ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 27 Αυγούστου 2008
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ιδιωτικοοικονομικά «πολιτιστικά» κριτήρια

Τα ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια στα οποία βασίζεται η κρατική πολιτική για τον πολιτισμό αναδείχτηκαν για μια ακόμη φορά μέσα από τις δηλώσεις του υπουργού Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, για το Φεστιβάλ Αθηνών.

«

Πλέκοντας» το «εγκώμιο» στην ανώνυμη εταιρεία (σ.σ. αυτό είναι το νομικό καθεστώς του Φεστιβάλ), ο υπουργός μίλησε για «την πιο επιτυχημένη χρονιά στην ιστορία του» και ότι «έχει εξελιχθεί σε ένα από τα κορυφαία φεστιβάλ της Ευρώπης». Για το «πάπλωμα» είπε ότι τις φετινές εκδηλώσεις παρακολούθησαν περίπου 220.000 θεατές - «δηλαδή είχαμε μια αύξηση 10% σε σχέση με πέρσι» - με τα έσοδα από τα εισιτήρια να φτάνουν τα 6 εκατομμύρια ευρώ. Θυμίζουμε ότι ο προϋπολογισμός είναι 10 εκατομμύρια ευρώ και ότι το Φεστιβάλ τα δύο προηγούμενα χρόνια δεν έδωσε στη δημοσιότητα απολογισμό.

Η προβολή των οικονομικών δεδομένων από τον υπουργό κάθε άλλο παρά τυχαία είναι, αφού έρχεται να «επιβεβαιώσει» τον γενικότερο προσανατολισμό που θέλει να επιβάλει η κυβέρνηση σε όλους τους πολιτιστικούς φορείς, δηλαδή την αγοραία διαχείριση («κέρδος» και «χασούρα» πιο απλά) στο όνομα της οικονομικής «ευελιξίας» και της διοικητικής «αυτοτέλειας». Ιδεολογήματα που παραπέμπουν στη σταδιακή αποχώρηση της κρατικής στήριξης στον πολιτισμό, αφήνοντας το κεφάλαιο σταδιακά να καλύψει το κενό. Αυτό ουσιαστικά εννοούσε όταν πρόσθετε ότι «η στήριξη του κοινού (...) αποδεικνύει ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση» και όχι τις «ακόμη πιο φιλόδοξες καλλιτεχνικές ρήξεις την επόμενη περίοδο».

«Προσπερνώντας» τα πρόσφατα, τουλάχιστον απογοητευτικά, στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Υπηρεσίας για τις επισκέψεις στα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους το πρώτο τετράμηνο του 2008, ο υπουργός χρησιμοποίησε την εικόνα των εσόδων του Φεστιβάλ για να πει ότι «το κοινό ανταποκρίθηκε θερμά σε αυτή την προσπάθεια, η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού για να κάνουμε τον πολιτισμό αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής όλων των Ελλήνων»! Ο καθένας και τα κριτήριά του...

Φτωχότερο το θέατρο

Βάσος Ανδρονίδης
Βάσος Ανδρονίδης
Ηθοποιός, δάσκαλος, σκηνοθέτης. Ενας ευγενής άνθρωπος και καλλιτέχνης, που διέπρεψε για σαράντα και πλέον χρόνια στο θέατρο και κυρίως στο Θέατρο Τέχνης, αλλά και στον κινηματογράφο, στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο, ο Βάσος Ανδρονίδης «έφυγε» σε ηλικία 78 χρόνων, μετά από εγκεφαλικό επεισόδιο. Η πολιτική κηδεία του έγινε προχθές το πρωί στο Νεκροταφείο Ζωγράφου, με ήχους και τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι.

Ο Βάσος Ανδρονίδης γεννήθηκε στο Κάιρο. Τελείωσε τη Δραματική Σχολή του Θεάτρου Τέχνης. Πρώτη του εμφάνιση το '55 με την Βίλμα Κύρου στο «Τρελοκόριτσο» του Βέμπερ. Συνεργάστηκε με το Εθνικό Θέατρο (από το '57 έως το '60) και με αρκετούς πρωταγωνιστές στο ελεύθερο θέατρο, όπως Δημήτρη Μυράτ, Αλέκο Αλεξανδράκη, Δημήτρη Παπαμιχαήλ, Γιάννη Φέρτη, Ξένια Καλογεροπούλου, Δημήτρη Χορν, Τζένη Καρέζη, Στέφανο Ληναίο, Ελλη Φωτίου, κ.ά. Πληθωρική παρουσία συνεργάστηκε με το Θέατρο Τέχνης του Καρόλου Κουν το '67 και από το '77 έως το '93. Στα έργα των Κεχαΐδη - Χαβιαρά «Δάφνες και πικροδάφνες», Αριστοφάνη (Ευριπίδης - «Βάτραχοι», Εποπας - «Ορνιθες»), Σοφοκλή (Τειρεσίας - «Οιδίπους Τύραννος»), Αισχύλου (Δαρείος - «Πέρσες»), Ευριπίδη (Κάδμος - «Βάκχες»), αλλά και Γκομπρόβιτς (Βασιλιάς Ιγνάτιος - «Υβόνη»), Ιάκωβου Καμπανέλλη (Κώστας - «Τέσσερα πόδια του τραπεζιού», Λέανδρος - «Οδυσσέα γύρισε σπίτι»), Παντελή Χορν (Αντώνης - «Φιντανάκι»), κ.ά.

Στον κινηματογράφο έπαιξε σε τουλάχιστον πενήντα ταινίες, μεταξύ των οποίων: «Ο άνθρωπος με το γαρίφαλο», «Θανάση πάρε τ' όπλο σου», «Αναζήτηση», «Πυρετός στην άσφαλτο», «Η λεωφόρος της προδοσίας», «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο», «Η κυρία του κυρίου», «Συνοικία το όνειρο» κ.ά. Στην τηλεόραση εμφανίστηκε σε σειρές, όπως «Κεκλεισμένων των θυρών», «Στη λάμψη των άστρων», «Η κυρία Ντο Ρε Μι» κ.ά.

«Δεσμοί αίματος» στη Νίκαια

Με τη θεατρική παράσταση «Δεσμοί αίματος» - «blood brothers» του Willy Russel από το ΔΗΠΕΘΕ Βόλου και την εταιρεία «Θέσπις», ξεκινάει σήμερα, στο Κατράκειο, ο β` κύκλος των εκδηλώσεων «Νίκαια - πολιτιστικό καλοκαίρι 2008», που διοργανώνει ο Δήμος Νίκαιας και το Πνευματικό Κέντρο του δήμου.

O W. Russel («Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα», «Shirley Valentine») είναι ένας από τους πιο επιτυχημένους θεατρικούς συγγραφείς του σύγχρονου βρετανικού θεάτρου. Με αφορμή τις άνισες ευκαιρίες, την κοινωνική ανισότητα και τη μάστιγα της ανεργίας, ο Willy Russel έγραψε ένα έργο που ξεκινάει μέσα από τις γειτονιές της εργατικής τάξης του Λίβερπουλ και κατακτά ολόκληρο τον κόσμο, καθώς τα κοινωνικά προβλήματα - η ζωή κάτω από το όριο της φτώχειας - αποτελούν παγκόσμιο φαινόμενο.

Μετάφραση - Διασκευή: Δημήτρης Αποστόλου - Κώστας Σπυρόπουλος. Σκηνοθεσία: Κώστας Σπυρόπουλος. Σκηνικά - κοστούμια: Γιώργος Ασημακόπουλος. Μουσική: Willy Russel. Ενορχήστρωση: Διονύσης Τσακνής. Απόδοση στίχων: Λίνα Δημοπούλου. Χορογραφίες: Εβελίνα Παπούλια. Με ζωντανή μουσική Πιάνο - Σαξόφωνο - Κιθάρα. Παίζουν: Κώστας Σπυρόπουλος, Ελισάβετ Κωνσταντινίδου, Ελένη Κρίτα, Αργύρης Αγγέλου, Μαρίνα Ασλάνογλου, Μάγδα Πένσου. Στο ρόλο του Αφηγητή - Τραγουδιστή, ο Διονύσης Τσακνής, στην πρώτη του θεατρική εμφάνιση.

«Πάω να πω στο σύννεφο»

Η Σαβίνα Γιαννάτου παρουσιάζει την Κυριακή 31 Αυγούστου στο θέατρο Δεξαμενής, στο Κορωπί Αττικής, τη συναυλία με τίτλο «Πάω να πω στο σύννεφο». Μία συναυλία βασισμένη στον ομότιτλο δίσκο της με τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι. Διοργάνωση: Δημοτική Βιβλιοθήκη Κορωπίου. Ωρα έναρξης: 21.00. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Θα παρουσιαστούν όλα τα τραγούδια του δίσκου «Πάω να πω στο σύννεφο», η συναυλία όμως θα εμπλουτιστεί και με τους κύκλους τραγουδιών του Μάνου Χατζιδάκι «Ματωμένος Γάμος», σε ενορχήστρωση του ίδιου του συνθέτη και «Μεγάλος Ερωτικός» σε ενορχήστρωση Θεόδωρου Κοτεπάνου. Στη συναυλία συμμετέχει ερμηνευτικά ο Τάσος Μισυρλής. Παίζουν οι μουσικοί: Ευγενία Καρλαύτη - πιάνο, Τάσος Μισυρλής - βιολοντσέλο, Διονύσης Βερβιτσιώτης - βιολί, Μαρίνος Γαλατσινός - κλαρινέτο.

Ταξιδεύοντας στην Καβαφική Αλεξάνδρεια

Βραδιές γεμάτες ποίηση και μελωδία υπόσχεται ο Δημήτρης Παπαδημητρίου. Στο Ηρώδειο στις 6 του Σεπτέμβρη ο συνθέτης θα παρουσιάσει το τελευταίο έργο του «... που γι' Αλεξανδρινό γράφει Αλεξανδρινός», βασισμένο σε ποιήματα του Κωνσταντίνου Καβάφη. Τα μελοποιημένα ποιήματα θα ερμηνεύσουν η Μαρία Φαραντούρη και η Φωτεινή Δάρρα - βασική ερμηνεύτρια ηχογραφημένου έργου - ταξιδεύοντάς μας στην Καβαφική Αλεξάνδρεια. Συμμετέχουν επίσης οι: Γεράσιμος Ανδρεάτος, Ανδρέας Σμυρνάκης, Γιώργος Φλωράκης.

Λίγες μέρες μετά, στις 11 του Σεπτέμβρη στις μουσικές βραδιές με τίτλο «Κεραυνός Εν... Αιθρίω», στο Αίθριο του Μεγάρου Μουσικής ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Φωτεινή Δάρρα θα παρουσιάσουν και θα αναδείξουν σε μια μουσική παράσταση έργα των φερέλπιδων συνθετών Κώστα Κανελλόπουλου, Τάσου Ρουσόπουλου, Χρυσόστομου Καραντωνίου, Σοφίας Καραγιάννη, καθώς και των τραγουδιστών Ανδρέα Σμυρνάκη και Γιώργου Φλωράκη.

Μέσα στο Σεπτέμβρη θα εμφανιστούν επίσης: 2/9 στην Καλαμαριά στις εκδηλώσεις «Παρά θιν αλός», 4/9 στο Αττικό Αλσος και 8/9 στη Νέα Σμύρνη.

«Καλλιτεχνικές ρήξεις» ... για γερά νεύρα

Δεν ήξερες ...δε ρώταγες; Από άλλη χώρα φαίνεται είναι ο υπουργός Πολιτισμού Μιχάλης Λιάπης που δήλωσε ότι ήταν η «πιο επιτυχημένη χρονιά στην ιστορία του» για το Φεστιβάλ Αθηνών; «Το κοινό» - λέει - «ανταποκρίθηκε θερμά σε αυτή την προσπάθεια, η οποία εντάσσεται στην ευρύτερη πολιτική του υπουργείου Πολιτισμού για να κάνουμε τον πολιτισμό αναπόσπαστο κομμάτι της ζωής όλων των Ελλήνων».

Τι εννοείτε «θερμά»; Το γιουχάισμα; Αυτό το σπάνιο φαινόμενο για τα χρονικά της Επιδαύρου; Μπορεί οι αποδοκιμασίες να ήταν «θερμότερες» στη «Μήδεια», αλλά και πολλές άλλες παραστάσεις αποδοκιμάστηκαν φέτος από κριτικούς και κοινό... Δεν τα μάθατε, κύριε υπουργέ; Αλλά φαίνεται πως ο καθένας παίρνει το μήνυμα που τον βολεύει.

«Η στήριξη του κοινού» - συνεχίζει απτόητος ο υπουργός - «όχι μόνο αποδεικνύει ότι είμαστε στη σωστή κατεύθυνση, αλλά μας στηρίζει στο να συνεχίσουμε με ακόμη πιο φιλόδοξες καλλιτεχνικές ρήξεις την επόμενη περίοδο».

Ως καλλιτεχνική ρήξη το είδε ο Μιχάλης Λιάπης το φετινό κουλουβάχατο; Είναι κι αυτό μια άποψη. Οχι, βέβαια, ότι δεν υπήρξαν και καλές παραστάσεις. Αλλά τόση μαζεμένη «καλλιτεχνική ρήξη» ...πειράζει στα νεύρα! Ενα «πολιτισμικό σοκ» το φέρνει!



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ