Στο «παζλ» των εκάστοτε υπουργικών υποσχέσεων προστέθηκε προχθές και ο νυν υπουργός Θ. Πάγκαλος. Αφορμή της υπόσχεσης ήταν η επιστροφή από την Αυστραλία - με παρέμβαση της αυστραλιανής κυβέρνησης - 35 αρχαίων αντικειμένων (ανακαλύφθηκαν από τις εργασίες του Μετρό στο Πανεπιστήμιο, στον Κεραμεικό και στο Σύνταγμα) και 2 σύγχρονων αντιγράφων βυζαντινών εικόνων, τα οποία κλάπηκαν από την αρχαιοκαπηλική σπείρα του Πυλαρινού από αποθήκη της 3ης Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, επί της οδού Μελιδώνη 12 στον Κεραμεικό. Τα αρχαία, τα οποία ήταν τοποθετημένα στο τραπέζι της συντήρησης, κλάπηκαν μετά τα μεσάνυχτα της 12ης προς 13η Ιανουαρίου του 1994. Κάποια από τα κλεμμένα αρχαία βρέθηκαν στην Αυστραλία, στην γκαλερί κάποιου Μποττάρο - συνεργάτη του Πυλαρινού - ο οποίος ισχυρίστηκε ότι τα αγόρασε από την Ελβετία. Στην προκειμένη, δηλαδή, περίπτωση αν δε βοηθούσε η κυβέρνηση της Αυστραλίας αγοράζοντάς τα από τον αρχαιοκάπηλο γκαλερίστα και επιστρέφοντάς τα στην Ελλάδα, θα μετρούσαμε και πάλι οριστικές απώλειες.
Η επιστροφή αυτών των αρχαιοτήτων είναι ευχάριστο γεγονός. Οχι όμως και η ανακριβέστατη άποψη του υπουργού ότι «η αρχαιοκαπηλία και το εμπόριο τέχνης αντιμετωπίζεται από την Πολιτεία ως ένα ιδιαίτερα ειδεχθές έγκλημα». Μόνο ως ιδιαίτερα ειδεχθές δεν αντιμετωπίζεται. Γι' αυτό και το έγκλημα αυτό αυξάνεται, αφού και αυστηρά μέτρα φύλαξης δεν παίρνονται και οι λιγοστοί αρχαιοκάπηλοι που «εντοπίζονται» (άλλο σκοτεινό θέμα είναι το ποιοι, πώς, από ποιους και γιατί «εντοπίζονται» μερικοί) και συλλαμβάνονται, απαλλάσσονται με ποινές... της πλάκας.
Γι' αυτό και τίποτα ουσιαστικό δεν προοιωνίζονται τα λόγια του Θ. Πάγκαλου: «Πρόθεσή μας είναι στον αρχαιολογικό νόμο, που έρχεται, να επιδεινώσουμε τις σχετικές ποινές, ώστε να είναι ιδιαίτερα επαχθής η τιμωρία όσων επιδίδονται άμεσα ή έμμεσα σε αυτήν. Επίσης σκοπός μας είναι να συνεννοηθούμε με το Υπουργείο Δικαιοσύνης, για να καταστήσουμε τους χρόνους της παραγραφής μεγαλύτερους. Γιατί ένα από τα προβλήματα που συχνά παρουσιάζονται σε τέτοιες υποθέσεις, δεδομένου του χαρακτήρα της παράνομης πράξης, είναι ότι επέρχεται παραγραφή και είναι δύσκολη η δίωξη».
Εντύπωση, πάντως, προκαλεί η δήλωση του υπουργού Πολιτισμού Θ. Πάγκαλου , μετά τη δημοσιοποίηση του πορίσματος: «Με χαρά διαπιστώνω ότι το πόρισμα της Επιτροπής του Βρετανικού Κοινοβουλίου έλαβε σοβαρά υπόψη τα επιχειρήματα και τις απόψεις της ελληνικής πλευράς. Πιστεύω ότι είναι ένα πρώτο βήμα για να δοθεί μια λύση στο θέμα αυτό, σύμφωνη με τις αρχές που προστατεύουν την πολιτιστική κληρονομιά». Σημειώνει την ανάγκη συνέχισης μιας συστηματικής προσπάθειας προς ενημέρωση της ευρωπαϊκής κοινής γνώμης και του βρετανικού λαού και ευχαριστεί «τους φωτισμένους πνευματικούς ανθρώπους που συγκροτούν τη βρετανική Επιτροπή για την επιστροφή των Μαρμάρων, γιατί χωρίς την αφοσίωση και τον ενθουσιασμό τους το θέμα δε θα είχε αποκτήσει τέτοιες διαστάσεις».
Η ταινία του Κώστα Καπάκα «Peppermint» σημείωσε επιτυχία στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σιάτλ στις ΗΠΑ (προβλήθηκε στις 13/6). Στη συνέχεια προβλήθηκε στο Διεθνές Διαγωνιστικό Φεστιβάλ της Τρόια στην Πορτογαλία και στο Φεστιβάλ Μόσχας, όπου διαγωνίστηκε για το βραβείο «Χρυσός ιππότης», αποσπώντας το β` βραβείο καλύτερης ταινίας. Στις αρχές Ιουλίου παρουσιάστηκε στο Διεθνές Φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι (2-11/7). Η ταινία, όμως, και εμπορικά πάει καλά στο εξωτερικό. Εχει εισπράξει περισσότερα από 110.000 δολάρια, έχοντας κάνει πωλήσεις σε Ιαπωνία, Ταϊβάν, Χονγκ-Κονγκ, Αυστραλία, Καναδά, ενώ συνεχίζει διαπραγματεύσεις με Γερμανό και Ολλανδό διανομέα.
Πέθανε χτες η 83χρονη Ελίζα Γουλανδρή, πρόεδρος του ιδρύματος «Βασίλη και Ελίζας». Η κηδεία της θα γίνει την Παρασκευή (11πμ) από το ναό Αγ. Ανδρέα του Γηροκομείου Αθηνών και η ταφή στο Α` Νεκροταφείο. Το 1979 η Ελ. Γουλανδρή είχε εγκαινιάσει το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στην Ανδρο, όπου στεγάζεται η ιδιόκτητη συλλογή με έργα Ελλήνων καλλιτεχνών και κάθε καλοκαίρι οργανώνονται διεθνείς εκθέσεις. Με τη στήριξη του Ιδρύματος το 1981 εγκαινιάστηκε το Αρχαιολογικό Μουσείο Ανδρου. Την ίδια χρονιά η Ακαδημία Αθηνών απένειμε στην Ελ. Γουλανδρή το αργυρό μετάλλιο «Φιλοπατρίας και φιλοκαλλίας». Το 1993 ανακοίνωσε την ανέγερση ιδιωτικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στην Αθήνα, για την ανέγερση του οποίου της παραχωρήθηκε δημόσιος χώρος ανεκτίμητης αξίας, χωρίς μέχρι σήμερα να υπάρχει η παραμικρή εγγύηση ότι η Ελβετία θα επιτρέψει να έρθουν στην Ελλάδα όλα τα σπουδαία έργα της συλλογής και όχι τα οκτωκλασάτα... Σε ανακοίνωσή του ο υπουργός Πολιτισμού εκφράζει τη λύπη του για το θάνατο της Ελ. Γουλανδρή, σημειώνοντας μάλιστα ότι «ο θάνατός της σε ό,τι αφορά το ΥΠΠΟ δε θα εμποδίσει την ολοκλήρωση των σχεδίων που από κοινού είχαμε καταστρώσει».
Με τις αστείρευτες ιστορίες γέλιου του λαϊκού μας ήρωα σκιών, του Καραγκιόζη, θα δροσίσει τους μικρούς μας φίλους - και όχι μόνο - ο Δήμος Ταύρου. Το «Παιδικό πανηγύρι» θα ξεκινήσει σήμερα (πάρκο Ενόπλων Δυνάμεων, 8.30μμ) με το έργο «Οι δύο γάμοι». Αύριο (πλατεία Παναγίτσας) θα παρουσιαστεί «Ο Καραγκιόζης στο πανηγύρι». Το πρόγραμμα θα συνεχιστεί 28/7 (πλατεία Αγίας Σοφίας) με το έργο «Οι επτά γαμπροί στο κιούπι». Τέλος, στις 4/8 στο πάρκο Ενόπλων Δυνάμεων θα δοθεί παράσταση με μαριονέτες στο έργο «Ιστορίες του δάσους».
Στο θέατρο «Σμαρούλα» συνεχίζονται με επιτυχία οι παραστάσεις του έργου του Ρομπέρ Τομά «Οκτώ γυναίκες κατηγορούνται», που ανεβάστηκε σε μετάφραση Κ. Ασημακόπουλου, σκηνοθεσία Μ. Μανουσάκη, σκηνικά - κοστούμια Δ. Βολίδημ, με πρωταγωνίστριες τις: Τ. Καββαδία, Ε. Κακαβούλη, Ε. Μπαλτά, Ν. Ορφανού, Α. Παλαιολόγου, Λ. Σακκά, Μ. Τουμασάτου και Α. Τσιλήρα. Να σημειώσουμε ότι όπως ανακοίνωσε ο θεατρικός επιχειρηματίας Β. Λιβαδάς, οι εισπράξεις της αυριανής (27/7) παράστασης θα διατεθούν για μπορέσει ο μικρός Ρόμπερτ να μεταβεί στο εξωτερικό για θεραπεία.