χέμπουρν.

Ενας πολεμικός ανταποκριτής αναλαμβάνει να γράψει την ιστορία ενός εκλιπόντος γνωστού πατριώτη - ήρωα και ανακαλύπτει μερικά σημαντικά γεγονότα από τη ζωή του και για το θάνατό του. Ο δημοσιογράφος είναι πρόθυμος να υμνήσει τον άνθρωπο που φαινόταν ότι εκπροσωπούσε όλα τα καλά της δημοκρατίας, αλλά καθώς ερευνά τη ζωή του ανακαλύπτει ότι το έργο του εμποδιζόταν από τη γυναίκα του αποθανόντος ήρωα, την παράφρονα πεθερά του, η οποία υποστηρίζει ότι ο γαμπρός της δολοφονήθηκε από την πανέμορφη γραμματέα του. Καθώς φτάνει στο τέλος της έρευνας, θα γράψει για την ιστορία του εκλιπόντος, αλλά όχι έτσι όπως την είχε στην αρχή σχεδιάσει.

Την Τρίτη στις 00.30 "Για το κέφι του" του Νινγκ Γινγ. Πρόκειται για βραβευμένη ταινία κινεζικής παραγωγής, που μας μιλά για το γέρο Χαν, που ήταν επιστάτης στην Ακαδημία της Οπερας και τώρα λόγω ηλικίας είναι υποχρεωμένος να την εγκαταλείψει. Καθώς οι μέρες του μένουν άδειες και η εξουσία που μέχρι πρότινος ασκούσε είναι πια χωρίς αντικείμενο, αναζητά μια καινούρια ομάδα, την ομάδα, την οποία θα μπορούσε με κάποιο τρόπο να διοικεί. Τελικά, βρίσκει αυτό που θέλει σε μια παρέα ηλικιωμένων παθιασμένων για την όπερα. Αμέσως την οργανώνει και τη μετατρέπει σε επίσημη λέσχη λυρικού τραγουδιού. Ομως οι γέροι αυτοί άνθρωποι δεν έχουν απαλλαγεί από τα ελαττώματα της νεότητος. Ανταγωνιστικοί, παθιασμένοι για δόξα και για δύναμη, συμπεριφέρονται σαν παιδιά και τσακώνονται συνεχώς. Ομως, μια μέρα που θα μάθουν ότι ότι ο χώρος τους θα μετατραπεί σε κλαμπ, τότε θα καταλάβουν την ανοησία τους και θα αγωνιστούν συλλογικά σαν άνθρωποι της ηλικίας τους. Η ταινία διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, στο Φεστιβάλ του Σαν Σεμπαστιάν, στο Τόκιο και στο Βερολίνο.

Τέλος, την Πέμπτη στην ΕΤ-1, στη 01.00, θα παρουσιαστεί η ταινία του Ράινε Βέρνερ Φασμπίντερ: "Ο έμπορος των τεσσάρων εποχών". Ο Χανς, ένας μικροαστός χωρίς φιλοδοξίες, κατατάσσεται στη Λεγεώνα των Ξένων. Επιστρέφοντας στη χώρα του, θα βρεθεί σ' ένα αγνώριστο και εχθρικό περιβάλλον και θα γίνει αστυνόμος, αλλά θα διωχτεί από το Σώμα, εξαιτίας της σχέσης τους με μια πόρνη και θα καταλήξει να πουλά φρούτα... Παντού εχθροί, παντού αδιάφοροι άνθρωποι, ακόμα και μέσα στο ίδιο του το σπίτι, τον ωθούν, τελικά, στο αλκοόλ και έπειτα σε καρδιακή προσβολή, που θα τον κάνει ανίκανο να δουλέψει πια. Ενα αυθεντικό μελόδραμα από τις σημαντικότερες γερμανικές ταινίες που μιλούν για το Μεσοπόλεμο.


ΚΥΡΙΑΚΗ: Εντροπία και εντός των τειχών

Και πάλι στρεφόμαστε στα ντοκιμαντέρ που μας ενημερώνουν, που μας ψυχαγωγούν και τελικά μας αφήνουν κάτι. Αυτά τελικά προτιμούμε, και αναζητούμε τα καλύτερα. Ετσι επιλέγουμε την εκπομπή "Από την εντροπία στην αειφόρο ανάπτυξη",που μιλά για τις μορφές ενέργειας. Η ενέργεια όσο περνά ο καιρός, όλο και περισσότερο αναδεικνύεται σε τομέα οικονομικής δραστηριότητας. Η ενεργειακή πολιτική, είναι ένα από τα πιο νευραλγικά σημεία αναφοράς και δράσης για την επίτευξη της αειφόρου ανάπτυξης. Η έκθεση της Επιτροπής των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων για την κατάσταση του περιβάλλοντος προβλέπει αύξηση κατά 25% έως το 2000, σε περίπτωση που δεν αλλάξει ο σημερινός ρυθμός ζήτησης. Ακόμη και εάν συνεχιστεί η παραγωγή ενέργειας, θα δημιουργηθούν εντάσεις σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του ενεργειακού εφοδιασμού. Η μεγάλη πρόκληση για το μέλλον θα είναι να εξασφαλιστεί ο αποτελεσματικός και ασφαλής εφοδιασμός σε ενέργεια, αλλά και σε καθαρό περιβάλλον. Η σκηνοθεσία και τα κείμενα είναι του Αλέξανδρου Παπαηλιού, ενώ επιστημονικός σύμβουλος είναι ο Φώτης Χατζημικές. Αφηγείται η Γιώτα Φέστα. (Τρίτη ΝΕΤ 18.30)

Και αυτή τη βδομάδα συνεχίζεται η αξιόλογη πολιτιστική εκπομπή "Παρασκήνιο", με το 10ο επεισόδιο που έχει τίτλο "Αθήνα - Εντός των τειχών". Το ντοκιμαντέρ επικεντρώνεται στη ζωή των μεταναστών εντός και εκτός των τειχών της χώρας μας. Χαρακτηριστική είναι η μαρτυρία μιας Ελληνίδας μετανάστριας της δεκαετίας του '60, που έζησε σε μέρος που έμοιαζε περισσότερο με "χοιροστάσιο". Θα πει, λοιπόν, πως "εκεί που πήγα για γουρούνια ήταν, δεν ήταν για κόσμο. Αλλά τι θα κάναμε; Αναγκαστήκαμε να καθίσουμε. Στο δωμάτιο μέναμε τρία κορίτσια. Χωρίς πόρτες ήταν τα δωμάτια, χωρίς τίποτα. Και από έξω άνδρες μεθυσμένοι... ". Η κάμερα, όμως, κινείται και εντός των τειχών, και "χώνεται" στα στέκια των μεταναστών που ζουν στη χώρα μας. Η σκηνοθεσία είναι του Δημήτρη Δημογεροντάκη. (Τετάρτη ΝΕΤ 23.00)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ