ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 29 Μάη 2005
Σελ. /32
Πώς «χάθηκε» η σύνταξη του κυρίου Κρέιβεν;

Τα αποτελέσματα της ιδιωτικοποίησης του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης στις ΗΠΑ

Παπαγεωργίου Βασίλης

Ο Τσάρλι Κρέιβεν ζει στην Αριζόνα και είναι συνταξιούχος. Δούλευε ως επόπτης ορυχείων και είχε εμπιστευτεί τα συνταξιουχικά του δικαιώματα στο «εταιρικό συνταξιοδοτικό ταμείο» της επιχείρησης στην οποία εργαζόταν. Το ύψος της σύνταξής του υπολογίστηκε σε 348,48 δολάρια. Επί 18 χρόνια έπαιρνε κανονικά κάθε μήνα το έμβασμά του. Ομως, τον περασμένο Δεκέμβρη αντί της καθιερωμένης επιταγής, έλαβε μια επιστολή που έλεγε ότι έπειτα από έλεγχο προέκυψε ότι υπήρχε κάποιο λάθος στη σύνταξή του και ότι χρωστάει 18.363,44 δολάρια, που θα πρέπει να επιστρέψει μέχρι τις 31 Γενάρη..!

Ο κ. Κρέιβεν, όπως αποδείχτηκε, είναι ένα από τα πολλά θύματα της «ιδιωτικής ασφάλισης» στις ΗΠΑ. Από την έρευνα προέκυψε ότι η σύνταξή του «εξαφανίστηκε» κάπου μεταξύ εξαγορών, συγχωνεύσεων, πτωχεύσεων και «αναδιαρθρώσεων χαρτοφυλακίου» της εταιρίας στην οποία εργαζόταν και η οποία διαχειριζόταν τα συνταξιουχικά του δικαιώματα.

Οπως σημειώνει η γνωστή αμερικανική εφημερίδα «Wall Street Journal»: «Ο κ. Κρέιβεν αποτελεί έναν από τους εκατομμύρια Αμερικανούς συνταξιούχους, τα επιδόματα των οποίων ανακαθορίστηκαν στη διάρκεια της τελευταίας εικοσαετίας, στο πλαίσιο συμφωνιών μεταξύ επιχειρήσεων. Και όταν οι συντάξεις χάνονται κατά τη διαδικασία του ανακαθορισμού, οι συνταξιούχοι μπορεί να βρεθούν προ εκπλήξεων»...

Η κατάρρευση των «εταιρικών συνταξιοδοτικών ταμείων» στις ΗΠΑ, αν και οδήγησε χιλιάδες εργαζόμενους και συνταξιούχους σε απελπιστική κατάσταση, δεν εμπόδισε τον πρόεδρο Μπους να ανακοινώσει ότι στο μέλλον οι εργαζόμενοι, αν θέλουν να πάρουν κάποια στιγμή σύνταξη, θα πρέπει να υπολογίζουν μόνο στις προσωπικές τους αποταμιεύσεις και στην ιδιωτική ασφάλιση.

Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη μια παναμερικανική κινητοποίηση των εργατικών συνδικάτων με σύνθημα: «ΟΧΙ στην ιδιωτικοποίηση της Κοινωνικής Ασφάλισης». Τα στοιχεία που δόθηκαν από τους συνδικαλιστές και τα οποία στηρίζονται στις μελέτες του Κογκρέσου, είναι αποκαλυπτικά. Ετσι, η ιδιωτικοποίηση:

  • Οδηγεί σε μείωση των εισοδημάτων του συνταξιούχου ως και κατά 9.000 δολάρια το χρόνο.
  • Αφαιρεί περίπου 70 σεντς από κάθε δολάριο που κατατίθεται στους ιδιωτικούς λογαριασμούς ασφάλισης, μέσω της φορολογίας.
  • Απαγορεύει στους ασφαλισμένους να ελέγχουν τη διαχείριση των καταθέσεών τους στους ιδιωτικούς λογαριασμούς. Η κυβέρνηση θα επιλέξει τις εταιρίες που θα αναλάβουν τον έλεγχο.
  • Φορτώνει με ένα χρέος 4,9 τρισεκατομμυρίων δολαρίων τα εργατικά νοικοκυριά για τα επόμενα 20 χρόνια. Χρέος που προκύπτει από την απώλεια, μέσω χρηματιστηρίου, μεγάλου μέρους των καταθέσεων στους ιδιωτικούς λογαριασμούς.

Με την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων (όχι με βάση τους μισθούς, αλλά με βάση ενδεικτικό τιμάριθμο) υπολογίζεται ότι μέχρι το 2012 θα προκύψει μείωση των αποδοχών κατά 0,9%, το 2022 κατά 9,9%, το 2032 κατά 18,2%. Ενώ ένας εργαζόμενος που θα συνταξιοδοτηθεί το 2042 θα πάρει σύνταξη κατά 25,7% μικρότερη από τη σημερινή.

Ο «φύλακας» του πετρελαίου

Την περασμένη Τετάρτη εγκαινιάστηκε ο αγωγός μεταφοράς πετρελαίου που ξεκινάει από το λιμάνι Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, διασχίζει τη Γεωργία και καταλήγει στο τουρκικό λιμάνι του Τσεϊχάν.

Ο αγωγός έχει μήκος 1.765 χιλιομέτρων και το κόστος της κατασκευής του έφθασε τα 4 δισεκατομμύρια δολάρια. Υπολογίζεται ότι σε πλήρη λειτουργία θα μεταφέρει 5,2 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, από την Κασπία στις βιομηχανικές χώρες της Δύσης.

Το έργο κατασκευάστηκε από ένα κονσόρτσιουμ εταιριών με επικεφαλής τον βρετανικό πετρελαϊκό κολοσσό ΒΡ. Αλλα μέλη του κονσόρτσιουμ είναι η κρατική πετρελαϊκή εταιρία του Αζερμπαϊτζάν Socar, η ConocoPhillips, η Eni, η Statoil, η Total, η Uncoal κ.ά.

Για πολλούς αναλυτές ο αγωγός Μπακού-Τσεϊχάν ενδέχεται να επηρεάσει τις παγκόσμιες ισορροπίες καθώς για πρώτη φορά η Δύση παύει να εξαρτάται αποκλειστικά από το πετρέλαιο της Μέσης Ανατολής, ενώ για πρώτη φορά επίσης το πετρέλαιο της Κασπίας διοχετεύεται στη διεθνή αγορά με αγωγό που παρακάμπτει τη Ρωσία.

Ετσι εξηγείται το ιδιαίτερο ενδιαφέρον της κυβέρνησης των ΗΠΑ για την κατασκευή αυτού του αγωγού, όπως και το ενδιαφέρον της για τον στρατηγικό έλεγχο του αγωγού με την εγκαθίδρυση φιλοαμερικανικών καθεστώτων στις χώρες απ' τις οποίες περνάει.

Στη Γεωργία προηγήθηκε το 2003 η χρηματοδοτημένη από τις ΗΠΑ «Επανάσταση των Ρόδων». Ενώ, τον περασμένο Μάρτη ο Αμερικανός στρατηγός Τζέιμς Τζόουνς, διοικητής των δυνάμεων του ΝΑΤΟ στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι οι ΗΠΑ εργάζονται δραστήρια για τη σύσταση «δυνάμεων ταχείας επέμβασης» στο Αζερμπαϊτζάν, καθώς και στρατιωτικών βάσεων. Το αμερικανικό πρόγραμμα θα έχει τον χαρακτηριστικό κωδικό τίτλο: «Φύλακας της Κασπίας»...

ΝΑΔΙΡ. Στο χαμηλότερο επίπεδο από το Νοέμβρη του 2001 υποχώρησε το Μάη ο δείκτης επιχειρηματικής εμπιστοσύνης στην Ιταλία, εν μέσω έντονων ανησυχιών για την πορεία της οικονομίας. Οπως ανακοίνωσε το ινστιτούτο ISAE, ο παραπάνω δείκτης διαμορφώθηκε στις 84,2 μονάδες έναντι 84,8 μονάδων τον Απρίλη. Σημειώνεται ότι η ιταλική οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, καθώς στο πρώτο τρίμηνο το ΑΕΠ μειώθηκε κατά 0,5% έναντι μείωσης κατά 0,4% στο τελευταίο τρίμηνο του 2004.

ΑΝΤΙΦΑΣΕΙΣ. Τα σημάδια για την αμερικανική οικονομία συνεχίζουν να είναι αντιφατικά. Ετσι, την ώρα που γίνεται λόγος για ανάπτυξη της τάξης του 3,5%, ο δείκτης επενδυτικής εμπιστοσύνης υποχώρησε στις ΗΠΑ, το Μάη, φθάνοντας στο χαμηλότερο σημείο από τον Οκτώβρη του 1998. Ο δείκτης «State Street Investor Confidence» διαμορφώθηκε στις 83,9 μονάδες δηλαδή 5,5 μονάδες χαμηλότερα από τις 89,4 του Απρίλη. Το τελευταίο δίμηνο, ο δείκτης έχει καταγράψει πτώση μεγαλύτερη των εννέα μονάδων. Το Φλεβάρη του 2001, βρισκόταν στις 111,2 μονάδες.

ΚΙΝΑ. H αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία «Ford Motor Co» και δύο επιχειρηματικοί της εταίροι, η «Mazda Motor Corp.» και η «ChangaAutomobile Co.», ανακοίνωσαν την Τετάρτη ότι έλαβαν την έγκριση της κινεζικής κυβέρνησης για σύσταση κοινής εταιρίας κατασκευής μηχανών στις ανατολικές ακτές της Κίνας. H νέα εταιρία πρόκειται να αρχίσει να λειτουργεί το 2007 και θα παράγει 350.000 μηχανές αυτοκινήτου ετησίως.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ