ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 3 Μάρτη 1995
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Στα χνάρια του Ηνίοχου

Ο Αλέξης Δαμιανός όταν περνά το κατώφλι της κινηματογραφικής δημιουργίας, το κάνει έχοντας "ζυμώσει" μέσα του, σε ένα σώμα, τις αταίριαστες και αντίρροπες δυνάμεις που περιδιαβαίνουν και συγκρούονται στο νεοελληνικό μας χάρτη. Από το "Μέχρι το πλοίο",την "Ευδοκία" και την τελευταία πράξη αυτής της περιπλάνησής του, τον "Ηνίοχο,νιώθει κανείς την προσωπική του ανάγκη, να μαθητεύσει στο δύσβατο, και χορταριασμένο μονοπάτι της ιστορικής μας μνήμης. Από τον "Ηνίοχο,το αρχαϊκό αυτό κεφάλι, δανείζεται το διαχρονικό του σύμβολο. Το μήνυμα της ελπίδας, που στα χέρια του μεταμορφώνεται σε διακήρυξη για την αποκατάσταση της αλήθειας. Μιας αλήθειας ατροφικής, δύσκαμπτης και διαστρεβλωμένης από τους σύγχρονους παραχαράκτες της, που η γνώση της απαιτεί απόλυτη σεμνότητα, ταπεινή και άδολη αγάπη και όχι επιδεικτικές ακροβασίες και ιδεολογικούς αφορισμούς.

Η ψυχή του "Ηνίοχου",αναδύεται μέσα απ' τα σωθικά της ελληνικής συνείδησης. Εκεί που βρίσκεται αγκυροβολημένη η ελπίδα της φυλής μα και της ανθρωπότητας. Γιατί ο δικός του ήρωας, "δεν είναι πια ένας αγωνιστής για τη ζωή, αλλά ένας αγωνιστής του αγώνα, της άμιλλας".Ο Δαμιανός προσπαθεί να δει μέσα από τα σκοτάδια. Από τα μπουντρούμια των φυλακών και τα κολαστήρια του αγώνα, αντικρίζει τα αιώνια και άφθαρτα της ύπαρξης. Μετουσιωμένα σε ελπίδα, σε φως που αποκαλύπτει μέσα απ' τα σκοτεινά, τα απλά και ανθρώπινα. Ο Δαμιανός δε σκηνοθετεί. Εξάλλου αρνείται αυτό το "αξίωμα", γιατί η σκηνοθεσία γι' αυτόν είναι ανάγκη, όπως ανάγκη είναι το φαφι, ο έρωτας και η χαρά. Κι όμως μέσα σ' αυτή τη μέθεξη της εικόνας, η ποίηση φτάνει στον υψηλότερο στόχο της. Κατεβαίνει από την κορφή του Ολύμπου και φτιάχνει τη φωλιά της μέσα στον άνθρωπο. Θα λέγαμε ότι είδαμε στην ταινία του, από τις πιο όμορφες και ποιητικές στιγμές του Ελληνικού κινηματογράφου. Και όμως ο ίδιος δεν κομπάζει γι' αυτό. Σεμνός, απλός, προβάλλεται μόνο στον καθρέφτη της δημιουργίας του.

Η μουσική της ταινίας, συγκεντρώνει πάνω της την τραγωδία της Ελλάδας, επική και αντρίκεια. Ανθρώπινη και θεϊκή. Καθ' ολοκληρία διονυσιακή. Οι ερασιτέχνες - ήρωες δεν υποκρίνονται. Δεν επιδεικνύουν καμία ερμηνευτική ικανότητα. Στα χέρια του Δαμιανού μαθαίνουν. Σπουδάζουν την κίνηση. Τη γλώσσα του βλέμματος. Αφαιρούν από πάνω τους το ξεχωριστό. Δε διακρίνεται κανένας, γιατί όλοι τους είναι κομμάτια της συλλογικής μνήμης. Ο "Ηνίοχος" είναι μια ταινία που αφορά όλους τους Ελληνες, μα κι όλους τους ανθρώπους.Αυτούς που θέλουν να ζεσταίνονται με τη φωτιά της ταπεινής μα μοναδικής ελπίδας. Την ανθρωπιά. Αξίζει να διαβούμε το δρόμο που άνοιξε με τον "Ηνίοχο" ο Αλέξης Δαμιανός.

  • "Μόγλι: θρύλοι από το βιβλίο της ζούγκλας" είναι ο τίτλος της ταινίας της "Γουόλτ Ντίσνεϊ", που βασίζεται στις αγαπημένες σύντομες ιστορίες του συγγραφέα Κίπλιγκ και σκηνοθέτησε ο Στίβεν Σόμερς.Η ταινία παρουσιάζει τη γνωστή ιστορία του μικρού Μόγλι που μεγάλωσε και ανατράφηκε από τα ζώα της ζούγκλας. Μια δροσερή κινηματογραφική ματιά, που μέμφεται την υποκρισία των ανθρώπων, την καταστροφή της φύσης και την εξόντωση των ζώων. Ενα μεγάλο παραμύθι, που μας ταξιδεύει στη μαγεία της Ινδίας, μέσα από τα αθώα παιδικά μάτια του μικρού ήρωά της.

Γεράσιμος ΒΑΚΡΟΣ

Δύο νέοι ζωγράφοι φιλοξενούνται στην γκαλερί "Νέες Μορφές" (Βαλαωρίτου 9). Μέχρι τις 5 του Μάρτη, παρουσιάζονται δημιουργίες της Ειρήνης Διάδου και του Νίκου Κιουρτσή.Τις δύο ατομικές εκθέσεις, τις συνδέει η προσπάθεια των δύο νέων καλλιτεχνών, να βρουν την προσωπική τους γραφή, μέσα από μία καθαρά ζωγραφική προσέγγιση.

Η ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΠΟΧΗ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ

  • Θ. Ντράιζερ: "Ο χρηματιστής" (ΣΕ)
  • Μ. Θωμαδάκη: "Θεατρολογία και αισθητική" (ΣΕ)
  • Μ. Μ. Παπαϊωάννου: "Η Παρισινή Κομμούνα και η Ελλάδα" (ΣΕ)
  • Α. Γεριόμιν: "Η διαδικασία παλινόρθωσης του καπιταλισμού στην ΕΣΣΔ" (ΣΕ)
  • Ν. Κεπέση: "Ο Δεκέμβρης του 1944" (ΣΕ)
  • Μία μοναδική εμφάνιση θα πραγματοποιήσει ο Κρίστιαν Τσίμερμαν,αύριο στο "Μέγαρο Μουσικής". Το παιδί "θαύμα", που σήμερα είναι ένας από τους μεγαλύτερους ερμηνευτές πιάνου της εποχής μας, θα ερμηνεύσει έργα Ντεμπισί, Αντον Βέμπερν, Μπαχ και Φρ. Σοπέν.
  • Ρεσιτάλ κιθάρας θα δώσει απόψε (8.30μμ) ο Οσαρ Γκίλια στην αίθουσα συναυλιών "Φίλιππος Νάκας" (Ιπποκράτους 41).

Μια βδομάδα γεμάτη παραστάσεις είναι αυτή που διανύουμε για τη Λυρική Σκηνή.Απόψε στη σκηνή του θεάτρου "Ολύμπια", για τελευταία φορά τη φετινή περίοδο, θα παρουσιαστεί η όπερα του Τζ. Βέρντι "Χορός Μεταμφιεσμένων",ενώ αύριο θα δοθεί ακόμη μια παράσταση της "Απαγωγής από το Σεράι",του Β. Α. Μότσαρτ. Την Κυριακή θα παρουσιαστεί το πρωτοποριακό έργο του Μ. Κάγκελ"Προφορική Προδοσία",τη σκηνοθεσία του οποίου υπογράφει ο Σπύρος Σακκάς.

Μια αποκριάτικη βραδιά με αποσπάσματα από ελληνικές και βιεννέζικες οπερέτες των Γ. Στράους, Φρ. Λέχαρ, Κ. Τσίλερ και Θ. Σακελλαρίδη, θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών απόψε, στις 8.30μμ, στο Μέγαρο Μουσικής, υπό τη διεύθυνση του Κάρολου Τρικολίδη.Στη συναυλία συμμετέχουν οι καλλιτέχνες της Λυρικής Σκηνής και της Κρατικής Οπερας της Βιέννης Ε. Λιντ, Ι. Ραϊμόντι, Μ. Μαρκέτου, Ζ. Τερζάκης, Θ. Σερμιέ και Α. Σίντλερ και η Χορωδία της πόλης της Μπρατισλάβα.

Δύο σκηνές (αριστερά και κάτω) από τον "Ηνίοχο" του Αλέξη Δαμιανού

Μέχρι την Κυριακή φιλοξενείται στην κεντρική σκηνή του θεάτρου "Αμόρε" το έργο του Μπερνάρ Μαρί Κολτές, "Στη μοναξιά των κάμπων με βαμβάκι".Οπως σημειώνει η σκηνοθέτιδα της παράστασης, Ρούλα Πατεράκη,"στο έργο ξετυλίγεται μπροστά στα μάτια του θεατή μία παράξενη εμπορική (και όχι μόνο) συναλλαγή, ανάμεσα σε δύο ύποπτα πρόσωπα, του ντίλερ και του πελάτη. Μια συναρπαστική μονομαχία σε ένα σκοτεινό απροσδιόριστο χώρο και χρόνο με αβέβαιη έκβαση". Τους ρόλους του ντίλερ και του πελάτη ερμηνεύουν ο Μιχαήλ Μαρμαρινός και ο Ακύλας Καραζήσης.

Εχει μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες. Διαβάστηκε και αγαπήθηκε από εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Πρόκειται για την "Ιστορία της Τέχνης" του Ερ. Γκόμπριτς,που κυκλοφορεί και στα ελληνικά από το "Μορφωτικό Ιδρυμα της Εθνικής Τράπεζας". Οπως σημειώνει ο συγγραφέας του, "όλα μπορείς να τα εκφράσεις με γλώσσα τόσο απλή, ώστε ακόμη και ένα παιδί να τα καταλάβει όπως είναι".

Από τις εκδόσεις, επίσης, του "Μορφωτικού Ιδρύματος" κυκλοφορούν και οι "Πλατωνικές Μελέτες" του Γκ. Βλάστος σε μετάφραση του Ι. Αρζόγλου.Στο βιβλίο συγκεντρώνονται οι μελέτες του συγγραφέα για ποικίλα θέματα από τη μεταφυσική, την επιστημολογία, την ηθική και την κοινωνική φιλοσοφία του Πλάτωνα.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ