ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 5 Φλεβάρη 1995
Σελ. /48
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στη μαγεία της αφρικάνικης ζούγκλας

Ο Τζον Χιούστον είναι από εκείνους τους σκηνοθέτες, που παρέμειναν συνεπείς στο ταλέντο και στο έργο τους. Μέσα από τον δικό του κινηματογραφικό χώρο, περνά όλη η ιστορία του αμερικάνικου κινηματογράφου. Στο έργο του συνδυάζει όλα τα στοιχεία: θρίλερ, γουέστερν, κωμωδία, κοινωνικό δράμα, επικά θέματα, μέχρι μιούζικαλ και ταινίεςλογοτεχνικών διασκευών. Γεννήθηκε στις 5 Αυγούστου του 1906, στη Νεβάδα της πολιτείας του Μιζούρι των ΗΠΑ και ήταν γιος του διάσημου τότε ηθοποιού Γουόλτερ Χιούστον.

Η ζωή του ήταν μια ζωή γεμάτη περιπέτειες και εμπειρίες ενός τυχοδιώκτη που αναζητά την ουσία της τέχνης, όπου συχνά τον βρίσκουμε από επαγγελματία μποξέρ μέχρι καβαλάρη στο μεξικάνικο ιππικό. Συμμετέχει ερμηνεύοντας μικρούς ρόλους σε ταινίες του Γουίλιαμ Γουάιλερ, ενώ αργότερα στρέφεται στο γράψιμο δημοσιεύοντας διάφορα διηγήματα, καθώς και ένα θεατρικό του έργο. Από το 1931 έως το 1932, γράφει τους διαλόγους σε πολλές ταινίες, ανάμεσα στις οποίες και "Τα εγκλήματα της οδού Μοργκ" του Ρόμπερτ Φλόρι. Στη συνέχεια συμμετέχει ως πρωταγωνιστής σε γνωστά θεατρικά έργα, όπως "Ο Αβραάμ Λίνκολν στο Ιλινόις" και ο "Μοναχικός άνθρωπος". Υπογράφει συμβόλαιο με την εταιρία "Γουόρνερ" και επιδίδεται πυρετωδώς στη συγγραφή σεναρίων. Το 1941, κάνει το σκηνοθετικό του ντεμπούτο με τη μεταφορά στην οθόνη του γνωστού αστυνομικού μυθιστορήματος "Το γεράκι της Μάλτας", του Ντάσιελ Χάμετ. Γυρίζει ακόμη τις ταινίες "Πέρα από τον Ειρηνικό", "Ο θησαυρός της Σιέρα Μάντρε", "Στη βοή της καταιγίδας", "Φλόγες συμφοράς", ενώ άφησαν εποχή οι ταινίες του "Κάτω από το ηφαίστειο" και "Η τιμή των Πρίτζι".

Ο τίτλος της ταινίας του Τζον Χιούστον "Βασίλισσα της Αφρικής", είναι φορτισμένος με χρώμα και όγκο, που ίσως στο χέρι ενός άλλου σκηνοθέτη να είχαν σβήσει μέσα στα πρώτα δέκα λεπτά. Η ταινία αρχικά είναι μια ρομαντική περιπέτεια, που προβάλει σε όλο το μεγαλείο της την ομορφιά της υπέργηρης φύσης. Μιας φύσης που κρύβει κινδύνους, αλλά περιέχει όμως, την ανθρώπινη εκείνη εσωτερικότητα, που αρκεί για να μαγέψει τον πιο σκληρό και ατίθασο χαρακτήρα. Στην ταινία, τα χρώματα αποκτούν το κόκκινο χρώμα του ροδιού, προδιαθέτοντας τον ίδιο τον θεατή στην αποδοχή ενός τέτοιου ρόδινου μηνύματος. Αποφεύγει τον μελοδραματισμό, θέτοντας σε χρήση το χιούμορ, την ανάλαφρη, σχεδόν παιχνιδιάρικη μουσική του Αλαν Γκρέι και τις υπέροχες γοητευτικές ερμηνείες των Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, Κάθριν Χέμπορν, Ρόμπερτ Μόρλεϊ, Πίτερ Μπουλ και Θίοντορ Μπίκελ. Για την ερμηνεία του στη "Βασίλισσα της Αφρικής", ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ, που έμεινε γνωστός στο Χόλιγουντ με το χαϊδευτικό Μπόγκι, κέρδισε το 1951, το Οσκαρ, ενώ η Κάθριν Χέμπορν το χάνει από τη Βίβιαν Λι για την ερμηνεία της ως Μπλανς Ντιμπουά στο "Λεωφορείο ο πόθος". (Τρίτη ΑΝΤΕΝΝΑ, 01.15)

Μεγάλες στιγμές

"Στιγμές" του μεγάλου Ιταλού συνθέτη, Τζιουζέπε Βέρντι, με αγαπημένες άριες ερμηνευμένες από γνωστούς μεγάλους καλλιτέχνες της όπερας, θα μεταδώσει το τρίτο κρατικό κανάλι σ' ένα πρόγραμμα αφιερωμένο στον σπουδαίο μουσουργό. Ο Βέρντι, γεννημένος στις 9 Οκτώβρη 1813 στο Ρόνγκολε, ένα μικρό χωριό κοντά, στο Μπουσέτο και γόνος μιας οικογένειας πανδοχέων, πήρε τα πρώτα του μαθήματα στον τόπο που γεννήθηκε, ενώ σε ηλικία μόλις 15 ετών έγραψε την πρώτη του συμφωνία. Η πρώτη του όπερα, "Ουμπέρτο, κόμης του Σαν Μπονιφάτσιο", ανέβηκε στη Σκάλα του Μιλάνου το 1839, σημειώνοντας επιτυχία, κάτι που δεν έγινε με τη δεύτερη όπερά του "Μια μέρα βασιλείας". Ο θρίαμβος, όμως, ήρθε το 1842, με την όπερα "Ναμπούκο". Μέχρι το τέλος της ζωής του (1901) ο Βέρντι έγραψε αριστουργήματα, ανάμεσα στα οποία τις όπερες "Ριγολέτο", "Τροβατόρε", "Τραβιάτα" και "Αϊντα".

Το δραματικό πάθος και ο μελωδικός λυρισμός, χαρακτηρίζουν τα έργα του Βέρντι. Αυτή ακριβώς η δραματικότητα, η θαυμάσια παρουσίαση χαρακτήρων, ο ρεαλισμός, η κοινωνική του ευαισθησία, η ανανέωση των εκφραστικών του μέσων προς το τέλος της δημιουργίας του με τον "Οθέλο" και τον "Φάλσταφ", καθιστούν τον Βέρντι, έναν από τους σημαντικότερους συνθέτες όπερας, όλων των εποχών.

Το αφιέρωμα στο μεγάλο συνθέτη περιλαμβάνει άριες από τα έργα: "Αϊντα",από παράσταση που δόθηκε στην Αρένα της Βερόνας υπό τη διεύθυνση του Αντον Γκουαντάνιο, με την Μαρία Κιάρα και τον Νίκολα Μαρτινούτσι. "Ερνάνης",από τη Σκάλα του Μιλάνου υπό τη διεύθυνση του Ρικάρντο Μούτι, με την Μιρέλα Φρένη στο ρόλο της δόνα Ελβίρα. "Ναμπούκο",από την Αρένα της Βερόνας, υπό τη διεύθυνση του Μαουρίτσιο Αρένα, με την Γκένα Ντιμίτροβα, τον Οτάβιο Γκαραβέντο και την Μπρούνα Μπαλιόνι. "Οι Λομβαρδοί",από τη Σκάλα του Μιλάνου, υπό τη διεύθυνση του Τζιαναντρέα Γκαβατσένι, με τον Χοσέ Καρέρας. "Οθέλος",από την Αρένα της Βερόνας, υπό τη διεύθυνση του Ζόλταν Πέσκο, με τον Πιέρο Καπουτσίλι στο ρόλο του Ιάγου και την Κίρι Τε Κανάουα στο ρόλο της Δυσδαιμόνα και "Φάλσταφ",από τη Βασιλική Οπερα του Κόβεντ Γκάρντεν, υπό τη διεύθυνση του Κάρλο Μαρία Τζουλίνι, με τον Ρενάτο Μπρουζόν ως Σερ Τζον Φάλσταφ. (Δευτέρα ΕΤ-3, 21.00)

LEZANTA

Η Κάθριν Χέμπορν και ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ στην ταινία "Η βασίλισσα της Αφρικής"



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ