ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 10 Οχτώβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟΣ ΛΟΦΟΣ ΑΙΑΚΟΥ ΑΙΓΙΝΑΣ
Κινδυνεύει από οικονομικά συμφέροντα

Η Κολώνα στην Αίγινα

Eurokinissi

Η Κολώνα στην Αίγινα
Στην τύχη τους είναι εγκαταλειμμένα τα μνημεία της Αίγινας. Ο ευρύτερος χώρος της «Κολώνας», αποτελεί σημαντικό τμήμα της αρχαιολογικής «ταυτότητας» της Αίγινας. Κοντά του είναι ο ναός του Απόλλωνα (Κολώνα), ο κρυπτός Λιμένας, ο Λόφος του Αιακού (βρίσκεται ο τάφος του Φώκου, γιου του Αιακού), το αρχαίο θέατρο και το αρχαίο στάδιο. Ολα αυτά τα μνημεία θα έπρεπε να έχουν έρθει στο «φως».

Αντί αυτού, όμως, η Εθνική Τράπεζα ισχυρίζεται ότι είναι «ιδιοκτήτης» του Λόφου Αιακού και ενώ είναι κηρυγμένος αρχαιολογικός χώρος (ΦΕΚ 1151 τεύχος Β/30,12,78), που έχει μετατραπεί σε χώρους πάρκινγκ.

Την καταγγελία αυτή κάνει με ανακοίνωση -κάλεσμά της η Επιτροπή υπεράσπισης Λόφου Αιακού (Κουτρουμπέη) Αίγινας, ανακοίνωση που υπογράφουν εκατοντάδες πολίτες και εκπρόσωποι της πολιτιστικής και πολιτικής ζωής του νησιού και η οποία κοινοποιήθηκε σε όλους τους αρμόδιους φορείς (υπουργεία Πολιτισμού, ΠΕΧΩΔΕ, Αρχαιολογική Υπηρεσία, νομαρχία, δήμο).

Η Επιτροπή, αφού χαρακτηρίζει ως απαράδεκτο το γεγονός, «τα μνημεία μας να απαξιώνονται και να μπαίνουν στο στόχαστρο των όποιων οικονομικών συμφερόντων», καλεί την πολιτεία να αναλάβει επιτέλους τις ευθύνες της, «να προχωρήσει άμεσα στη λύση του προβλήματος και ο λόφος του Αιακού να περιέλθει άμεσα στο κράτος και να γίνει αρχαιολογικό πάρκο όπως και ο ευρύτερος χώρος της Κολώνας».

Παράλληλα, καλεί: Τη δημοτική αρχή να πάρει σαφή θέση και να προχωρήσει, χωρίς καθυστέρηση, σε όλες τις απαραίτητες ενέργειες. Την Αρχαιολογική Υπηρεσία να τοποθετήσει την απαραίτητη πινακίδα. Και όλους τους κατοίκους και μαζικούς φορείς του νησιού να στηρίξουν το αίτημα για να περιέλθει ο Λόφος Αιακού στο φυσικό του ιδιοκτήτη, το λαό της Αίγινας.

Φτωχότερη η γλυπτική

Ο Κ. Ανδρέου κηδεύεται σήμερα (2.30μ.μ.) στο Β΄ νεκροταφείο

Γλυπτό του Κ. Ανδρέου
Γλυπτό του Κ. Ανδρέου
«Στη μακρόχρονη εικαστική μου πορεία αναζητώ την εσωτερική ζωή των πραγμάτων. Σε κάθε έργο αναζητώ τη συγκίνηση, το αίσθημα...» ανέφερε ο Κώστας Ανδρέου το 1998, με αφορμή αναδρομική έκθεση έργων του στη Δημοτική Πινακοθήκη Αθήνας. Στις 8/10 ο σημαντικός γλύπτης, ζωγράφος και χαράκτης, «έφυγε» σε ηλικία 90 χρόνων. Ιδιαίτερα γνωστός στο εξωτερικό, όπου έζησε τα περισσότερα χρόνια της ζωής του, ο Κ. Ανδρέου είχε παρουσιάσει έργα του σε περισσότερες από 70 ατομικές και 150 ομαδικές εκθέσεις. Παράλληλα, συμμετείχε σε σημαντικούς θεσμούς: Biennale της Αμβέρσας (1953), Biennale της Ολλανδίας (1956), Α΄ Biennale Ζωγραφικής και Γλυπτικής Νέων Καλλιτεχνών (Παρίσι, 1957), Biennale Χαρακτικής (Λουμπλιάνα 1963), Biennale της Βενετίας (1966), Triennale Γλυπτικής της Γαλλίας (1978 και 1995) κ.ά.

Γεννημένος στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας, εγκαταστάθηκε με την οικογένειά του στην Αθήνα, το 1925. Από παιδί φάνηκε το καλλιτεχνικό του ταλέντο. Φοίτησε αρχικά στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών (1934). Συμμετείχε στην Εθνική Αντίσταση και το 1945 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι. Το 1948 επινόησε μια πρωτότυπη τεχνική επεξεργασίας και χρήσης της ύλης - τη συγκόλληση ορειχάλκινων φύλλων που τον ακολoύθησε έκτοτε και χαρακτήρισε την πλαστική του δημιουργία. Χαρακτηριστικό της γλυπτικής του, οι μεγάλοι θεματικοί κύκλοι - ταύροι, άλογα, σειρήνες, πουλιά, αρχέτυπες κολόνες - ενώ η ζωγραφική του, καθαρά ανθρωποκεντρική, διακρίνεται για τον πλούτο του χρώματος και την αυστηρή τεκτονική δομή της.

Εικαστικές εκφράσεις

Από την έκθεση στο Τελλόγλειο
Από την έκθεση στο Τελλόγλειο
Εκθεση παραδοσιακού κοσμήματος στις ποικίλες εκφάνσεις της στις διάφορες περιοχές της Γης, εγκαινιάζεται στις 12/10 (8μ.μ.) στο Τελλόγλειο Ιδρυμα Τεχνών ΑΠΘ. Πρόκειται για τα ωραιότερα λαϊκά κοσμήματα, από την ιδιωτική συλλογή της Λίζας Γραμματικοπούλου - Μούση, που προέρχονται από την Αφρική, την Ασία και την Αραβία. Ανάμεσά τους: Φυλαχτά από το Θιβέτ, την Ινδία και την Αλγερία, κοσμήματα νύφης από το Τουρκμενιστάν, τελετουργικά περιδέραια από το Νεπάλ, αγκαθωτά βραχιόλια από το Ομάν που χρησίμευαν ως αμυντικά όπλα στους αρχικούς τους χρήστες κ.ά. Η έκθεση θα διαρκέσει έως 11/11.

  • Στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138) φιλοξενείται έκθεση κοσμήματος και αντικειμένων των: Στέλλας και Τάκη Καβαλλιεράτου. Εως 11/11 παρουσιάζεται μία αναδρομή στο έργο των δύο καλλιτεχνών. Ο επισκέπτης έχει τη δυνατότητα να παρακολουθήσει τη δημιουργική τους πορεία από τη δεκαετία του '70 μέχρι σήμερα. Επιμέλεια έκθεσης: Μαρίνα Ηλιάδη. Σχεδιασμός - παρουσίαση έργων: Λίλη Πεζανού.
  • Τριάντα περίπου ζωγραφικά έργα (αυγοτέμπερες) της διακεκριμένης ζωγράφου, χαράκτρια και εικονογράφου, Φωτεινή Στεφανίδου παρουσιάζονται στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα (7μ.μ.) στην γκαλερί «Χρυσόθεμις» (25ης Μαρτίου 20, Χαλάνδρι). Πρόκειται για έργα από τις ενότητες «Σαπφώ 12 ποιήματα», «Ερωτας και Πολιτεία» του Χρήστου Μπουλιώτη και «Ερως και Ψυχή» του Απουλήιου (μετάφραση: Ζωή Βαλάση). Γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΚΤ Αθήνας με δασκάλους τους: Γιάννη Μόραλη, Δημήτρη Μυταρά, Κων/νο Ξυνόπουλο. Παράλληλα, ασχολήθηκε με τη χαρακτική και το σχεδιασμό βιβλίου. Από τις διακρίσεις που απέσπασε σημειώνουμε: Κρατικό Βραβείο Εικονογράφησης το 2003. Α΄ Βραβείο Εικονογράφησης στη Διεθνή Μπιενάλε Αραβικού Κόσμου. Α΄ Βραβείο στην Τριενάλε ΕΧ - Libris Βελιγραδίου. Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 2/11.
  • Φωτογραφίες του Καμίλο Νόλλα από παλιά καπνεργοστάσια, περιλαμβάνει η έκθεση «Καπνομάγαζα: Αινίγματα, τάξη και κενότητα», που εγκαινιάζεται στις 9/10 (8μ.μ.) στο Μέγαρο Εϋνάρδου του Μορφωτικού Ιδρύματος της Εθνικής Τράπεζας (Αγ. Κων/νου 20 και Μενάνδρου). Παρουσιάζονται 50 έγχρωμες φωτογραφίες από τα καπνεργοστάσια του Αγρινίου, του Βόλου, της Καβάλας, της Δράμας και της Ξάνθης. Οι φωτογραφίες της έκθεσης, καθώς και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό από τις καπναποθήκες φιλοξενούνται στο λεύκωμα «Καπνομάγαζα». Τα κείμενα υπογράφουν οι: Γιώργος Τζιρτζιλάκης, Μαρία Ρεντετζή, Θανάσης Μουτσόπουλος.
Υπέροχα ... στη «Σφεντόνα»

«Ταξίδεψε» σε πολλές γωνιές της χώρας προσφέροντας αμέτρητες συγκινήσεις σε χιλιάδες κόσμου. Ο λόγος για το πρόγραμμα «Υπέροχα μονάχοι με ...τον Σταυρό του Νότου», που μετά τη μεγάλη καλοκαιρινή του επιτυχία, θα κλείσει με σειρά περιορισμένων εμφανίσεων στη «Σφεντόνα» (Λ. Αλεξάνδρας 22). Οι Θάνος Μικρούτσικος, Μανώλης Μητσιάς, Γιάννης Κούτρας και Ρίτα Αντωνοπούλου θα προσφέρουν, από τις 26 Οκτώβρη, μια συναρπαστική διαδρομή από τον «Σταυρό του νότου» και την «Πιρόγα»... σε άλλες μεγάλες στιγμές του Θ. Μικρούτσικου, αλλά και από τα σημαντικά τραγούδια της καριέρας του Μανώλη Μητσιά («Αυτά τα χέρια», «Ποτέ», «Ο Γιάννης ο φονιάς», «Δρόμοι παλιοί», κ.ά.) στην πρόσφατη συνεργασία του με τους Μικρούτσικο - Αλκαίο, το «Υπέροχα μονάχοι». Ο Μανώλης Μητσιάς, βασικός ερμηνευτής του προγράμματος, ξεδιπλώνει και ένα καθαρά λαϊκό πρόγραμμα με «διαμάντια» των Τσιτσάνη, Βαμβακάρη, Ξαρχάκου, Καλδάρα κ.ά. Συνοδοιπόροι, ο Γιάννης Κούτρας, με τον «Σταυρό του Νότου» αλλά και με τραγούδια από το νέο του δίσκο «Χωρίς Βαλίτσα και παλτό» και η Ρίτα Αντωνοπούλου, ξεχωριστή και πολλά υποσχόμενη φωνή. Παραστάσεις: Κάθε Παρασκευή και Σάββατο (10.30μ.μ.) και Κυριακή (8.30μ.μ.).

H παράσταση - performance «Οταν είδα το 100% τέλειο κορίτσι για μένα» επαναλαμβάνεται από τις 12/10, στο φουαγιέ του θεάτρου «Επί Κολωνώ» (κάθε Παρασκευή, Σάββατο, Κυριακή). Μια ιστορία με αφορμή το διήγημα «Οταν είδα το 100% τέλειο κορίτσι για μένα» από το βιβλίο του Χαρούκι Μουρακάμι, με τίτλο «Ο ελέφαντας εξαφανίζεται». Παίζουν: Αντώνης Ντουράκης, Βάσω Καβαλιεράτου. Σκηνοθεσία: Γεωργία Μαυραγάνη. Μουσική: Μάνος Ροβίθης.

Ο Σωτήρης Μπαλλάς παρουσιάζει αγαπημένα τραγούδια, ερωτικές μπαλάντες, τραγούδια διαμαρτυρίας, ροκ και λαϊκά σε ένα πρόγραμμα - αφιέρωμα στον αξέχαστο Μάνο Λοΐζο, σήμερα, στη «Βάρδια», στη Θεσσαλονίκη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ