ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 20 Γενάρη 2016
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Συνεχίζεται η αναδρομική έκθεση για το χαράκτη Α. Τάσσο

Συνεχίζεται μέχρι και τις 31 Γενάρη η αναδρομική έκθεση του σπουδαίου χαράκτη, κομμουνιστή δημιουργού, Τάσσου Αλεβίζου (1914 - 1985) - που έμεινε γνωστός ως Α. Τάσσος (ψευδώνυμο με το οποίο υπέγραψε ένα σπουδαστικό σχέδιό του). Η έκθεση που φιλοξενεί το Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138), πραγματοποιείται με αφορμή τη συμπλήρωση 100 χρόνων από τη γέννησή του και 30 χρόνων από το θάνατό του. Η επιμέλεια της έκθεσης ανήκει στην Ειρήνη Οράτη και ο αρχιτεκτονικός σχεδιασμός στον Παύλο Θανόπουλο.

Στην έκθεση παρουσιάζονται για πρώτη φορά έργα που έφερε στο φως η έρευνα, γνωστά μόνο από τη βιβλιογραφία, αφανή έως σήμερα, καθώς και επιλεγμένο υλικό από τη δουλειά του Α. Τάσσου στις γραφικές τέχνες: βιβλία και λευκώματα εικονογραφημένα με πρωτότυπα χαρακτικά, γραμματόσημα, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες.

Η έκθεση διαρθρώνεται σε έξι ενότητες γύρω από τα πιο σημαντικά και χαρακτηριστικά έργα του Τάσσου - χαρακτικά, προσχέδια, πλάκες ξυλογραφίας, ξυλογραφίες τοίχου - τα οποία καθόρισαν την πορεία του και οι οποίες είναι οι παρακάτω:

-- Σπουδαστικά έργα (1934-1939). «Λιμενεργάτες», «Λαϊκά συσσίτια», «Η φάμπρικα σχολάει». Είναι ορισμένα από τα πιο χαρακτηριστικά έργα που δημιούργησε όταν ήταν ακόμα φοιτητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Οι ξυλογραφίες αυτές αποπνέουν βαριά ατμόσφαιρα και τον έντονο κοινωνικό προβληματισμό του στρατευμένου νέου χαράκτη, που από το 1930 έχει οργανωθεί στην ΟΚΝΕ, τον τρόπο με τον οποίο ερμήνευε την καθημερινότητα. Δάσκαλοί του στη ζωγραφική οι Κ. Παρθένης, Θ. Θωμόπουλος και Ο. Αργυρός. Χαρακτική διδάχτηκε από τον Γιάννη Κεφαλληνό.

-- Κατοχή (1940-1946). Στη διάρκεια της Κατοχής, συμμετέχει στο ΕΑΜ Καλλιτεχνών που είχε και εικαστικό τμήμα και ορίζεται πρώτος γραμματέας του. Φιλοτεχνεί μαζί με άλλους ομοτέχνους του χαρακτικά και σχέδια για τις οργανώσεις του ΕΑΜ και τη Διαφωτιστική Επιτροπή του ΚΚΕ, για τις προπαγανδιστικές ανάγκες του αγώνα. Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει σε τρεις σημαντικές εκδόσεις - λευκώματα, στις οποίες συμμετείχε με έργα του ο Τάσσος, για τις οποίες έλεγε ο ίδιος: «Σε κάθε σελίδα ένα κείμενο, συνήθως ποίημα και μια εικόνα. Ηταν αναπόσπαστα αυτά τα δύο στοιχεία. Το ένα συμπλήρωνε το άλλο, του έδινε ένα ακριβές και συγκεκριμένο νόημα».

-- Εγχρωμες ξυλογραφίες (1947-1960). Ξεχωριστή αξία έχουν τα έργα που αναπαριστούν τους ανθρώπους στη διάρκεια της εργασίας τους.

-- Μαύρο - Ασπρο (1960-1966). Η θεματογραφία του επικεντρώνεται στην απόδοση της ανθρώπινης μορφής με σταδιακή εγκατάλειψη του χρώματος και στροφή στο ασπρόμαυρο, που τον βοηθά να εκφράσει αποτελεσματικότερα τη διαλεκτική ενότητα και πάλη των αντιθέτων, προπαντός του θανάτου κάθε είδους με τη ζωή.

-- Μαύρο - Ασπρο ΙΙ (1967-1974). Χαράζει σε πίνακες που φτάνουν το μήκος ενός μέτρου. Ξαναγυρνά στα γεγονότα που τον συγκλόνισαν. Μέσα από τις μορφές και τα σύνολα που χαράζει, φιλοτεχνεί έργα κοινωνικής διαμαρτυρίας και αφύπνισης.

-- Τελευταία έργα (1975-1985).

Να θυμίσουμε ότι το σπουδαίο κομμουνιστή δημιουργό είχε τιμήσει και η ΚΕ του ΚΚΕ, με αφιέρωμα που είχε διοργανώσει την περασμένη Ανοιξη. Και όπως έλεγε και ο ίδιος, «θεωρώ τον εαυτό μου στρατευμένο πριν ανακαλυφτεί ο όρος και χρησιμοποιηθεί κατά κόρον. Είμαι στρατευμένος στον κόσμο των πιο προοδευτικών ιδεών, στα ιδανικά των λαϊκών αγώνων. Ταύτισα τον εαυτό μου με την εργατική τάξη και τα ιδανικά της, με τους αγρότες απ' όπου και κατάγομαι. Το θεωρώ μεγάλο κέρδος στη ζωή μου ότι ζυμώθηκα με τον κόσμο της δουλειάς. Για μένα οι ιδέες αυτές είναι μια πηγή έμπνευσης και συνεχούς ανανέωσης. Με κρατάνε σε ηθικά πλαίσια».

Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη, Κυριακή: 10.00 - 18.00, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00 - 22.00

«Βόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ στο ΚΘΒΕ

Από τις πρόβες του έργου
Από τις πρόβες του έργου
Την Παρασκευή 29 Γενάρη, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος θα πραγματοποιηθεί η πρεμιέρα του έργου - σταθμού του γερμανικού θεάτρου «Bόιτσεκ» του Γκέοργκ Μπίχνερ, σε σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη. Ο «Bόιτσεκ», αν και γράφτηκε το 1836, επηρέασε όσο λίγα έργα το θεατρικό τοπίο του 20ού αιώνα. Και είναι η πρώτη φορά που ολόκληρο το αυθεντικό κείμενο - δηλαδή και τα τέσσερα σχεδιάσματα του Μπίχνερ - παρουσιάζεται σε ενιαία παράσταση, σε μετάφραση του Αντώνη Γαλέου, ειδικά για την παράσταση.

Ο «Bόιτσεκ» είναι ένα έργο για τους καταπιεσμένους, τους προλετάριους, τους αδικημένους. Ενα έργο για τον έρωτα μέχρι το φόνο και την αυτοκτονία. Ο Βόιτσεκ είναι ένας ήρωας αρχέτυπο για τον 20ό αιώνα. Είναι ο προφήτης μιας στρατιάς κολασμένων που επελαύνει μέσα στον εφιάλτη του μέλλοντος. Ο «Bόιτσεκ» είναι ένα θεατρικό έργο με τουλάχιστον δέκα διασκευές για τον κινηματογράφο, για την όπερα και για κόμικς.

Οι παραστάσεις δίνονται Τετάρτη στις 18.00, Πέμπτη, Παρασκευή και Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 19.00. Τα εισιτήρια κοστίζουν 13 ευρώ για πλατεία, 10 για εξώστη, ενώ για φοιτητές και άτομα άνω των 65, 8 ευρώ. Στις λαϊκές παραστάσεις της Τετάρτης και της Πέμπτης η γενική είσοδος ανέρχεται στα 5 ευρώ.

Εργο... σε σκηνοθεσία κεφαλαίου

Είναι γνωστή, κι έχουμε ξαναγράψει, η προσπάθεια της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ με ένα σωρό νομοθετικές ρυθμίσεις να ενισχύσει την ολοσχερή εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου με ολέθριες συνέπειες για την κινηματογραφική τέχνη και τους ανεξάρτητους δημιουργούς. Οπως και γνωστό είναι ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θεωρεί τον κινηματογράφο άλλο ένα - έστω «ιδιαίτερο» - οπτικοακουστικό εμπόρευμα, ένα «προϊόν» εν δυνάμει κερδοφόρο και γι' αυτό και πρόσφατα νομοθέτησε για τη σύσταση της Ανώνυμης Εταιρείας με την ονομασία Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων (ΕΚΟΜΕ). Οργανισμός που, επί της ουσίας - όπως είχε τονίσει και το ΚΚΕ στη Βουλή - έρχεται να πατήσει πάνω στο πρόβλημα της ανυπαρξίας κινηματογραφικής παραγωγής, με την διευκόλυνση των επιχειρηματικών ομίλων, ελληνικών και ξένων, να διεισδύσουν και να επενδύσουν στον τομέα. Υλοποιώντας πιστά επί της ουσίας το πρόγραμμα της ΕΕ «Δημιουργική Ευρώπη 2014 - 2020» και το υποπρόγραμμα MEDIA που έχει ως στόχο την ενίσχυση των ευρωπαϊκών μονοπωλίων της κινηματογραφικής βιομηχανίας απέναντι στην κυριαρχία των ΗΠΑ, όπως και το ξαναμοίρασμα της νέας ψηφιακής αγοράς λόγω διεύρυνσης του ανταγωνισμού με χώρες όπως η Κίνα και η Ινδία.

Επιβεβαίωση για τα παραπάνω ήρθε να δώσει προχτεσινό άρθρο του Λ. Κρέτσου, γενικού γραμματέα Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, με τον μάλλον παραπλανητικό τίτλο «Να σώσουμε τον οπτικοακουστικό μας πλούτο». Τι λέει ο γενικός γραμματέας; Οτι η Ελλάδα κατέχει την τελευταία θέση σε σχέση με τα άλλα κράτη - μέλη της ΕΕ στο επίπεδο της «πολιτιστικής παραγωγής», ότι το «οπτικοακουστικό απόθεμα της Ελλάδας (...) παλεύει να επιβιώσει και να διασωθεί λόγω έλλειψης υποδομών, έλλειψης κονδυλίων και χρηματικών πόρων». Και ούτε λίγο ούτε πολύ λέει ότι ο ΕΚΟΜΕ, πατώντας πάνω σε αυτή την υποχρηματοδότηση ήρθε να συγκεντρώσει όλο αυτό τον πλούτο για να προβάλει όπως λέει το πολιτιστικό «κεφάλαιο» (προφανώς με τους όρους και για τις ανάγκες του... κεφαλαίου). Αλλά δε μένει εκεί. Για να μην υπάρχουν παρερμηνείες, φροντίζει να ξεκαθαρίσει μέσα από το άρθρο του ότι το ΕΚΟΜΕ ήρθε να κάνει ακόμα παραπάνω και συγκεκριμένα «προσδοκά να γίνει πόλος έλξης επενδύσεων, συνεργασιών στον τομέα παραγωγής οπτικοακουστικών μέσων (...). Πρόκειται να αναδομήσει τον - υπό διάλυση - τομέα παραγωγής οπτικοακουστικών μέσων, δημιουργώντας και προάγοντας ένα κλίμα συνέργειας ανάμεσα σε όλους εκείνους τους εταίρους (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) που δραστηριοποιούνται στο χώρο».

Ο στόχος δεν είναι δηλαδή η δημιουργία, η ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης, αλλά η ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας και της καπιταλιστικής κερδοφορίας, που υποχρεώνει το δημιουργό να γίνει εξάρτημα των αγοραίων νόμων της καπιταλιστικής μηχανής και άθυρμα της κυρίαρχης ιδεολογίας. Κάτι σαν να λέμε, έργο σε σκηνοθεσία κεφαλαίου...

«Ιάκωβος ο ψεύτης» στην «Αλκυονίδα» με δωρεάν είσοδο

Την Πέμπτη 21 Γενάρη στις 8 το βράδυ θα πραγματοποιηθεί στον κινηματογράφο «Αλκυονίς», η πρεμιέρα της ανατολικογερμανικής ταινίας «Ιάκωβος ο ψεύτης» (1974) σε σκηνοθεσία Φρανκ Μπάιερ. Την ταινία θα προλογίσει ο δόκτορ Ralf Schenk, διευθυντής του Ιδρύματος DEFA, ο οποίος με την ολοκλήρωση της προβολής θα είναι διαθέσιμος για συζήτηση με το κοινό. Η είσοδος στο κοινό, μόνο για τη συγκεκριμένη προβολή, θα είναι δωρεάν, με τηλεφωνική κράτηση θέσης στον αριθμό 210.8220.008.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ