Στις 2 Αυγούστου, η Δήμητρα Γαλάνη θα ερμηνεύσει μελοποιημένους στίχους του Ν. Γκάτσου από τους Μ. Χατζιδάκι, Μ. Θεοδωράκη, Δ. Μούτση και Στ. Ξαρχάκο, ενώ στις 3 Αυγούστου η Κρατική Ορχήστρα Ελληνικής Μουσικής θα παρουσιάσει το έργο του Στ. Ξαρχάκου «Ωδή - Πορείας Εγκώμιον», με αφηγητή τον Δημήτρη Λιγνάδη.
Ο Νίκος Γκάτσος γεννήθηκε το 1911 στα Χάνια Φραγκόβρυσης (κάτω Ασέα) της Αρκαδίας, όπου και τελείωσε το Δημοτικό Σχολείο. Στη συνέχεια ήρθε στην Αθήνα όπου φοίτησε στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Πρωτοδημοσίευσε ποιήματά του, μικρά σε έκταση και με κλασικό ύφος, στα περιοδικά «Νέα Εστία» το 1931 και «Ρυθμός» το 1933. Το 1943 εξέδωσε από τις εκδόσεις το βιβλίο του «Αμοργός» με το ομώνυμο ποίημα, που έμελλε να σημαδέψει τη σύγχρονη ελληνική ποίηση. Αυτό ήταν και το μοναδικό βιβλίο του. Το έργο, που αποτελείται από 20 μόνον σελίδες, εκφράζει τις διαθέσεις της νεότερης ποίησης και θεωρείται σαν κορυφαίο ποιητικό έργο του ελληνικού υπερρεαλισμού. Στην πρώτη κυκλοφορία του μάλιστα προκάλεσε δυσμενείς κριτικές και αντιδράσεις, αλλά πολύ σύντομα, το 1947, το κλίμα αντιστράφηκε και η «Αμοργός» με τις ευμενείς ελληνικές και ξένες κριτικές κατατάχτηκε στην κορυφή της ελληνικής ποίησης.
Ο «Σπάρτακος», ένα από τα κορυφαία μπαλέτα του 20ού αιώνα σε μουσική Αράμ Χατσατουριάν, χορογραφία του θρυλικού Γιούρι Γκριγκαρόβιτς και σκηνικά Σιμόν Βιρσαλάτζε, βασίζεται στα γεγονότα της Ρωμαϊκής Ιστορίας του πρώτου αιώνα π.Χ. καθώς και στη ζωή και τον αγώνα του σκλάβου - μονομάχου Σπάρτακου. Το έργο - μπαλέτο, σε λιμπρέτο του Nicolai Volkov - συγκινεί πάντα το κοινό με το λυρισμό του και συναρπάζει με τη δύναμη του ξεσηκωμού των σκλάβων. Σολίστ: Γιούρι Κλεφτσόφ - Ντμίτρι Μπελογκολόβτσεφ (Σπάρτακος), Αννα Αντονίτσεβα (Φρυγία), Βλαντιμίρ Νεπορόζνι (Κράσος), Ελίνα Παλσίνα, Ντιμίτρι Ριχλόφ, Ναντέζντα Γκράτσεβα, Μαρία Αλας. Μουσική διεύθυνση: Aleksandr Sotnikov.
Στην ανεπάρκεια του Βρετανικού Μουσείου να συντηρήσει τις αρχαιότητες που φιλοξενεί αναφέρεται η εφημερίδα «Sunday Telegraph». Σε άρθρο της με τον τίτλο «Το Βρετανικό Μουσείο δεν είναι σε θέση να κρατήσει τα Ελγίνεια Μάρμαρα», η εφημερίδα δημοσιεύει την έκκληση της Ενωσης Συντηρητών Εργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων της Βρετανίας προς τη διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, με την οποία η Ενωση ζητά από το Μουσείο να επανεξετάσει το ενδεχόμενο επιστροφής των Μαρμάρων του Παρθενώνα στην Ελλάδα. Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα επίπεδα συντήρησης των αριστουργημάτων, που φιλοξενεί το Βρετανικό Μουσείο, «είναι κάτω του μετρίου», ενώ σε άμεσο κίνδυνο βρίσκονται τα αντικείμενα από πάπυρο, ύφασμα και ξύλο.
«Η φήμη του Βρετανικού Μουσείου για άριστη συντήρηση των αρχαιοτήτων, πάνω στην οποία βασίζεται η παραμονή των ελληνικών Μαρμάρων στη Βρετανία, αμφισβητείται πλέον» γράφει η βρετανική εφημερίδα. Η ανακοίνωση των Συντηρητών Εργων Τέχνης και Αρχαιοτήτων έγινε αμέσως μετά την απόφαση του Βρετανικού Μουσείου να μειώσει το προσωπικό του, απολύοντας ακόμα και συντηρητές, προκειμένου να περιορίσει το οικονομικό έλλειμμα που παρουσιάζει.
Την επέτειο των 80 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή τιμά ο Δήμος Βύρωνα, που σε συνεργασία με τον Σύλλογο Κωνσταντινουπολιτών, παρουσιάζει το έργο της από καταγωγής Μικρασιάτισσας Βυρωνιώτισσας, εκπαιδευτικού - γυμνασιάρχη, Τόνιας Χιώτη «Φαίδρα η Βουρλιώτισσα». Το έργο ανεβαίνει από το Θεατρικό Σχήμα του Συλλόγου Κωνσταντινουπολιτών «ΕΡΘΟ» σε σκηνοθεσία του Σάββα Μελόπουλου. Η επίσημη πρεμιέρα έγινε χτες στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», ενώ ακολουθούν δύο ακόμη παραστάσεις, σήμερα και αύριο, στις 9 μ.μ.