ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 9 Απρίλη 1999
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο Δ. Ροντήρης και η αρχαία τραγωδία

Το Κέντρο Ερευνας και Πρακτικών Εφαρμογών του Αρχαίου Ελληνικού Δράματος "Δεσμοί",στο πλαίσιο της προσπάθειάς του για καταγραφή και μελέτη των σκηνικών προσεγγίσεων του αρχαίου ελληνικού δράματος από τη νεοελληνική σκηνή, που ξεκίνησε τον Οκτώβρη του 1998 με τη διερεύνηση της μεθόδου εργασίας του Φώτου Πολίτη,διοργανώνει συμπόσιο εργασίας για τη δουλιά του Δημήτρη Ροντήρη πάνω στην αρχαία τραγωδία. Το συμπόσιο με τίτλο "Η σκηνοθετική προσέγγιση του αρχαίου ελληνικού δράματος από τον Δημήτρη Ροντήρη" θα διεξαχθεί στις 19, 20, 21 και 23 Απρίλη,στη Στοά του Βιβλίου (Πεσμαζόγλου 5), στο πλαίσιο του κύκλου "Η ερμηνεία του αρχαίου ελληνικού δράματος στον 20ό αιώνα: η ματιά του σκηνοθέτη".Φέτος συμπληρώνονται 100 χρόνια από τη γέννηση του Δημήτρη Ροντήρη (1899 - 1981) και είναι μια καλή αφορμή για μια σφαιρική αποτίμηση του έργου του, που δεν έχει τύχει μέχρι σήμερα ολοκληρωμένης διερεύνησης. Στο συμπόσιο εργασίας παίρνουν μέρος: Ελένη Βαροπούλου, Απόστολος Βέττας, Κώστας Γεωργουσόπουλος, Ιων Ζώτος, Δημήτρης Σπάθης, Γιάννης Τσιώλης κ.ά. ενώ τη μέθοδο εργασίας του σκηνοθέτη θα αναλύσουν μαθητές, συνεργάτες όπως οι: Αλέκος Αλεξανδράκης, Ελένη Ζαφειρίου, Θάλεια Καλλιγά, Βάσω Μανωλίδου, Ασπασία Παπαθανασίου, Δημήτρης Παπαμιχαήλ, Μενέλαος Παλλάντιος, Αλέξης Σολομός, Φοίβος Ταξιάρχης, Λεωνίδας Τριβιζάς, Ελένη Χατζηαργύρη κ.ά. Στις 23 Απρίλη θα πραγματοποιηθεί ελεύθερη συζήτηση, αφιερωμένη στα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ροντήρη, με θέμα την τέχνη του ηθοποιού. Συμμετέχουν: Γιώργος Αρμένης, Κώστας Γαλανάκης, Λυδία Κονιόρδου, Ολια Λαζαρίδου, Στάθης Λιβαθινός και Μηνάς Χατζησάββας.Την επιστημονική επιμέλεια έχουν αναλάβει ο Κώστας Γεωργουσόπουλος,πρόεδρος του Κέντρου, και η Ασπασία Παπαθανασίου,διευθύνουσα σύμβουλος του Κέντρου.

Το συμπόσιο θα πλαισιωθεί με προβολές και έκθεση σπάνιου οπτικού σκηνογραφικού υλικού από τις παραστάσεις του Δημήτρη Ροντήρη στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση θα λειτουργήσει παράλληλα με τη διεξαγωγή του συμποσίου, από τις 19 μέχρι τις 24 Απρίλη. Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Διεκδικεί την πατρότητα

Ο σκηνοθέτης Γιάννης Κοκκόλης διεκδικεί την πατρότητα της ταινίας "The Trouman Show - Ζωντανή μετάδοση", γιατί η ιδέα και το σενάριο αντιγράφουν - όπως ο ίδιος ανακοίνωσε σε συνέντευξη Τύπου - τη δική του ταινία "Πειραματόζωο",την οποία γύρισε το 1975. Η ταινία αυτή, λόγω του θέματος και του τρόπου γυρίσματος είχε δημιουργήσει σκάνδαλο και έπειτα από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα απαγορεύτηκε η προβολή της. Ο Γιάννης Κοκκόλης είχε κινηματογραφήσει κρυφά της ζωή ενός ανθρώπου, "ρίχνοντας" δίπλα του μια ηθοποιό με συγκεκριμένο ρόλο. Η αλήθεια είναι ότι η ζωή του απλού εκείνου πολίτη έγινε μαύρη, όταν η αλήθεια βγήκε στην επιφάνεια με αποτέλεσμα το "θύμα" να διαταραχτεί ψυχολογικά. Η υπόθεση απασχόλησε όχι μόνο τον ελληνικό, αλλά και τον διεθνή Τύπο, ενώ έφτασε μέχρι τα δικαστήρια όπου ο σκηνοθέτης καταδικάστηκε σε δεκαέξι μήνες φυλάκιση.

Οι ομοιότητες των δύο ταινιών είναι σίγουρα πολλές, αυτό που ίσως τις διαφοροποιεί είναι ότι ο τρόπος γυρίσματος της ταινίας του Γ. Κοκκόλη,αν τη γνώριζε και μπορεί να τη γνώριζε ο Πίτερ Γουίαρ, θα μπορούσε να αποτελεί την αφορμή της ταινίας "Ζωντανή μετάδοση",αν και σήμερα τα ΜΜΕ έχουν τόσο πολύ εισβάλει στην προσωπική ζωή των πολιτών, που αυτό και μόνο θα μπορούσε να εμπνεύσει κάποιον για μια τέτοια ταινία.

Οποια και να είναι η άποψή μας, δικαίωμα του Γ. Κοκκόλη είναι να διενεργήσει όλα όσα νομίζει, προκειμένου να αναγνωριστεί ως ο άνθρωπος που είχε την αρχική ιδέα. Η συνέχεια θα δοθεί στην Αμερική, όπου προγραμματίζεται η προβολή της ταινίας "Πειραματόζωο".

Λογοτεχνία, εκθέσεις, προβολές
  • Εκθεση γλυπτικής με τα έργα των καλλιτεχνών που συμμετέχουν στο διαγωνισμό με τίτλο "Αλλαγή της χιλιετηρίδας",φιλοξενείται από τις 15 έως τις 30 του Απρίλη στο "Πνευματικό Κέντρο" (Ακαδημίας 50) του Δήμου Αθηναίων. Το διαγωνισμό προκήρυξε η Τράπεζα Κύπρου, σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων και την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών. Από τα έργα που θα εκτεθούν, η επιτροπή, η οποία αποτελείται από εκπροσώπους των τριών φορέων, θα επιλέξει τα τρία επικρατέστερα για βράβευση. Το έργο που θα πάρει το πρώτο βραβείο θα κατασκευαστεί σε φυσικές διαστάσεις και θα εκτεθεί σε υπαίθριο χώρο του Δήμου Αθηναίων.
  • Η ταινία του Βόλφγκανγκ Μπέκερ "Η ζωή είναι ένα εργοτάξιο" θα παρουσιαστεί στις 21/4 (8μμ) στο Ινστιτούτο "Γκαίτε" (Ομήρου 14-16). Θα προβληθεί σε γερμανική γλώσσα με αγγλικούς υπότιτλους και ελληνική μετάφραση. Είσοδος ελεύθερη.
  • Στο πλαίσιο των εκδηλώσεων με τίτλο "Τα αφιερώματα της Πέμπτης",που πραγματοποιούνται στο "Χατζίνειο Δημοτικό Εντευκτήριο Καλλιθέας" (Ματζαγριωτάκη 118), στις 15 του Απρίλη (7 μμ) διοργανώνεται καλλιτεχνική βραδιά, αφιερωμένη στη ζωή και το έργο του Κύπριου λογοτέχνη - ποιητή Κύπρου Χρυσάνθη.Στις 22 του Απρίλη οι: Λένα Κωνσταντέλου, Αλέκος Φλωράκης θα αναφερθούν στο θέμα "Η ποίηση της γενιάς της αμφισβήτησης".Θα απαγγείλουν οι ηθοποιοί Δημήτρης Πετράτος, Βίκυ Γεωρέττη, Κωνσταντίνα Τσαφαρά.Στις 28/4 ο Μήτσος Τσιάμης θα μιλήσει με θέμα "Νικόλας Κάλας το σκοτεινό είδωλο".Απαγγελία Κωνσταντίνα Τσαφαρά.
  • Εγκαινιάζεται στις 22 του Απρίλη (8μμ) στην αίθουσα τέχνης "Εποχές" (Κηφισίας 263, Κηφισιά) έκθεση έργων ζωγραφικής της Βάσως Χουβαρδά.Τίτλος της έκθεσης, "Ψυχές".Θα εκτεθούν 20 περίπου πίνακες με ακριλικά χρώματα και μεικτές τεχνικές. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 8 του Μάη.
Περιοδικός "αντι - Κινηματογράφος"

Κυκλοφόρησε το 24ο τεύχος του περιοδικού "αντι - Κινηματογράφος" με συνεντεύξεις των Μάνου Ευστρατιάδη, Στέλιου Χαραλαμπόπουλου, Νίκου Αντωναρόπουλου,από την Κινηματογραφική Λέσχη Φιλιατρών.Το αφιέρωμα αυτού του τεύχους αφορά στον κινηματογράφο της Κύπρου. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει το ιστορικό του κινηματογράφου στην Κύπρο, τον κανονισμό για τα χρηματοδοτικά προγράμματα, αναφορά σε Κύπριους σκηνοθέτες, συνεντεύξεις με τον Ρικάρντο Λοπέζ,στέλεχος της Συμβουλευτικής Επιτροπής Κινηματογράφου της Κύπρου και των σκηνοθετών Ανδρέα Πάντζη, Θοδωρή Νικολαϊδη και Αδωνι Φλωρίδη.

Επίσης, υπάρχουν αναφορές στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Καλαμάτας, Αρχαίας Ολυμπίας, στο 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου και Νέων Μέσων πάνω στην Τέχνη. Κριτικές ταινιών, αναφορά στο 11ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, στην προβολή του ολλανδικού κινηματογράφου και παρουσιάσεις βιβλίων συμπληρώνουν την ύλη του περιοδικού το οποίο διανύει τον έβδομο χρόνο ζωής του.

Σελίδες για έναν μεγάλο γλύπτη

"Χαλεπάς, ο κοσμοκαλόγερος καλλιτέχνης από τον Πύργο της Τήνου",ονομάζεται το βιβλίο που πρόσφατα κυκλοφόρησαν οι εκδόσεις "ΕΡΙΝΝΗ - ΦΙΛΙΠΠΟΤΗ".Πρόκειται για συλλογή κειμένων γραμμένα από κριτικούς της τέχνης, λογοτέχνες και δημοσιογράφους, τα οποία συγκέντρωσε ο Στρατής Γ. Φιλιππότης.

Οπως τονίζει στο εισαγωγικό του σημείωμα ο εκδότης: "Ο,τι και να έχει γραφεί και θα γραφεί γύρω από τη μορφή του Χαλεπά, δε θα εξαντλήσουν ποτέ τον καλλιτεχνικό και ψυχικό του κόσμο. Η συλλογή των κειμένων είναι επίπονη, η επιλογή δύσκολη και η καταχώριση δεν πάει πίσω, γιατί άλλοι λένε ότι τα κείμενα πρέπει να καταχωρούνται αξιολογικά - εγώ όμως δεν είμαι κριτικός - άλλοι λένε ότι πρέπει να καταχωρούνται χρονολογικά και αυτό όμως δεν είναι εύκολο γιατί σε ορισμένα κείμενα δεν υπάρχει η χρονολογία της πρώτης δημοσίευσης. Υπάρχει όμως η αλφαβητική καταχώριση και λύνεται το πρόβλημα, όπως γίνεται στα προγράμματα και στις επιγραφές των θιάσων για να μην πικραίνονται οι ηθοποιοί".

Συγκεκριμένα στο νέο βιβλίο για τον Χαλεπά, φιλοξενούνται κείμενα των: Ν. Αρμακόλα, Ι. Δημακόπουλου, Λ. Ζωγράφου, Ζ. Παπαντωνίου, Αγ. Προκοπίου, Δ. Σοφιανού, Β. Σπηλιάδη, Τ. Σπητέρη, Φ. Σταθουλόπουλου, Μ. Τόμπρου, Γ. Τσαρούχη, Χρ. Χρήστου κ.ά. Το βιβλίο κοσμούν έργα του μεγάλου μας καλλιτέχνη.

Νέο απόκτημα του Κυκλαδικού Μουσείου

Ενα νέο κυκλαδικό ειδώλιο απόκτησε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, ύστερα από δωρεά του συλλέκτη Χρήστου Μπαντή, που ζει στη Νέα Υόρκη. Πρόκειται για μαρμάρινο ειδώλιο γυναικείας μορφής, που ανήκει στον τύπο "Πλαστηρά" και χρονολογείται γύρω στο 3200 - 2800 π.Χ. Τα ειδώλια αυτής της κατηγορίας είναι τα πρώτα ανθρωπομορφικά γλυπτά της εποχής του Χαλκού (3η-2η χιλιετία) και διατηρούν κάποια από τα χαρακτηριστικά των νεολιθικών ειδωλίων.

Το νέο απόκτημα του Μουσείου παριστάνει μια όρθια γυμνή γυναικεία μορφή με τα χέρια σταυρωμένα στο στήθος. Αποτελεί δε τεκμήριο για τη μετάβαση από τις νεολιθικές ογκώδεις θεές στις κομψές ραδινές μορφές των κυκλαδικών ειδωλίων εξ αιτίας του καλύμματος που φέρει στο κεφάλι (πίλος), το οποίο απαντάται και στα νεολιθικά γλυπτά.

"Ορέστεια" (Ηρώδειο 1954) σε σκηνοθεσία Ροντήρη (Αρχείο Μουσείου Μπενάκη)

Το φημισμένο τσίρκο της Μόσχας,που έχει παράδοση στα θεάματα 120 χρόνια, επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα. Το τσίρκο της Μόσχας ανοίγει τις πύλες του για μικρούς και μεγάλους, την Κυριακή του Πάσχα στη Θεσσαλονίκη (πλάι στο γήπεδο ΠΑΟΚ στην Τούμπα). Μέχρι τις 2 του Μάη, ελέφαντες, τίγρεις, καμηλοπαρδάλεις, καμήλες, ρινόκεροι, ακροβάτες, ζογκλέρ, κλόουν, θα σας μεταφέρουν σ' έναν κόσμο μαγικό και παραμυθένιο.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ