ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 28 Γενάρη 1997
Σελ. /36
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
"ΑΝΟΙΧΤΗ" ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Κομμένη και ραμμένη στα μέτρα των πολυεθνικών

Αποκαλύφθηκε το "δόλωμα" της ελεύθερης πρόσβασης. Εφαρμογή των επιταγών της "Λευκής Βίβλου" για την παιδεία αποτελούν οι προτάσεις Αρσένη για την παιδεία

Με βασική κατεύθυνση την υλοποίηση του "οράματος" των πολυεθνικών της Ευρωπαϊκής Ενωσης για μαζική παραγωγή φτηνού, ανειδίκευτου και ευέλικτου εργατικού δυναμικού, το υπουργείο Παιδείας ανοίγει το δρόμο για την "αναμόρφωση" του εκπαιδευτικού συστήματος. Από τη Σύνοδο των Πρυτάνεων στους Δελφούς, ο υπουργός Παιδείας με τις εξαγγελίες του ξεκίνησε τη μεγαλύτερη επίθεση των τελευταίων χρόνων στο δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της παιδείας.

Οι προτάσεις του υπουργείου εναρμονίζονται πλήρως με τις επιταγές της "Λευκής Βίβλου" για ευέλικτο εργατικό δυναμικό, επιταγές που εξειδικεύτηκαν από τη "Λευκή Βίβλο για την παιδεία", η οποία δίνει τις βασικές κατευθύνσεις του νέου εκπαιδευτικού μοντέλου. Στόχος αυτού του μοντέλου που προωθείται είναι η ανάπτυξη δεξιοτήτων, που θα καταστήσει τα άτομα ευέλικτα στην αγορά εργασίας, σε αντίθεση με την ολόπλευρη μόρφωση, που εξασφαλίζει στο άτομο και τη δυνατότητα να σκέφτεται, να αμφισβητεί, κάτι που το καθιστά "επικίνδυνο" στη νέα ευρωπαϊκή πραγματικότητα των πολυεθνικών. Τα παραπάνω έγινε προσπάθεια να βρουν τη συναίνεση της κοινής γνώμης με το "δόλωμα" της ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ομως, η τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως την εννοεί το υπουργείο, είναι ένα συνονθύλευμα που περιλαμβάνει τα ΑΕΙ, τους ατομικούς κύκλων σπουδών, την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που παράγουν πτυχία και πτυχιούχους πολλών ταχυτήτων.

Η αναμόρφωση του εκπαιδευτικού συστήματος, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του υπουργείου Παιδείας, θα ξεκινήσει από το Σεπτέμβρη στην Α λυκείου, μετά από την ολοκλήρωση του διαλόγου με τους διάφορους φορείς, που αναμένει να ολοκληρωθεί τον Απρίλη.

Το λύκειο

Σύμφωνα με τις προτάσεις που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο, η βασική κατεύθυνση είναι η προώθηση ενιαίου τύπου λυκείου, το οποίο θα συνδυάζει τη γενική με την τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση και θα παρέχει, σύμφωνα με τη φρασεολογία που χρησιμοποιείται, "μετατρέψιμη γνώση", που ανταποκρίνεται περισσότερο στα αιτήματα της εποχής. Με την έννοια "αιτήματα της εποχής" το υπουργείο εννοεί αυτό που περιγράφεται στη "Λευκή Βίβλο για την παιδεία" ως "ικανότητα απασχόλησης". Στο τρίτο κεφάλαιο αυτής της "Βίβλου" αναφέρεται: "Μια καλή ισορροπία πρέπει να δομηθεί στη βασική εκπαίδευση ανάμεσα στις μεταδιδόμενες γνώσεις και στις μεθοδολογικές δεξιότητες, που εξοικειώνουν το άτομο με την παραπέρα μάθηση. Αυτό είναι που σήμερα πρέπει να αναπτυχθεί. Τα λίγα τελευταία χρόνια, οι ευρωπαϊκές χώρες στοχεύουν να επανεπικεντρώσουν τη βασική εκπαίδευση σε ανάγνωση, γραφή και αρίθμηση... Η εκμάθηση ξένων γλωσσών πρέπει επίσης να ενθαρρυνθεί...".

Στο πλαίσιο αυτό, το υπουργείο προτείνει την αναμόρφωση των προγραμμάτων και των βιβλίων στη λυκειακή βαθμίδα, στην κατεύθυνση της εκπόνησης "πλαισίου Εθνικού Προγράμματος", που θα βασίζεται στον καθορισμό συγκεκριμένων διδακτικών στόχων και επιπέδων μάθησης (standards), καθώς και στον εμπλουτισμό των γνώσεων με σύγχρονα γνωστικά αντικείμενα, ενώ θα αφήνει περιθώρια αυτονομίας στον εκπαιδευτικό και δυνατότητα επιλογών στο μαθητή. Δηλαδή, ο μαθητής θα παίρνει ένα μίνιμουμ γνώσεων από το λύκειο και στη συνέχεια θα μπορεί να επιλέγει κάποια επιπλέον μαθήματα, τα οποία θα του εξασφαλίζουν δεξιότητες.

Εθνικό Απολυτήριο

Η φοίτηση στο λύκειο θα οδηγεί τους μαθητές στην απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου, το οποίο θα αποκτάται με εξετάσεις σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο. Το υπουργείο Παιδείας προτείνει από τον επόμενο Σεπτέμβρη να εισαχθεί στην Α λυκείου νέο σύστημα αξιολόγησης, με βάση το οποίο τα τριτοβάθμια ιδρύματα θα κάνουν την άνοιξη του 2000 τις επιλογές των νέων που θα μπορούν να γραφτούν στα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών. Για την εισαγωγή θα συνυπολογίζεται η επίδοση του μαθητή στις τρεις τάξεις του λυκείου με συντελεστή μικρότερο στην Α λυκείου (π.χ. 10%) και μεγαλύτερο στη Β τάξη (π.χ. 40%) και καθοριστικό στη Γ τάξη (π.χ. 50%).

Ομως, παρά το επιχείρημα των εμπνευστών του παραπάνω σχεδίου ότι το νέο σύστημα θα αποτρέπει τους μαθητές από το να στρέφονται στα φροντιστήρια, το σύστημα των διαρκών αξιολογήσεων του μαθητή θα οδηγήσει σε παραπέρα έξαρση της παραπαιδείας από τις πρώτες κιόλας τάξεις του λυκείου και θα αποθαρρύνει τους μαθητές από την ολοκλήρωση της λυκειακής εκπαίδευσης.

Οι "τρεις δρόμοι"

Το υπουργείο Παιδείας υποστηρίζει ότι στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα εισάγονται όλοι οι κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου. Με τον όρο τριτοβάθμια εκπαίδευση το υπουργείο εννοεί το Συμβατικό Κύκλο Σπουδών,το παραδοσιακό δηλαδή πανεπιστήμιο, τους Ελεύθερους Κύκλους Σπουδών,το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο και την Τεχνολογική Εκπαίδευση.

Τα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών
  • Τα Συμβατικά Προγράμματα Σπουδών (ΣΠΣ) θα μπορούν να τα παρακολουθούν οι κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου, οι οποίοι θα συγκεντρώνουν ένα ικανό όριο βαθμολογίας, οπότε αποκαλύπτεται το περιεχόμενο της ψευδεπίγραφης "ελεύθερης πρόσβασης", καθώς τελικά πρόσβαση στην ολόπλευρη επιστημονική γνώση που προσφέρει η πανεπιστημιακή εκπαίδευση θα έχει περιορισμένος αριθμός υποψηφίων. Η παρακολούθηση του ΣΠΣ θα είναι αρχικά δωρεάν αλλά σχεδιάζεται να τεθεί χρονικό όριο ολοκλήρωσης των σπουδών, το οποίο αν ξεπεραστεί ο φοιτητής θα είναι υποχρεωμένος να πληρώνει δίδακτρα για να ολοκληρώσεις τις σπουδές του.

Το υπουργείο ευελπιστεί ότι με τη μείωση των γεννήσεων και τη θεσμοθέτηση των Ελεύθερων Κύκλων Σπουδών, στους οποίους σκοπεύει να στρέψει τη ζήτηση των νέων που ενδιαφέρονται για ανώτατη εκπαίδευση, θα μειωθεί σημαντικά ο αριθμός των νέων που θα ενδιαφέρονται για εισαγωγή στα ΑΕΙ, σε βαθμό που θα μπορούν να απορροφούνται όλοι οι ενδιαφερόμενοι κάτοχοι του Εθνικού Απολυτηρίου. Στα σχέδια του υπουργείου Παιδείας βρίσκεται και η αξιολόγηση των ΑΕΙ και η αποσύνδεση του πτυχίου από τα επαγγελματικά δικαιώματα, όπως ακριβώς προστάζει η "Λευκή Βίβλος για την παιδεία", με το επιχείρημα ότι "αυτός ο δεσμός πτυχίου και θέσης εργασίας, όσο λογική μπορεί να είναι, υπογραμμίζει την ολοκληρωτική έλλειψη ευελιξίας στην αγορά εργασίας".

Οι Ελεύθεροι Κύκλοι Σπουδών

Οι Ελεύθεροι Κύκλοι Σπουδών (ΕΛΚΥΣ) αποτελούνται από δέσμες μαθημάτων σε ένα ή και σε περισσότερα συναφή αντικείμενα και εντάσσονται στη νέα πραγματικότητα, που τείνει να διαμορφωθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση για ευελιξία των εργαζομένων, οι οποίοι θα πρέπει να επιμορφώνονται διαρκώς με μόνο κριτήριο τις επιθυμίες και τις ανάγκες των επιχειρήσεων. Είναι το μοντέλο του εργαζόμενου που μορφώνεται για να δουλεύει και δουλεύει για να ανταποκριθεί στο οικονομικό κόστος της μόρφωσής του. Και αυτό το σύστημα δεν αποτελεί έμπνευση του "καινοτόμου" υπουργού, αλλά είναι προσαρμογή των επιταγών της "Λευκής Βίβλου", όπου αναφέρεται χαρακτηριστικά: "Οι απόβλητοι του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος μπορούν να ενθαρρυνθούν να καλλιεργήσουν τις δεξιότητές τους. Αυτό δε σημαίνει οποιαδήποτε προσόντα με την ευρεία έννοια, αλλά δεξιότητες βασισμένες σε ένα ειδικό βασικό ή επαγγελματικό know - how. Αυτές τις τμηματικές δεξιότητες μπορούν επίσης να τις κατέχουν ενήλικες που έχουν κάποια ειδικότητα οφειλόμενη στις προσωπικές τους προσπάθειες αυτομόρφωσης".

Ενας ΕΛΚΥΣ μπορεί να είναι τμηματικός, διατμηματικός, διαπανεπιστημιακός ή και ξενόγλωσσος σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι ενδιαφερόμενοι έχουν δικαίωμα εγγραφής σε μεμονωμένα μαθήματα ή και σε συγκεκριμένο κύκλο μαθημάτων, ενώ διερευνάται η δυνατότητα έγκρισης εξατομικευμένων κύκλων ή εξειδίκευσης σε σύνθετα γνωστικά αντικείμενα που θα εντάσσονται σε περισσότερες από μία κατευθύνσεις, θα υπάρχει δηλαδή η δυνατότητα ο καθένας να φτιάχνει το δικό του ΕΛΚΥΣ.

Με δίδακτρα

Η παρακολούθηση των ΕΛΚΥΣ είναι δωρεάν για τους νέους μέχρι 25 χρόνων, ενώ από αυτή την ηλικία και μετά καθώς και για τους αλλοδαπούς προβλέπονται δίδακτρα. Στο σημείο αυτό, οι προτάσεις του υπουργείου βρίσκουν "εμπόδιο" το άρθρο 16 του Συντάγματος, καθώς το επιχείρημα του υπουργού σχετικά με τα δίδακτρα ότι "με το Σύνταγμα υπάρχει πρόβλημα όσο και με τα δίδακτρα στα μεταπτυχιακά" δεν αποτελεί ικανοποιητική απάντηση.

Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του υπουργού Παιδείας, "η παρακολούθηση του ΕΛΚΥΣ μπορεί να οδηγήσει στη λήψη ισότιμου πανεπιστημιακού τίτλου σπουδών μετά την κατοχύρωση συγκεκριμένου αριθμού πιστωτικών μονάδων στα αντίστοιχα μαθήματα που αποτελούν κάθε κύκλο. Είναι επίσης δυνατή η παρακολούθηση ορισμένου μόνο αριθμού μαθημάτων για μορφωτικούς ή για επαγγελματικούς λόγους, η οποία θα αποδεικνύεται με τη χορήγηση επίσημης βεβαίωσης". "Η λειτουργία ΕΛΚΥΣ, τονίζεται, παρέχει σε όποιον το επιθυμεί τη δυνατότητα απόκτησης πανεπιστημιακού διπλώματος με διαφορετικούς ρυθμούς από αυτούς που επιβάλλουν τα συμβατικά προγράμματα σπουδών. Παρέχει επίσης τη δυνατότητα ελεύθερης πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, γενικής παιδείας και συμπλήρωσης των απαραίτητων γνώσεων στα διάφορα στάδια επαγγελματικής ζωής, επανακατάρτισης στην περίπτωση αλλαγής επαγγελματικής κατεύθυνσης και παράλληλης επαγγελματικής απασχόλησης".

Το σύστημα αυτό είναι "δανεισμένο" από τη "Λευκή Βίβλο για την παιδεία", όπου σαφώς προβλέπεται ότι "η αμοιβαία ακαδημαϊκή και επαγγελματική αναγνώριση θα αναπτυχθεί με τη δημιουργία του συστήματος πιστωτικών μεταφερόμενων μονάδων και την εφαρμογή ισότιμων μεθόδων και στην επαγγελματική εκπαίδευση. Στόχος είναι να επιτευχθεί αμοιβαία αναγνώριση των μονάδων κατάρτισης, δίνοντας προτεραιότητα σε συμφωνίες μεταξύ εκπαιδευτικών και οικονομικών τομέων".

Η συχνή επανάληψη στο κείμενο των προτάσεων του υπουργείου Παιδείαςότι οι ΕΛΚΥΣ παρέχουν ισότιμο πανεπιστημιακό πτυχίο προδίδει την αγωνία τους να πείσουν ότι η πανεπιστημιακή μόρφωση εξισώνεται με ένα κύκλο ατομικών, σχεδόν σεμιναριακών προγραμμάτων, κάτι που στην πραγματικότητα δεν αναγνωρίζεται ούτε από τους ίδιους, καθώς, ενώ δίνουν τη δυνατότητα σε απόφοιτο παραδοσιακού ΑΕΙ να παρακολουθήσει ΕΛΚΥΣ, δεν αναγνωρίζουν στους "πτυχιούχους" των ΕΛΚΥΣ να μπουν στα πανεπιστήμια.

Το υπουργείο Παιδείας αναμένει οι πρώτοι ΕΛΚΥΣ να λειτουργήσουν από το Σεπτέμβρη, ενώ πλήρης ανάπτυξη του θεσμού αναμένεται το 2000.

Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο

Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο είναι ο τρίτος δρόμος που μπορούν να παρακολουθήσουν οι ενδιαφερόμενοι για τριτοβάθμια εκπαίδευση καταβάλλοντας δίδακτρα και θα λειτουργήσει σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας μέσα στο 1997.

Μαρίνα ΚΑΛΛΙΓΕΡΗ

Ριζικά αντίθετοι οι καθηγητές μέσης εκπαίδευσης

Αντιδρούν Δικηγορικοί Σύλλογοι και ΤΕΕ

Τη ριζική τους αντίθεση στις εξαγγελίες Αρσένη εξέφρασε η Γενική Συνέλευση Προέδρων των ΕΛΜΕ της χώρας. "Ενώ ο κλάδος μας βρίσκεται σε απεργιακή κινητοποίηση διαρκείας - αναφέρουν σε ψήφισμά τους - η κυβέρνηση και ο υπουργός Παιδείας περιφρονώντας κάθε έννοια δημοκρατικού διαλόγου και ακολουθώντας την τακτική των κινήσεων αντιπερισπασμού προχωρούν μονομερώς σε εξαγγελίες για επιβολή διδάκτρων στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και για την εφαρμογή του Εθνικού Απολυτηρίου. Ολες αυτές οι εξαγγελίες υπονομεύουν το οικοδόμημα της δημόσιας και δωρεάν εκπαίδευσης.

Τυχόν εφαρμογή αυτών των εξαγγελιών θα ενισχύσει την παραπαιδεία, ενώ θα υποβαθμίσει συνολικά την τριτοβάθμια εκπαίδευση κατακερματίζοντας τον ενιαίο χαρακτήρα της, θεσμοθετώντας σπουδές διαφορετικών ταχυτήτων και καταστρατηγώντας τη συνταγματικά κατοχυρωμένη δωρεάν παιδεία.

Τα δίδακτρα και η ανταποδοτικότητα στην εκπαίδευση, επαναφέρουν θεσμούς τους οποίους κατήργησε το εκπαιδευτικό κίνημα από τις αρχές της δεκαετίας του '60. Οι λογικές αυτές επανέρχονται τώρα ως δήθεν σύγχρονες ρυθμίσεις σύμφωνα με τις απαιτήσεις της Λευκής και Πράσινης Βίβλου.

Είμαστε ριζικά αντίθετοι. Ζητάμε να σταματήσουν να γίνονται εξαγγελίες ερήμην του κλάδου μας. Δεν είναι δυνατόν οι σύνοδοι των πρυτάνεων και μόνο, να νομιμοποιούν αποφάσεις που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα της δημόσιας εκπαίδευσης και να μην λαμβάνονται υπόψη οι θέσεις του κλάδου μας και των υπόλοιπων φορέων της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Απαιτούμε να παρθούν τώρα μέτρα για να ικανοποιηθούν τα οικονομικά, εκπαιδευτικά και εργασιακά αιτήματα των καθηγητών. Απαιτούμε να ξεκινήσει τώρα ο αναγκαίος διάλογος για την αναβάθμιση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, για την κατοχύρωση του μορφωτικού ρόλου του Λυκείου και την κατάργηση των φραγμών και διακρίσεων στην πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση".

  • Την αντίθεσή της στις προτάσεις του υπουργείου Παιδείας εξέφρασε με ανακοίνωσή της η Συντονιστική Επιτροπή των Δικηγορικών Συλλόγων,επισημαίνοντας ότι "η εξαγγελία αυτή αναπαράγει την ίδια πολιτική επιλογή ικανοποίησης ευκαιριακών αναγκών των πολιτών με τη μετακύληση στο απώτερο μέλλον του προβλήματος της ανεργίας των νέων".
  • Την αντίθεση του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας εξέφρασε ο πρόεδρός του Κ. Λιάσκας, τονίζοντας ότι υπάρχει κίνδυνος να απαξιωθεί η εκπαίδευση που παρέχουν τα δημόσια πανεπιστήμια και ιδιαίτερα τα τεχνικά πανεπιστήμια, που έχουν ιδιαιτερότητες και να προχωρήσουμε σε μία παραδοχή - που δε λέγεται ευθέως - ότι το μεγάλο πλήθος θα είναι μέσου επιπέδου σπουδών".
  • Ο εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ Πρ. Παυλόπουλος δήλωσε ότι "οι εξαγγελίες του κ. Αρσένη εξαντλούνται σε μεγαλόστομες προθέσεις που προαναγγέλλονται χωρίς περίσκεψη, εκμεταλλεύονται τις ελπίδες της νεολαίας μας και χρησιμοποιούνται ως αντιπερισπασμός για την αντιμετώπιση των δυσχερειών της τρέχουσας πολιτικής συγκυρίας".
Επιφυλακτικοί οι πρυτάνεις

Ποικίλες αντιδράσεις προκάλεσαν οι προτάσεις του υπουργού Παιδείας στους πρυτάνεις, η πλειοψηφία των οποίων δε φάνηκε να συμμερίζεται την αισιοδοξία του υπουργού για μεγάλη αύξηση των εισακτέων στα πανεπιστήμια από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη, ενώ επιφυλάξεις εκφράζουν στο κατά πόσον οι αλλαγές αυτές θα συνοδευτούν από την αναγκαία κρατική χρηματοδότηση και για τη συνταγματική νομιμότητα της επιβολής διδάκτρων στους ΕΛΚΥΣ.

Πάντως, σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Προεδρεύων της Συνόδου των Πρυτάνεων Αιμ. Μεταξόπουλος,Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου, η Σύνοδος έκρινε ότι η πρωτοβουλία είναι θετική, ως προς το περιεχόμενο, όμως, επιφυλάχτηκε να διατυπώσει προτάσεις σε έκτακτη σύνοδο που θα πραγματοποιηθεί σε διάστημα ενός μήνα. "Αποτελεί, τόνισε, κοινή πεποίθηση ότι το σημερινό σύστημα δεν μπορεί να εξακολουθήσει να ισχύει, καθώς εξασφαλίζει μεν την αντικειμενικότητα, αλλά εξαφανίζει το ουσιαστικό περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας".

Ο πρύτανης του ΕΜΠ, Ν. Μαρκάτος, εμφανίστηκε κατηγορηματικός σε ό,τι αφορά το θέμα των διδάκτρων στους ΕΛΚΥΣ: "Δε συζητώ για δίδακτρα", τόνισε, ενώ, αναφερόμενος στο θέμα της Συνταγματικότητας της πρότασης για καταβολή διδάκτρων στους ΕΛΚΥΣ τόνισε ότι πέρα από το τυπικό μέρος, πρέπει να διατηρηθεί η υποχρέωση του κράτους να παρέχει δημόσια και δωρεάν παιδεία.

Σε ό,τι αφορά το εξεταστικό σύστημα ανέφερε ότι δεν πιστεύει σε εξετάσεις καμιάς μορφής και ότι πρέπει να υπάρξει η σωστή σχέση μαθητή και εκπαιδευτικού για την αξιολόγηση, πράγμα που προϋποθέτει αύξηση στις αποδοχές των καθηγητών.

Ο αντιπρύτανης του ΕΜΠ Γ. Τσαμασφύρος, χαρακτήρισε τους ΕΛΚΥΣ ως "ανοιχτό πανεπιστήμιο, στο πλαίσιο του πανεπιστημίου" και τόνισε ότι πρέπει να ληφθούν υπόψη και να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα της ζήτησης για τριτοβάθμια εκπαίδευση, η ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης, το ανθρώπινο δυναμικό και οι πόροι. Πάντως, τόνιζε ότι είναι άλλο πράγμα η πανεπιστημιακή παιδεία, που προϋποθέτει τριβή με την πανεπιστημιακή ζωή και ότι ο ΕΛΚΥΣ δεν μπορεί να παρέχει πανεπιστημιακή εκπαίδευση.

Ο πρύτανης του πανεπιστημίου Αθήνας, Π. Γέμτος, τόνισε ότι πρέπει να τηρηθεί το Σύνταγμα, που δεν επιτρέπει δίδακτρα, ενώ για το θέμα της αύξησης των εισακτέων δήλωσε ότι το πανεπιστήμιο Αθήνας, που είναι το μεγαλύτερο ελληνικό πανεπιστήμιο, δε χωράει άλλους εισακτέους, με εξαίρεση ελάχιστα τμήματα όπου υπάρχουν κάποιες θέσεις διαθέσιμες.

Ο πρύτανης του Οικονομικού Πανεπιστημίου Α. Κιντής, πάντως, δήλωσε ότι ίσως κάποιοι ΕΛΚΥΣ ξεκινήσουν από το Σεπτέμβρη και ότι αύξηση των εισακτέων μπορεί να γίνει ως το πολύ 10%, κυρίως στα περιφερειακά ΑΕΙ.

Ενισχύονται οι ταξικοί φραγμοί

Ανακοίνωση του Γραφείου Τύπου της ΚΕ του ΚΚΕ

Η ουσία των νέων μέτρων για την παιδεία, που εξήγγειλε ο Γερ. Αρσένης, δεν είναι τίποτα άλλο από την επιδίωξη παραγωγής επιπλέον φθηνής εργατικής δύναμης, στη βάση της ελαστικοποίησης των εργασιακών σχέσεων που προωθούν και εφαρμόζουν κυβέρνηση και πολυεθνικές.

Εκμεταλλευόμενη τις προσδοκίες και τις ανάγκες του λαού για περισσότερη και καλύτερη εκπαίδευση, η κυβέρνηση επιχειρεί ακόμα μια φορά να τον παραπλανήσει, για να ενισχύσει τους ταξικούς φραγμούς και την ιδιωτικοποίηση της παιδείας.

Η κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων αποτελεί πρόσχημα, προκειμένου να εισαχθεί η πολυδιάσπαση των πανεπιστημίων και κατά συνέπεια η δημιουργία ΑΕΙ πολλών ταχυτήτων, με αποτέλεσμα να μην έχουν ίδια αξία όλα τα πτυχία.

Είναι επίσης ανυπόστατο το επιχείρημα του υπουργού ότι με τα νέα μέτρα θα καταργηθούν τα φροντιστήρια. Αυτό θα μπορούσε να γίνει, αν συνολικά υπήρχε φιλολαϊκή πολιτική στην εκπαίδευση. Τώρα, με την κατάσταση που επικρατεί στην παιδεία, καθώς και με τα νέα μέτρα, τα φροντιστήρια θα επεκταθούν περισσότερο και θα αναπαράγονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Ο ισχυρισμός του υπουργού, ότι με τα νέα μέτρα θα πληρώνουν για δίδακτρα τα παιδιά των πλουσίων οικογενειών, είναι υποκριτικός και στοχεύει να ρίξει στάχτη στα μάτια των εργαζομένων. Με την καθιέρωση των διδάκτρων για λίγους, η κυβέρνηση ανοίγει το δρόμο της επέκτασης των διδάκτρων σε όλους. Αν η κυβέρνηση είχε πρόθεση να πληρώσουν οι "λίγοι", θα φορολογούσε τα προνόμια και τα υπερκέρδη της πλουτοκρατίας, ώστε να υπήρχε πραγματικά δωρεάν και δημόσια παιδεία για τους πολλούς.

Ο υποβαθμισμένος και συμπληρωματικός ρόλος των ΑΕΙ - ΤΕΙ στη μεγάλη αγορά των ΙΕΚ και κολεγίων θα ανοίξει διάπλατα την πόρτα στη σταδιακή ιδιωτικοποίηση και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Το ΚΚΕ ακόμη μια φορά επισημαίνει, πως οι προϋποθέσεις για πραγματικά ελεύθερη πρόσβαση στη γνώση και την εργασία δεν πρόκειται να χαριστούν στο λαό. Η ενιαία δράση των εκπαιδευτικών με τους γονείς και τους μαθητές και η σύνδεση της πάλης τους με το γενικότερο λαϊκό κίνημα, είναι ο όρος για να υπάρξει ουσιαστική απάντηση στην κυβερνητική πολιτική.

ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ
"Μεθοδευμένη υπονόμευση της δημόσιας, δωρεάν παιδείας"

"Μεθοδευμένη υπονόμευση του δημόσιου, δωρεάν, ενιαίου χαρακτήρα της εκπαίδευσης" χαρακτηρίζουν οι Πανσπουδαστικές Κινήσεις Συνεργασίας το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τα πανεπιστήμια σε ανακοίνωσή τους τονίζοντας ότι "στη σύγκλιση της συντήρησης θα απαντήσουμε με τη σύγκλιση των αγώνων μας. Για μια άλλη πολιτική στην εκπαίδευση και την κοινωνία προς όφελος των λαϊκών αναγκών και συμφερόντων". Η ανακοίνωση έχει ως εξής:

"Ο κατήφορος της σημερινής κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας δεν έχει τέλος. Μετά τον οικονομικό στραγγαλισμό των ιδρυμάτων, μετά τη σχεδιασμένη κατεύθυνση αλλοίωσης του χαρακτήρα των ΑΕΙ - ΤΕΙ στην κατεύθυνση της προσαρμογής τους στις ορέξεις του μεγάλου κεφαλαίου, οι πρόσφατες προτάσεις του κ. Αρσένη ανοίγουν μια καινούρια, χειρότερη σελίδα.

Γρήγορα αποκαλύφθηκε πως κάτω από την ψευδεπίγραφη "ελεύθερη" πρόσβαση κρύβεται η ένταση των ταξικών φραγμών, η όρθωση νέων εμποδίων για τα παιδιά των εργαζόμενων και των λαϊκών στρωμάτων να αποκτούν σωστή και ολοκληρωμένη πανεπιστημιακή μόρφωση, η επιτάχυνση της πορείας κατεδάφισης από ό,τι έχει μείνει όρθιο από τον δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα της εκπαίδευσης.

Η κυβέρνηση σε τίποτα δεν πρωτοτυπεί: Ακολουθεί πειθήνια τις εντολές και κατευθύνσεις της ΕΕ, του ΟΟΣΑ και του ΣΕΒ.

  • Τα πανεπιστήμια μεταβάλλονται ουσιαστικά σε απλή προέκταση των Λυκείων και Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, υποβαθμίζεται παραπέρα το μορφωτικό επίπεδο και η επιστημονική κατάρτιση της πλειοψηφίας των σημερινών και μελλοντικών φοιτητών.
  • Αποσυντίθεται πλήρως η Ενιαία, Ανώτατη και δωρεάν εκπαίδευση σε μια μεταδευτεροβάθμια "σούπα", όπου πραχτικά χωράνε τα πάντα: πολλά είδη ιδρυμάτων και προγραμμάτων σπουδών, διαφορετικοί απόφοιτοι, διαφορετικές ταχύτητες σχολών και "πτυχίων".
  • Διαλύονται πλήρως τα πτυχία σε λογιστική κατάσταση "πιστωτικών μονάδων", ανοίγουν διάπλατα οι πόρτες για την πλήρη αποσύνδεση των πτυχίων με τα επαγγελματικά δικαιώματα και την προοπτική των αποφοίτων.
  • Οι πολλοί κύκλοι σπουδών που προωθούνται θα είναι μια βασανιστική και μακρόχρονη, καθαρά ταξική επιλογή, που κάνει ακόμα πιο δύσκολο για τα παιδιά των εργαζομένων να καταφέρουν να αποκτήσουν πανεπιστημιακούς τίτλους σπουδών.
  • Με τα δίδακτρα πυροδοτείται μια βραδυφλεγής βόμβα στο άρθρο 16 του Συντάγματος, αίρονται τα όποια εμπόδια υπήρχαν για την πλήρη ιδιωτικοποίηση, ανοίγουν δρόμοι για τη γενίκευση της επιβολής διδάκτρων.

Ο κατακερματισμός, η πλήρης εμπορευματοποίηση και η έντονη κατηγοριοποίηση των σπουδών έχουν σκοπό και αποτέλεσμα τη διαμόρφωση φτηνού, μισο - μορφωμένου, μισο - ειδικευμένου εργατικού δυναμικού με χαμηλές απαιτήσεις, αντιστάσεις και δικαιώματα κατά παραγγελία του μεγάλου κεφαλαίου.

Κι όλα αυτά βέβαια με... "διάλογο" ανάγοντας τη Σύνοδο των Πρυτάνεων σε καθ' όλα αρμόδιο όργανο της εκπαιδευτικής πολιτικής, περιφρονώντας τις θέσεις και τις διεκδικήσεις των φορέων του μαζικού κινήματος.

Ας το βάλουν καλά στο μυαλό τους και η κυβέρνηση αλλά και όσοι πρυτάνεις έσπευσαν να ευθυγραμμιστούν με τις "προτάσεις" του υπουργού, θέλοντας προφανώς οι ίδιοι να μετατραπούν από πρυτάνεις ΑΕΙ σε σχολάρχες - φροντιστηριάρχες, πως αυτή η παρωδία διαλόγου δεν εκφράζει ούτε το φοιτητικό κίνημα, ούτε την ακαδημαϊκή κοινότητα, ούτε πολύ περισσότερο τον άμεσα ενδιαφερόμενο, τον ελληνικό λαό.

Οι Πανσπουδαστικές Κινήσεις Συνεργασίας καλούν όλους τους φοιτητές και σπουδαστές να δώσουν αποφασιστική απάντηση στη νέα πρόκληση της κυβέρνησης. Με το "διάλογο" των αγώνων μας να προσθέσουμε το δικό μας ΠΑΝΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΟ ΜΠΛΟΚΟ, πλάι στα μπλόκα των εργαζομένων και των αγροτών, στη συντηρητική πολιτική και το Εκπαιδευτικό Μάαστριχτ".

Οι προσπάθειες για ιδιωτικοποίηση και κατηγοριοποίηση των σπουδών πάντ

Οι προσπάθειες για ιδιωτικοποίηση και κατηγοριοποίηση των σπουδών πάντα έβρισκαν δυναμική απάντηση από τους φοιτητές



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ