ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 18 Γενάρη 1998
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ταξίδι στο "νησί"

Προχωρεί και ο Γενάρης με βήματα ζεστά, προς το παρόν τουλάχιστο. Ζεστά και γοργά, μεσήλικας και κάτι, έγινε πια. Ενα "Γλυκό ταξίδι" ονειρευόμαστε να κάνουμε, για κάπου μακριά από την καθημερινότητα. Παραστάσεις να αλλάξουμε επιθυμούμε και καθώς δεν μπορούμε, βρίσκουμε διέξοδο στην ΕΤ-3 στη 01.00 απόψε. Πρόκειται για την ταινία του Μισέλ Ντεβίλ με πρωταγωνίστρια την Ντομίκ Σαντά, που έχει πλάι της την Τζέραλντιν Τσάπλιν. Μια γυναίκα καυγαδίζει με τον άνδρα της, οργισμένη και απελπισμένη πηγαίνει να μείνει προσωρινά στο σπίτι μιας φίλης της. Οι δυο γυναίκες αποφασίζουν να φύγουν για λίγες μέρες και να πάνε σε μια γαλλική επαρχία για να απομονωθούν και να βρουν το χρόνο να σκεφτούν. Μα, καθώς περνούν οι ώρες και συναντούν διάφορους ανθρώπους, αθέλητα, κάνουν ανακλήσεις στη μνήμη, με παλιές αναμνήσεις και έρχεται στην επιφάνεια ο πραγματικός τους εαυτός. Εντελώς αλλαγμένες, επιστρέφουν στα σπίτια τους.

Από το STAR, σήμερα Κυριακή, θα παρουσιαστεί στις 23.00 το κλασικό πια θρίλερ του Ρομάν Πολάνσκι: "Το μωρό της Ροζ Μαρί".Μια ταινία που αρχίζει ευχάριστα, για να καταλήξει σ' έναν πραγματικό τρομακτικό εφιάλτη. Ενα νιόπαντρο ζευγάρι, ένα ζευγάρι αγαπημένο και ταιριαστό αποφασίζει να αγοράσει ένα σπίτι για να στεγάσει την ευτυχία και τα όνειρά του. Στην πολυκατοικία που θα μετακομίσουν, θα έχουν για γείτονες ένα περίεργο ηλικιωμένο ζευγάρι, που δείχνει πολύ φιλικό μαζί τους, αλλά στην αρχή θα τους είναι βαρετό. Ο σύζυγος της Ροζ Μαρί, ο Γκι, είναι ένας ηθοποιός που την τελευταία στιγμή χάνει το ρόλο που του είχαν υποσχεθεί. Τον πρωταγωνιστικό ρόλο τον αναθέτουν σ' έναν καλύτερο ηθοποιό, που όμως, εντελώς ξαφνικά, θα αρρωστήσει βαριά. Ετσι, τον καλούν να παίξει εκείνος. Ενθουσιασμένος προτείνει στη γυναίκα του να σταματήσουν τις προφυλάξεις και να κάνουν παιδί. Αμέσως. Και το μωρό της Ροζ Μαρί μπαίνει στα σπλάχνα της και στο μυαλό της κυοφορείται μια ιδέα ότι κάτι έχει αλλάξει, ότι κάτι δεν πάει καλά. Οι "απέναντι" όλο και περισσότερο μπαίνουν στη ζωή της, ο άνδρας της αλλάζει συμπεριφορά, ο γιατρός που της υπέδειξαν οι γείτονες γίνεται όλο και περισσότερο περίεργος, τα φάρμακα που παίρνει την ενοχλούν και της προκαλούν εφιάλτες. Η Ροζ Μαρί και το παιδί που θα φέρει στον κόσμο κινδυνεύουν, το καταλαβαίνει, το διαισθάνεται, αλλά δεν ξέρει ακριβώς από ποιον και από τι. Οι εφιάλτες γίνονται πραγματικότητα. Με την Μία Φάροου και τον Τζον Κασαβέτη.

Και ας πάμε στην "Τρίτη",που από τη "χρυσή οθόνη" της ΕΤ-3 στις 22.30 θα μεταφερθούμε στο "Νησί των παχυδέρμων",την ταινία, που αποτέλεσε για τον πρωταγωνιστή της, Ιβ Μοντάν, το κύκνειο άσμα του. Ο Γάλλος ηθοποιός πέθανε λίγο μετά τα γυρίσματα από καρδιακή προσβολή και ο ξαφνικός θάνατός του έδωσε αφορμή στους επικριτές του σκηνοθέτη Μπένεξ να τον κατηγορήσουν ως ηθικό αυτουργό της απώλειας, εξαιτίας των ταλαιπωριών που υπέβαλε τον Μοντάν, κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της ταινίας. Η ιστορία είναι τρυφερή, αλλά και απαισιόδοξη, οικολογική, αλλά και χωρίς καμιά λογική. Το σενάριο αφηγείται την περίεργη συνύπαρξη και την πορεία τριών διαφορετικών ανθρώπων, που περιπλανώνται εδώ και εκεί κυνηγώντας την ουτοπία.. Συνταξιδιώτης τους είναι ένας γέρος, που ζει στο περιθώριο, που το μοναδικό του εφόδιο είναι η σοφία του και ένας χάρτης. Ενας γέρος, που χάνεται στο δάσος και αναζητεί κάτι το απροσδιόριστο, ενώ οι άλλοι επιθυμούν να δουν το χιόνι, ζωγραφισμένο τον Πύργο του Αϊφελ, ή τη φύση όπως είναι στην πραγματικότητα.

Κυριακή 1η σελ: Κάρμεν η μοναδική

Την υπέροχη όπερα του Ζορζ Μπιζέ (1838 - 1875) "Κάρμεν",μπορούμε να παρακολουθήσουμε σήμερα το πρωί στις 11.00 από την ΕΤ - 3 με τη μια δικιά μας μεσογειακή, ελληνική φωνή, με την εξαιρετική ερμηνεία της Αγνής Μπάλτσα. Ακόμη, ερμηνεύει ο Χοσέ Καρέρας και συμμετέχει η ορχήστρα, η χορωδία και το μπαλέτο της Μετροπόλιταν Οπερας της Νέας Υόρκης υπό τη διεύθυνση του Τζέιμς Λεβάιν. Την παράσταση προλογίζει ο Πέτρος Ζογκούδης. Ο διάσημος συνθέτης, ο δημιουργός της μοναδικής "Κάρμεν", μυήθηκε από πολύ νωρίς στη μουσική και είχε για καθηγητή τραγουδιού την ίδια του τη μητέρα. Ο Μπιζέ είναι σήμερα και πάντα υπήρξε, ένας από τους πιο αγαπητούς και πολυπαιγμένους Γάλλους συνθέτες αν και κατηγορήθηκε για "βαγκενερισμό". Χαρακτηριστικά του ύφους του, που απηχεί επιδράσεις των Γκουνό και Μότσαρτ και λιγότερο Μπετόβεν, είναι η κομψότητα αλλά και η δύναμη της μελωδίας, της "ατέρμονης μελωδίας", όπως έλεγε ο Βάγκνερ για τις δικές του συνθέσεις. Δεν είχε μόνο τη δυνατότητα να συνθέτει με ύφος κομψό αλλά διέθετε και τρομερές ικανότητες στην ενορχήστρωση, ακόμη απολαυστική αρμονία, ακρίβεια και καθαρότητα στη μουσική του γραφή. Ο Μπιζέ αναζητούσε την αλήθεια, τον ρεαλισμό αλλά ποτέ με βάρβαρο και κυνικό τρόπο. Ετσι, ο συνθέτης που ήδη είχε γράψει τη "Συμφωνία σε ντο" και είχε κατακτήσει το Βραβείο της Ρώμης με την καντάτα του "Χλωδοβίκος και Κλοτίλδη", που είχε συνθέσει την όπερα "Ωραία Κόρη", τη "Βασίλισσα του Σαμπά", τους "Αλιείς μαργαριταριών" και την "Αρλεζιάνα" - σουίτα από τη σκηνική μουσική για το ομώνυμο έργο του Αλφονς Ντοντέ - συνέθεσε την Κάρμεν. Την "Κάρμεν" που από τις 3 του Μάρτη 1875 τον έκανε πασίγνωστο σε όλον τον κόσμο. Ο Μπιζέ βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Προσπέρ Μεριμέ, το έκανε μουσική, το έκανε δράμα χωρίς ίχνος μελό, το έκανε θρίαμβο, το έκανε θρύλο. Η αναγνώριση ήρθε αμέσως, δυστυχώς, όμως τον "αναγνώρισε" και τον ζήλεψε ο θάνατος, που τον... επισκέφτηκε τρεις μήνες αργότερα σε ηλικία μόλις 36 χρόνων. Η Κάρμεν είναι μια τσιγγάνα, είναι μια γυναίκα με ταπεραμέντο, είναι μια ψυχή φλογισμένη και οργισμένη, είναι μια ανθρώπινη ύπαρξη που αλίμονο είναι αιχμάλωτη της ελευθερίας της. Επιζητεί τον έρωτα, τον βρίσκει και αμέσως τον αφήνει γιατί η ψυχή της σαλπάρει για νέους έρωτες, για άλλες αγάπες, για άλλες απάτες. Απατά η Κάρμεν; Μα φυσικά όχι. Εχει δηλώσει από την αρχή ότι: η αγάπη είναι ελεύθερο πουλί που δε γνωρίζει νόμους. Η Κάρμεν έχει πάθος, δεν έχει σταθερότητα, ανάβει πόθους, ενώ μέσα της σιγοκαίει το πάθος της αυτοκαταστροφής. Καταστρέφει και καταστρέφεται. Η Κάρμεν είναι μια γυναίκα που διαφέρει, που ξεχωρίζει. Ενα φλογερό λουλούδι που ανθίζει, αλλά που η τρελή ζήλια του Χοσέ θα το "κόψει" από τη γη. Με μια μαχαιριά. Η Κάρμεν ξέρει το τέλος της, δεν μπορεί να είναι άλλο από βίαιο. Γι' αυτό και προκαλεί, προσκαλεί σχεδόν με έμμεσο τρόπο παρακαλεί, το ερωτευμένο χέρι να το δώσει όσο πιο γρήγορα γίνεται, εκεί στην αρένα. Πρόκειται για μια εξαιρετική όπερα που οι φίλοι του λυρικού τραγουδιού δεν πρέπει να χάσουν.

Από την ταινία το "Νησί των παχυδέρμων", που αποτέλεσε για τον πρωταγωνιστή της, Ιβ Μοντάν, το κύκνειο άσμα του



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ