ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 10 Σεπτέμβρη 2017
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΔΙΑΔΡΙΑΤΙΚΟΣ ΑΓΩΓΟΣ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ (TAP)
Εργο εμβληματικό για το κεφάλαιο, όχι για το λαό

Η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού ανοίγει νέες κερδοφόρες προοπτικές για μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους

Από τα έργα κατασκευής του αγωγού
Από τα έργα κατασκευής του αγωγού
Ο Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (Trans Adriatic Pipeline - TAP) αποτελεί κομμάτι του σχεδιασμού της ΕΕ για τον λεγόμενο Νότιο Διάδρομο Φυσικού Αερίου, που στόχο έχει τη μείωση της ενεργειακής εξάρτησης της ΕΕ από τη Ρωσία. Το έργο αποτελεί βασικό πυλώνα στα σχέδια της αστικής τάξης για μετατροπή της χώρας σε ενεργειακό κόμβο και η κατασκευή του διαφημίζεται από την κυβέρνηση ως ένδειξη «αλλαγής του επενδυτικού κλίματος», από την οποία θα βγει τάχα ωφελημένος ο λαός.

Οταν τον Γενάρη του 2016 δρομολογούνταν οι εργασίες κατασκευής του αγωγού, από τα κυβερνητικά επιτελεία διαρρέονταν εκτιμήσεις για άμεσες και έμμεσες νέες θέσεις εργασίας, που θα προσέγγιζαν τις 10.000. Σήμερα, στον TAP απασχολούνται περίπου 3.000 εργαζόμενοι, στην πλειοψηφία τους με συμβάσεις αορίστου χρόνου, που διακόπτονται όποτε θέλουν οι μεγαλοεργολάβοι, και με ολιγόμηνες συμβάσεις (4μηνα, 3μηνα και συμβάσεις ενός μήνα). Η εκτίμηση είναι ότι στη φάση λειτουργίας του αγωγού, οι θέσεις εργασίας θα μειωθούν σε περίπου 150 - 200.

Ανάλογα με τον μεγαλοεργολάβο, οι εργαζόμενοι στην κατασκευή του έργου πληρώνονται είτε με τα ψίχουλα της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας, είτε με λίγο μεγαλύτερους μισθούς. Οι εργάτες προσλαμβάνονται να δουλεύουν 6,40 ώρες τη μέρα, δηλαδή 40 ώρες τη βδομάδα. Αν προσθέσει κανείς το μισάωρο διάλειμμα, που είναι εκτός ωραρίου εργασίας, τις «νόμιμες» ώρες υπερεργασίας (περίπου δύο τη μέρα) και το χρόνο μέχρι να πάνε στο σκάμμα και να επιστρέψουν από αυτό, έχουν συμπληρώσει ήδη το 10ωρο, χωρίς να υπολογίζεται ο χρόνος από και προς την εργασία. Εννοείται ότι οι όποιες υπερωρίες δεν αναφέρονται πουθενά, ούτε βέβαια πληρώνονται.

Τεχνικό προσωπικό, χειριστές, συγκολλητές, επιβλέποντες αρχαιολόγοι, εργάτες, δουλεύουν σε σκληρές συνθήκες, σε χωράφια, στα βουνά, σε καύσωνα, με 42 βαθμούς το καλοκαίρι και με -15 το χειμώνα. Συχνές είναι οι καταγγελίες για εργατικά «ατυχήματα», που όμως δεν αναφέρονται πουθενά, ενώ το φετινό καλοκαίρι υπήρξαν και περιπτώσεις θερμοπληξίας.

Στις καταγγελίες του Συνδικάτου Οικοδόμων Θεσσαλονίκης, οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έκαναν πλάτες στην εργοδοσία. Αρνούνταν να παρέμβουν, επικαλούμενοι ότι δεν ισχύει π.χ. η ΣΣΕ του 2009, που προβλέπει ότι με 38 βαθμούς υπό σκιά σταματάνε οι εργασίες και το μεροκάματο καταβάλλεται στο ακέραιο. Μόνο κάτω από την παρέμβαση του Σωματείου και της Ομοσπονδίας Οικοδόμων σταμάτησαν οι εργασίες στο τεχνικό κομμάτι και ορισμένα τμήματα του έργου, την περίοδο του καύσωνα.

Μισθοί και συνθήκες δουλειάς για τ' ανάθεμα

Οι απλοί εργάτες που απασχολούνται στο τμήμα του TAP στην Ανατολική Μακεδονία - Θράκη παίρνουν γύρω στα 1.000 ευρώ μεικτά, ενώ οι συνάδελφοί τους στο τμήμα του TAP στην Κεντρική Μακεδονία πληρώνονται λίγο παραπάνω από την Εθνική ΣΣΕ, με το μέσο όρο να διαμορφώνεται στα 600 - 700 ευρώ. Οι αρχαιολόγοι π.χ. προσλαμβάνονται από τον ΑΚΤΩΡΑ με την κλαδική ΣΣΕ, ενώ η «Bonatti SpA» τους προσλαμβάνει με την Εθνική ΣΣΕ και δίνει ως «οικειοθελή παροχή» την επιπλέον διαφορά.

Πρόσφατα, η «Bonatti SpA» δρομολόγησε 250 - 300 απολύσεις έως το τέλος του Σεπτέμβρη, με τη μη ανανέωση των συμβάσεων κυρίως αρχαιολόγων και εργατών στις αρχαιολογικές εργασίες. Ο σχεδιασμός αυτός βρίσκεται σε εξέλιξη. Περισσότεροι από 100 εργαζόμενοι απολύθηκαν από Σέρρες και Δράμα, όπου έχει τελειώσει το μεγαλύτερο μέρος των ανασκαφικών εργασιών και επιβλέψεων. Απολύσεις έγιναν όμως και στη Θεσσαλονίκη, όπου οι ανασκαφές και επιβλέψεις είναι σε πλήρη εξέλιξη. Απολύθηκαν δύο αρχαιολόγοι που είχαν προσληφθεί με 4μηνες συμβάσεις και 14 εργάτες, επίσης με 4μηνες συμβάσεις. Την επόμενη βδομάδα αναμένονται κι άλλες απολύσεις.

Επιβεβαιώνεται δηλαδή και εδώ ότι η προσωρινή, μερική, κακοπληρωμένη απασχόληση γίνεται το μόνιμο, γενικευμένο μοντέλο εργασίας, που χρησιμοποιείται ως «προσάναμμα» στην ανταγωνιστικότητα και την κερδοφορία των μεγάλων επιχειρήσεων. Η «ανάπτυξη» που διαφημίζει η κυβέρνηση, για τους εργαζόμενους στηρίζεται σε θέσεις εργασίας χτισμένες πάνω στους αντιλαϊκούς νόμους όλων των προηγούμενων ετών, με χαμηλά μεροκάματα, χωρίς ένσημα ειδικότητας, με εντατικοποίηση της εργασίας μέσα από εξαντλητικά ωράρια, με 8ωρα που γίνονται 11ωρα, με περιπλάνηση από το ένα εργοτάξιο στο επόμενο, χωρίς δικαιώματα, με υποχρεωτικές άδειες.

Αντίθετα, τα κέρδη των εταιρειών που ανέλαβαν την κατασκευή (ξένων και ελληνικών) είναι τεράστια, επιδοτούμενα από τη φτηνή εργασία, κονδύλια της Ευρωπαϊκής Ενωσης και του ελληνικού κρατικού προϋπολογισμού, που πληρώνει ο λαός με απανωτούς φόρους και χαράτσια.

Ποιοι κερδίζουν πραγματικά από τον ΤΑP;

Αυτή η «ανάπτυξη» δεν θα φέρει οφέλη ούτε για το λαό ευρύτερα, μιας και το φυσικό αέριο δεν προβλέπεται να είναι φτηνό για τις εργατικές - λαϊκές οικογένειες, με δεδομένη τη συρρίκνωση των εισοδημάτων όλα τα προηγούμενα χρόνια και την κλιμάκωση της αντιλαϊκής πολιτικής. Ετσι, η κατασκευή και λειτουργία του αγωγού δεν πρόκειται να αντιστρέψει ούτε τις συνθήκες «ενεργειακής φτώχειας» στις οποίες διαβιούν σήμερα χιλιάδες λαϊκά νοικοκυριά, που αδυνατούν να πληρώσουν για τα στοιχειώδη.

Ωφελημένες θα βγουν ξανά οι μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις στον τομέα της μεταποίησης, καθώς το φυσικό αέριο θα αξιοποιηθεί για τη μείωση του ενεργειακού τους κόστους, ενώ αναμένεται να τροφοδοτήσει και νέο γύρο επενδύσεων σε μονάδες παραγωγής ρεύματος με φυσικό αέριο, στο όνομα της επέκτασης των «καθαρών πηγών Ενέργειας». Επίσης, ο αγωγός αποτελεί μέρος ενός ευρύτερου δικτύου υποδομών για τη μεταφορά φυσικού αερίου στην Ευρώπη, ανοίγοντας νέα πεδία κερδοφόρας δράσης για τα μονοπώλια της Ενέργειας.

Με δεδομένα τα παραπάνω, δεν είναι τυχαία η προσπάθεια που κάνουν η κυβέρνηση, αλλά και η ίδια η εταιρεία, να κατοχυρώσουν τον αγωγό ως ένα «σπουδαίο αναπτυξιακό έργο» με πολλαπλά οφέλη για την Ελλάδα και ιδιαίτερα για τις λεγόμενες «τοπικές κοινωνίες». Σ' αυτόν το σχεδιασμό δεν εντάσσονται μόνο οι παρεμβάσεις κυβερνητικών στελεχών και παραγόντων της τοπικής διοίκησης, για τη διαφήμιση και στήριξη του έργου, αλλά και πρωτοβουλίες της ίδιας της εταιρείας, στο πλαίσιο της «εταιρικής κοινωνικής ευθύνης», όπως η προσφορά ασθενοφόρων σε ορισμένα νοσοκομεία της περιοχής, οι αναπλάσεις κ.ά.

Συγκεκριμένα, ο TAP σχεδιάζει να υλοποιήσει 47 τέτοιες δράσεις, με τους εύγλωττους τίτλους «Αναβάθμιση της ποιότητας ζωής», «Προγράμματα που ενισχύουν τα μέσα βιοπορισμού για τους κατοίκους των περιοχών όδευσης του αγωγού», «Βελτίωση δεξιοτήτων και ικανοτήτων μέσω εκπαίδευσης και επιμόρφωσης» κ.ά.


Α. Α.

Σταθερή παρέμβαση από το ΚΚΕ

Το ΚΚΕ, με παρεμβάσεις, εξορμήσεις και περιοδείες στελεχών του, βουλευτών και ευρωβουλευτών, έχει παρουσία στα εργοτάξια του TAP, σε όλους τους νομούς, παρά τα εμπόδια που προσπαθεί να βάλει η εργοδοσία, και συζητάει τακτικά με τους εργαζόμενους. Τους καλεί να διεκδικήσουν οργανωμένα, μέσα από τα συνδικάτα τους, μέτρα υγείας και ασφάλειας. Να συμβάλουν στον αγώνα για αυξήσεις στους μισθούς και σύγχρονα δικαιώματα, για ανάκτηση των απωλειών, στην πάλη για την ικανοποίηση των σύγχρονων λαϊκών αναγκών, με την ανασύνταξη του εργατικού κινήματος και τη συγκρότηση της Κοινωνικής Συμμαχίας.

Το ΚΚΕ καλεί τους εργαζόμενους να αξιοποιήσουν την πείρα τους και να δουν ότι η ανάπτυξη που υπηρετούν τα κόμματα του κεφαλαίου με την πολιτική τους, προϋποθέτει θυσίες δίχως τέλος για το λαό, για να αυξάνουν τα κέρδη τους οι καπιταλιστές.

Τους καλεί ακόμα να σκεφτούν ότι η ανάδειξη της χώρας σε εμπορικό και ενεργειακό κόμβο, με την κατασκευή και τη λειτουργία έργων όπως ο TAP, έχει ως «προαπαιτούμενο» τη βαθύτερη εμπλοκή της χώρας σε ιμπεριαλιστικούς ανταγωνισμούς και σχεδιασμούς, που αυξάνουν τους κινδύνους για τον ελληνικό και τους άλλους λαούς της περιοχής. Οι δρόμοι του πετρελαίου είναι στρωμένοι με αίμα και αυτό έχει αποδειχθεί πολλές φορές στην Ιστορία.

Μέσα από εκεί προβάλλει η ανάγκη μιας άλλης οργάνωσης της οικονομίας, με κοινωνική ιδιοκτησία στα συγκεντρωμένα μέσα παραγωγής, στο φυσικό πλούτο, στη γη, στις πρώτες ύλες, τις υποδομές και τα δίκτυα της Ενέργειας, με κεντρικά και επιστημονικά σχεδιασμένη αξιοποίησή τους, ώστε η ανάπτυξη των παραγωγικών δυνάμεων και η παραγωγή του πλούτου να υπηρετεί την κοινωνική ευημερία και όχι το καπιταλιστικό κέρδος.

Μόνο ένας τέτοιος δρόμος ανάπτυξης της οικονομίας, που προϋποθέτει να ανατραπεί η εξουσία του κεφαλαίου, εργατική εξουσία και έλεγχο στα κοινωνικοποιημένα μέσα παραγωγής, μπορεί να εξασφαλίσει: Κεντρικά σχεδιασμένη και ολόπλευρη αξιοποίηση όλων των πλουτοπαραγωγικών πηγών και όχι μόνο αυτών που προσφέρουν γρήγορο και μεγάλο κέρδος στο κεφάλαιο. Φτηνή Ενέργεια για όλο το λαό - ενεργειακή ανεξαρτησία της χώρας, σύμφωνα με τις πραγματικές δυνατότητές της.

Η «ταυτότητα» του έργου

Ο TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα «Shah Deniz II» του Αζερμπαϊτζάν προς την Ευρώπη. Οι πρώτες παραδόσεις προβλέπονται στις αρχές του 2020. Στο μετοχικό κεφάλαιο του ΤΑΡ συμμετέχουν οι εξής εταιρείες: BP (20%), SOCAR (20%), «Snam» (20%), «Fluxys» (19%), «Enagas» (16%) και «Axpo» (5%).

Το τμήμα του αγωγού που θα διασχίσει την Ελλάδα, θα έχει μήκος περίπου 550 χλμ. Ξεκινά από τους Κήπους του Εβρου, στα ελληνοτουρκικά σύνορα, και επεκτείνεται μέχρι τα σύνορα της Ελλάδας με την Αλβανία, νοτιοδυτικά της Ιεροπηγής, διασχίζοντας τους νομούς Εβρου, Ροδόπης, Ξάνθης, Καβάλας, Σερρών, Θεσσαλονίκης, Κιλκίς, Πέλλας, Ημαθίας, Κοζάνης, Φλώρινας και Καστοριάς.

Στο πλαίσιο της υλοποίησης του έργου, πέρα από τα εκατοντάδες χιλιόμετρα του αγωγού, στο ελληνικό έδαφος προβλέπεται η κατασκευή ενός σταθμού συμπίεσης κοντά στους Κήπους (η κατασκευή του ξεκίνησε τον Ιούνη), με μεταφορική ικανότητα 10 δισ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου, και ενός δεύτερου σταθμού συμπίεσης κοντά στις Σέρρες, σε περίπτωση μελλοντικής αναβάθμισης της μεταφορικής ικανότητας του αγωγού σε 20 δισ. κ.μ. Επίσης, κατά μήκος της διαδρομής θα κατασκευαστούν και 22 βαλβιδοστάσια.

Στην κατασκευή του έργου για λογαριασμό του ΤΑΡ εργάζονται η ΤΕΡΝΑ ΑΕ σε κοινοπραξία με τη «Renco SpA» και η J&P ΑΒΑΞ σε συνεργασία με την «Bonatti SpA», η ΑΚΤΩΡ ως υπεργολάβος της «Spiecapag» και μικρότερες εταιρείες, όπως η «Μακεδονική Τεχνική» κ.ά. Επίσης, η ΣΩΛΗΝΟΥΡΓΕΙΑ ΚΟΡΙΝΘΟΥ έχει αναλάβει μια μεγάλη σύμβαση για την προμήθεια σωληναγωγών.

Από το Μάη του 2016, οπότε πραγματοποιήθηκε η τελετή έναρξης κατασκευής του TAP στη Θεσσαλονίκη, μέχρι και τα τέλη Ιούνη του 2017, από το σύνολο των περίπου 550 χλμ. αγωγού έχουν ήδη διαμορφωθεί 331 χλμ. της όδευσης, έχουν ενωθεί 304 χλμ. αγωγού και έχουν συγκολληθεί περίπου 280 χλμ. Επίσης, 227 χλμ. τάφρου έχουν διανοιχθεί. Σε 198 χλμ. ο αγωγός έχει τοποθετηθεί εντός της τάφρου και σε 183 χλμ. από αυτά έχει καλυφθεί με χώμα.

Με την έναρξη των εργασιών στους Πύργους του δήμου Εορδαίας στη Δυτική Μακεδονία, πλέον πραγματοποιούνται κατασκευαστικές εργασίες και στις τρεις Περιφέρειες της Μακεδονίας και της Θράκης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ