ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 17 Μάη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Οι χώροι Πολιτισμού να χρηματοδοτούνται από το κράτος και όχι από δωρεές

Συζητήθηκε την Τετάρτη στη Βουλή η κύρωση σύμβασης δωρεάς της εφοπλιστικής οικογένειας Λάτση στο υπουργείο Πολιτισμού και στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.

«Τείνει πλέον να γίνει παράδοση», ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής, σε αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της χώρας να υπάρχουν περίοπτες πινακίδες, στις οποίες αναγράφονται τα ονόματα δωρητών, συνήθως εφοπλιστών, όπως στον Αρχαιολογικό Χώρο της Ακρόπολης και στην Εθνική Πινακοθήκη. Επίσης, απαντώντας σε ισχυρισμούς της υπουργού Πολιτισμού, Λίνας Μενδώνη, ότι δεν θα υπάρχει κάποια επιγραφή με τα ονόματα των δωρητών της οικογένειας Λάτση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, επισήμανε ότι, σύμφωνα με άρθρο της σύμβασης, κεντρική αίθουσα του Μουσείου θα έχει το όνομα του Ιωάννη και της Εριέττας Λάτση.

Τόνισε ότι δεν είναι πρωτόγνωρο το διαχρονικό ενδιαφέρον των κεφαλαιοκρατών για την αξιοποίηση της Παιδείας και του Πολιτισμού, ενώ με τις ευλογίες της Ευρωπαϊκής Ενωσης τα τελευταία χρόνια προωθείται και η περιβόητη «κοινωνική εταιρική ευθύνη», καλλιεργώντας την επικίνδυνη αυταπάτη ότι το κεφάλαιο μπορεί να έχει και κοινωνικό πρόσωπο και να φτάσει στο σημείο να βάλει τον άνθρωπο μέχρι και πάνω από τα κέρδη... Πρόσθεσε ότι συμβαίνει το αντίθετο, καθώς προσπαθούν μέσα από δραστηριότητες κοινωνικής ευθύνης να αποκαταστήσουν το όνομά τους, ακόμα και να εξασφαλίσουν τη διαφήμισή τους!

Σημείωσε ότι μπορεί μέσα από δυσθεώρητες δωρεές το κεφάλαιο να προσπαθεί να προβληθεί ως «η πραγματική πηγή της λαϊκής ευημερίας και της προόδου. Προβάλλονται ως αυτοί οι οποίοι οδηγούν μπροστά την κοινωνία και με υψηλές, μάλιστα, αξίες και ευαισθησίες ειδικά απέναντι στον Πολιτισμό αυτού του τόπου», ωστόσο η πραγματικότητα δείχνει ότι τα ποσά που προσφέρουν προς δωρεά είναι ψίχουλα γι' αυτούς, αν λάβει κανείς υπόψη την άγρια εκμετάλλευση των εργαζομένων στις επιχειρήσεις τους και τις φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν.

Εξήγησε, επίσης, ότι στην προκειμένη περίπτωση, μπορεί να δωρίζονται 40 εκατ. ευρώ, αλλά, με αποφάσεις των προηγούμενων κυβερνήσεων της ΝΔ και του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος, μάλιστα, αγωνιά σήμερα για τη δωρεά, ο όμιλος έχει ήδη αποκτήσει σχεδόν δωρεάν μεγάλες εκτάσεις του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, όπως και τα «Ελληνικά Πετρέλαια».

Ανέδειξε, ακόμα, την κραυγαλέα αντίφαση να ετοιμάζονται, από τη μία, ανακαινίσεις και επεκτάσεις και, από την άλλη, να υπάρχουν κλειστές αίθουσες, λόγω έλλειψης προσωπικού. Στάθηκε και στο γεγονός πως με το τέχνασμα των χορηγιών οι μεγάλοι επιχειρηματίες μπορούν να αξιοποιούν δημόσιους χώρους σύμφωνα με τα δικά τους «θέλω». Συμπλήρωσε ότι για το ΚΚΕ, οι υποδομές, ο εξοπλισμός, οι κρατικές δομές και οι κοινωνικές υπηρεσίες θα πρέπει να καλύπτονται εξολοκλήρου από το κράτος.

Για λίγες παραστάσεις...

Για λίγες παραστάσεις η ομάδα Anima και η σκηνοθέτις Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη παρουσιάζουν τον «Ριχάρδο III» του Σαίξπηρ, σε ελεύθερη διασκευή του Ανδρέα Φλουράκη, στο «Σύγχρονο Θέατρο» (Ευμολπιδών 45, Γκάζι).

Μετά τον Εμφύλιο Πόλεμο των Ρόδων μεταξύ των οίκων Γιορκ και Λάνκαστερ, η Αγγλία απολαμβάνει μια περίοδο ειρήνης. Ομως, ο μικρότερος αδελφός του βασιλιά, ο Ριχάρδος, καταστρώνει σχέδια εξόντωσης των φυσικών διαδόχων και των αντιπάλων του για να κατακτήσει τον θρόνο της Αγγλίας, σχέδια που στη συνέχεια υλοποιεί με απόλυτη επιτυχία. Ετσι, παρακολουθούμε τη μακιαβελική άνοδο στην εξουσία ενός διεφθαρμένου ανθρώπου και τη σύντομη βασιλεία του, την οποία διακόπτει ο βίαιος θάνατός του.

Κατά τη διάρκεια των προβών για το ανέβασμα του σαιξπηρικού «Ριχάρδου III», ένας σκηνοθέτης φέρεται αυταρχικά και παρενοχλεί τους ηθοποιούς του. Οσο οι πρόβες προχωρούν ο σκηνοθέτης, που έχει κρατήσει για τον εαυτό του και τον πρωταγωνιστικό ρόλο, γίνεται όλο και πιο πιεστικός, ειδικά απέναντι σε έναν νεαρό ηθοποιό, οδηγώντας τις πρόβες στα άκρα. Πολλά χρόνια μετά το ανέβασμα της παράστασης, ο ηθοποιός αποφασίζει να μοιραστεί την ιστορία του.

Η παράσταση, χρησιμοποιώντας τη συνθήκη του θεάτρου μέσα στο θέατρο, συμπεριλαμβάνει τρεις παράλληλες ιστορίες: Το πρωτότυπο σαιξπηρικό έργο, τα γεγονότα που συμβαίνουν κατά τη διάρκεια των προβών και την αγωνιώδη προσπάθεια ενός ηθοποιού να καταφέρει να προβάλει την εμπειρία του. Η συνύπαρξη αυτών των αλληλένδετων ιστοριών στοχεύει να αναδείξει τα κρίσιμα θέματα της ανεξέλεγκτης χρήσης της εξουσίας, της άσκησης βίας του ισχυρού απέναντι στον αδύναμο, καθώς και του ρόλου των ΜΜΕ στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης.

Η ελεύθερη αυτή διασκευή είναι προϊόν μυθοπλασίας και δεν αναφέρεται σε αληθινά πρόσωπα και καταστάσεις.

Παίζουν: Ορέστης Τζιόβας, Σπύρος Κυριαζόπουλος, Γιώργης Παρταλίδης, Ντένια Ψυλλιά, Μαρία Καρακίτσου, Δημήτρης Καραβιώτης, Γιώργος Δεμελίδης, Δανάη Τάγαρη.

Παραστάσεις: Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.15, Σάββατο στις 19.00, Κυριακή στις 21.15.

Γενική είσοδος: 15 ευρώ. Μειωμένο: 13 ευρώ. Ομαδικά (άνω των 15 ατόμων): 11 ευρώ. Ατέλειες: 8 ευρώ.

«Σε εσάς που με ακούτε» της Λ. Αναγνωστάκη στο Αμφι-θέατρο

Μετά από δυο απόλυτα πετυχημένες σεζόν με συνεχόμενα sold out και εξαιρετικές κριτικές, η παράσταση του ΚΘΒΕ «Σ' εσάς που με ακούτε» της Λούλας Αναγνωστάκη θα παρουσιαστεί στο Αμφί-θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου, έως την Κυριακή 26 Μαΐου, κάθε Τετάρτη και Κυριακή στις 20.00 και Πέμπτη - Παρασκευή - Σάββατο στις 21.00 σε σκηνοθεσία του Χρήστου Θεοδωρίδη

Πρόκειται για μια παράσταση που προκαλεί πάντα ενδιαφέρουσες συζητήσεις και θίγει ζητήματα διαχρονικά, βαθιά πολιτικά, με τον άνθρωπο στο επίκεντρο να παλεύει και να διεκδικεί τα αυτονόητα. Η Λούλα Αναγνωστάκη στο «Σ' εσάς που με ακούτε», ίσως ένα από τα σημαντικότερα έργα της, μας προσκαλεί για άλλη μια φορά να βουτήξουμε στο παρελθόν και ν' αναδυθούμε στο παρόν, γεμίζοντας τα πνευμόνια μας με τον αέρα του μέλλοντος. Να συνομιλήσουμε με το έργο και να αναρωτηθούμε τι φοβόμαστε, τι ελπίζουμε και πώς μοιάζει το αύριο που κοιμάται μέσα μας.

Η παράσταση:

Βερολίνο, 2001 ή 2023, Βερολίνο, τώρα. Σε μια πόλη σύμβολο του παρελθόντος της Ευρώπης, επικρατεί πολιτική και κοινωνική αναστάτωση, αλλά και η λήθη που «προσφέρει» η καθημερινότητα. Αύριο, θα γίνει μια τεράστια ειρηνική συγκέντρωση. Αύριο, όλοι θα πρέπει να μιλήσουν. Ολοι θα πρέπει να δηλώσουν τη θέση τους, στον νέο κόσμο. Μέσα στο σπίτι της Μαρίας και του Χανς, μαζί με αυτούς, η Σοφία, ο Αγης, η Τρούντελ, ο Νίκος, ο Τζίνο, η Ελσα, ο Ιβάν κι εμείς, οι θεατές, θα μετρήσουμε τα τραύματά μας. Τις αφόρητες συλλογικές ήττες, τις εφήμερες προσωπικές νίκες. Το ατομικό επίπεδο που διαμορφώνει το πανανθρώπινο, το πολιτικό επίπεδο που ορίζει τη ζωή του καθένα μας ξεχωριστά. Ισως ανακαλύψουμε πως είμαστε της Γης οι χαμένοι, μα αυτό δεν θα μας σταματήσει από το να χορεύουμε, να τραγουδάμε, να ερωτευόμαστε, να γελάμε, να ελπίζουμε.

Να ελπίζουμε.

Να ελπίζουμε, πως μια μέρα κι εμείς θα νικήσουμε.

Η παράσταση είναι κατάλληλη για θεατές άνω των 13 ετών.

Παίζουν οι: Πάρης Αλεξανδρόπουλος, Σεμίραμις Αμπατζόγλου, Νικόλας Δροσόπουλος, Ελένη Θυμιοπούλου, Γιώργος Κολοβός, Νίκος Μήλιας, Χρυσή Μπαχτσεβάνη, Δημήτρης Ναζίρης, Μπέττυ Νικολέση.

«Αναδυόμενα Στοιχεία» του Κυριάκου Ρόκου

Από την Πέμπτη 23 Μάη (7 μ.μ. - 10 μ.μ.) η P gallery (Κουμπάρη 6, Κολωνάκι) παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Κυριάκου Ρόκου με τίτλο «Αναδυόμενα Στοιχεία».

Ο διακεκριμένος γλύπτης της σύγχρονης καλλιτεχνικής δημιουργίας έρχεται να παρουσιάσει έργα και συνθέσεις με αφετηρία το προσωπικό του βίωμα, σε υλικά όπως το μάρμαρο, το ξύλο, ο μπρούντζος, το σχέδιο και η γραπτή αφήγηση. Γνωστός για τα μυθικά/ονειρικά περιβάλλοντα που δημιουργεί, συνεχίζει να εκπλήσσει χρησιμοποιώντας τη δεξιοτεχνία και εφευρετικότητα ως μέσο έκφρασης σύγχρονων αναζητήσεων.

Ο Κυριάκος Ρόκος γεννήθηκε στα Ιωάννινα το 1945, με καταγωγή από το Μέτσοβο. Τα πρώτα του μαθήματα τα πήρε κοντά στους Πάνο Σαραφιανό και Βρασίδα Βλαχόπουλο. Σπούδασε γλυπτική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στο εργαστήριο του Γιάννη Παππά και γυψοτεχνία - χαλκοχυτική στο εργαστήριο του Νίκου Κερλή. Το 1972, με υποτροφία της Ακαδημίας Αθηνών, συνέχισε στην Ecole des Beaux Arts του Παρισιού, στο ατελιέ του Cesar, ενώ παράλληλα δούλευε κοντά στον Κώστα Κουλεντιανό. Την περίοδο 1981 - 1983 δίδαξε στη σχολή Βακαλό, ενώ από το 1983 μέχρι το 2012 υπήρξε τακτικός καθηγητής στο Τμήμα Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Εργων Τέχνης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και από το 2012 είναι ομότιμος καθηγητής. Το 2022 βραβεύεται από την Ακαδημία Αθηνών με το βραβείο της Τάξεως Γραμμάτων και Καλών Τεχνών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ