ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 11 Ιούνη 2009
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ρίτσου «Ελένη» και ιαπωνική «Ηλέκτρα»

«Ελένη»
«Ελένη»
Στο θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», στο πλαίσιο του 23ου Φεστιβάλ Δήμου Υμηττού, αύριο και μεθαύριο (9.30 μ.μ.) ο ηθοποιός - σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου παρουσιάζει ξανά την εξαιρετική σκηνοθετικά και ερμηνευτικά - από τον ίδιο - παράσταση της «Ελένης» του Γιάννη Ρίτσου. Η παράσταση του Β. Παπαβασιλείου έχει τις ρίζες της στη μοναδική θεατρική βραδιά, με χαρακτήρα «θεατρικού αναλογίου», που πραγματοποίησε το καλοκαίρι του 1999 στην Πνύκα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με τίτλο «Ο κύριος Γιάννης Ρίτσος». Ηταν μία προσπάθεια, ανθολογώντας το έργο του ποιητή, να συντεθεί ένα είδος σκηνικής αυτοβιο-εργογραφίας του Ρίτσου. Στη σύνθεση αυτή συμπεριλήφθηκε κι ένα μεγάλο απόσπασμα από το ποιητικό έργο «Ελένη» («Τέταρτη διάσταση»). Το 2001 το έργο παρουσιάστηκε, για πρώτη φορά, σε μορφή παράστασης (συμπαραγωγή Πανεπιστημίου Αθηνών, ΕΤ1, και των ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου και Λάρισας).

Οπως σημειώνει ο σκηνοθέτης: «Σήμερα και με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή, αναπτύσσουμε πιο συστηματικά τη δοκιμή μας εκείνη, με την ελπίδα ότι συμβάλλουμε έτσι στην αναψηλάφηση του θεατρικού τουλάχιστον Ρίτσου, που παραμένει για μας μια υπόθεση ερεθιστικά ανοιχτή. Οπως το ίδιο ισχύει βεβαίως για το σύνολο του έργου του».

Η παράσταση, που απέσπασε το Βραβείο καλύτερης ανδρικής ερμηνείας «Κάρολος Κουν» (από την Ενωση Ελλήνων Θεατρικών - Μουσικών Κριτικών, το 2001), παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Β. Παπαβασιλείου, σκηνικό - κοστούμια Μαρί Νοέλ Σεμέ, φωτισμούς Ελευθερίας Ντεκώ και μουσική επιμέλεια Γιάννη Μεταλλινού.

  • Το θέατρο «Αττις» του Θόδωρου Τερζόπουλου φιλοξενεί στις 14/6 (9 μ.μ.) την παράσταση «Ηλέκτρα» του φημισμένου Ιάπωνα σκηνοθέτη Tadashi Suzuki (Ταντάσι Σουζούκι) και της ομάδας του «SCOT», που φέτος το καλοκαίρι περιοδεύει στην Ευρώπη. Στην «Ηλέκτρα» του Σουζούκι, που βασίζεται στα ομώνυμα έργα των Ευριπίδη και Χόφμανσταλ, συμμετέχουν 12 Ιάπωνες και Κορεάτες ηθοποιοί, ενώ την Ηλέκτρα υποδύεται η Κορεάτισσα ηθοποιός Yoo Jeong Byun. Τη μουσική συνέθεσε η διάσημη μουσικός Midori Takada, η οποία παίζει (κρουστά) στην παράσταση.

Σπουδαίος σκηνοθέτης - ερευνητής του θεάτρου, ο Σουζούκι, με τις σκηνοθεσίες του προσπαθεί να αναδείξει την οικουμενική διάσταση του θεάτρου, με υπέρβαση των πολιτισμικών και εθνικών στοιχείων. Στην ακραία σκηνοθετικά προσέγγιση της «Ηλέκτρας», η αρχαία τραγωδία παντρεύεται με την παράδοση του ιαπωνικού θεάτρου «Νο» και τα πρόσωπα παρουσιάζονται ως ασθενείς σε νοσοκομείο. Η Ηλέκτρα, αποκομμένη από όλους τους οικογενειακούς δεσμούς, ζει απομονωμένη, σιωπηλή, σε ένα νοσοκομείο. Μόνη της φιλοδοξία είναι να εκδικηθεί τη μητέρα της, που την εγκατέλειψε. Η φιλοδοξία της γίνεται σκοτεινή, μανιώδης φαντασίωση, ακριβώς επειδή η εκδίκηση είναι ακατόρθωτη. Η σκηνοθετική γραμμή του Σουζούκι απορρέει από την πεποίθησή του ότι κανείς, σε οποιαδήποτε εποχή και πολιτισμό, δεν είναι απρόσβλητος από τον κίνδυνο να βιώσει μια παρόμοια φρικτή εμπειρία.

Φοιτητικά σχέδια του Σπ. Βασιλείου

Το «Μουσείο Σπύρου Βασιλείου» (Γουέμπστερ 5α, Ακρόπολη, τηλ. 210.9231.502), με αφορμή τα πέντε χρόνια λειτουργίας του, φιλοξενεί - για πρώτη φορά - μία σειρά 40 γυμνών σχεδίων του ζωγράφου, που φιλοτεχνήθηκαν κατά τη διάρκεια των φοιτητικών του χρόνων στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας (1921-1926). Στόχος της συγκεκριμένης παρουσίασης (25/6 - 25/9), είναι να φωτίσει μία λιγότερο γνωστή πτυχή της πληθωρικής δημιουργίας του καλλιτέχνη και να αναδείξει στοιχεία της τεχνοτροπίας του, τα οποία μορφοποιούνται και εξελίσσονται στα μεταγενέστερα και πιο αναγνωρίσιμα έργα του. Η διάθεση για έρευνα και πειραματισμό είναι εμφανής στη δημιουργία του Σπ. Βασιλείου, ακόμα και στα κάπως τυποποιημένα σχέδια του γυμνού, που δίδασκε στη Σχολή ο ζωγράφος Παύλος Μαθιόπουλος. Το Νυκτερινό Γυμνό αποτελούσε μαζί με τη Σκιαγραφία, την Ελαιογραφία, την Ανατομική και τη Σύνθεση, μέρος της διδασκαλίας που παρακολουθούσαν υποχρεωτικά οι σπουδαστές του Τμήματος Ζωγραφικής.

Τα 40 γυμνά της έκθεσης - 38 γυναικεία και 2 ανδρικά - είναι καμωμένα με μελάνι, μαύρο ή μπλε, πάνω σε χαρτί σχεδίου, άλλοτε σκούρο και άλλοτε πιο ανοιχτόχρωμο. Σε ορισμένες περιπτώσεις ο καλλιτέχνης χρησιμοποιεί επιπρόσθετα το υδρόχρωμα ή αποκλειστικά το μολύβι, για να επιτύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα, της όσο το δυνατόν ρεαλιστικότερης απόδοσης της φόρμας. Το αρκετά εκτεταμένο αυτό σύνολο σχεδίων μπορεί, εξάλλου, να διακριθεί σε δύο μεγάλες κατηγορίες: αυτή στην οποία ο ζωγράφος αξιοποιεί τις δυνατότητες μίας συγκεκριμένης πόζας σε ένα αυτόνομο σκίτσο και αυτή όπου στην εικονιστική επιφάνεια ενός και μόνο φύλλου χαρτιού αποτυπώνονται ακόμη και πέντε διαφορετικές όψεις της ίδιας ανθρώπινης μορφής (εμπρόσθια/οπίσθια όψη, καθήμενη ή ανακεκλημένη στάση).

Επικίνδυνη «ανεκτικότητα»

«Οργιο ανεκτικότητας»
«Οργιο ανεκτικότητας»
Στο «Παλλάς» σήμερα (9 μ.μ.) θα δοθεί η δεύτερη παράσταση της χοροθεατρικής δημιουργίας του Βέλγου καλλιτέχνη Γιαν Φαμπρ «Orgy of Tolerance» («Οργιο ανεκτικότητας»), με την ομάδα του «Troubleyn». Ο Γ. Φαμπρ, ο δεύτερος εν ζωή εικαστικός, του οποίου το έργο παρουσιάζεται στο «Λούβρο» (στην πτέρυγα της Φλαμανδικής Ζωγραφικής, μαζί με έργα των μεγάλων Φλαμανδών Ζωγράφων), με τη νέα του παράσταση εξετάζει και σχολιάζει την επίδραση που ασκεί στον άνθρωπο ό,τι σήμερα είναι συνηθισμένο φαινόμενο, ό,τι θεωρείται «κανονικό». Δηλαδή, ό,τι διαμορφώνουν διάφοροι μηχανισμοί (ΜΜΕ, τρόπος ζωής που κατευθύνει στον ατομισμό και την απάθεια) της σύγχρονης κοινωνίας. Σήμερα σχεδόν όλα όσα συμβαίνουν στον άνθρωπο και στην κοινωνία, θεωρούνται «κανονικά» και γίνονται ανεκτά και όλα πουλιούνται και αγοράζονται, ακόμα και με μια πιστωτική κάρτα. Το «όργιο της ανεκτικότητας» αντανακλά τον κυνισμό της εποχής μας, όσων εκτυλίσσονται γύρω μας, πιστεύει ο Φαμπρ. Με μουσικούς, χορευτές και ηθοποιούς «ζωγραφίζει», όπως βλέπει ο ίδιος, το «πανόραμα» της ανεκτικότητας. Η παράσταση μοιάζει με καρτούν καταγγελία, με ακραία, σουρεαλιστική αναφορά στη σημερινή αναίσχυντη κοινωνία.

Σύλληψη, σκηνοθεσία, χορογραφία, σκηνογραφία: Γιαν Φαμπρ. Δραματουργία: Μιε Μαρτέν. Στίχοι: Νταντ Τέλντεμαν. Ερμηνεύουν: Linda Adami, Christian Bakalov, Katarina Bistrovic-Darvas, Annabel Chambon, Cedric Charron, Ivana Jozic, Goran Navojec, Antony Rizzi, Kasper Vandenberghe.

Η «Αλίκη» ταξιδεύει

«Η Αλίκη στη Χώρα των θαυμάτων», η παράσταση που κέρδισε το παιδικό κοινό το χειμώνα στην Παιδική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, προσκαλώντας μικρούς και μεγάλους να δουν τις περιπέτειες της αγαπημένης ηρωίδας, που ακολούθησε το άσπρο κουνέλι και βρέθηκε στη «Χώρα των θαυμάτων». Διασκευή: Βασίλης Μαυρογεωργίου, Αστερόπη Λαζαρίδου. Σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου. Σκηνικά - κοστούμια: Μαγιού Τρικεριώτη. Μουσική: Κώστας Γάκης. Κίνηση: Μαρία Κολιοπούλου. Παίζουν: Λένα Παπαληγούρα, Βασιλική Τρουφάκου, Ευδοκία Κακιούζη, Δημήτρης Αντωνίου, Στέφανος Αχιλλέως, Κωνσταντίνα Βιδάλη, Ορφέας Ζαφειρόπουλος, Χριστίνα Καπάδοχα κ.ά.

Το πρόγραμμα μέχρι και τον Ιούλη έχει ως εξής. 13/6 Χίος, Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο. 24/6 Βύρωνας, Θέατρο Βράχων. 3/7 Χαλάνδρι, Φεστιβάλ Ρεματιάς. 8/7 Αττικό Αλσος. 12/7 Ανδρος, Πλατεία Γηροκομείου. 16/7 ΕΠΑΛ Τήνου. 19/7 Μύκονος, θέατρο Λάκκας. 23/7 Σύρος, Σχολικό Συγκρότημα Ξηροκάμπου. 26/7 Πάρος, ΕΠΑΛ Παροικιάς. 30/7 Νάξος, Αθλοθέατρο Φιλοτίου.

Στο Φεστιβάλ Βιβλίου που διοργανώνει στη Θεσσαλονίκη ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βόρειας Ελλάδας, σήμερα (8 μ.μ.) στη μικρή εξέδρα, σε συνεργασία με το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση μνήμης στο συγγραφέα Παντελή Πρεβελάκη, με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Θα μιλήσουν οι: Δ. Κόκορης, Κ. Φρουζάκης , Δ. Μήττα. Θα διαβάσει ο ηθοποιός Γιώργος Κωνσταντινίδης.

Η τρίτη και τελευταία εκδήλωση για τα δέκα χρόνια «Χαμάμ» (Δημοφώντος 97, Α. Πετράλωνα, 210.3421.212) πραγματοποιείται σήμερα (10 μ.μ.). Ενα αφιέρωμα στους μεγαλύτερους λαϊκούς μας συνθέτες: Βαμβακάρη, Παπαϊωάννου, Τσιτσάνη, Ζαμπέτα, Θεοδωράκη κ.ά. Τραγουδούν: Βαγγέλης Κορακάκης, Σοφία Παπάζογλου, Γιώργος Τζώρτζης, Λάκης Χαλκιάς, συνοδεία λαϊκής ορχήστρας δεξιοτεχνών μουσικών: Μανώλης Πάπος, Κώστας Δουμουλιάκας, Βασίλης Μασαλάς, Ντίνος Χατζηϊορδάνου, Θανάσης Σοφράς (έχει και την επιμέλεια του προγράμματος).



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ