ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 13 Μάη 2008
Σελ. /32
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΑ
Αύξηση κερδών 77%!

Υπερκέρδη για το κεφάλαιο οι συνεχείς ανατιμήσεις στα καύσιμα

Με αύξηση καθαρών κερδών κατά 77%, «υποδέχονται» το 2008 τα ΕΛΠΕ, ενώ συνεχίζεται η ...«φιλολογία» για τις δυσμενείς συνέπειες που έχει, δήθεν, για τις εταιρείες πετρελαιοειδών η αύξηση των διεθνών τιμών του πετρελαίου. Αποκαλύπτεται έτσι ποιος είναι ο μόνος κερδισμένος από τις συνεχείς ανατιμήσεις των τιμών στα καύσιμα, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης την περασμένη Παρασκευή «κλείδωσε» στα 1,176 ευρώ ανά λίτρο, αυξημένη κατά 0,43%. Μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον, όπου η παραπλάνηση των καταναλωτών και οι επιπτώσεις από την αντιλαϊκή πολιτική δίνουν τον «τόνο», τα ΕΛΠΕ κατόρθωσαν να καταγράψουν για το πρώτο τρίμηνο του έτους καθαρά κέρδη 97 εκατ. ευρώ από 55 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2007!

Τα ενοποιημένα κέρδη των ΕΛΠΕ, προ φόρων, αποσβέσεων και χρηματοοικονομικών εξόδων, έφτασαν τα 141 εκατ. ευρώ αυξημένα κατά 39%, ενώ ο κύκλος εργασιών αυξήθηκε κατά 35% και ανήλθε στα 2,545 δισ. ευρώ. Η λιανική εμπορία υγρών καυσίμων του ομίλου συμμετείχε κατά 12% στα κέρδη του, με αύξηση 42% ή 17 εκατ. ευρώ, ενώ η ΕΚΟ εμφάνισε το πρώτο τρίμηνο κέρδη 7 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 43%.

Εντυπωσιακές είναι οι επιδόσεις της θυγατρικής του ομίλου των ΕΛΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή, με κέρδη 18 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 80%, ως αποτέλεσμα των κυβερνητικών ρυθμίσεων που εκτίναξαν τη χονδρική τιμή του ηλεκτρικού ρεύματος, κάτι που δε θα αργήσει να φανεί και στα τιμολόγια. Από τη συμμετοχή στη ΔΕΠΑ προέκυψαν κέρδη 18 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 80%. Σύντομα θα ολοκληρωθούν και οι συζητήσεις με την EDISON για κοινοπρακτικό σχήμα.

ΒΑΜΒΑΚΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ
«Κόβουν» 1.200.000 στρέμματα!

Το πλαφόν για το συνδεδεμένο πριμ πηγαίνει στα 2.500.000 στρέμματα από τα 3.700.000 στρέμματα

Στη δραστική μείωση του πλαφόν της βαμβακοκαλλιέργειας κατά 1.200.000 στρέμματα προχωράει η ΕΕ, με τη σύμφωνη γνώμη της ΝΔ του ΠΑΣΟΚ και των υποτακτικών διοικήσεων της ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ! Η Ειδική Επιτροπή Γεωργίας της ΕΕ ψήφισε να είναι το πλαφόν για τον υπολογισμό του συνδεδεμένου πριμ στο βαμβάκι στα 2.500.000 στρέμματα, από 3.700.000 στρέμματα που ορίστηκε με την ψήφιση της αναθεώρησης του καθεστώτος στο βαμβάκι στο πλαίσιο της αναθεώρησης της νέας ΚΑΠ, τον Απρίλη του 2004.

Στη λογική της συρρίκνωσης της αγροτικής παραγωγής και του αριθμού των αγροτών που επιβάλλουν η νέα ΚΑΠ και οι θιασώτες αυτής της πολιτικής, προβάλλεται ως άλλοθι ότι αν η βαμβακοκαλλιέργεια μειωθεί στα 2.500.000 στρέμματα τότε το συνδεδεμένο στρεμματικό πριμ θα είναι 80,76 ευρώ το στρέμμα. Αν τα καλλιεργούμενα στρέμματα είναι 2.700.000 όπως εισηγήθηκε σχετικά ο ευρωβουλευτής της ΝΔ Γ. Γκλαβάκης τότε το συνδεμένο πριμ θα είναι 75 ευρώ/στρέμμα. Αν φτάσει τα 3.700.000 στρέμματα που είναι τώρα το πλαφόν θα φτάνει 54,6 ευρώ/ στρέμμα. Η πρασινογάλαζη διοίκηση της ΠΑΣΕΓΕΣ, από την πλευρά της είχε ζητήσει το πλαφόν να είναι 2.600.000 στρέμματα.

Κι ενώ ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ συναινούν στον περιορισμό της βαμβακοκαλλιέργειας στο πλαίσιο των αντιαγροτικών επιταγών, που επιβάλλουν η νέα ΚΑΠ και η ΕΕ, ξεκίνησε ένα υποκριτικό και αποπροσανατολιστικό παιχνίδι δημιουργίας εντυπώσεων. Το ΠΑΣΟΚ κατηγορεί τη ΝΔ για τους επιμέρους χειρισμούς της στο θέμα, ενώ η ΠΑΣΕΓΕΣ και η ΓΕΣΑΣΕ εκφράζουν τώρα ψευτοαμφιβολίες. Η ευρωβουλευτής του ΠΑΣΟΚ Κ. Μπατζελή, η οποία έκανε μια ολέθρια έκθεση για την αναθεώρηση της ΚΟΑ κρασιού, που υπερψήφισε η κυβέρνηση της ΝΔ, κατηγορεί τώρα υποκριτικά τη ΝΔ και την έκθεση Γκλαβάκη για το βαμβάκι και ο υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης κατηγορεί επίσης υποκριτικά την Μπατζελή ότι το ΠΑΣΟΚ δεν ψήφισε μια τόσο καλή έκθεση...

Η βαμβακαλλιέργεια όμως οδηγείται εδώ χρόνια στη συρρίκνωση, με διοικητικά μέτρα περιορισμού, που εφάρμοσαν οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ και της ΝΔ. Και μετά την εφαρμογή της νέας ΚΑΠ μειώθηκε ακόμα περισσότερο. Για παράδειγμα, το 2006 καλλιεργήθηκαν 3.760.000 στρέμματα, το 2007 3.300.000 και φέτος εκτιμάται ότι σπάρθηκαν γύρω στα 3.000.000 στρέμματα. Πάντως, πριν το 2001 καλλιεργούνταν περισσότερα από 4.000.000 στρέμματα. Κι όπως φαίνεται ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΑΣΕΓΕΣ, ΓΕΣΑΣΕ και ΣΥΔΑΣΕ επιδιώκουν τη συρρίκνωση της βαμβακοκαλλιέργειας και να βγάλουν από τη μέση τους μικρομεσαίους παραγωγούς, προκειμένου να μοιράζονται οι όποιες επιδοτήσεις της νέας ΚΑΠ, σε λίγους μεγαλοπαραγωγούς.

ΦΟΡΤΗΓΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΧΡΗΣΗΣ
Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις

Συνεχίζουν για ένατη μέρα τις κινητοποιήσεις τους οι ιδιοκτήτες φορτηγών αυτοκινήτων ΔΧ και βυτιοφόρων υγρών καυσίμων. Οπως αναφέρεται σε ανακοίνωση που εξέδωσαν οι εκπρόσωποι των Συνεργαζόμενων Ομοσπονδιών Φορτηγών Αυτοκινήτων ΔΧ, η κινητοποίηση συνεχίζεται «γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι επαφές με κάποια συναρμόδια υπουργεία και δεν έχουμε έγγραφες απαντήσεις από τα υπουργεία με τα οποία είχαμε επαφές». Στην ανακοίνωση προστίθεται ότι οι προτάσεις των συναρμόδιων υπουργών θα τεθούν στην αυριανή πανελλαδική γενική συνέλευση των αυτοκινητιστών, θα εκτιμηθεί η κατάσταση και θα αποφασιστεί εάν θα συνεχιστεί ή όχι η κινητοποίηση.

Πάντως, από την Παρασκευή το απόγευμα και υπό το κλίμα που προκάλεσαν τα ...πολεμικά δελτία των Μέσων Ενημέρωσης, χιλιάδες ενδιαφερόμενοι έσπευσαν στα πρατήρια καυσίμων να «φουλάρουν» τα ρεζερβουάρ, με αποτέλεσμα χτες η μεγάλη πλειοψηφία των πρατηρίων, να έχουν μείνει με άδειες δεξαμενές.

Οι ιδιοκτήτες φορτηγών και βυτιοφόρων διεκδικούν: Αυξήσεις στα κόμιστρα 13% και όχι 5% που ενέκρινε η κυβέρνηση. Ελεύθερη κυκλοφορία τις Παρασκευές στις εθνικές οδούς. Διέλευση από τα τούνελ, καθώς και την ικανοποίηση ασφαλιστικών τους αιτημάτων.

Κατά τη χτεσινή συνάντηση εκπροσώπων των βυτιοφορέων με τον υφυπουργό Οικονομικών Αν. Μπέζα, διαπιστώθηκε «σύγκλιση απόψεων» με τη δέσμευση εκ μέρους του υφυπουργού ότι θα φέρει νομοθετική ρύθμιση στη Βουλή, με την οποία θα ικανοποιεί αιτήματά τους, που η κυβέρνηση κρίνει «λογικά». Νωρίτερα είχαν συναντηθεί με την υπουργό Απασχόλησης, η οποία πρότεινε τη συγκρότηση ομάδας εργασίας που θα συντάξει νέα αναλογιστική μελέτη για το Ασφαλιστικό των εργαζομένων του κλάδου.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος που ρωτήθηκε από τους δημοσιογράφους, δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο επιστράτευσης των ιδιοκτητών φορτηγών και βυτιοφόρων, εάν δεν υπάρξει αναστολή της κινητοποίησης, ενώ ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Γ. Παπανδρέου κάλεσε τους αυτοκινητιστές «να επιδείξουν αίσθημα ευθύνης» και να αναστείλουν την κινητοποίηση.

Οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών και ο τρόπος που οι εκπρόσωποι της Ομοσπονδίας με την κυβέρνηση χειρίζονται το όλο ζήτημα, σε μια περίοδο που εντείνεται η συγκέντρωση κεφαλαίων στον κλάδο, αποδεικνύει πώς με γνώμονα τα κέρδη των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων, προωθούνται μεθοδεύσεις σε έναν στρατηγικής σημασίας για την κοινωνία τομέα, όπως είναι ο κλάδος των μεταφορών, μεθοδεύσεις από τις οποίες κάθε φορά ζημιωμένοι βγαίνουν οι εργαζόμενοι και τα πλατιά λαϊκά στρώματα.

Οι βυτιοφορείς

Αφού οι επιχειρήσεις έχουν μεγάλη κερδοφορία, μέρος αυτών των κερδών ας το πάρουμε και εμείς, είπαν το Σαββατοκύριακο ορισμένοι εκπρόσωποι των βυτιοφορέων, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους κινητοποιούνται. Τι είπαν οι συγκεκριμένοι βυτιοφορείς; Οτι αφού οι επιχειρήσεις κατακλέβουν το λαϊκό εισόδημα με τις συνεχείς ανατιμήσεις, να βάλουν κι αυτοί ένα χεράκι για νέες αυξήσεις τιμών, αφού η αύξηση του κομίστρου στις μεταφορές είναι ξεκάθαρο ότι δε θα αφαιρεθεί από τα κέρδη των επιχειρηματικών ομίλων, αλλά θα μετακυληθεί στις λιανικές τιμές.

Προβάλλοντας με αυτό τον τρόπο το αίτημα για αύξηση του κομίστρου, οι εκπρόσωποι των φορτηγατζήδων, χωρίς να το καταλαβαίνουν, αδικούν και αδυνατίζουν την πάλη τους για άλλα αιτήματα που έχουν, όπως τα ασφαλιστικά και τα συνταξιοδοτικά τους προβλήματα.

Οι κινητοποιήσεις τους θα ήταν πιο αποτελεσματικές αν πρόβαλλαν ζητήματα που εναντιώνονταν στην κερδοφορία των επιχειρήσεων, θα στόχευαν στην εξασφάλιση φτηνών καυσίμων για το λαό, στη μείωση και την κατάργηση των ειδικών φόρων στα καύσιμα, στην κατάργηση των διοδίων και άλλα χαράτσια που κατατρώνε το εισόδημα των λαϊκών νοικοκυριών. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούσαν να ποντάρουν, όχι απλά στην ανοχή των εργαζομένων απέναντι στην κινητοποίησή τους, αλλά ίσως και τη στήριξή τους.

Αλλά μ' αυτή την κινητοποίησή τους, αυτό το περιεχόμενο περί αύξησης του κομίστρου επειδή οι εταιρείες αυξάνουν τα κέρδη τους, δεν κάνουν αγώνα ούτε ενάντια στην πολιτική που αυξάνει τα κέρδη, ούτε ενάντια στις εταιρείες καυσίμων που κερδοσκοπούν. Γιατί ξέρουν πως η όποια αύξηση πάρουν θα μετακυλιστεί πάλι στην τιμή των καυσίμων. Που θα γίνει ακόμη πιο τσουχτερή απ' ό,τι μέχρι τώρα για τα λαϊκά στρώματα. Ετσι θα βρουν το δίκιο τους; Την κυβέρνηση πάντως δεν τη δυσκολεύουν. Ας ξεκαθαρίσουν με ποιον, ενάντια σε ποιον παλεύουν. Εκτός και αν νοιάζονται αποκλειστικά για το δικό τους όφελος και όχι και για τη μεγάλη πλειοψηφία του λαού.

Πάντως και αυτή η κινητοποίηση αποκαλύπτει πως για το λαό και για τους ίδιους βεβαίως συμφέρον τους είναι ένας τομέας μεταφορών κοινωνικοποιημένος με τους εργαζόμενους σ' αυτόν να έχουν μισθούς που να ικανοποιούν όλες τους τις ανάγκες, πλήρη ασφαλιστικά δικαιώματα, δουλειά σταθερή, 7ωρο - 35ωρο - 5ήμερο, δωρεάν Παιδεία, Υγεία κλπ., αλλά αυτή η προοπτική απαιτεί αντιμονοπωλιακή πάλη για τη λαϊκή εξουσία και οικονομία. Σ' αυτό το πλαίσιο χρειάζεται αγώνας του συγκεκριμένου κλάδου ενάντια στις πολυεθνικές των καυσίμων και στην πολιτική που αυξάνει την κερδοφορία τους.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ