Σε έναν κόσμο που επιχειρείται να μετατραπεί σε μοναδική «πραγματικότητα», η χειραγώγηση και η καταστολή της συλλογικής μνήμης μέσω της κυρίαρχης αστικής κουλτούρας και υποκουλτούρας, τα λογοτεχνικά περιοδικά επιμένουν να δίνουν την ευγενική τους και σκληρή μάχη για την προβολή του ανθρώπινου πνεύματος και της δημιουργίας.
Το νέο διπλό τεύχος του «Μανδραγόρα» αυτοπαρουσιάζεται με το ερώτημα «πόσο διαρκεί η μνήμη» για γεγονότα που ξεκινούν από το αίμα που συνεχίζει να ρέει στον πλανήτη, μέχρι την εγχώρια πολιτική και πολιτιστική κατάσταση. Και απαντά με αφιερώματα στον Μ. Καραγάτση, την Μαντώ Αραβαντινού και το δημοτικό τραγούδι και με σελίδες αφιερωμένες στην ποίηση, στην πεζογραφία, στη μετάφραση και το θέατρο, στολισμένο με τα σχέδια του ζωγράφου Κυριάκου Κατζουράκη. Ελπίζοντας και στοχεύοντας στην ανατροπή αυτής της «τρέχουσας πραγματικότητας».
Το ΥΠΠΟ και το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνουν (29/12-6/1) στο «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 1) «Πανόραμα Κινηματογράφου για παιδιά», για να γνωρίσουν τα παιδιά τη μαγεία του σινεμά. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει 23 ταινίες μεγάλου μήκους και 13 μικρού. Κλασικά μυθιστορήματα, παραμύθια, ιστορίες με παιδιά και ταινίες με αγαπημένους ήρωες κινουμένων σχεδίων θα προβάλλονται καθημερινά (11.30 πμ, 2μμ,4.30 μμ), με ελεύθερη είσοδο. Αναφέρουμε μερικές από τις ταινίες: «Καρυοθραύστης», «Ο μεθυσμένος ήλιος», «Ο Πέτρος και ο Λύκος», «Οι περιπέτειες του πινόκιο», «101 σκυλιά της Δαλματίας», «Τομ και Τζέρι», «Χωρίς οικογένεια», «Αναστασία», «Οι μουσικοί της Βρέμης», «Αστερίξ και Οβελίξ εναντίον Καίσαρα», «Χοντρός Λιγνός, βασιλιάδες της γκάφας», «Δύο ώρες με τον Σαρλώ», κ.ά.
Κριτήριο των επιλογών, όπως σημειώνει η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης, Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα, «στάθηκε η ποιότητα των έργων και όχι η ιστορική συνέπεια. Η ηδονή και όχι η γνώση ήταν ο κύριος στόχος μας». Στο ημερολόγιο παρουσιάζονται και έργα της επανέκθεσης των συλλογών ΕΠΜΑΣ (Εθνικής Πινακοθήκης και Μουσείου Αλέξανδρου Σούτσου) και της συλλογής Κουτλίδη, η οποία πλέον συστεγάζεται με την Πινακοθήκη.
Σε σίριαλ έχει εξελιχθεί το θέμα του θεάτρου «Ορφέας» (πρώην «Χατζηχρήστου»). Ο Πανάγιος Τάφος, που είναι ιδιοκτήτης του θεάτρου, μέσω της δικηγόρου του ζήτησε από το Δήμο Αθήνας να σφραγιστεί το θέατρο. Ο Εισαγγελέας Πλημμελειοδικών έδωσε εντολή την περασμένη Τρίτη να αποσφραγιστεί. Ετσι ο Δημήτρης Κολλάτος συνέχισε αυτές τις μέρες τις πρόβες του «Ταρτούφου» του Μολλιέρου που πρόκειται να ανεβάσει. Ομως, ο Πανάγιος Τάφος ζήτησε και πάλι να σφραγιστεί το θέατρο. Σήμερα, λοιπόν, το βράδυ, το Δημοτική Συμβούλιο της Αθήνας με την παρουσία του δημάρχου Δημήτρη Αβραμόπουλου καλείται να αποφασίσει αν θα σφραγιστεί και πάλι το θέατρο. Περίεργη χαρακτηρίζουν οι συντελεστές της παράστασης την επιμονή του Πανάγιου Τάφου, ο οποίος δε θέλει να περιμένει το δικαστήριο που θα γίνει σε δύο μήνες, ανάμεσα στον έχοντα την εκμετάλλευση του θεάτρου Τ. Μπαγιάτη και τον ιδιοκτήτη που είναι ο Πανάγιος Τάφος. Και αναρωτιούνται μήπως ενοχλεί το ότι ο ήρωας του έργου είναι ρασοφόρος και υποκριτής ψευτοχριστιανός;
Ματαιώθηκε η προγραμματισμένη για σήμερα συναυλία του Θανάση Μωραΐτη, στην πλατεία Συντάγματος, μετά από απόφαση του τραγουδιστή και του Δημήτρη Λέκκα, που είχε αναλάβει τη μουσική επεξεργασία και διεύθυνση. Το πρόγραμμα της συναυλίας με τίτλο «Φεγγάρια μου παλιά, καινούρια μου πουλιά», που θα γινόταν στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων του Δήμου Αθηναίων, θα πρόσφερε την ευκαιρία στο κοινό ν' ακούσει έργα του Μάνου Χατζιδάκι. Οπως σημειώνουν οι δύο καλλιτέχνες με ανακοίνωσή τους, οδηγήθηκαν στη ματαίωση της συναυλίας «προκειμένου να περιφρουρήσουμε την αισθητική των έργων του Μάνου Χατζιδάκι καθώς και το προσωπικό μας καλλιτεχνικό ήθος». «Με μεγάλη μας λύπη, αναφέρουν, είμαστε υποχρεωμένοι να δηλώσουμε ότι μας είναι αδύνατο να συμμετάσχουμε στις εορταστικές πολιτιστικές εκδηλώσεις του Δήμου Αθηναίων λόγω διαφωνιών μας ως προς τον τρόπο της οργάνωσης και προετοιμασίας της συναυλίας μας, τις τεχνικές απαιτήσεις για την παρουσία ενός μικρού συνόλου μουσικής δωματίου σε ανοιχτό χώρο τέτοια εποχή και αδυναμίας των διοργανωτών να κινηθούν με ταχύτητες που θα επέτρεπαν τη λύση των προβλημάτων πριν από την πραγματοποίησή της».