Σαράντα χρόνια από το θάνατό του...
Μόσχα Ιούλιος 1959. Ο Κ. Βάρναλης με τη γυναίκα του Δώρα Μοάτσου - Βάρναλη στην Κόκκινη Πλατεία, μετά από την απονομή του Βραβείου «Λένιν» |
Ο Βάρναλης συντάχθηκε με τους πρωτοπόρους διανοούμενους, τους φοιτητές, τους εργάτες και η μαρξιστική ιδεολογία άνοιξε νέους ορίζοντες στην ποίησή του. Ο ποιητής πλαστουργός μιας «νιας ζωής» που με το όραμα και τον αγώνα μεταμορφώνει τις συνειδήσεις και τις διαπαιδαγωγεί. Συνήθως, ο λόγος περιστρέφεται γύρω από τον Βάρναλη ποιητή, ή και τον πεζογράφο. Ομως, πίσω από το λογοτέχνη βρίσκεται ο φιλόσοφος, ο στοχαστής αγωνιστής, ο οποίος από τη στιγμή που εγκαταλείπει τη διονυσιακή, την αισθησιακή τάση, δίνει στην ποίησή του αποκλειστικά κοινωνικό περιεχόμενο.
«Σ' όλη τη ζωή του δασκάλου, του λογοτέχνη και
του δημοσιογράφου, ποτέ ούτε έκανα ούτε έγραψα
τίποτα παρά τη συνείδησή μου ή εναντίον του λαού,
εναντίον της ελευθερίας του και των δικαιωμάτων του»
(από το γράμμα του, το 1966, στη βράβευσή του από τους δημοσιογράφους).
Δε θα μπορούσε να είναι διαφορετική η πορεία του Κώστα Bάρναλη. Γνωρίζουμε πόσο συνεπής στάθηκε, στα ιδανικά του. Διώξεις, εξορία, άρνηση κάθε αναγνώρισης, λοιδορίες, ήταν το τίμημα της πίστης στα υψηλά ιδανικά της κομμουνιστικής ιδεολογίας. Αυτός ήταν ο Βάρναλης, ο πιο ριζοσπαστικός ποιητής της νεότερης Ελλάδας. Ο σοφός πνευματικός δημιουργός, ένας γνήσιος κι αληθινός άνθρωπος, ο μπάρμπα - Κώστας, ο φίλος του λαού και των προλετάριων. Με την τέχνη του πολέμησε το κοινωνικό κατεστημένο, κατήγγειλε τις αδικίες, την ανισότητα και τις αθλιότητές του.
Οχι με λόγια, μ' έργα τ' Αδικο πολέμα!
Κι όχι μονάχος! Με τα πλήθη συνταιριάσου!
Τ' άδικο μ' αίμα θρέφεται! Πνίξε το με αίμα.
Κι άμα θα σπάσουν οι αλυσίδες τ' αδερφού
η λευτεριά η δικιά του θάναι λευτεριά σου,
κι ανάγκη πια δεν θα 'χεις κανενός Θεού!..
Δεν είναι αλήθεια πιο χρυσή απ' την αλήθεια της σιωπής.
Χίλιες φορές να γεννηθείς, χίλιες θα σε σταυρώσουν.
O Bάρναλης τάσσεται στη διάθεση της εργατικής τάξης αντιμέτωπος με τον παλιό αστικό κόσμο που πριν ανήκε. Γι' αυτό και θα αρνηθεί το έργο της πρώτης του περιόδου. Θα κριτικάρει σκληρά τον εαυτό του και θα ανοίξει ανανεωμένος, φρέσκος την καινούργια περίοδο. Από την καινούργια θέση του κοίταξε πια πίσω του, για να δει και να καταδικάσει τον παλιό εαυτό του και μαζί να καταδικάσει την προηγούμενη ιδεαλιστική του ποίηση. Για να φτάσει να καταδικάσει έτσι την παλιά του τέχνη «των μωρών, των τσαρλατάνων» χρειάστηκε να καταδικάσει αδίσταχτα τον παλιό εαυτό του:
Είπα: «Ξεφορτώσου
τον παλιό εαυτό σου
και ξαναγεννήσου
να 'σαι, όπως δεν είσουν...
Ο τιμημένος με το Βραβείο «Λένιν» για την Ειρήνη (1959) Κώστας Βάρναλης, σε εκδήλωση στη Μόσχα, αναφερόμενος στην κατηγορία ότι ανήκει στη «στρατευμένη Τέχνη», απάντησε με αυτά τα σταράτα λόγια:
«...το δόγμα "η Τέχνη δεν κάνει πολιτική" διαψεύδεται από τα πράγματα. Ο Αριστοφάνης, ο Ντάντες, ο Θερβάντες, ο Ζολά, ο Τολστόι κάνουνε πολιτική. Πολιτική κατά των "κακώς κειμένων". Πολιτική έξω απ' τα δόντια. Ποιος μυθολόγος της εξωπολιτικής Τέχνης θα 'χει το κουράγιο να υποστηρίξει πως αυτοί οι ήλιοι του πνευματικού στερεώματος δεν είναι μέγιστοι δημιουργοί του λόγου; Να λοιπόν, μια απόδειξη πως η Τέχνη μπορεί να κάνει πολιτική, χωρίς να πάψει να 'ναι Τέχνη και μάλιστα τρισμεγάλη. Ζήτημα, λοιπόν, υπάρχει μόνο για το ποια πολιτική δίνει ζωή και δύναμη στην Τέχνη και την απλώνει στο χώρο και στο χρόνο και ποια πολιτική τη χαλάει, τη σκοτώνει και τη μεταβάλλει σε καπνό χωρίς φλόγα...».
Με αυτές τις διεκδικήσεις κατεβαίνει στις εκλογές (19 Γενάρη 2015) για νέο Γενικό Συμβούλιο της Πανελλήνιας Ενωσης Υπαλλήλων Φυλάξεως Αρχαιοτήτων (ΠΕΥΦΑ) και για αντιπροσώπους στο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζόμενων Υπουργείου Πολιτισμού ( ΠΟΕ ΥΠΠΟ), το ψηφοδέλτιο της Δημοκρατικής Αγωνιστικής Συνεργασίας (ΔΑΣ), που στηρίζει το ΠΑΜΕ.
Οι δυνάμεις του ΠΑΜΕ στην ΠΕΥΦΑ, όλο το προηγούμενο διάστημα, έδωσαν τη μάχη για την ανάδειξη των προβλημάτων μας και των αιτίων που τα γεννούν, πρωτοστάτησαν στην οργάνωση του αγώνα για την κάλυψη των σύγχρονων λαϊκών αναγκών.
Αντίθετα, «οι δυνάμεις των ΠΑΚΑ (ΠΑΣΚΕ) - ΔΑΚΕ, που αποτελούν την πλειοψηφία στο ΔΣ της ΠΕΥΦΑ, φέρουν ευθύνη για την κατάσταση που βιώνουμε. Αποδέχονται επί της ουσίας το νέο Οργανισμό του ΥΠΠΟΑ, δηλώνοντας ικανοποιημένοι. Με τέτοιες συνδικαλιστικές ηγεσίες η αντιλαϊκή πολιτική όχι μόνο δεν εμποδίζεται, όχι μόνο δεν ανατρέπεται αλλά γιγαντώνεται».
«Συνάδελφε, απέναντι στην καπιταλιστική οικονομική κρίση, μονόδρομος είναι η ανασύνταξη του κινήματος, η χειραφέτηση από τον κυβερνητικό - εργοδοτικό συνδικαλισμό και ο απεγκλωβισμός από τα πολιτικά κόμματα του συστήματος και του ευρωμονόδρομου. Σήμερα, υπάρχουν οι προϋποθέσεις για φιλολαϊκή ανάπτυξη, αφού πρώτα απαλλαγούμε από τα μονοπώλια και την εξουσία τους».
Παίζουν: Μπέττυ Αρβανίτη, Λουκία Μιχαλοπούλου, Αλέξανδρος Βάρθης, Βαγγελιώ Ανδρεαδάκη, Γιάννης Φλουράκης, Αννα Πατητή, καθώς και ο Νίκος Κουρής από την οθόνη. Μετάφραση - Σκηνοθεσία: Δημήτρης Μαυρίκιος. Σκηνικά: Δημήτρης Πολυχρονιάδης. Κοστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου. Μουσική: Στάθης Σκουρόπουλος. Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος. Συνεργάτης στη Σκηνοθεσία: Μανώλης Δούνιας. Για τα ένθετα κινηματογραφικά, Σκηνοθεσία: Χρήστος Δήμας.
Εκδήλωση, με είσοδο ελεύθερη, για τον ποιητή του «Ερωτόκριτου» Βιτσέντζο Κορνάρο - με αφορμή τα 400 χρόνια από το θάνατό του - διοργανώνει το Μουσείο Γουναρόπουλου (Γουναροπούλου 6, Ανω Ιλίσια) σήμερα Τετάρτη στις 19.30 το βράδυ. Ο Κωστής Καζαμιάκης, αρχιτέκτονας και ιστορικός Τέχνης, θα αφηγηθεί το τραγουδιστό, ερωτικό παραμύθι της Κρήτης, τον «Ερωτόκριτο». Την αφήγηση θα πλαισιώσουν με μουσική και τραγούδι ο Ανδρέας Δερμιτζάκης (λαούτο), ο Βασίλης Μακεδάκης (λύρα) και η Ακριβή Στραγαλινού. Θα ακολουθήσει κρητικό κέρασμα από το Σύλλογο Κρητών Ζωγράφου.
Το «Επος του Γκιλγκαμές» με τη Φιλοσοφία Γκουρτζίεφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή, από την ομάδα «Ρόδα» επαναλαμβάνεται, μέχρι τις αρχές Γενάρη, στην Αίθουσα 3Α (Καποδιστρίου 106 και Ελευθερίας 1 - Ν. Ιωνία), στις 19.30. Οι θέσεις είναι περιορισμένες γι' αυτό χρειάζεται οπωσδήποτε να κάνετε κράτηση, στα τηλέφωνα 697.6033.948/693.7422.456/210.2836.763. Κείμενο Δημήτρης Περετζής - Μαρία Περετζή. Σκηνικά: Νίκος Τσιουμπλεκτσής. Μουσική: Τάκης Πατερέλης, Πία Πιερράκου, Δημήτρης Γασπαράτος, Γιώργος Ντούνης, Μαρία Περετζή, Πάτυ Παπαγεωργίου, Ιουλία Βεντίκου, Αγγελος Γιαννάτος, Γιάννης Καλημέρης, Δήμητρα Παπαδημητρίου.