ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 11 Γενάρη 2013
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΕΠΙΜΕΛΗΤΗΡΙΟ ΕΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΤΕΧΝΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ
Φορονομοσχέδιο - τιμωρός της Τέχνης και των καλλιτεχνών

Από πρόσφατη κινητοποίηση των εικαστικών καλλιτεχνών
Από πρόσφατη κινητοποίηση των εικαστικών καλλιτεχνών
Το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών Ελλάδας, με ανακοίνωσή του καταγγέλει το φορολογικό νομοσχέδιο, που αυξάνοντας τους φόρους και το ΦΠΑ στο 23% «πλήττει την τέχνη ως κοινωνικό δικαίωμα, τιμωρώντας τον καλλιτέχνη και την καλλιτεχνική δημιουργία σε βάρος του λαού».

Το ΕΕΤΕ, σημειώνει: «Η αύξηση του ΦΠΑ στην καλλιτεχνική εργασία, θα φέρει μεγάλη άνοδο στην τελική τιμή και των καλλιτεχνικών έργων, υπηρεσιών, εφαρμογών και των αναπαραγωγών τους (ο λαός θα πληρώνει κάθε καλλιτεχνική δημιουργία: βιβλία, εικαστικά έργα, cd, αφίσες, εισιτήρια κινηματογράφου, θεατρικών παραστάσεων, συναυλιών, κ.λπ.). Προστίθεται σε όλα τα ενδιάμεσα στάδια παραγωγής της τέχνης και όχι μόνο στο τελικό, που θα είναι στο 23%. Αυτό θα δυσκολέψει την πρόσβαση του λαού στην τέχνη και τις καλλιτεχνικές υπηρεσίες και θα επιβαρύνει και τον καλλιτέχνη, φέρνοντας μεγαλύτερα αδιέξοδα στην καλλιτεχνική εργασία που έχουν οξυνθεί με την κρίση».

Με τη γενίκευση της απάνθρωπης φορολογίας για τους μισθωτούς και αυτοαπασχολούμενους στο 26% που προβλέπεται στη γενική φορολογία και τη γενίκευση του ΦΠΑ στο 23%, ο καλλιτέχνης θα «πληρώνει σε φόρους το 49% της τιμής των καλλιτεχνικών υπηρεσιών του από το πρώτο ευρώ. Αν συνυπολογίσουμε ότι τη μερίδα του λέοντος στη διακίνηση της Tέχνης έχουν οι έμποροι και κάθε είδους μεσάζοντες, με ποσοστά έως και 70%, ο καλλιτέχνης δεν μπορεί ούτε στοιχειωδώς να βγάλει τα έξοδα του εργαστηρίου του και της επιβίωσής του. Ακόμα χειρότερα αν προσθέσουμε και τα "χαράτσια" που αυξάνονται και τις αυξήσεις στο ρεύμα, τις πρώτες ύλες κ.λπ. (θυμίζουμε: οι εικαστικοί αγοράζοντας τα υλικά τους πληρώνουν φόρο πολυτελείας -όπως για τα καλλυντικά- συν ΦΠΑ 23%). «Το έργο Τέχνης γίνεται ακριβότερο και περισσότερο απρόσιτο στο ευρύ κοινό και το εισόδημα του καλλιτέχνη σημαντικά πενιχρότερο. Οι καλλιτέχνες δεν μπορούν πλέον να επιβιώσουν, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Η μεγάλη μάζα των καλλιτεχνών αναγκάζεται να κλείσει τα βιβλία στην Εφορία, που σημαίνει ότι αποκλείεται από τη διακίνηση έργων και καλλιτεχνικών υπηρεσιών, αποκλείεται από την παρουσίαση και κυκλοφορία καλλιτεχνικής δημιουργίας».

Παράλληλα, το κράτος έλαβε και άλλα οικονομικά μέτρα εξόντωσης της Τέχνης, υπογραμμίζει το ΕΕΤΕ:

«Τιμωρεί» όσους καλλιτέχνες «δημιουργούν μετά τη συνταξιοδότησή τους, παραβλέποντας ότι η καλλιτεχνική δημιουργία δεν περιορίζεται ηλικιακά, ότι οι δημιουργοί παράγουν έργο ως το θάνατό τους». Η κυβέρνηση αντιμετωπίζει τον εικαστικό κλάδο «με τρία μέτρα και σταθμά. Εντελώς άδικα και παράλογα»: Αν ο καλλιτέχνης - συνταξιούχος (από μισθωτές υπηρεσίες) είναι του Δημοσίου του κόβει δραστικά τη σύνταξη. Αν είναι χαμηλοσυνταξιούχος του ΙΚΑ δεν τον θίγει. Αν είναι του ΟΑΕΕ την κόβει εντελώς!!! «Τρεις κρατικοί φορείς ασφάλισης, με τρεις διαφορετικές αντιμετωπίσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας».

Σε κάθε περίπτωση, στο ζήτημα του ΦΠΑ και της άσκησης του καλλιτεχνικού επαγγέλματος από τους συνταξιούχους καλλιτέχνες, η κυβέρνηση κάνει τα πάντα για να περιορίσει τη σχέση Τέχνης - λαού. «Το κράτος υστερόβουλα χτυπάει την καλλιτεχνική δημιουργία».

«Η οικονομική κρίση και τα μέτρα που παίρνονται κατά των λαϊκών στρωμάτων, κάνουν ορατό το στρατηγικό στόχο κυβέρνησης, ΔΝΤ, ΕΚΤ και ΕΕ, που είναι η υποτίμηση της αξίας της εργατικής δύναμης, της δύναμης που παράγει τον κοινωνικό πλούτο».

Η κρατική πολιτική εμπορευματοποίησης της Τέχνης «δείχνει ανοιχτά το απεχθές της πρόσωπο: επιτίθεται άμεσα στην ελευθερία της καλλιτεχνικής δημιουργίας, την αποκόβει από τα λαϊκά στρώματα. Το κράτος επιδεικτικά "αγνοεί" ότι οι καλλιτέχνες δεν εργάζονται όπως οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Οι εικαστικοί παράγουν καλλιτεχνικό έργο ως "κατάθεση ψυχής", χωρίς να τους το ζητήσει κανείς "πελάτης"». Η περισσότερη καλλιτεχνική παραγωγή παραμένει στο περιθώριο των οικονομικών συναλλαγών, εκτός συναλλαγών είτε ως πρώτη ύλη, είτε ως εικαστική πραγματικότητα. Ομως, «το "αδιάθετο καλλιτεχνικό προϊόν" προάγει τον πολιτισμό», υπογραμμίζει το Επιμελητήριο, που «μαζί με τους εργαζόμενους απαιτεί:

-- Κατάργηση του ΦΠΑ στα έργα Τέχνης, τις καλλιτεχνικές υπηρεσίες και εφαρμογές.

-- Κατάργηση συνολικά των έμμεσων φόρων και του ΦΠΑ στα βασικά είδη κατανάλωσης, στο πετρέλαιο, στην Εκπαίδευση, στην Υγεία, στα τιμολόγια των ΔΕΚΟ.

-- Αναγνώριση των λογιστικών βιβλίων ως μοναδικής πηγής προσδιορισμού εισοδήματος για τους καλλιτέχνες, ελευθεροεπαγγελματίες και ΕΒΕ.

-- Κατάργηση των «χαρατσιών», έμμεσων φόρων για τα λαϊκά στρώματα. Φορολόγηση του μεγάλου κεφαλαίου με 45%.

-- Οι συνταξιούχοι καλλιτέχνες να παραμένουν επαγγελματικά ενεργοί, χωρίς μείωση των συντάξεών τους.

Ιψενική «Κωμωδία του έρωτα»

Οι «Θεατρίνων θεατές» παρουσιάζουν στο «Στούντιο Κυψέλη» το νεανικό έργο του Ερρίκου Ιψεν «Η κωμωδία του έρωτα». Εργο με τραγούδια, και το αίτημα των νέων να ζήσουν μακριά από τις συμβάσεις κράτους, εκκλησίας, ηθικολογίας, τους νόμους μιας παρακμιακής κοινωνίας. Ενα ποιητικά ερωτικό έργο, απαγορευμένο επί 50 χρόνια στη Νορβηγία, επειδή επέκρινε τους θεσμούς που επιβάλλονται στη ζωή των ανθρώπων.

Μετάφραση: Μαίρη Μιχαλάτου - Γιώργος Λιβανός. Σκηνοθεσία - φωτισμοί: Γιώργος Λιβανός. Επεξεργασία στίχων: Μαριάννα Τόλη. Χορογραφία: Σίμωνας Πάτροκλος. Σκηνικά - κοστούμια: Δέσποινα Βολίδη. Βίντεο: Μενέλαος Τζαβέλλας. Παίζουν (με σειρά εμφάνισης): Γιάννης Φίλιας, Χρήστος Λιακόπουλος, Νατάσα Τόδωρη, Μιλένα Παρθενίου, Πένυ Ξενάκη, Νικόλας Καραγκιαούρης, Φίλιππος Κωνσταντίνος, Αντεια Ολυμπίου, Λίλη Τέγου, Μαρία Δρακοπούλου, Γκόραν Μιγιάλσικ, Νίκη Γκουντούμη, Κωνσταντίνος Αμπατζίδης, Βίβιαν Βαλσάμη, Γιάννης Τσιώμου.

Βιομηχανικό Μουσείο Αθήνας

Το εργοστάσιο φωταερίου της Αθήνας, όπου στεγάζεται η «Τεχνόπολις» του Δήμου Αθηναίων, από τις 27/1 θα λειτουργήσει ως Βιομηχανικό Μουσείο Αθήνας (10 π.μ. - 6 μ.μ., είσοδος ελεύθερη).

Το εργοστάσιο φωταερίου ιδρύθηκε το 1857 για να καλύψει τις ανάγκες δημόσιου φωτισμού. Υπήρξε η πρώτη μονάδα παραγωγής ενέργειας στην Ελλάδα. Παρείχε φωτισμό και ενέργεια μέχρι το 1984, οπότε έκλεισε. Κηρύχθηκε ιστορικό διατηρητέο μνημείο - χαρακτηριστικό δείγμα τεχνολογίας και βιομηχανικής αρχιτεκτονικής του 19ου αιώνα, καθώς σώζονται το μεγαλύτερο μέρος των κτιριακών εγκαταστάσεων και μεγάλο μέρος του μηχανολογικού του εξοπλισμού. Αυτό σε συνδυασμό με τη συγκέντρωση αντικειμένων του εργοστασίου και συσκευών φωταερίου αποτελούν την πλούσια συλλογή του μουσείου.

Ο επισκέπτης μπορεί να περιηγηθεί στις εγκαταστάσεις του εργοστασίου, να παρακολουθήσει τη γραμμή παραγωγής του φωταερίου. Θέματα όπως η βιομηχανική κληρονομιά, η βιομηχανική αρχαιολογία, οι συνθήκες εργασίας στο εργοστάσιο, οι παλαιές και νέες μορφές ενέργειας, ξεδιπλώνονται μέσα από αυθεντικά αντικείμενα, μηχανήματα, πλούσιο φωτογραφικό υλικό, ηχητικά ντοκουμέντα, βιντεοπροβολές.

Νεολιθικά ευρήματα στην Κύπρο

Σημαντικές ποσότητες ώχρας αποκάλυψαν ανασκαφές του Τμήματος Αρχαιοτήτων Κύπρου στην αρχαιολογική θέση Αγία Βαρβάρα - Ασπρόκρεμνος (9η χιλιετία π.Χ.), στην επαρχία Πάφου. Το εύρημα δείχνει ότι ήδη κατά την πρώιμη νεολιθική περίοδο η ώχρα ήταν αντικείμενο συστηματικής εκμετάλλευσης.

Μετά από 10.000 χρόνια, είδε το φως ένα δάπεδο, που εξέχει από το κεντρικό δάπεδο, σχηματίζοντας είδος πάγκου που ακολουθεί την περίμετρο του εσωτερικού τοίχου. Στο βόρειο τμήμα εντοπίστηκαν ποσότητες στάχτης και λίθινα εργαλεία. Αποκαλύφθηκαν, επίσης, ένας μεγαλύτερος και ένας μικρότερος λαξευμένος λάκκος. Στο μικρότερο λάκκο βρέθηκαν καμένες πέτρες και στάχτη, που υποδηλώνουν ότι ο λάκκος, μάλλον, λειτουργούσε ως εστία, και ένα μεγάλο περίαπτο (κόσμημα) από πικρόλιθο, σε σχήμα δακρύου, με εγχάρακτη κόσμηση.

ΤΗΝ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ«Περπατώ εις το δάσος» της Στέλλας Μιχαηλίδου θα παρουσιάσει η ομάδα «Ναυτίλος», την Κυριακή (13/1, 5μμ) στο 7ο Δημοτικό Σχολείο Πετρούπολης, Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες: Πνευματικό Κέντρο (τηλ. 210.5063.710). Σκηνοθεσία: Θανάσης Χαλκιάς. Μουσική: Κώστας Βόμβολος. Σκηνικά - κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη, Ευαγγελία Κατέχη. Παίζουν: Θανάσης Βλαβιανός, Ηλέκτρα Γεννατά, Κώστας Καρυπίδης, Βασιλική Τσακίρη.

ΤΟ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ«(δε)κατα» οργανώνει συζήτηση με θέμα «Ελληνικά λογοτεχνικά βραβεία», στις 19/1 (12 μ.) στη «Στοά του Βιβλίου». Συγγραφείς, εκδότες και δημοσιογράφοι συζητούν για το θεσμό των λογοτεχνικών βραβείων, το σκεπτικό της κάθε βράβευσης, την εμβέλεια και τη χρησιμότητά τους στην εποχή της κρίσης.

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΚΛΟΓΗ του σκηνοθέτη Σπύρου Ευαγγελάτου στη θέση του προέδρου και του Επαμεινώνδα Σπηλιόπουλου στη θέση του αντιπροέδρου της για το έτος 2013, η Ακαδημία Αθηνών θα τους υποδεχθεί σε δημόσια συνεδρία της, στις 15/1 (7μμ). Ο απελθών πρόεδρος Γεώργιος Κοντόπουλος θα μιλήσει για «Το έργο των κέντρων και γραφείων ερεύνης» της Ακαδημίας το 2012, ενώ ο Σπ. Ευαγγελάτος θα μιλήσει για την «"Τρέλα" του Ορέστη στην "Ορέστεια" του Αισχύλου και του Αμλετ στον "Αμλετ" του Σαίξπηρ».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ