ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 25 Σεπτέμβρη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
Προτεραιότητα ... η «βιτρίνα»

«Οχι» της πολεοδομίας στο κτίριο των πρώην καπναποθηκών του Κεράνη στο Ρέντη

Κάποιοι επιμένουν ότι αυτό αποτελεί «ανάδειξη» της ανασκαφής στου Μακρυγιάννη...
Κάποιοι επιμένουν ότι αυτό αποτελεί «ανάδειξη» της ανασκαφής στου Μακρυγιάννη...
Η πολεοδομία Πειραιά διέκοψε (20/9) τις εργασίες στις πρώην καπναποθήκες Κεράνη (Ρέντης), όπου η κυβέρνηση θέλει να μεταφέρει το ΥΠΠΟ, καθώς διαπίστωσε στη μελέτη όσα καταγγέλλουν επί μήνες οι εργαζόμενοι του ΥΠΠΟ: «Ελλείψεις ως προς τον έλεγχο στατικής επάρκειας του υπάρχοντος κτιρίου και των ενισχύσεών του (...)»!

Ο Ενιαίος Σύλλογος Υπαλλήλων ΥΠΠΟ, με αυτή την αφορμή, επανέρχεται και σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι η διακοπή «ενισχύει τα ερωτηματικά» για τον τρόπο κατασκευής ενός κτιρίου «επιτελικής δημόσιας διοίκησης(...) Ωστόσο, ακόμη και σήμερα η πολεοδομία δεν έχει συντάξει το από το νόμο προβλεπόμενο πρακτικό, μετά τη διενέργεια αυτοψίας (9/8) στο κτίριο».

«Η καθυστέρηση αυτή», συνεχίζει ο Σύλλογος, «σε συνδυασμό με την περίεργη σιωπή γύρω από τις υπόλοιπες πλευρές των καταγγελιών μας (κυκλοφοριακή μελέτη, θέσεις στάθμευσης, αερισμός, φωτισμός κ.ά.), την παρέλευση σχεδόν τριών μηνών και τη συστηματική άρνηση να δώσουν στη δημοσιότητα τις συμβάσεις που θα ξεκαθάριζαν τις συμβατικές υποχρεώσεις του κατασκευαστή και το οικονομικό τίμημα του έργου», καταλήγει στο «σοβαρό ερώτημα: Τι κτίριο θα παραλάβει το Δημόσιο;». Επισημαίνει ότι κατ' επανάληψη έχει καταθέσει προτάσεις για αξιοποίηση των κτιρίων ιδιοκτησίας του ΥΠΠΟ στην Πλάκα και του πρώην «Ακροπόλ» για στέγαση του υπουργείου. Εδώ, σημειώνουμε ότι ο πρώην υπουργός Πολιτισμού, Γ. Βουλγαράκης, απηχώντας τη γενικότερη πολιτική εμπορευματοποίησης του πολιτισμού, είχε χαρακτηρίσει «βαρίδια» τα κτίρια στην Πλάκα!

Τέλος, οι εργαζόμενοι στο ΥΠΠΟ προειδοποιούν ότι θα συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους για οριστική ματαίωση της σχεδιαζόμενης μεταφοράς του ΥΠΠΟ.

Ωστόσο, η κυβέρνηση περί άλλα «τυρβάζει». Ο υπουργός Πολιτισμού, Μ. Λιάπης, επισκέφθηκε χτες το σχεδόν έτοιμο νέο μουσείο Ακρόπολης, που επιβεβαιώνει τους φόβους των φορέων που αντιδρούσαν στη χωροθέτησή του στου Μακρυγιάννη, ότι θα αποτελέσει καίριο πλήγμα στο βράχο και θα ενταφιάσει πολεοδομικά, πολιτιστικά και περιβαλλοντικά, ακόμη περισσότερο το ιστορικό κέντρο της πόλης. Το μόνο που «είδε» ο υπουργός ήταν ...«ένα υπερσύγχρονο μουσείο, σε διαλεκτική σχέση με τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης»!

Η απάντηση δεν πρέπει να εκπλήσσει, αφού οι προτεραιότητες της κυβέρνησης στον πολιτισμό κάθε άλλο παρά αυτόν υπηρετούν. Είναι χαρακτηριστικό, πως μετά τη χτεσινή συνάντηση του υπουργού Πολιτισμού με τον πρωθυπουργό, ο πρώτος δήλωσε ότι «πρώτη προτεραιότητα για εμάς είναι η αποκατάσταση του περιβάλλοντος στην Αρχαία Ολυμπία, για να γίνει ομαλά η τελετή της αφής της φλόγας τον Μάρτη του 2008»...

ΔΗΜΟΣ ΝΙΚΑΙΑΣ
Τίμησε τον Κ. Παπαδόπουλο

Το εξώφυλλο του βιβλίου, με φωτογραφίες του Κ. Παπαδόπουλου
Το εξώφυλλο του βιβλίου, με φωτογραφίες του Κ. Παπαδόπουλου
Τον κορυφαίο σολίστα του μπουζουκιού Κώστα Παπαδόπουλο, τίμησε ο Δήμος Νίκαιας, παρουσιάζοντας (21/9), το βιβλίο των Νεάρχου Γεωργιάδη - Τάνιας Ραχματούλινα «Κώστας Παπαδόπουλος: Ο Παγκανίνι του μπουζουκιού» («Σύγχρονη Εποχή»).

Στο βιβλίο παρουσιάζεται η βιογραφία του μεγάλου μουσικού, μαζί με το δράμα χιλιάδων ανώνυμων ανθρώπων της Κοκκινιάς (όπως η γιαγιά του Κ. Παπαδόπουλου, με τα 3 από τα 6 παιδιά της), ο εμφύλιος και παράλληλα η ιστορία του λαϊκού τραγουδιού όπως την έζησε ο καλλιτέχνης από τα παιδικά του χρόνια.

Στις συνεργασίες του Κ. Παπαδόπουλου με σπουδαίους καλλιτέχνες( λ.χ. Θεοδωράκη, Χιώτη, Τσιτσάνη, Ξαρχάκο, κ.ά.) αναφέρθηκε ο Στέλιος Ελληνιάδης (μουσικός παραγωγός, εκδότης, συγγραφέας). Την εκδήλωση χαιρέτισε ο Κύπριος πρέσβης στην Ελλάδα Γιώργος Γεωργής, ο οποίος σημείωσε την αγάπη του για τη Νίκαια και τις εκδηλώσεις της για την Κύπρο, επί δημαρχίας Βέρας Νικολαΐδου και Στέλιου Μπενετάτου.

Ο Στέλιος Μπενετάτος, στην ομιλία του, τόνισε ότι «είναι σημαντικό να προβάλλουμε τη δημιουργία αυτών των ανθρώπων που με την προσφορά τους τιμούν την πόλη μας και τους ανθρώπους της» και χάρισε στον Κ. Παπαδόπουλο και στους συγγραφείς του βιβλίου αναμνηστικά δώρα. Στην εκδήλωση παραβρέθηκαν οι: Βέρα Νικολαΐδου (βουλευτής Β' Πειραιά του ΚΚΕ), Ευαγγελία Μαργαρώνη (μουσικός, συνεργάτρια του Βασίλη Τσιτσάνη), Σταύρος Κορομπίλης (πρόεδρος Π.Κ.), αντιδήμαρχοι, δημοτικοί σύμβουλοι, εκπρόσωποι μαζικών φορέων και πλήθος κόσμου. Ακολούθησε συναυλία με τον Κώστα Παπαδόπουλο και την ορχήστρα του.

Σίγησε... ο σιωπηλός Μπιμπ

Η τέχνη της μιμικής έχασε (22/9) έναν κορυφαίο εκφραστή της στον 20ό αιώνα. Τον 84χρονο Μαρσέλ Μαρσό, γνωστό ως «Μπιπ» - όπως ονόμαζε τον παγκοσμίως δημοφιλή «ήρωα» που έπλασε με την εκπληκτικής ομορφιάς μιμητική του δεινότητα. Γεννημένος στο Στρασβούργο (1923), γιος φτωχού χασάπη, που χάθηκε στο στρατόπεδο Αουσβιτς, ο Μαρσέλ Μανζέλ (άλλαξε το πραγματικό επίθετό του για να κρυφτεί, όταν μαζί με την οικογένειά του κατέφυγε στη Νότια Γαλλία), θαύμαζε την τέχνη των Μπάστερ Κίτον, Τσάρλι Τσάπλιν και αδελφών Μαρξ. Εχοντας συμμετάσχει στη γαλλική Εθνική Αντίσταση, ο Μαρσό, από το 1947 μαθήτευσε κοντά στον σπουδαίο μίμο Ετιέν Ντεκρού.

Ο Μαρσό δημιουργεί το δικό του «Θέατρο τσέπης», όπου διαμόρφωσε τα δικά μιμοθεάματα και καλλιέργησε το θαυμαστό, κωμικά μελαγχολικό, βαθιά ποιητικό, εύγλωττα σιωπηλό παντόμιμο «Μπιπ», μέσω του οποίου εξέφραζε το αντιπολεμικό του μένος, το βαθύ ουμανισμό του και την έγνοια του για τα βάσανα, τις αγωνίες και προσδοκίες του απλού ανθρώπου. Αργότερα δημιούργησε την πρώτη στην Ευρώπη ομάδα μίμων (έφερε το όνομά του), διηύθυνε μια Διεθνή Σχολή Μιμικής και τέλος ίδρυσε, στο Παρίσι, τη δική του «Διεθνή Σχολή Μιμοδράματος». Για την τέχνη του έλεγε: «Η παντομίμα είναι ποίηση. Είμαι χαρούμενος που είμαι μίμος. Αυτό μου επιτρέπει να εκφράζω όλα τα συναισθήματά μου. Η μιμική δεν έχει πατρίδα».

Ανεξάρτητες ταινίες στην Πάτρα

Με 217 ταινίες από 56 χώρες (65 είναι ελληνικές), άρχισε (21/9) και ολοκληρώνεται το Σάββατο, το 9ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξαρτήτων Δημιουργών Φιλμ και Βίντεο στην Πάτρα. Ταινία έναρξης ήταν το ντοκιμαντέρ του Νίκου Μπιλιλή «Επιτέλους, ξυπνήστε λαοί».

Η πλειοψηφία των ταινιών είναι μικρού μήκους (84), 19 ταινίες μεγάλου μήκους, ενώ συμμετέχουν 33 ντοκιμαντέρ, 7 ταινίες κινουμένου σχεδίου και 29 ταινίες video art. Περιλαμβάνονται ταινίες από Αφρική, Ασία, Ωκεανία, βόρεια και νότια Αμερική και ευρωπαϊκές χώρες. Το πρόγραμμα αποτελείται από τις ενότητες: «Κινηματογράφος, ειρήνης τέχνη», «Στα πέρατα της γης», «Βαλκανική γειτονιά», «Από το καυτό τροπικό του Βορρά στη μοναχική συλλογικότητα του Νότου», «Ελληνες, πολίτες του κόσμου», «Περιδιαβαίνοντας την Ευρώπη», «Ελληνικό Πανόραμα». Περιλαμβάνονται και παράλληλες εκδηλώσεις (εκθέσεις φωτογραφίας και βιβλίου, σεμινάρια κ.ά.). Το Πανεπιστήμιο Πάτρας θα απονείμει βραβείο «Καλύτερης Αντιρατσιστικής Ταινίας».

ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΑΙΝΙΩΝ ΜΙΚΡΟΥ ΜΗΚΟΥΣ ΔΡΑΜΑΣ
Αυλαία και βραβεία

Το Φεστιβάλ της Δράμας τέλειωσε, έχοντας παρουσιάσει όλες τις ελληνικές ταινίες μικρού μήκους που γυρίστηκαν σε φιλμ, ενώ σε ειδική κατηγορία προβλήθηκαν και ταινίες σε ψηφιακή μορφή. Ομως, όταν τελειώνει το Φεστιβάλ αρχίζουν να φαίνονται περισσότερο τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η ελληνική ταινία μικρού μήκους. Ακούμε, από το 1992, για μια ζώνη προβολής από την ΕΡΤ, που ακόμα δεν έχει γίνει. Αλλά η ΕΡΤ, αν και συμπαραγωγός πολλών ταινιών, δεν τις προβάλλει.

Τα βραβεία του Φεστιβάλ είναι τα εξής: Ελληνικού Τμήματος: Α' βραβείο μυθοπλασίας, βραβείο μουσικής, βραβείο υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης, βραβείο ΕΤΕΚΤ: Γιάννη Κατσάμπουλα «Το πέρασμα». Β' βραβείο: Βανέσσας Ζουγανέλη «Τζίνα Ντοστογιέφσκι». Βραβείο σπουδαστικής ταινίας: Εφης Μπούντρη «Κίμων και Λούσι». Βραβείο «Ελληνες του κόσμου»: Βασίλη Γιαννάκη «Welcome home». Πρωτοεμφανιζόμενου σκηνοθέτη, βραβείο «Ντίνος Κατσουρίδης», διάκριση σεναρίου, διάκριση μοντάζ: Ανθής Νταουντάκη «Εν θερμώ». Βραβείο παραγωγής: Βασίλη Καζή - Επίκουρου Τριανταφυλλίδη «Τριαντάφυλλο για μια μέρα». Ειδικό βραβείο υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης: Παναγιώτη Χριστόπουλου «Η έκταση που αναλογεί». Καλύτερης ανδρικής ερμηνείας: Μανώλης Μαυροματάκης («Σπιναλόγκα» του Κ. Αθουσάκη). Μακιγιάζ: Εφη Ζαφειροπούλου («Transit» του Γ. Γαϊτανίδη). Σκηνογραφίας: Δημήτρη Ζιάκα («Ωμος προς ενοικίαση» του Δ. Εμμανουηλίδη). Ενδυματολογίας: Λουκία Χατζέλου («Transit»).

Τα βραβεία για ψηφιακές ταινίες: Α' βραβείο: Ορφέα Περετζή «Small talk». Ειδικό βραβείο υπουργείου Μακεδονίας - Θράκης: Δημήτρη Παπαθανάση «Πυραμίδα». Τιμητικές διακρίσεις: Γρηγόρη Ρέντη «Μου ζήτησες να περιμένω», Κωνσταντίνου Πρέπη «Road to nowhere».

Βραβεία Διεθνούς Τμήματος: Α' Βραβείο: «Milan» της Μικαέλα Κεζέλ (Σερβία). Β' βραβείο: «Saba» των Γκεγκόριο Γκρασιόζι - Τερέζα Μενέζες (Βραζιλία). Καλύτερης βαλκανικής ταινίας: «Boreas» της Μπέλμα Μπας (Τουρκία). Κινουμένων σχεδίων: «My love» του Αλεξάντρ Πετρόβ (Ρωσία).

Στις 22/9 «έφυγε» ο 60χρονος εκδότης Γιάννης Κονιδάρης. Είχε γεννηθεί στο Νυδρί της Λευκάδας. Μικρός ήρθε στην Αθήνα, όπου σπούδασε σε δραματική σχολή. Στα νεανικά του χρόνια ασχολήθηκε με το θέατρο, σαν ηθοποιός και μετά ως σεναριογράφος και σκηνοθέτης. Γρήγορα, όμως, εγκατέλειψε το θέατρο και ασχολήθηκε με τις εκδόσεις. Επί 30 χρόνια εξέδωσε βιβλία πολλών παγκοσμίως γνωστών συγγραφέων. Επίσης, ασχολήθηκε με το συνδικαλισμό στο χώρο των εκδοτών.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ