ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 24 Ιούλη 2020
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η τοποθέτηση των καλλιτεχνών μπορεί και πρέπει να είναι μαχητική, αγωνιστική, διεκδικητική

Ανακοίνωση της «Δημοκρατικής Ενότητας Ηθοποιών» σχετικά με την ψήφιση του νομοσχεδίου για το «Ακροπόλ»

Η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών» εξέδωσε ανακοίνωση σχετικά με την ψήφιση, την περασμένη βδομάδα, του νομοσχεδίου για το «Ακροπόλ», που προβλέπει τη δημιουργία ενός Νομικού Προσώπου Ιδιωτικού Δικαίου με την επωνυμία «Κέντρο Πολιτισμού και Δημιουργίας Ακροπόλ», το οποίο θα αναλάβει τη διαχείριση του ακινήτου του πρώην ξενοδοχείου «Acropole Palace».

Οπως σημειώνει η «Δημοκρατική Ενότητα Ηθοποιών»:

«Πρόκειται για τη δημιουργία ενός κέντρου που κατά τα λεγόμενα της κυβέρνησης θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα και εξωστρέφεια του σύγχρονου πολιτισμού, θα προωθήσει την επιχειρηματικότητα, τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τη σύμπραξη μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. "Ο πολιτιστικός και δημιουργικός τομέας στηρίζει την οικονομική ανάπτυξη, χαρακτηρίζεται από υψηλής έντασης εργασία, προσφέρει θέσεις εργασίας σε ένα ευρύ φάσμα επαγγελματιών και συμβάλλει ουσιαστικά τόσο στην καθημερινή ζωή των πολιτών, όσο και στην επιδραστικότητα της χώρας διεθνώς, καθώς αποδεδειγμένα αποτελεί πηγή ήπιας ισχύος", αναφέρει χαρακτηριστικά η αιτιολογική έκθεση.

Με λίγα λόγια, ο πολιτισμός δεν αντιμετωπίζεται ως αγαθό, που διαπαιδαγωγεί, που πλάθει, που ψυχαγωγεί, αλλά ως ένα περισσότερο ή λιγότερο επικερδές εμπόρευμα. Μέσα από το νομοσχέδιο της κυβέρνησης οι καλλιτέχνες καλούνται να αναπτύξουν τα χαρακτηριστικά ενός καλού μάνατζερ, ενός οικονομικού διευθυντή, ενός διαφημιστή. Και η τέχνη μας; Πού βρίσκει θέση η τέχνη μας μέσα σε όλη αυτήν την υπόθεση;

Μήπως στο γεγονός ότι μέσα από αυτήν τη διαδικασία στόχος είναι να ασπαστούμε τη λογική της εμπορευματοποίησης της τέχνης, τη λογική της ανταγωνιστικότητας, της ζούγκλας του συστήματος, ξεχνώντας αξίες όπως η συνεργασία, η συναδελφικότητα, η πρόοδος; Στο γεγονός ότι μέσα και από αυτήν την προσπάθεια της κυβέρνησης (που της έστρωσε το δρόμο η προηγούμενη, μιας και το νομοσχέδιο βρίσκεται στα συρτάρια του υπουργείου ήδη από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), θα πρέπει να φαγωθούμε μεταξύ μας, ώστε να μείνει ο πιο ανθεκτικός, με όρους φυσικά στενά οικονομίστικους; Στο γεγονός ότι θα πρέπει πια να αποδεχτούμε ότι ο πολιτισμός και η ενίσχυσή του από το κράτος πάει χέρι χέρι με την ιδιωτική πρωτοβουλία; Να αποδεχτούμε δηλαδή ότι το εθνικό θέατρο δεν μπορεί να λειτουργεί χωρίς τη σύμπραξή του με το Ιδρυμα Ωνάση, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης χωρίς την "Google", η Αρχαία Ολυμπία χωρίς τη "Microsoft".

Σήμερα είναι όλο και μεγαλύτερη ανάγκη να ενισχυθούν οι ίδιοι οι καλλιτέχνες, οι δημιουργοί. Να ενισχυθεί ο πολιτισμός που θα εκπαιδεύει, που θα προβληματίζει, που θα ψυχαγωγεί. Αυτό δεν έρχεται γενικόλογα με χρηματοδότηση, όταν αυτή διοχετεύεται εξ ορισμού, με προδιαγεγραμμένη πορεία, σε ένα κέντρο πολιτισμού που τυπικά θα ανήκει στο "Δημόσιο", στην "κοινωνία". Τυπικά, γιατί στην ουσία του θα είναι αλυσοδεμένο οικονομικά, και συνεπώς και στο περιεχόμενο της λειτουργίας του, σε μεγάλες χορηγίες, σε κολοσσούς, που μετρούν κέρδη, ζυγίζουν επενδύσεις, διαλέγουν περιεχόμενο, επιχορηγούν ή αποκλείουν.

Η τοποθέτηση των καλλιτεχνών απέναντι και σε αυτές τις εξελίξεις μπορεί και πρέπει να είναι μαχητική, αγωνιστική, διεκδικητική. Ειδικά το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών σε καμία συζήτηση δεν μπορεί να μπλεχτεί για το πώς θα διορίζονται το Διοικητικό Συμβούλιο και ο οικονομικός διευθυντής, για το πώς θα "διορθωθεί" ένα τέτοιο νομοσχέδιο. Γιατί κάποια πράγματα, όπως η αντιμετώπιση του πολιτισμού ως εμπορεύματος, δεν παίρνουν διορθώσεις. 'Η το αρνείσαι και παλεύεις ώστε να μπορεί ο καλλιτέχνης να ζει και να δημιουργεί ελεύθερα, ή προσπαθείς να το φτιασιδώσεις, να το μπαλώσεις, καταλήγοντας σε "βολικές" συμβάσεις, σε "βολικά" δικαιώματα, σε "βολικό" εν γένει πολιτισμό.

Ζητάμε:

- Να αποσυρθεί το συγκεκριμένο νομοσχέδιο και να παρθούν ουσιαστικά μέτρα για την ενίσχυση των καλλιτεχνών, των Αστικών Μη Κερδοσκοπικών Εταιρειών (ΑΜΚΕ), του πολιτισμού συνολικά.

- Να εξασφαλιστεί η επιβίωση των εργαζομένων στο Θέαμα - Ακρόαμα για όσο καιρό διαρκεί αυτή η κατάσταση και μέχρι να επέλθει ο χώρος σε κανονικούς ρυθμούς.

- Να εξασφαλιστούν τα πνευματικά και συγγενικά μας δικαιώματα.

- Να επιδοτηθούν οι ΑΜΚΕ».

Αυγουστιάτικη πανσέληνος...

Eurokinissi

Για ακόμα μια χρονιά διοργανώνονται πολλές εκδηλώσεις για την αυγουστιάτικη πανσέληνο στους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, με ελεύθερη είσοδο για το κοινό. Τη νύχτα της Δευτέρας 3 Αυγούστου 2020, με το ολόγιομο φεγγάρι του Αυγούστου, 77 αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία σε όλη τη χώρα θα υποδεχτούν το κοινό, με εκδηλώσεις σε 37 από αυτά, ενώ ακόμη 40 θα παραμείνουν ανοιχτά για το κοινό.

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για την Καλλιτεχνική Περίοδο 2020 - 2021 παρουσιάστηκε χτες διαδικτυακά από τον καλλιτεχνικό της διευθυντή Στέφανο Τσιαλή.

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών τιμά τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821 με τον ομώνυμο Κύκλο. Παράλληλα, εγκαινιάζει τρεις ακόμη Κύκλους Μουσικής (Κύκλος Επαναστάσεις και Εξεγέρσεις, Κύκλος Σοστακόβιτς και Κύκλος Μότσαρτ), δημιουργώντας με αυτόν τον τρόπο ένα δραματουργικό νήμα που διατρέχει τη νέα σεζόν, γεφυρώνοντας ιστορικές αναφορές, εμβληματικούς συνθέτες και σπουδαίους ερμηνευτές.

Πυρήνα του προγραμματισμού αποτελούν οι εκδηλώσεις για τη συμπλήρωση 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση, με τον ομώνυμο Κύκλο τριών συναυλιών που περιλαμβάνει έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών εμπνευσμένα από τον αγώνα απελευθέρωσης των Ελλήνων από τον τουρκικό ζυγό. Θα παρουσιαστούν έργα των Διονύσιου Λαυράγκα, Αντίοχου Ευαγγελάτου, Μίκη Θεοδωράκη, Μανώλη Καλομοίρη, Νίκου Σκαλκώτα και Εκτόρ Μπερλιόζ. Το μεγάλο αφιέρωμα στην Ελληνική Επανάσταση ολοκληρώνεται με πέντε νέες αναθέσεις.

Στον νέο Κύκλο που εγκαινιάζεται φέτος, με τίτλο Επαναστάσεις και Εξεγέρσεις, θα παρουσιαστούν έργα των Τζοακίνο Ροσσίνι, Σεργκέι Προκόφιεφ, Τζουζέπε Βέρντι, Χρήστου Χατζή. Θα παρουσιαστεί επίσης η Δεύτερη Συμφωνία του Ντμίτρι Σοστακόβιτς, την οποία συνέθεσε για την επέτειο 10 ετών από την Οκτωβριανή Επανάσταση, καθώς και η Ενδέκατη Συμφωνία που συνδέεται με την Επανάσταση του 1905. Εχουν επιλεγεί ακόμα έργα σημαντικών σύγχρονων και νεότερων Μεξικανών και Αργεντίνων συνθετών.

Οσον αφορά τον Κύκλο Ντμίτρι Σοστακόβιτς, η ΚΟΑ σκοπεύει να εκτελεί κάθε χρόνο τρεις από τις Συμφωνίες του, παρουσιάζοντας το σύνολό τους μέχρι το 2025, επέτειο 50 χρόνων από τον θάνατό του. Στην πρώτη συναυλία του Κύκλου, η ΚΟΑ θα εκτελέσει την ερεβώδη Ογδοη Συμφωνία που ο Σοστακόβιτς έγραψε το καλοκαίρι του 1943, καθώς και το Πρώτο Κοντσέρτο για βιολί.

Φιλόδοξο αναμένεται το πρόγραμμα και για τον Κύκλο Μότσαρτ, όσο και για τον Κύκλο Μπετόβεν 250 χρόνια που εγκαινιάστηκε πέρσι και κορυφώνεται φέτος με τέσσερις συναυλίες.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ