ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 22 Δεκέμβρη 2023
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ακρόπολη, μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι: Πριβέ επισκέψεις για λίγους, με το κιάλι ο λαός

Αυξήσεις των τιμών των εισιτηρίων 50% τους θερινούς μήνες και 300% τους χειμερινούς

Eurokinissi

Την έντονη αντίδρασή της εκφράζει η «Δημοκρατική Αγωνιστική Συνεργασία» ΥΠΠΟ για τη νέα τιμολογιακή πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, καθιστώντας απαγορευτική για τα λαϊκά στρώματα την πρόσβαση σ' αυτούς.

Οπως σημειώνει η ΔΑΣ ΥΠΠΟ, «με βασικό κριτήριο την επισκεψιμότητα και την εισπραξιμότητα των μνημείων, διαμορφώνεται μια νέα τιμολογιακή πολιτική για τους αρχαιολογικούς χώρους και τα μουσεία, με σκοπό τη διευκόλυνση μιας τουριστικής ανάπτυξης απομακρυσμένης από τις λαϊκές ανάγκες, για να εξυπηρετηθούν οι επιχειρηματίες που θα εμπλακούν στη διαχείριση των επισκεπτών και στη διακίνηση των εισιτηρίων, για να γεμίσουν τα κρατικά ταμεία προκειμένου να χρηματοδοτήσουν επιχειρηματικούς ομίλους».

Ετσι, για παράδειγμα το εισιτήριο για την Ακρόπολη αυξάνεται σε 30 ευρώ, καταργείται η ελεύθερη είσοδος σε μνημεία, μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους για τις ηλικίες 65+ όλο τον χρόνο, όπως επίσης το μειωμένο εισιτήριο κατά τους χειμερινούς μήνες και τα ενιαία εισιτήρια εισόδου σε πάνω από έναν αρχαιολογικό χώρο ή μουσείο. Απέναντι σε αυτά, προβλέπεται σε πρώτη φάση μόνο στην Ακρόπολη τουρισμός «VIP», που θα μπορεί να επισκέπτεται τον Βράχο σε ώρες εκτός ωραρίου έναντι μεγάλου ποσού.

Σύμφωνα με τη ΔΑΣ ΥΠΠΟ, «η απόφαση του υπουργείου Πολιτισμού για τη νέα τιμολογιακή πολιτική δεν μας αιφνιδίασε. Δεν είναι "κεραυνός εν αιθρία". Η αντιμετώπιση της πολιτιστικής κληρονομιάς με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια ήταν βέβαιο ότι θα οδηγούσε άμεσα σε νέες αυξήσεις στα εισιτήρια εισόδου στους αρχαιολογικούς χώρους και στα μουσεία της χώρας. Διαχρονικά οι κυβερνήσεις υπέτασσαν τον πολιτιστικό και εκπαιδευτικό ρόλο όλων των μνημείων, και ιδιαίτερα της Ακρόπολης, στις επιδιώξεις για αύξηση των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων. Διευκολύνθηκαν από τις συμβιβασμένες πλειοψηφίες των ΠΑΣΚΕ και ΔΑΚΕ στα συνδικαλιστικά όργανα των εργαζομένων, οι οποίες όχι μόνο ολιγωρούσαν υπονομευτικά στις αντιδράσεις των εργαζομένων αλλά στάθηκαν αρωγοί των εκάστοτε κυβερνητικών επιλογών, για την αποδοχή της πολιτικής τους.

Η συγκεκριμένη απόφαση είναι σε απόλυτη συνέχεια προηγούμενων, για τη Διαχείριση και Ανάπτυξη Πολιτιστικών Πόρων (ΟΔΑΠ), για την ανάθεση και τον έλεγχο των εισιτηρίων στην Ακρόπολη σε ιδιωτική εταιρεία, για τη μετατροπή των μεγάλων κρατικών μουσείων σε Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ)».

Η ΔΑΣ ΥΠΠΟ καταγγέλλει και το γεγονός ότι οι ζώνες κράτησης για επίσκεψη στην Ακρόπολη από μέρους των σχολείων είναι αποκλειστικά 11.00 - 12.00 και 12.00 - 13.00, καθιστώντας την επίσκεψη στην Ακρόπολη ουσιαστικά απαγορευτική, καθώς οι μαθητές ειδικά των Δημοτικών Σχολείων πρέπει να βρίσκονται πίσω στα σχολεία τους μέχρι τις 13.15. Οπως σημειώνεται στην ανακοίνωση, «κρίθηκε απαραίτητο από τον ΟΔΑΠ να υπάρξει προτεραιότητα στην επίσκεψη της Ακρόπολης σε γκρουπ τουριστών των μεγάλων τουριστικών γραφείων και της κρουαζιέρας, που ως γνωστόν επισκέπτονται την Ακρόπολη νωρίς το πρωί, αφήνοντας εκτός τους μαθητές των σχολείων μας, που ως γνωστόν έχουν ελεύθερη είσοδο και δεν αποφέρουν κέρδη!».

Η ΔΑΣ ΥΠΠΟ απαιτεί «εδώ και τώρα την απόσυρση της νέας τιμολογιακής πολιτικής.

Η κυβέρνηση να πάρει μέτρα για την εξασφάλιση όλων των απαραίτητων προϋποθέσεων (μορφωτικών, εκπαιδευτικών, κοινωνικών, οικονομικών) για την ανεμπόδιστη πρόσβαση των λαϊκών στρωμάτων στους χώρους πολιτιστικής κληρονομιάς.

Εδώ και τώρα να προβεί σε προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και να μετατρέψει τις συμβάσεις ορισμένου χρόνου που έχουν χιλιάδες εργαζόμενοι σε αορίστου.

Να μην εκχωρηθούν υπηρεσίες προστασίας, διάσωσης και ανάδειξης των αρχαιολογικών χώρων σε ιδιώτες».


ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΗ ΟΜΑΔΑ «FIREART»
Η ομαδική έκθεση «Κάτω από τον ίδιο ουρανό» στην Αθήνα

Η καλλιτεχνική ομάδα «FireArt» παρουσιάζει από 4 μέχρι 21 Γενάρη στον χώρο «TAF / The Art Foundation» στην Αθήνα την ομαδική έκθεση «Κάτω από τον ίδιο ουρανό». Πρόκειται για μια συνεργασία 75 καλλιτεχνών από χώρες της ευρύτερης περιοχής και έχει ως θέμα τον πόλεμο και την αλληλεγγύη των λαών.

Η έκθεση ξεκίνησε το ταξίδι της τον Ιούλη του 2022 με έργα Ελλήνων και Τούρκων καλλιτεχνών και με τον τίτλο «Κάτω από τον ίδιο ουρανό, γύρω από την ίδια θάλασσα». Παρουσιάστηκε στο Κέντρο Πολιτισμού «Ναζίμ Χικμέτ» στην Κωνσταντινούπολη και στη συνέχεια ταξίδεψε στη Θεσσαλονίκη και σε άλλες πόλεις. Μέσα από τα έργα οι καλλιτέχνες προσπάθησαν να προβληματίσουν το κοινό πάνω στις αιτίες των πολέμων, να αναδείξουν τις συνέπειες, να δείξουν πως οι λαοί των δύο γειτονικών χωρών υποφέρουν από τις ίδιες αιτίες και να καλέσουν το κοινό να αποφασίσει τι θα πρέπει να γίνει.

Στη συνέχεια, η κατάσταση στον ευρύτερο χώρο της Ανατολικής Μεσογείου και των Βαλκανίων έκανε επιτακτική την ανάγκη να πλατύνει η συνεργασία. Σήμερα οι λαοί της περιοχής ζουν τις επιπτώσεις του πολέμου στο πεδίο της οικονομίας, έρχονται αντιμέτωποι με την ενεργειακή φτώχεια και την εξαθλίωση. Από την άλλη, εθνικιστικές τάσεις υποδαυλίζονται ώστε οι λαοί να δεχτούν με μεγαλύτερη ευκολία ένα ενδεχόμενο εξάπλωσης του πολέμου, και στο μεταξύ να ανέχονται αγόγγυστα την εκμετάλλευση. Ετσι, η καλλιτεχνική ομάδα «FireArt» αποφάσισε να τονίσει αυτά που ενώνουν τους λαούς: Τις κοινές πίκρες και τα κοινά βάσανα, τα όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον μέσα από την αλληλεγγύη και τους αγώνες των λαών.

Στο κάλεσμα ανταποκρίθηκαν καλλιτέχνες από τη Βουλγαρία, τη Ρουμανία, τη Σερβία, τη Σλοβενία, τη Βόρεια Μακεδονία, την Ιταλία, την Τσεχία και το Μεξικό και προστέθηκαν στην κοινή έκθεση Ελλήνων και Τούρκων. Η έκθεση παρουσιάστηκε στην Πινακοθήκη Χρίστο Τσόκεφ στο Γκάμπροβο, συνέχισε το ταξίδι της στο Πολιτιστικό και Πληροφοριακό Κέντρο της Μπίτολα στη Βόρεια Μακεδονία και φτάνει στον τελευταίο σταθμό της στο TAF στην Αθήνα, όπου θα κλείσει πανηγυρικά.

Τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Πέμπτη 4 Γενάρη στις 7 μ.μ. με την παρουσίαση της διαδραστικής performance «Το κουτί», η οποία πραγματεύεται τα αδιέξοδα του σύγχρονου ανθρώπου.

Η έκθεση θα είναι επισκέψιμη Τετάρτη - Κυριακή 3 μ.μ. -11 μ.μ.

Την Παρασκευή 5 Γενάρη στις 6 μ.μ. θα παρουσιαστεί στον κινηματογράφο «Studio New Star Art» το ντοκιμαντέρ «Κάτω από τον ίδιο ουρανό», το οποίο παρακολουθεί την πορεία της έκθεσης. Θα ακολουθήσει συζήτηση για τον ρόλο που παίζουν οι θεσμοί της Τέχνης στην προετοιμασία των πολέμων, με εισηγήτρια την Λουίζα Αυγήτα, επίκουρο καθηγήτρια Ιστορίας της Τέχνης στο Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΑΠΘ.


Συνεχίζεται η «Νύχτα των Δολοφόνων»

Μετά τη θερμή υποδοχή του κοινού για δεύτερη χρονιά, η «Νύχτα των Δολοφόνων» του Χοσέ Τριάνα, από την ομάδα α-silen[θ]io, σε μετάφραση Γιάννη Θηβαίου και σκηνοθεσία Δανάης Κατσαμένη, συνεχίζει για λίγες επιπλέον παραστάσεις στο «Θέατρο 104», κάθε Σάββατο στις 21.00 και Κυριακή στις 20.00 μέχρι τις 14 Γενάρη.

Η «Νύχτα των Δολοφόνων» γράφτηκε το 1964, από τον Κουβανό συγγραφέα Χοσέ Τριάνα, πέντε χρόνια μετά τη νίκη της Κουβανικής Επανάστασης. Ανέβηκε για πρώτη φορά στην Αβάνα το 1965, μεταφράστηκε και παίχτηκε σε πολλές χώρες του κόσμου. Ο Χοσέ Τριάνα γεννήθηκε στην Καμαγουέη της Κούβας το 1931. Από το 1950 ταξιδεύει στην Ευρώπη. Τον Ιανουάριο του 1959 ο Τριάνα επιστρέφει στην εξεγερμένη Κούβα για να υποστηρίξει την Επανάσταση και το 1965 βραβεύεται με το «Premio Casa de las Americas de Teatro» για τη «Νύχτα των Δολοφόνων», έργο που του χαρίζει διεθνή αναγνώριση.

Το έργο του Χοσέ Τριάνα είναι μια αλληγορία της πολιτικής κατάστασης στην Κούβα λίγο πριν την εκπνοή της δεκαετίας του '50. Με το κάλεσμα για επανάσταση να αντηχεί στην ανάγκη των ηρώων - του Λάλο, της Κούκα και της Μπέμπα - να ξεπεράσουν τον φόβο τους και να ανατρέψουν το καθεστώς. Η ατμόσφαιρα καταπίεσης τους παγιδεύει σε έναν κόσμο ασφυκτικό, αδιέξοδο, ξένο και κλειστό. Τρία αδέρφια που επαναλαμβάνουν συνέχεια ένα αιματηρό συμβολικό παιχνίδι. Κανείς δεν ξέρει πότε θα ξαναρχίσει, από ποιον και από ποια μεριά. Ποιος θα έχει το θάρρος να το φτάσει μέχρι το τέλος;

Ερμηνεία: Γιώργος Δρίβας, Βίκυ Λέκκα, Αριάδνη Μιχαηλάρη.

Συντελεστές: Μανώλης Μπράτσης (σχεδιασμός φωτισμών), Δημήτρης Ανδρονιάδης (πρωτότυπη μουσική σύνθεση), Αννα Λιανοπούλου (επιμέλεια κίνησης).

Προπώληση: more.com


Εγκαίνια της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Κορυσχάδων

Στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Εθνικού Συμβουλίου, φωτογραφία Σπ. Μελετζής
Στην Αίθουσα Συνεδριάσεων του Εθνικού Συμβουλίου, φωτογραφία Σπ. Μελετζής
Τα εγκαίνια της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Εθνικής Αντίστασης Κορυσχάδων, με τίτλο «Εθνικό Συμβούλιο: Η Βουλή της Ελεύθερης Ελλάδας, Μάιος 1944», θα πραγματοποιηθούν αύριο Σάββατο στις 12.30 το μεσημέρι στο ομώνυμο Μουσείο.

Η μόνιμη έκθεση είναι αποτέλεσμα του μνημονίου συνεργασίας που υπεγράφη το 2018 μεταξύ της Βουλής των Ελλήνων, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, του δήμου Καρπενησίου και του Ιδρύματος Κόκκαλη.

Το ΚΚΕ έχει συμβάλει σε αυτήν την προσπάθεια με αρχειακό υλικό.

Η συγκέντρωση άνω των 500 τεκμηρίων βοηθά τον επισκέπτη να έρθει σε επαφή με το τι συνέβη εκείνες τις 13 μέρες του Μάη του 1944 στον ιστορικό χώρο του σχολείου. Από τις 14 έως τις 27 Μάη συγκεντρώθηκαν πάνω από 200 άνθρωποι απ' όλη τη χώρα, προκειμένου να συγκροτήσουν το Α' Εθνικό Συμβούλιο της Πολιτικής Επιτροπής Εθνικής Απελευθέρωσης (ΠΕΕΑ). Τότε συγκροτήθηκε και η Κυβέρνηση του Βουνού.

«Μάθετε, όσοι το αγνοείτε - λέει στο νέο της Διάγγελμα η ΠΕΕΑ - πως πάνω στα ελληνικά βουνά δημιουργήθηκε ένας νέος κόσμος. Θ' αρκούσε να τον δείτε από κοντά, να τον ζήσετε, για να νιώσετε πως βγήκε ολοζώντανος απ' τα ίδια τα σπλάχνα του λαού...», έγραφε εκείνες τις μέρες ο «Ριζοσπάστης».


Ο Β. Σεμερτζίδης ολοκληρώνει την τοιχογραφία «Διαδήλωση» στη μεγάλη αίθουσα του Γυμνασίου Κορυσχάδων, ενόψει της Συνόδου στις Κορυσχάδες
Ο Β. Σεμερτζίδης ολοκληρώνει την τοιχογραφία «Διαδήλωση» στη μεγάλη αίθουσα του Γυμνασίου Κορυσχάδων, ενόψει της Συνόδου στις Κορυσχάδες


Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ