ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 9 Δεκέμβρη 2000
Σελ. /40
ΕΡΓΑΤΙΚΑ
«ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»
Ερευνες για τους ... ερευνητές

Σε δοκιμασία η  εξέλιξη των ερευνών για τις αιτίες και τους υπεύθυνους του τραγικού ναυαγίου

Προβλήματα δημιουργούν στις έρευνες για την αποκάλυψη της αλήθειας και την απόδοση δικαιοσύνης για το έγκλημα που συντελέστηκε σε βάρος των 81 ανθρώπων, που άδικα χάθηκαν μέσα στο πλωτό φέρετρο «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», τα γεγονότα που διαδραματίζονται το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για εξελίξεις, που, από τη μια, λειτουργούν ως κάλυψη στην εφοπλιστική ασυδοσία που στοίχισε αυτή την τραγωδία και, από την άλλη, αποδεικνύουν ότι η πρόταση των ναυτεργατικών σωματείων για ανέλκυση του ναυαγίου και συμμετοχή στις έρευνες των ναυτεργατών, είναι τουλάχιστον επιβεβλημένη. Χτες, δύο περίπου μήνες μετά την έναρξη των ερευνών για την ανάδειξη των πραγματικών αιτιών της τραγωδίας, οι δικαστικές αρχές αποφάσισαν να ελέγξουν την καταλληλότητα και το ...ποιόν του Ηλ. Στεφανάκου, του ενός, δηλαδή, από τους πραγματογνώμονες που έχουν αναλάβει τις έρευνες για το «ΣΑΜΙΝΑ». Η εξέταση θα επεκταθεί και στους υπόλοιπους πραγματογνώμονες, που βρίσκονται στις λίστες της Εισαγγελίας και διενεργούν έρευνες για τα ναυάγια.

Την εντολή για την εξέταση του Ηλ. Στεφανάκου, έδωσε χτες ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Εφετών Πειραιά κ. Φλωράτος. Αφορμή για την εντολή αυτή στάθηκε το έγγραφο που ήρθε στο φως της δημοσιότητας, σύμφωνα με το οποίο ο εν λόγω πραγματογνώμονας έχει αναπηρία 91%, λόγω ψυχολογικών προβλημάτων που απέκτησε μετά από σοβαρό ατύχημα. Τα στοιχεία αυτά, αλλά και οι απειλές που είπε ότι δέχτηκε ο Στεφανάκος, τόσο ο ίδιος, όσο και η οικογένειά του, είχαν με τη σειρά τους σαν αποτέλεσμα προχτές να υποβάλει την παραίτησή του από την ομάδα των πραγματογνωμόνων που ερευνούν το «ΣΑΜΙΝΑ». Ο Ηλ. Στεφανάκος συμμετείχε στις έρευνες για το ναυάγιο του «ΔΥΣΤΟΣ» και της έκρηξης στο δεξαμενόπλοιο «ΣΛΟΠ». Να σημειωθεί ότι απειλές για τη ζωή τους δέχτηκαν και ένας ακόμα από τους πραγματογνώμονες, αλλά και ο εφέτης ανακριτής, επικεφαλής των ερευνών για το «ΣΑΜΙΝΑ», Ν. Καραδημητρίου.

Επιπλέον σύγχυση και ερωτήματα ήρθε να προσθέσει χτεσινό δημοσίευμα της εφημερίδας «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ», το οποίο παρέθετε κάποια στοιχεία, τα οποία ισχυριζόταν στο δημοσίευμα ότι ανήκουν σε έκθεση που έχει συντάξει ο πραγματογνώμονας για το «ΣΑΜΙΝΑ». Τα στοιχεία, που παρέθετε το δημοσίευμα, ανέφεραν ότι ο πραγματογνώμονας είχε διαπιστώσει προβλήματα μηχανολογικά, ηλεκτρολογικά και προβλήματα ευστάθειας. Χτες το απόγευμα, ο Ηλ. Στεφανάκος διέψευσε το δημοσίευμα, λέγοντας ότι, τόσο τα στοιχεία, όσο και τα περί έκθεσης δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα! Αξίζει να σημειωθεί ότι αμφιλεγόμενοι είναι αρκετοί από αυτούς που συμμετέχουν στις έρευνες, για παράδειγμα, ο δύτης Ν. Λαμπράκος έχει βεβαρημένο ποινικό μητρώο, ενώ ο δύτης Νιζάμης, ο οποίος συμμετείχε στις έρευνες για το «ΔΥΣΤΟΣ», είχε θεωρηθεί ύποπτος για κάποιες μυστήριες εκρήξεις που έγιναν μετά το ναυάγιο...

ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ
Νέα παραβίαση ακινησίας πλοίου

Επιμένει η εφοπλιστική ασυδοσία με την έγκριση και του ΥΕΝ

Η νομοθεσία εξακολουθεί να «κουρελιάζεται» από τους ακτοπλόους εφοπλιστές και τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας, για να φανεί το μέγεθος της υποκρισίας του υπουργού Χρ. Παπουτσή, όταν δεσμευόταν, ειδικά μετά το τραγικό ναυάγιο του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ», για την απαρέγκλιτη τήρηση των νόμων και των κανόνων. Απόδειξη αποτελεί το επιβατικό - οχηματαγωγό πλοίο «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ», το οποίο ανήκει στην ίδια πλοιοκτήτρια μεγαλοεταιρία με το «ΣΑΜΙΝΑ» την MFD. Οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου, παραβιάζοντας το ΝΔ 187/73, ενέκριναν σχετικό αίτημα της εταιρίας, εκδίδοντας άδεια για την παράταση της ετήσιας ακινησίας του πλοίου, χωρίς να πληρούνται οι προϋποθέσεις που θέτει ο παραπάνω νόμος! Επιπλέον, η εταιρία, ανενόχλητη, παραβιάζει και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας.

Ειδικότερα, το «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ» έδεσε στις 22 Σεπτέμβρη, για να εκτελεστούν σ' αυτό οι απαραίτητες επισκευαστικές εργασίες που απαιτεί η ετήσια συντήρηση των ακτοπλοϊκών πλοίων, προκειμένου στη συνέχεια να επιθεωρηθούν. Το ΝΔ 187/73 προβλέπει ρητά ότι η διαδικασία αυτή διαρκεί δύο μήνες και με απόλυτη σαφήνεια ορίζει ότι δύναται να παραταθεί για 30 ακόμα μέρες μόνο στις περιπτώσεις που επιβάλλεται αντικατάσταση κύριων μηχανών, ή λεβήτων ή γίνεται γενική μετασκευή του πλοίου. Ενώ σχετικά με το πλήρωμα ορίζει ότι σε κάθε περίπτωση η ναυτολόγησή του θα είναι δεκάμηνη.

Το πλοίο, σύμφωνα με το νόμο, θα έπρεπε να ξεκινήσει τα δρομολόγιά του στις 22 Νοέμβρη και να έχουν ναυτολογηθεί όλοι οι ναυτεργάτες του πληρώματος. Ωστόσο, οι αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ, χωρίς να συντρέχει κανείς από τους παραπάνω λόγους, έδωσαν άδεια για παράταση της ακινησίας του πλοίου για έναν ακόμα μήνα! Επιπλέον μέχρι και χτες δεν είχαν ναυτολογηθεί όλοι οι ναυτεργάτες. Να σημειωθεί ότι ο εισαγγελέας Πειραιά Γρ. Πεπόνης έχει θέσει ζήτημα ευθυνών σε βάρος του υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας Χρ. Παπουτσή για την αδικαιολόγητη παράταση της ακινησίας του «ΕΞΠΡΕΣ ΣΑΜΙΝΑ»...

Η ΠΕΜΕΝ και ο ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, με κοινή επιστολή τους προς τον υπουργό και τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΕΝ, επισημαίνουν ότι η ακινησία του «ΕΞΠΡΕΣ ΑΘΗΝΑ» αποτελεί «κατάφωρη παραβίαση της νομοθεσίας, αλλά και των προσωπικών δεσμεύσεων» του υπουργού. Τα δύο ναυτεργατικά σωματεία απαιτούν «την πιστή και χωρίς παρεκκλίσεις άμεση εφαρμογή των νόμων και την απόδοση ευθυνών σε όσους την παραβίασαν».

ΔΙΚΗ «ΑΪΡΟΝ ΑΝΤΩΝΗΣ»
Αγνοήθηκαν σοβαρές παρατηρήσεις

  Συνεχίζεται η δίκη των πλοιοκτητών και του «Ελληνικού Νηογνώμονα», με μαρτυρίες που αποκαλύπτουν το μέγεθος του εγκλήματος

Πλοιοκτήτες και «Ελληνικός Νηογνώμονας» δικάζονταν χτες για τέταρτη συνεχή μέρα για το ναυάγιο - έγκλημα του σαπιοκάραβου φορτηγού πλοίου «Αϊρον Αντώνης», που βούλιαξε στον Ατλαντικό ωκεανό στις 3 Σεπτέμβρη του 1994 και είχε ως αποτέλεσμα το θάνατο 24 ναυτεργατών. Πιστοποιητικά αξιοπλοΐας στο σάπιο καράβι είχε εκδώσει ο «Ελληνικός Νηογνώμονας», όταν ο «Γαλλικός Νηογνώμονας» τα είχε αποσύρει, επειδή, παρά τις παρατηρήσεις του για τα σοβαρά προβλήματα που είχε το πλοίο, οι εφοπλιστές δεν έκαναν τις απαιτούμενες επισκευές!

Ετσι και χτες στο εδώλιο του κατηγορουμένου του Α` Τριμελούς Πλημμελειοδικείου Πειραιά κάθισαν ο γενικός διευθυντής του «Νηογνώμονα» Δ. Μελισσηνός, ο Τ. Λυσσιμάχου τότε πρόεδρος του «Νηογνώμονα» και σήμερα μέλος της τριμελούς διοικούσας επιτροπής και οι πλοιοκτήτες Μάριος, Γιάννης και Αντώνης Ηλιόπουλος. Χτες συνεχίστηκε η κατάθεση του επιθεωρητή κ. Παχή, ο οποίος είχε ελέγξει το πλοίο λίγους μήνες πριν το τραγικό ναυάγιο. Ο επιθεωρητής είχε καταθέσει στον Δ. Μελισσηνό φάκελο με συγκεκριμένα στοιχεία για τα προβλήματα που αντιμετώπιζε το πλοίο. Ο Δ. Μελισσηνός δεν πήρε καθόλου υπόψη το φάκελο και χωρίς κανέναν ενδοιασμό εξέδωσε πιστοποιητικά αξιοπλοΐας στους εφοπλιστές Ηλιόπουλους, ξεχρεώνοντας έτσι την αδρή αμοιβή που είχε πάρει ο ΕΝ, ύψους 23.400 δολαρίων, για το πλοίο. Τα στοιχεία αυτά κατέθεσε στο δικαστήριο ο κ. Παχής. Στη συνέχεια, κατάθεση έδωσε ο τότε γραμματέας α` της Πανελλήνιας Ενωσης Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού Γ. Αϊλαμάκης.

Η δίκη θα συνεχιστεί τη Δευτέρα, ενώ η δικαστής διέταξε τη βίαιη προσαγωγή του κ. Παυλίδη, διευθυντή τότε του «Γαλλικού Νηογνώμονα». Ο κ. Παυλίδης είχε εκδώσει έγγραφο στο οποίο ανέφερε ότι το πλοίο διαγράφηκε από τον ΓΝ, επειδή δεν είχαν διενεργηθεί σοβαρές επισκευαστικές εργασίες, όπως η αντικατάσταση ελασμάτων στις διαμήκεις και εγκάρσιες φρακτές του αμπαριού. Λίγες μέρες μετά το έγγραφο Παυλίδη, ο «Ελληνικός Νηογνώμονας» εξέδωσε ανάλογο έγγραφο, στο οποίο ανέγραφε ότι οι παρατηρήσεις αυτές αποκαταστάθηκαν, πράγμα αδύνατο λόγω χρόνου.

ΛΙΜΑΝΙ ΠΕΙΡΑΙΑ
Τραυματισμός ανασφάλιστου εργάτη

Συντριπτικό κάταγμα στο πόδι υπέστη ο ελασματουργός Αναστάσιος Μούλιος, την περασμένη Τρίτη, όταν την ώρα που εργαζόταν μέσα στο λιμάνι του Πειραιά, ένας σωλήνας του πλάκωσε το πόδι. Το ατύχημα δε δηλώθηκε ακριβώς, γιατί ο εργαζόμενος ήταν ανασφάλιστος! Το αρμόδιο λιμεναρχείο και το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας μέχρι χτες δεν είχαν εκδώσει κανένα δελτίο με το οποίο να ανακοινώνουν το ατύχημα.

Ο εργάτης δούλευε σε λιμενικά έργα στα οποία απασχολούνται και άλλοι μεταλλεργάτες καθώς και οικοδόμοι γιατί τα έργα περιλαμβάνουν και μεταλλουργικές εργασίες, ενώ απασχολούνται επίσης και σε πλωτούς γερανούς και σκαπτικά μηχανήματα. Τα έργα γίνονται για λογαριασμό του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά από εργολάβους.

Ο συγκεκριμένος εργαζόμενος ήταν ανασφάλιστος και όπως αποδείχτηκε δεν ήταν και ο μοναδικός. Χτες το πρωί στο χώρο όπου γίνονται τα λιμενικά έργα πραγματοποίησε έλεγχο η 5μελής Επιτροπή Ελέγχου για την Υγιεινή και Ασφάλεια, η οποία διαπίστωσε ότι δεν είχε εκδοθεί καμία κατάσταση προσωπικού και οι εργαζόμενοι που απασχολούνται στα έργα είναι ανασφάλιστοι! Ελεγχο πραγματοποίησαν και άνδρες του Α' Λιμενικού Τμήματος Πειραιά οι οποίοι και έδωσαν διακοπή των εργασιών. Να σημειωθεί ότι δε φτάνει που οι εργαζόμενοι ήταν ανασφάλιστοι, αλλά όπως καταγγέλθηκε, την περασμένη Πέμπτη, μέρα της πανελλαδικής πανεργατικής απεργίας, δέχτηκαν απειλές, προκειμένου να μη συμμετέχουν στην απεργία.

Εκλογές στην Ενωση Λογιστών

Ξεκίνησαν χτες οι εκλογές της Ενωσης Επαγγελματιών Λογιστών Πρωτευούσης - που θα ολοκληρωθούν τη Δευτέρα 11 Δεκέμβρη - για την ανάδειξη νέου ΔΣ και αντιπροσώπων για την Πανελλήνια Ομοσπονδία Λογιστών και το Εργατικό Κέντρο Αθήνας. Τα μέλη της ένωσης μπορούν να ψηφίσουν στα γραφεία του σωματείου (Κάνιγγος 27), έχοντας την αστυνομική τους ταυτότητα και το βιβλιάριο ασθενείας σήμερα Παρασκευή 12 μ. - 7 μ.μ., Σάββατο και Κυριακή 10 π.μ - 5 μ.μ. και τη Δευτέρα 11 Δεκέμβρη από 1 μ.μ. - 8 μ.μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ