Μία ξεχωριστή και ενδιαφέρουσα έκθεση, παρουσιάστηκε πριν λίγες μέρες στο "Ισπανικό Μορφωτικό Ιδρυμα".Εμπνευσμένα από το έργο του Φ. Γκ. Λόρκα "Του Ανέμου και της Παινεμένης" ήταν τα έργα της Φωτεινής Στεφανίδη,ενώ το συλλεκτικό βιβλίο που τα φιλοξένησε, φτιάχτηκε εξ ολοκλήρου από τη δημιουργό.
"Ολα ξεκίνησαν από την επιθυμία που είχα να φτιάξω ένα βιβλίο με το χέρι", μας λέει η Φ. Στεφανίδη. "Δεν ήθελα να είναι λεύκωμα, στο οποίο θα περιλαμβάνονται κάποια χαρακτικά. Ηθελα να είναι ένα βιβλίο κανονικό, με ξυλογραφίες. Ψάχνοντας, λοιπόν, για να βρω ένα σύντομο κείμενο, διάβασα το ποίημα του Λόρκα "Του Ανέμου και της Παινεμένης", το οποίο έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά από τον Ελύτη. Ηταν σαν παραμύθι από μόνο του, είχε ένα σουρεαλισμό, πολύ φαντασία και για τη μικρή του έκταση είχε πάρα πολύ "ζουμί". Κάθε τετράστιχο γεννούσε και καινούρια εικόνα.Αμέσως, λοιπόν, παίρνω τα πινέλα και σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα φτιάχνω προσχέδια. Μετά, καταπιάνομαι σιγά σιγά με τη χαρακτική, στην οποία όμως, δεν αντέγραψα αυτά τα σχέδια. Δεν είναι μια ακριβής μεταφορά του σχεδίου στη χαρακτική, όπως γίνεται συνήθως. Κοιτάζοντας τα προσχέδια, σχεδίαζα πάνω στο ξύλο, που είχα προηγουμένως μαυρίσει. Τελικά βγήκαν 11 ξυλογραφίες. Μετά άρχισα το ψάξιμο για το χαρτί, τα γράμματα (...)".
- |1491|εα1Τι σημαίνει ένα χειροποίητο βιβλίο, σήμερα;|1490|εα0
- "Για τον καλλιτέχνη, πιστεύω, σημαίνει πάρα πολλά. Γιατί τον βοηθά να βρει την ποιότητα του βιβλίου. Βέβαια, κακά τα ψέματα, ακόμα και σήμερα, αρκετοί καλλιτέχνες που φτιάχνουν βιβλία, εμπιστεύονται τα σχέδια και τη μεταφορά τους, σε κάποιους γραφίστες. Ετσι, πολλές φορές, δεν είναι πιστό αυτό που βγαίνει απέναντι στο σχέδιο που είχε γίνει. Επίσης, η παρουσίαση δεν είναι τέτοια που θα βοηθούσε το έργο να αναδειχτεί".
- |1491|εα1Στον ελληνικό χώρο, δεν είναι πολλοί οι καλλιτέχνες που ασχολούνται με το χειροποίητο βιβλίο. Γιατί;|1490|εα0
- "Είναι και πολυέξοδη ασχολία. Το μελάνι, τα γράμματα, οι αποτυχίες όταν δεν τυπώνονται καλά και πετάς τα χαρτιά, δημιουργούν απογοήτευση".
- |1491|εα1Πώς ανταποκρίθηκε ο κόσμος στην έκθεση σας;|1490|εα0
- "Εντυπωσιάστηκαν, πιστεύω, από τον όγκο της δουλιάς. Πέρα από το εικαστικό μέρος που για μένα ήταν το πιο ευχάριστο, κατάλαβαν και πόσο κόπο είχε για να γίνει. Κάπου φάνηκε αυτό".
- "Εχει μεγάλη σημασία να ασχολούνται οι καλλιτέχνες με το βιβλίο, γιατί, είναι από τους λίγους τρόπους για να προσεγγίσεις τον κόσμο. Η τέχνη, μ' αυτόν τον τρόπο, γίνεται προσιτή στο πλατύ κοινό".
- |1491|εα1Πώς αντιμετωπίζονται χρωματικά, αυτές τις ξυλογραφίες;|1490|εα0
- "Στα ζωγραφικά μου έργα, δεν περιορίζομαι καθόλου. Στις ξυλογραφίες του βιβλίου που παρουσίασα, όμως, ήθελα να φαίνεται η αδρότητά του ξύλου, να μην έχει πολλαπλά τυπώματα. Δεν προσπάθησα να κάνω επίδειξη τεχνικής. Ηθελα απλά, να δείξω 11 σχέδια. Τα χρώματα βγήκαν από το ποίημα. Το ίδιο το ποίημα τα υπαγόρευε. Οι περισσότερες ξυλογραφίες βγήκαν στην ώχρα, ώχρα για τη φύση και την εξιστόρηση. Μόνο δύο, βγήκαν σε μπλε, όταν το ποίημα, στη μέση περίπου, είχε μια κορύφωση: την ώρα που ο Ανεμος πάει να πιάσει την Παινεμένη".
Η. ΜΟΡΤΟΓΛΟΥ
Ενδιαφέρουσες εκθέσεις γλυπτικής, ζωγραφικής και χαρακτικής, παρουσιάζονται αυτές τις μέρες σε γνωστές αίθουσες τέχνης. Στην γκαλερί "Εκφραση" (Μεταξά και Φοίβης 11, Γλυφάδα), εγκαινιάζεται την Τρίτη, έκθεση γλυπτικής του Μάρκου Γεωργιλάκη.Πρόκειται για γλυπτά (ολόγλυφα και ανάγλυφα) από σίδηρο, μπρούτζο ή ξύλο, με θέμα την ανθρώπινη φιγούρα σε φυσικό μέγεθος, αλλά και μελέτες σε μικρότερα μεγέθη. Οπως χαρακτηριστικά σημειώνεται στον κατάλογο "άλλοτε, ανάγλυφες γεωμετρικές ανθρώπινες φιγούρες, που καθώς ταλαντεύονται πάνω στην απλή μεταλλική επιφάνεια, φαίνεται, να προβάλλονται έξω από αυτήν. Αλλοτε πάλι, υπέρμετρα λεπτές φιγούρες κατασκευάζονται από ευθύγραμμα κομμάτια ξύλου. Εδώ οι δομές είναι αραιές και σχεδόν αφηρημένες, εν τούτοις ένας αντιληπτός όγκος διαφαίνεται μέσα και γύρω από αυτές. Τα στερεομετρικά αυτά γλυπτά, επιτρέπουν στον καλλιτέχνη, να καθορίζει τη φόρμα από την άποψη του χώρου και όχι από τη μάζα αυτή καθ' αυτή".
Πριν λίγες μέρες στην "Γκαλερί του Νότου" (Κουντουριώτου 152 και Γεωργίου Α, Πειραιάς) εγκαινιάστηκε η έκθεση ζωγραφικής του Γιώργου Γιομελάκη,όπου παρουσιάζεται ένα μέρος από παλιότερες, αλλά και καινούριες δουλιές του. Εχοντας διανύσει μια πορεία είκοσι ετών καλλιτεχνικής δημιουργίας, ο ζωγράφος αντλεί πολλά στοιχεία από την παράδοση, χρησιμοποιώντας εκφραστικά στοιχεία του σήμερα. Στα έργα του, η τοποθέτηση διαφόρων φωτιστικών εστιών και πλήθους αξόνων τείνουν να δημιουργήσουν γεωμετρικά σύνολα, ανάμεσα στα οποία περιπλέκονται οι φιγούρες του. Ο καλλιτέχνης έχει στο ενεργητικό του ήδη πέντε ατομικές εκθέσεις, ενώ έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 30 ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεσή του στην "Γκαλερί του Νότου" θα διαρκέσει έως τις 25 του Φλεβάρη. Ωρες λειτουργίας 10.30-2 και 6-9μμ (Τρίτη - Παρασκευή) και 10.30-3μμ (Σάββατο).
Με σκοπό να αφυπνίσει τους ανθρώπους για τις καταστροφικές συνέπειες του πολέμου, το Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αγίων Αναργύρων "Σπύρος Αποστόλου" (Ηρώων Πολυτεχνείου και Αρετής), θα φιλοξενήσει από τις 8 μέχρι τις 12 Φλεβάρη έκθεση φωτογραφίας. Το φωτογραφικό υλικό απεικονίζει τη θηριωδία του πολέμου κατά του σέρβικου λαού, την καταστροφή πνευματικών και πολιτιστικών μνημείων, πόλεων και χωριών. Η έκθεση θα λειτουργεί καθημερινά από τις 10 το πρωί μέχρι τις 9 το βράδυ.