ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 19 Μάη 1996
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στους "τόπους" του Τάσου Λειβαδίτη

"Α, τα μαλλιά σου είναι ένα σκοτεινό δάσος, γεμάτο σιωπηλές μαγείες/ όπου μέσα του, σαν παιδί, έχασα για πάντα το δρόμο μου". Τρυφερή, ερωτική, λυρική και βαθιά ανθρώπινη η ποίηση του Τάσου Λειβαδίτη, σημαδεύει τη μεταπολεμική ποίηση της χώρας μας. Στην ποίηση του Τάσου Λειβαδίτη αναφέρεται η εκπομπή "Προσώπων τόποι", που θα μεταδοθεί από το δεύτερο κρατικό κανάλι. Γεννημένος στην Αθήνα το 1921, δημοσιεύει τα πρώτα του ποιήματα το 1946 στα περιοδικά "Ελεύθερα Γράμματα" και "Νέα Εστία". Ανθρωπος δημοκρατικός και αριστερός, ο Λειβαδίτης αγωνίζεται όχι μόνο με την πένα του, αλλά και με την προσωπική του προσφορά, για καλύτερες μέρες. Για τις ιδέες του και τα φρονήματά του, θα συλληφθεί το 1947 και θα "γευτεί" τις εξορίες, στο Μούδρο, τη Μακρόνησο και τον Αγιο Ευστράτιο μέχρι το 1951. Η επιστροφή του στην Αθήνα θα συνοδευτεί από δύο ποιητικές εκδόσεις. Το 1952 θα εκδοθούν οι ποιητικές συλλογές "Μάχη στην άκρη της νύχτας" και "Αυτό το αστέρι είναι για όλους μας". Στη συνέχεια ακολούθησε η έκδοση πολλών ακόμη ποιητικών του συλλογών, μεταξύ των οποίων "Ο άνθρωπος με το ταμπούρλο", "Συμφωνία αρ. 1", "Οι γυναίκες με τ' αλογίσια μάτια", "Καντάτα", "Βιολί για ένα μονόχειρα" και "Εγχειρίδιο ευθανασίας". Το 1985, τρία χρόνια πριν το θάνατό του, εκδίδεται η ποιητική του συλλογή "Βιολέτες για μια εποχή".

Στην εκπομπή "Προσώπων τόποι", εξετάζονται γενικά και ειδικά ζητήματα της ποίησης του Τάσου Λειβαδίτη. Ο ποιητής Θανάσης Κωσταβάρας κάνει μια γενική τοποθέτηση στην προσφορά του ποιητή στα μεταπολεμικά μας Γράμματα. Η καθηγήτρια της Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Σόνια Ιλίνσκαγια, αναλύει το έργο του Λειβαδίτη σε σχέση με τους τόπους που αναφέρονται σ' αυτό. Ο τόπος της εξορίας και η Αθήνα αποτελούν τους χώρους, μέσα στους οποίους αναπτύσσεται ο μείζων λυρισμός του ποιητή, σε τρεις περιόδους. Η πρώτη περίοδος, όπως θα πει, κυριαρχείται από το όραμα της παγκόσμιας ειρήνης σε στενή συνάρτηση με το πολιτικό όραμα μιας κοινωνίας, η οποία δε θα κυριαρχείται από την ταξική αδικία και τυραννία. Στην ίδια εκπομπή μιλά και ο ποιητής Γιώργος Μαρκόπουλος, ο οποίος αναφέρεται στα αρχιτεκτονικά και τοπιογραφικά στοιχεία της ποίησης του Λειβαδίτη. Η επιμέλεια του ντοκιμαντέρ είναι του Κώστα Χριστοφιλόπουλου και του Νίκου Χουρδάκη (Παρασκευή ΕΤ - 2. 20.00).

"Μυστήριο" έρωτα και θανάτου

Πειραματιζόμενος στις νέες οπτικοακουστικές τεχνικές της τηλεόρασης, ο Μικελάντζελο Αντονιόνι, το 1980, γυρίζει την ταινία "Το μυστήριο του Ομπερβαλντ".Ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης, πρωτοπόρος της σύγχρονης κινηματογραφικής τέχνης, περνά στο γύρισμα ταινιών μεγάλου μήκους το 1950, με την ταινία "Το χρονικό ενός έρωτα". Αργότερα, με την τριλογία "Περιπέτεια", "Νύχτα" και "Εκλειψη", θα κάνει μια ενδιαφέρουσα μελέτη, της αλλοτρίωσης στη σύγχρονη βιομηχανική κοινωνία, της αδυναμίας επικοινωνίας και της έκπτωσης των συναισθημάτων, ζητήματα που οδηγούν στην ανθρώπινη μοναξιά και απελπισία.

Στην πολύχρονη καλλιτεχνική του δημιουργία, ποτέ δε σταμάτησε να πειραματίζεται με τις νέες οπτικοακουστικές. Σημαντικό δείγμα αυτών των πειραματισμών είναι η ταινία του "Το μυστήριο του Ομπερβαλντ". Η ταινία γυρίστηκε με τηλεκάμερες και όχι με κινηματογραφική μηχανή λήψης. Δίνει τη δυνατότητα στον σκηνοθέτη να κάνει μερικά πειράματα πάνω στο χρώμα. Το θέμα που διάλεξε δεν έχει σχέση με τα προηγούμενα θέματά του. Είναι παρμένο από το θεατρικό έργο του Ζαν Κοκτό "Ο δικέφαλος αετός". Ενα ρομαντικό δράμα έρωτα και θανάτου, εμπνευσμένο από ένα πραγματικό γεγονός: Την απόπειρα δολοφονίας το 1898 της Ελιζαμπέτα της Αυστρίας από έναν αναρχικό. Μια νύχτα με καταιγίδα, ένας νεαρός αναρχικός μπαίνει κρυφά στο φρούριο Ομπερβαλντ για να δολοφονήσει τη βασίλισσα. Η βασίλισσα μετά το θάνατο του άνδρα της έχει αποτραβηχτεί και ζει απομονωμένη. Κυνηγημένος από την Αστυνομία, ο νεαρός κρύβεται τραυματισμένος στο διαμέρισμα της βασίλισσας. Εκείνη μένει έκπληκτη όταν τον βλέπει, γιατί της θυμίζει τον άνδρα της. Η βασίλισσα θα ερωτευτεί το νεαρό, ο οποίος, στη συνέχεια, την παρακινεί να ασχοληθεί και πάλι με τα κοινά. Ο νεαρός, τελικά, θα την ερωτευτεί και όταν το σχέδιό του για να φύγουν μαζί ναυαγήσει θα πάρει δηλητήριο. Η βασίλισσα, μην μπορώντας να ζήσει χωρίς αυτόν, θα τον υποχρεώσει να την πυροβολήσει.

Ο Αντονιόνι παίζει με τα χρώματα, δίνοντας "χρώμα", όχι μόνο στα πρόσωπα, αλλά και στα συναισθήματα. Ακόμη και μέσα στο ίδιο κάδρο, οι ήρωες έχουν άλλο χρώμα. Πρωταγωνιστούν οι Μόνικα Βίτι, Φράνκο Μπραντσιαρόλι και Πάολο Μπονατσέλι(Παρασκευή ΕΤ - 1 22.00).

Σκηνή από την ταινία του Μικελάντζελο Αντονιόνι "Το μυστήριο του Ομπερβαλντ"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ