ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 6 Φλεβάρη 2015
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΗΤΡΟΠΑΝΟΣ
Δύναμη ψυχής και φωνής

Ανέκδοτες ζωντανές ηχογραφήσεις του Δημήτρη Μητροπάνου μαζί με το βιβλίο που έγραψε για τον «Μήτσο» ο Ευθύμης Φιλίππου, κυκλοφορούν σε μία πολυτελή 5απλή κασετίνα - ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ - με τον τίτλο «ΚΡΥΦΑ» από την ΜΙΝΟΣ - ΕΜΙ. Η έκδοση αυτή περιλαμβάνει ηχογραφήσεις από το 2000 έως το 2012, όταν πρόωρα «έφυγε» από κοντά μας ο σπουδαίος ερμηνευτής.

Ο επί πολλά έτη ηχολήπτης του Δημήτρη Μητροπάνου, Δημήτρης Ευαγγελάτος, τον ηχογραφούσε «ΚΡΥΦΑ», όποτε τραγουδούσε σε κέντρα, μουσικές σκηνές ή υπαίθριες συναυλίες. Ολο αυτό το υλικό ήθελε να του το χαρίσει μια μέρα, δώρο ανεκτίμητο για τον ίδιο και την οικογένειά του, που αποτύπωνε το μεγαλείο του στις ζωντανές εμφανίσεις. Τα πράγματα ήρθαν δυστυχώς αλλιώς. Ο Δημήτρης Μητροπάνος δεν πρόλαβε να γίνει αποδέκτης των στιγμών αυτών, αφού «έφυγε» από τη ζωή αιφνίδια και ενώ συνέχιζε «να τα δίνει όλα τραγουδώντας».

Δύο χρόνια σχεδόν από τότε, και με την ατμόσφαιρα συναισθηματικά φορτισμένη ακόμα, αποφασίστηκε να γίνει μια επιλογή από δεκάδες τραγούδια, για να αποτυπωθούν για πρώτη φορά σε cd κλασικά λαϊκά τραγούδια παλαιότερα αλλά και άλλα σύγχρονα, που ο ίδιος λάτρευε και του άρεσε να τα βάζει στα προγράμματά του, παρότι δεν είχε τραγουδήσει τις πρώτες εκτελέσεις.

Ο Δημήτρης Ευαγγελάτος ανέλαβε την επιλογή μαζί με τον επί έτη παραγωγό του Ηλία Μπενέτο και όπως δηλώνει στο σημείωμά του στην κασετίνα «Κρυφά τον ηχογραφούσε ο Ευαγγελάτος, όταν ο Μήτσος με γκάζια στο χίλια έμπαινε στα τραγούδια, απελευθερωμένος από τους κώδικες του στούντιο». Αυτή του η μοναδική αυθαιρεσία στη σκηνή έβγαζε ολόκληρη τη δύναμη ψυχής και φωνής που είχε και που τόσο μας λείπει.

Η συλλεκτική αυτή έκδοση συμπληρώθηκε από το βιβλίο με τίτλο «ΔΗΜΗΤΡΗ» που έγραψε ο Ευθύμης Φιλίππου που, αν και τόσο νεότερος, ήταν προσωπικός φίλος της οικογένειας.

Ο Ευθύμης Φιλίππου γράφει για το βιβλίο: «Το κείμενο του βιβλίου "Δημήτρη" δημιουργήθηκε μέσα από τις συζητήσεις με έντεκα ανθρώπους που έζησαν κοντά στον Δ. Μητροπάνο. Δεν πρόκειται για βιογραφία ή για ιστορικό ντοκουμέντο με ημερομηνίες και σταθμούς της πορείας του. Επίσης, δεν χαρακτηρίζεται από καμία αντικειμενικότητα και δεν είναι καθόλου αποστασιοποιημένο. Είναι μια παράθεση σκέψεων και αναμνήσεων, χωρίς ψυχραιμία, με αυτονόητη την συναισθηματική εμπλοκή όλων των συμμετεχόντων. Μίλησαν για αυτόν άνθρωποι που έχουν φάει κεράσια από τα χέρια του, που έχουν πάει μαζί του στις δύσκολες μέρες της μεταμόσχευσης στο Παρίσι, που έχουν κολυμπήσει δίπλα του στην θάλασσα του Τύμβου στον Μαραθώνα ή σε παραπόταμους του Πηνειού, που του έχουν πετάξει φύλλα που δεν του έκαναν στην μπιρίμπα, που οδήγησαν το αμάξι του, άνθρωποι που τον φίλησαν, τον κράτησαν, γελάσανε μαζί του όταν ειπώθηκε κάποιο αστείο κάποιο βράδυ στον κήπο. Οπότε αυτό το κείμενο ας πούμε ότι αυτό που προσπαθεί να καταφέρει δεν είναι να αποτυπώσει, αλλά μόνο να περιγράψει ένα πολύ μικρό κομμάτι των ανθρώπων που μίλησαν από την μία, του Δημήτρη από την άλλη και της αγάπης ανάμεσά τους».

«Ο γάμος του Φίγκαρο»

nophoto.gr

Πρεμιέρα, στο Μέγαρο Μουσικής, αύριο Σάββατο, 7 Φλεβάρη, στις 21.00 για την κλασική κωμωδία του Μπωμαρσαί «Ο γάμος του Φίγκαρο» σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού.

Η τρελή ημέρα ή Ο γάμος του Φίγκαρο γράφτηκε στα 1778. Πρωτοανέβηκε στις 24 Απριλίου 1784 στο Θέατρο Odeon. Γραμμένο τις παραμονές της Γαλλικής Επανάστασης, είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα θεατρικά κείμενα του 18ου αιώνα. Το έργο, εξελίσσεται ως μια φρενήρης κωμωδία βασισμένη στον αυτοσχεδιαστικό οίστρο των ηθοποιών. Αποτελεί μέρος της περίφημης τριλογίας του Μπωμαρσαί, στην οποία βασίστηκαν δύο από τις διασημότερες όπερες του λυρικού ρεπερτορίου, Οι γάμοι του Φίγκαρο του Μότσαρτ και Ο Κουρέας της Σεβίλλης του Ροσίνι.

Μετάφραση: Ελσα Ανδριανού, Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός, Δραματουργική επεξεργασία: Ελσα Ανδριανού & Στάθης Λιβαθινός, Σκηνικά - Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου, Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου, Μουσική: Χαράλαμπος Γωγιός, Επιμέλεια κίνησης: Pauline Huguet, Ζωντανή μουσική: AntArtes.

Παίζουν: Λευτέρης Αγγελάκης, Αργυρώ Ανανιάδου, Δημήτρης Ημελλος, Νίκος Καρδώνης, Γεράσιμος Μιχελής, Διονύσης Μπουλάς, Γιάννης Παναγόπουλος, Μαρία Σαββίδου, Χρήστος Σουγάρης, Αμαλία Τσεκούρα, Γιώργος Τσιαντούλας, Αρης Τρουπάκης, Αντιγόνη Φρυδά.

Παραστάσεις: Κάθε βδομάδα από Τετάρτη έως Κυριακή (και Κυριακή μεσημέρι, στις 15.30) μέχρι τον Απρίλη.

Πληροφορίες στο τηλέφωνο: 210.7282.333

Πέθανε η ηθοποιός Ελένη Θεοφίλου

Πέθανε, στα 78 της χρόνια, η ηθοποιός Ελένη Θεοφίλου, γνωστή για το ρόλο της δασκάλας στην ελληνική σειρά «Μεθοριακός σταθμός». Η Ελένη Θεοφίλου έπασχε από άνοια. Πριν από αρκετές ημέρες, μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο «Αμαλία Φλέμιγκ» με αναπνευστικά προβλήματα, όπου άφησε και την τελευταία της πνοή. Σπούδασε στη Σχολή του Πέλου Κατσέλη και έγινε γνωστή στο ευρύτερο κοινό ως η αγαπημένη «δασκάλα» της θρυλικής ελληνικής σειράς «Μεθοριακός σταθμός», που παιζόταν από το 1974 έως το 1981 στην ΥΕΝΕΔ και στην οποία πρωταγωνιστούσε μαζί με τον Βάσο Αδριανό. Είχε παίξει σε δεκάδες σειρές της τηλεόρασης («Ανθρωπάκος», «Λέσχη μυστηρίου», «Αστυνόμος Θανάσης Παπαθανάσης» κ.ά.), αλλά και σε πολλές ταινίες των δεκαετιών του 1960, του 1970 και του 1980 («Γκαρσονιέρα για δέκα», «Η τύχη μου τρελάθηκε», «Οι βάσεις και η Βασούλα» κ.ά.).

«Η Αρχή του Αρχιμήδη»

Το βραβευμένο και πολυμεταφρασμένο έργο «η Αρχή του Αρχιμήδη» του Καταλανού συγγραφέα Ζουζέπ Μαρία Μιρό κάνει πρεμιέρα, σήμερα Παρασκευή, στο Θέατρο «Αργώ» (Ελευσινίων 15, στάση μετρό Μεταξουργείο, Αθήνα, τηλ: 210-5201.684), σε μετάφραση Μαρίας Χατζηεμμανουήλ και σκηνοθεσία Θοδωρή Βουρνά, σε πρώτη παρουσίαση στην Ελλάδα.

«Η Αρχή του Αρχιμήδη», που παρουσιάζεται με την υποστήριξη του Ινστιτούτου Θερβάντες της Αθήνας, έχει τιμηθεί με το Βραβείο Born, ένα σημαντικό θεατρικό βραβείο της Ισπανίας, που έχει δοθεί σε έργα των Χουάν Μαγιόργκα, Σέρτζι Μπελμπέλ, Τζόρντι Γκαλθεράν και άλλων κορυφαίων συγγραφέων του ισπανικού θεάτρου. Ενα έργο με 7 υποψηφιότητες για τα βραβεία ACE των κριτικών θεάτρου της Αργεντινής, μεταξύ άλλων και καλύτερου έργου. «Η Αρχή του Αρχιμήδη» είναι ένα έργο που διατυπώνει ερωτήματα πάνω στους σύγχρονους φόβους, τις ανθρώπινες σχέσεις, τις προκαταλήψεις και την εμπιστοσύνη.

Μουσική: Γιώργος Αντωνίου. Παίζουν: Ηθοποιοί: Αντιγόνη Κουλουκάκου, Παναγιώτης Μαλικούρτης, Βασίλης Τσιγκριστάρης και Αλέξιος Κοτσώρης. Παραστάσεις: Παρασκευή και Σάββατο στις 9.15 μ.μ., Κυριακή στις 6.30 μ.μ.

Φεστιβάλ σάτιρας ερασιτεχνικών θιάσων στην Πάτρα

Για έβδομη συνεχή χρονιά ανοίγει η αυλαία του Πανελλήνιου Φεστιβάλ Σάτιρας Ερασιτεχνικών Θιάσων «Μώμος ο Πατρεύς», που θα φιλοξενηθεί την Παρασκευή 6 και το Σάββατο 7 Φλεβάρη στο θέατρο «Πάνθεον», στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Πατρινού Καρναβαλιού 2015.

Το Φεστιβάλ συνδιοργανώνουν ο Δήμος Πατρέων, η Κοινωφελής Επιχείρηση Δήμου Πατρέων «Καρναβάλι Πάτρας» και το Ερασιτεχνικό Σχήμα Πάτρας «Ρεφενέ», ενώ τελεί υπό την αιγίδα της Εταιρείας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και Μουσικοσυνθετών (ΕΕΘΣΜ).

Σήμερα Παρασκευή, στις 21.30 στο «Αφιέρωμα στη Σάτιρα» θα γίνει παρουσίαση του ερασιτεχνικού θιάσου «Αστούρθοι» από την Αθήνα με την παράστασή του «Αλυσίδες για κουνούπια». Το Σάββατο 7 Φεβρουαρίου, στις 20.00 θα παρουσιαστεί η σπονδυλωτή παράσταση «Μώμος 2015» των διαγωνιζόμενων θεατρικών δεκάλεπτων των συμμετεχόντων ερασιτεχνικών θιάσων με σατιρικές «γέφυρες» που θα παρουσιάσει η ομάδα του Ερασιτεχνικού Σχήματος Πάτρας «Ρεφενέ», βασισμένες στη μουσική που γράφτηκε για τον κινηματογράφο.

Η προπώληση των εισιτηρίων γίνεται στο ταμείο του «Πάνθεον» καθημερινά τις ώρες 18.00 - 21.00. Τιμή εισιτηρίου ανά μέρα: 5 ευρώ.

Στα άκρα

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο «Πρόβα», παρουσιάζεται η παράσταση με τίτλο «Στα άκρα», βασισμένο σε δύο μονολόγους της Κωστούλας Μητροπούλου. Σκηνοθεσία - Φωτισμοί: Σωτήρης Τσόγκας. Εικαστική επιμέλεια: Μαίρη Ραζή. Μουσική: Νίκος Χαριζάνος. Παίζουν: Σωτήρης Τσόγκας, Γιούλη Πεζοπούλου. Αφηγήτρια - Ακορντεόν: Νάντια Αντωνίου. Πιάνο: Ειρήνη Αντωνίου.

«Στα παπούτσια» ο Σωτήρης Τσόγκας υποδύεται έναν ήρωα που πέρασε όλη του τη ζωή ως ηθοποιός του θεάτρου και τώρα που μεγάλωσε δεν μπορεί να πιστέψει ότι τελείωσε η καριέρα του. Στο μονόλογο «Με το νόμο» η Γιούλη Πεζοπούλου παίζει την Ευαγγελίτσα, μία πόρνη που επειδή οι γείτονές της την έχουν βάλει στο περιθώριο, τους εκδικείται βάζοντας φωτιά στην πολυκατοικία και γι' αυτό το λόγο φυλακίζεται. Το κοινό σημείο των ηρώων είναι η «αποτυχία» τους να συμβιβαστούν με την ηθική της υποκρισίας και του μικροαστισμού.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ