ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 20 Αυγούστου 2002
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι «Φοίνισσες» της Κύπρου

Το μεγαλύτερο σε έκταση από τα σωζόμενα αρχαία ελληνικά δράματα και το πιο σύνθετο ως προς τη θεματική του δομή έργο, οι «Φοίνισσες» του Ευριπίδη, ανεβαίνει, στις 23 και 24 Αυγούστου, στην Επίδαυρο, από το Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Νίκου Χαραλάμπους.

Γραμμένη έπειτα από είκοσι χρόνια Πελοποννησιακού Πολέμου και υπό τη σκιά της καταστροφής των Αθηναίων στη Σικελία το 413 π.Χ., η τραγωδία, που πρωτοπαρουσιάστηκε το 410 ή 409 π.Χ., αντιμετωπίστηκε από τον Νίκο Χαραλάμπους, όπως ο ίδιος λέει, «η πιο ακραία, οριακή, προκλητική και αποκαλυπτική σύνοψη του μύθου των Λαβδακιδών. Μια έκρηξη ηφαιστείου, γεμάτη καπνούς και λάβα, σπαράγματα αναμνήσεων από έναν αιμάτινο εφιάλτη που οδήγησε στο μαύρο χάος της ανθρώπινης ύπαρξης, εκεί όπου τα ακραία πάθη τέμνονται, αποκτώντας το πιο αποτρόπαιο νόημά τους. Οι ήρωες ως τετελεσμένα ανδρείκελα, φορείς ενός ανεξέλεγκτου πάθους, ποτισμένοι με τυφλό μίσος, κινούνται ανάμεσα στον αιρετικό πεσιμισμό και στη βαθιά μελαγχολία, το βίαιο χορευτικό λαϊκό θυμό και τη θλιμμένη θυμοσοφία».

Τη μετάφραση υπογράφει ο Μιχάλης Πιερής. Η μουσική είναι του Χρήστου Πήττα και τα σκηνικά του Αντη Παρτζίλη. Τα κοστούμια επιμελείται ο Στέφανος Αθηναιίτης ενώ την κίνηση ο Ισίδωρος Σιδέρης. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Τζένη Γαϊτανοπούλου, Στέλιος Καυκαρίδης, Στέλλα Φυρογένη, Ανδρέας Βασιλείου, Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Νεοκλής Νεοκλέους, Γιώργος Μουαϊμης, Αντώνης Κατσαρής, Θεόδωρος Μιχαηλίδης, Χρύσανθος Χρυσάνθου, Κυριάκος Ευθυμίου, κ.ά.

«Μέντωρ» για τα κακώς κείμενα

Η πεδιάδα του Μαραθώνα, όπου κατά την εκσκαφή της λίμνης, τον φετινό Ιούλιο, φημολογείται ότι βρέθηκαν -και βεβαίως «ξεπατώθηκαν» αρχαία της γεωμετρικής και αρχαϊκής εποχής
Η πεδιάδα του Μαραθώνα, όπου κατά την εκσκαφή της λίμνης, τον φετινό Ιούλιο, φημολογείται ότι βρέθηκαν -και βεβαίως «ξεπατώθηκαν» αρχαία της γεωμετρικής και αρχαϊκής εποχής
Η Αρχαιολογική Εταιρεία κυκλοφόρησε το 62ο και το 63ο τεύχος του χρονογραφικού και ιστοριοδιφικού Δελτίου της, με την επωνυμία «Μέντωρ». Το πρώτο τεύχος αφορά στην αρχαιολογική δραστηριότητα της Εταιρείας -στις ανασκαφές της Τορώνης και του Γλα και σε δύο μελετήματα. Το ένα, βιογραφικό, για την πρόσφατα θανούσα Γαλλίδα αρχαιολόγο Ζαν Ρομπέρ και το άλλο για την αρχαία κλασική γλυπτική στην Κύπρο.

Το 63ο τεύχος παρουσιάζει μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Εκτός από το Πρακτικό της τακτικής γενικής συνέλευσης, που πραγματοποίησε η Εταιρεία (19/5/2002), με θέμα την Εκθεση του Εργου της Αρχαιολογικής Εταιρείας κατά το 2001, στο οποίο περιλαμβάνονται αρκετές επισημάνσεις για διάφορες «βλαβερές συνέπειες» της κυβερνητικής και γενικώς κρατικής πολιτικής στον τομέα της αρχαιολογικής κληρονομιάς μας, σε διάφορα κακώς κείμενα αυτής της πολιτικής αναφέρεται και το εισαγωγικό άρθρο του γενικού γραμματέα της Εταιρείας και ακαδημαϊκού, Βασίλη Πετράκου. Ο Β. Πετράκος ορμώμενος από την τελευταία παράγραφο της Εκθεσης για το Εργο της ΑΕ κατά το 2001 και επικαλούμενος την περίφημη φράση του Μακρυγιάννη «γι' αυτά τα μάρμαρα επολεμήσαμε», επικρίνει την ασκούμενη πολιτική, η οποία, με την ανοχή, αν όχι και τη συνέργεια αρχαιολόγων, στο όνομα, μάλιστα, της «προβολής» της αρχαιολογικής μας κληρονομιάς, καταστρέφει με τα λεγόμενα «μεγάλα έργα», όχι μόνο μεμονωμένες, αλλά και εκτεταμένες αρχαιότητες. Χαρακτηριστικά, πρόσφατα παραδείγματα είναι το «ξερίζωμα» αρχαιοτήτων στα Μεσόγεια (χάριν του αεροδρομίου), στο Μαραθώνα (χάριν του κωπηλατοδρομίου), στου Μακρυγιάννη (χάριν του Νέου Μουσείου Ακρόπολης), στο Νέο Φάληρο (όπου καταστρέφεται ο ιστορικός χώρος της μάχης όπου έπεσε ο Καραϊσκάκης, προς χάριν γηπέδου και ανισόπεδου κόμβου).

Από Θεσσαλονίκη έως Κρήτη
«Ορέστης» από το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας
«Ορέστης» από το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας
  • Ενα παραμύθι για μεγάλους, θα παρουσιάσει στις 21/8, στο πλαίσιο του Αναγεννησιακού Φεστιβάλ Ρεθύμνου, ο θίασος «Θ, όπως Θέατρο». Πρόκειται για το «Παραμύθι από χαρτί», μια παράσταση εμπνευσμένη από ένα παραδοσιακό παραμύθι των Δωδεκανήσων. Σκηνοθεσία Κωστή Καπελώνη, σκηνογραφία Νίκου Αλεξίου, φωνητικά Σταύρου Σιόλα, χορογραφία Μαρίας Συριανού. Παίζουν: Γιώργης Σηφακάκης, Σταύρος Σιόλας, Βαγγέλης Λιοδάκης, Κωστής Καπελώνης, Ελενα Βόγλη. Στο παραμύθι, τρεις γέροι παραχωρούν την περιουσία τους στα παιδιά τους και τότε αρχίζουν οι περιπέτειές τους. Η συμπεριφορά των παιδιών αλλάζει, οι γέροι διώχνονται από το σπίτι, ώσπου ένας φίλος τους συμβουλεύει πώς να εξασφαλίσουν την ευτυχία στα τελευταία χρόνια της ζωής τους.
  • Το ΔΗΠΕΘΕ Καλαμάτας παρουσιάζει, στο θέατρο Κήπου, της Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο των «Γιορτών Ανοιχτού Θεάτρου», στις 22,23/8, τον «Ορέστη» του Ευριπίδη, σε μετάφραση Κ.Χ. Μύρη, σκηνοθεσία Σταύρου Τσακίρη, μουσική Νίκου Κυπουργού και σκηνικά - κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ. Παίζουν: Γιάννης Βούρος, Αγλαΐα Παππά, Τζένη Δριβάλα, Περικλής Μουστάκης, Γιώργος Τσαπόγας, Ανδρέας Κουτσουρέλης, Ερατώ Πίσση, Πέτρος Πετράκης, Χρήστος Λίγκας, Γιώργος Κορμανός, Ειρήνη Σπανουδάκη, Αλεξία Κόκκαλη, Βερόνικα Ηλιοπούλου, Ελένη Καμηλάρη.
Διπλή συνάντηση

Δύο συναυλίες με ένα ξεχωριστό πρόγραμμα θα πραγματοποιήσει η Ορχήστρα Νέων της Ευρωπαϊκής Ενωσης, υπό τη διεύθυνση του αγαπητού στο ελληνικό κοινό Ρώσου μαέστρου Βλαντιμίρ Ασκενάζι, στις 26 και 27 Αυγούστου, στο Ηρώδειο, στο πλαίσιο του Ελληνικού Φεστιβάλ.

Το πρόγραμμα της πρώτης συναυλίας (26/8) περιλαμβάνει την εκπληκτική Συμφωνία αρ. 9 σε ρε ελάσσονα op. 125 του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν, ένα έργο - ύμνος στην ανθρωπότητα, στην ερμηνεία του οποίου θα συμπράξουν η European Choir Academy (διευθύνει ο Joshard Daus) και η Χορωδία του Φεστιβάλ Αθηνών (διευθύνει ο Αντώνης Κοντογεωργίου). Θα συμμετάσχουν οι λυρικοί καλλιτέχνες Inger Dam - Jensen (σοπράνο), Birgit Remmert (μέτζο), Kim Begley (τενόρος) και ο διεθνούς φήμης Ελληνας μπάσος Δημήτρης Καβράκος.

Το πρόγραμμα της 27/8 περιλαμβάνει την Εισαγωγή από το δημοφιλές «Ονειρο Καλοκαιρινής Νύχτας» του Φ.Μέντελσον, το έργο «Kindertotenlieder» (Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά) με σολίστ τη μεσόφωνο Birgit Remmert και τη Συμφωνία αρ.1 σε ρε μείζονα του Γκούσταβ Μάλερ.

Στη Σάνη...

Στα πλαίσια του Φεστιβάλ της Σάνης, από τις 23/8 έως τις 2/9, θα παρουσιαστεί η νέα δουλιά του τιμημένου με το πρώτο βραβείο στο φετινό διαγωνισμό της «Φωτοσυγκυρίας», Νιγηριανού φωτογράφου Σίμον Νόρφολκ. Τίτλος της «Αφγανιστάν: Chronotopia». Πρόκειται για δώδεκα φωτογραφίες που τραβήχτηκαν στο βομβαρδισμένο από τις ΗΠΑ, Αφγανιστάν, οι οποίες αποτυπώνουν τον καταστροφικό όλεθρο και τον τρόμο που έσπειραν τα «έξυπνα» όπλα του αμερικανικού ιμπεριαλισμού. Η έκθεση θα λειτουργεί 11π.μ.-1μ.μ. και 7-12μ.μ.

Στο λόφο της Σάνης, εξάλλου, το περασμένο Σάββατο ολοκληρώθηκαν οι κεντρικές εκδηλώσεις του Φεστιβάλ με μια ανεπανάληπτη συναυλία που έδωσαν ο Θάνος Μικρούτσικος, ο Χρήστος Θηβαίος και η Αλίς Φουρουτζιάν. Την Παρασκευή, στο Sani Convention Centre ανοίγει η αυλαία του «Σάνι Κλάσικ», με μια συναυλία για πιάνο και φωνή από τη σοπράνο Daniela Chihaia και τον τενόρο Grigore Marcovici από τη Ρουμανία. Η κλασική ενότητα του Φεστιβάλ περιλαμβάνει επτά συναυλίες μουσικής δωματίου και θα διαρκέσει μέχρι τις 7 Σεπτέμβρη.

Φεστιβάλ ηλεκτρονικών ήχων

Στο ρυθμό της ηλεκτρονικής χορευτικής μουσικής θα παραδοθεί για πέντε μέρες και τέσσερις νύχτες, το Δημοτικό Κάμπινγκ Σαμοθράκης. Στο πλαίσιο του «Samothraki Dance Festival» διοργανώνεται το Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Ηλεκτρονικής Χορευτικής Μουσικής, από τις 22-26 Αυγούστου, όπου θα φιλοξενηθούν σε τρεις μουσικές περισσότερα από 45 καταξιωμένα στο είδος τους διεθνή μουσικά σχήματα και 60 DJ's. Πρόκειται για μια διεθνή πρωτοποριακή κίνηση για τα πολιτιστικά δρώμενα της εποχής μας. Το «Samothraki Dance Festival» παρέχοντας τη δυνατότητα στη μουσική και σε άλλες μορφές τέχνης να επικοινωνήσουν, αποσκοπεί στην ανταλλαγή πολιτιστικής γνώσης, εμπειρίας και φυσικά ψυχαγωγίας.

Η ηλεκτρονική μουσική ήταν το επίκεντρο και του «Φεστιβάλ Βόαμα» (15-19/8) στη λίμνη του Ζιρού στην Πρέβεζα.

Ο Δήμος Ελασσόνας δημοπράτησε, μετά από επτάχρονη διαδικασία, στα πλαίσια του προγράμματος «ΕΠΤΑ», την ανέγερση του Αγροτικού - Εθνογραφικού Μουσείου Αραδοσιβίων. Σύμφωνα με ανακοίνωση του προέδρου του Μουσείου, Κ. Σαχινίδη, το κτίριο θα στεγάσει 2.500 περίπου μουσειακά αντικείμενα αλλά θα συμβάλλει στην «ανάπτυξη εναλλακτικών μορφών τουρισμού, ταυτόχρονα με τη διάσωση και διαφύλαξη των λαογραφικών και εθνογραφικών στοιχείων του αγροτικού λαϊκού πολιτισμού».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ