ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 4 Φλεβάρη 2023 - Κυριακή 5 Φλεβάρη 2023
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
ΝΑΥΤΕΡΓΑΤΕΣ
Με 48ωρη πανελλαδική προειδοποιητική απεργία υπερασπίζονται τις ΣΣΕ και τα δικαιώματά τους

Καμία ανοχή στην κατακρεούργηση μισθών και δικαιωμάτων που προωθεί η κυβέρνηση, σε σύμπνοια με τα άλλα αστικά κόμματα

Με 48ωρη πανελλαδική προειδοποιητική απεργία από τις 8 έως τις 10 Φλεβάρη σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, οι ναυτεργάτες κλιμακώνουν τους αγώνες τους για ανανέωση και εφαρμογή των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, με αυξήσεις στους μισθούς σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, και κατάργηση του νόμου 4150/2013, που αποδεκάτισε τις οργανικές συνθέσεις στα επιβατηγά πλοία, αυξάνοντας τους κινδύνους σε βάρος της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Η απεργιακή μάχη των ναυτεργατών, με αιχμή την υπεράσπιση των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας τους, έρχεται να δώσει και την κατάλληλη απάντηση στην επιχείρηση της κυβέρνησης, σε σύμπραξη με τον ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα, να τους δώσει τη χαριστική βολή με την αναμόρφωση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ), που έχει κατατεθεί ως νομοσχέδιο από το υπουργείο Ναυτιλίας και είναι σε εξέλιξη η συζήτησή του στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής. Αναμένεται να ψηφιστεί την ερχόμενη Τετάρτη.

Το ΚΚΕ από την πρώτη στιγμή, μεταφέροντας το αίτημα των ναυτεργατών, απαίτησε την απόσυρση του νομοσχεδίου, αναδεικνύοντας ότι αποτελεί ένα τερατούργημα μέσα από το οποίο η κυβέρνηση έρχεται να θωρακίσει όλο το άκρως αντιδραστικό θεσμικό πλαίσιο που διαμορφώθηκε από το 1958 μέχρι σήμερα και το οποίο, όπως ανέδειξε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ Διαμάντω Μανωλάκου μιλώντας στην Επιτροπή της Βουλής, «περικλείει μέσα του όλα τα χαρακτηριστικά στοιχεία μιας εποχής σκληρών διώξεων κατά των ναυτεργατών, του εργατικού - λαϊκού κινήματος και των κομμουνιστών, για να δοθεί ώθηση στην καπιταλιστική ανάπτυξη και στην κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων».

Κάθε κυβέρνηση από τότε μέχρι σήμερα παραδίδει τη σκυτάλη στην επόμενη, και όλοι μαζί υπηρετούν την ανταγωνιστικότητα και κερδοφορία των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.

Η σύμπνοια των ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ απέναντι στην υπεράσπιση των συμφερόντων των εφοπλιστών αποδείχθηκε περίτρανα όταν κατά την τελευταία συνταγματική αναθεώρηση απέρριψαν ασυζητητί την πρόταση του ΚΚΕ να καταργηθεί το άρθρο που κατοχυρώνει συνταγματικά τα προκλητικά προνόμια και τις φοροαπαλλαγές των εφοπλιστών, συνολικά όλο αυτό το εκτρωματικό θεσμικό πλαίσιο.

Τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ έρχεται να υλοποιήσει μία από τις στρατηγικές θέσεις των εφοπλιστών, που είναι η κατάργηση των ΣΣΕ προκειμένου να εφαρμοστούν στα πλοία τους τα «διεθνή κρατούντα», όπως αυτά προβλέπονται στη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας (MLC), την οποία έχουν ψηφίσει από κοινού ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ από το 2012, ενώ έχουν συμφωνήσει σ' αυτήν τα συμβιβασμένα συνδικάτα Μεταφορών της ΕΕ και, βέβαια, η πλειοψηφία της ΠΝΟ.

Μισθοί ντροπής και 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα

Ενδεικτικά η MLC προβλέπει: 72 ώρες δουλειά τη βδομάδα, με ό,τι αυτό σημαίνει για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα και του θαλάσσιου περιβάλλοντος, με δεδομένο και το πετσόκομμα των οργανικών συνθέσεων. Μισθούς ντροπής, σε σύγκριση με την κλαδική Σύμβαση των ποντοπόρων πλοίων. Πετσόκομμα της άδειας που έχουν κατακτήσει οι ναυτεργάτες στην κλαδική τους Σύμβαση, κ.λπ. Για παράδειγμα, ο βασικός μισθός του ναύτη πέφτει στα 648 δολάρια και ο συνολικός μισθός, με άδειες, υπερωρίες κ.λπ., στα 1.138 δολάρια.

Συνολικά η MLC προωθεί ένα επικίνδυνο καθεστώς δουλεμπορίου και κατακρεουργεί τα ναυτεργατικά δικαιώματα, για να αυξάνεται η ήδη απίστευτη κερδοφορία των εφοπλιστών, που μήνα με τον μήνα από την άγρια εκμετάλλευση των ναυτεργατών, τα απίστευτα προνόμια, φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις που τους προσφέρουν απλόχερα όλες οι κυβερνήσεις, εξακολουθούν να σπάνε το ένα ρεκόρ κερδών μετά το άλλο.

Στο άρθρο 165 αναφέρεται συγκεκριμένα: «1. Η σύμβαση ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα του ναυτικού ρυθμίζονται από τις συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας που έχουν εφαρμογή, τη Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας του 2006, όπως έχει κυρωθεί με τον ν. 4078/2012 (Α' 179) και εκάστοτε ισχύει στην Ελλάδα (Διεθνή Σύμβαση Ναυτικής Εργασίας) και συμπληρωματικώς από το παρόν Μέρος».

Η πρώτη φράση, ότι δηλαδή «η σύμβαση ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα του ναυτικού ρυθμίζονται από τις συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας που έχουν εφαρμογή», είναι χωρίς αντίκρισμα, αφού στα ποντοπόρα πλοία, στα μεσογειακά φορτηγά και ακτοπλοϊκά φορτηγά, με ευθύνη των εφοπλιστών και την αμέριστη αρωγή των κυβερνήσεων ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, έχει να υπογραφεί ΣΣΕ από το 2010!

Ζυγισμένοι - στοιχισμένοι πίσω από τους εφοπλιστές

Αν πραγματικά η ΝΔ, ο ΣΥΡΙΖΑ και τα άλλα αστικά κόμματα δεν επεδίωκαν το «ρεσάλτο» στις ΣΣΕ των ναυτεργατών, θα έκαναν δεκτή την πρόταση που καταθέτουν τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ, το άρθρο 165 να διαμορφωθεί ως εξής: «Η σύμβαση ναυτολόγησης, οι όροι εργασίας και τα δικαιώματα του ναυτικού ρυθμίζονται από τις ελληνικές συλλογικές συμβάσεις ναυτικής εργασίας που συμφωνούνται από τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις των πλοιοκτητών εργοδοτών και των ναυτεργατών, κατά κατηγορία και είδος πλοίου. Η κατάρτιση της προαναφερόμενης ΣΣΕ δεσμεύει υποχρεωτικά όλους τους εργοδότες, ανεξάρτητα από το αν αποτελούν μέλη της εργοδοτικής οργάνωσης που υπέγραψε τις ΣΣΕ.

Σε περίπτωση κατά την οποία δεν έχει γίνει δυνατό να συμφωνηθεί η κατάρτιση ΣΣΕ, κατά τα ανωτέρω, εξακολουθεί να ισχύει η αμέσως προηγούμενη, ακόμα και αν έχει λήξει η χρονική διάρκεια ισχύος της».

Η Δ. Μανωλάκου, προκαλώντας τα άλλα κόμματα κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή, είπε: «Αυτήν την πρόταση τη δέχεστε; Σας ρωτάμε. Ομως όλοι σας την αποφεύγετε, και τα κόμματα και φυσικά οι εφοπλιστές, όπως ο διάβολος το λιβάνι».

Βέβαια, κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής κανείς από εφοπλιστές, κυβέρνηση και τα άλλα κόμματα δεν έκρυψαν λόγια για τις επιδιώξεις τους.

Για παράδειγμα, κατά την ακρόαση φορέων ο Κ. Αντωνόπουλος, νομικός σύμβουλος του Ναυτικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΝΕΕ), είπε: «Αναφορικά με τις διατάξεις του Κώδικα που αφορούσαν τη ναυτεργασία, τις ατομικές και συλλογικές συμβάσεις εργασίας, αυτό το οποίο αφορά είναι (...) αυτό το οποίο θέλουμε και εμείς. Είναι την εναρμόνιση με τα διεθνώς κρατούντα»! «Θεωρούμε ότι κάτι τέτοιο και φιλοδοξείται (sic) και θα υλοποιηθεί στο πλαίσιο του καινούργιου Κώδικα», πρόσθεσε.

Αντίστοιχα, ο υπουργός Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκης είπε: «Εμείς θέλουμε περισσότερα πλοία με την ελληνική σημαία, και γι' αυτό άλλωστε έχουμε αναλάβει πολλές και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες θεσμικής ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας, της ελληνικής ναυτιλίας και του ελληνικού νηολογίου». Οπως ανέφερε, η πρόεδρος της νομοπαρασκευαστικής επιτροπής του Κώδικα «είναι μέλος της Ανωτάτης Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας», γι' αυτό και «η MLC είναι το ελάχιστο επίπεδο προστασίας».

Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Δ. Καλαματιανός, επαυξάνοντας, και για να δείξει ότι το κόμμα του είναι πιο ικανό στην υπεράσπιση των εφοπλιστικών συμφερόντων, πρότεινε πως «θα ήταν εποικοδομητικό να υπάρχει μια πρόβλεψη για τον τρόπο αλλά και τον τακτικό χρόνο επικαιροποίησης των διατάξεων, δηλαδή να προβλέπεται μια επικαιροποίηση ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ώστε να είναι επίκαιρος ο Κώδικας»! Είπε ακόμα ότι «ως νομοθετικό σώμα οφείλουμε να επενδύουμε στη ναυτιλία, υπό το πρίσμα ότι είναι ένας τομέας εργασίας, κεφαλαίου και γνώσης».

Ολοι στον αγώνα, δεν θα λύσει «κάβος» στην απεργία

Από τις 5.30 π.μ. προσυγκέντρωση στον Ηλεκτρικό του Πειραιά

Οι ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ» και ΠΕΕΜΑΓΕΝ καλούν σε μαζική συμμετοχή στη 48ωρη προειδοποιητική πανελλαδική απεργία και στην απεργιακή συγκέντρωση την Τετάρτη 8 Φλεβάρη στις 11 το πρωί στα πλοία «BLUE STAR» στον Ηλεκτρικό και σε απεργιακή προσυγκέντρωση - περιφρούρηση στις 5.30 π.μ., στον Ηλεκτρικό (πλοία «BLUE STAR»).

«Συνεχίζουμε τον αγώνα με πολύτιμη παρακαταθήκη τις απεργιακές κινητοποιήσεις στις 25 Οκτώβρη και 9 Νοέμβρη, για την ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, κατάργηση του Ν. 4150/2013 για τις οργανικές συνθέσεις, την απόσυρση των αντιναυτεργατικών διατάξεων του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου (ΚΙΝΔ)», σημειώνουν τα ναυτεργατικά σωματεία, διεκδικώντας:

  • Ανανέωση και εφαρμογή των ΣΣΕ σε όλες τις κατηγορίες πλοίων, με ουσιαστικές αυξήσεις πάνω από 12%, που να καλύπτουν τον πληθωρισμό.
  • Οργανικές συνθέσεις και συνθήκες εργασίας ενάντια στην υπονόμευση της ασφάλειας της ανθρώπινης ζωής.
  • Απόσυρση των αντιναυτεργατικών διατάξεων στην αναθεώρηση του ΚΙΝΔ.
  • Θέσεις εργασίας με συγκροτημένα δικαιώματα, μέτρα προστασίας των ανέργων, της υγείας.


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ