ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 28 Ιούνη 2007
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ο «Πεταλουδόσαυρος» ταξιδεύει...

Το πιο απίθανο πλάσμα του πλανήτη ...ο Πεταλουδόσαυρος, προσκαλεί μικρούς και μεγάλους σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο όνειρο και την αθωότητα. Το «ταξίδι» του «Πεταλουδόσαυρου», του ευφάνταστου παραμυθιού του Ευγένιου Τριβιζά, που ξεκίνησε το περασμένο φθινόπωρο στο θέατρο «Βεάκη», τώρα συνεχίζεται με παραστάσεις στην περιφέρεια. Ο ήρωας της ιστορίας δεν είναι αργόσαυρος, ούτε πεταλούδα. Είναι και τα δύο μαζί! Πλάσμα αλλιώτικο από τ' άλλα, ανακαλύπτει ότι πρέπει να παλέψει και να αποδείξει ότι μπορεί να ζει αρμονικά σε έναν κόσμο σκληρό «για όσους δε μοιάζουν μ' αυτούς που ζουν ολόγυρά τους». Το «ταξίδι του Πεταλουδόσαυρου στο δάσος και στον κόσμο που πραγματικά ανήκει», σκηνοθέτησε και χορογράφησε ο Βασίλης Μυριανθόπουλος. Μουσικά το «έντυσε» ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας. Σκηνικά - κοστούμια Χριστίνας Κωστέα. Ενορχήστρωση - μουσική διδασκαλία Γιώργου Γουάστωρ. Παίζουν: Νίκος Δροσάκης, Κάτια Ζαρκάδα, Γεράσιμος Κικλής, Οδυσσέας Κιοσόγλου, Ευγένιος Λαμπρινάκος, Ματίνα Στυλιανούδη, Κοσμάς Χειράκης, Κατερίνα Ψωμά. Η παράσταση αποτελεί θεατρική πρόταση της «Πολιτιστικής Παρέμβασης» για τα παιδιά.

Οι επόμενοι σταθμοί είναι: 3/7 Οινόφυτα, 20/7 Οινούσες, 28/7 Κόρινθος, 4/9 Σπέτσες, 9/9 Ηλιούπολη, 17/9 Λιβαδειά, 23/9 Ασπρόπυργος.

Συναυλιακό τριήμερο

Τριήμερη θα είναι η συναυλία του Φίλιππου Πλιάτσικα στο Λυκαβηττό. Η πρώτη συναυλία θα γίνει αύριο με συμμετοχή των Βασίλη Παπακωνσταντίνου, Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, Διονύση Τσακνή, Βασίλη Καζούλη, Ευσταθίας και του ράπερ MC Yinka. Ακολουθούν άλλες 30/6 και 1/7 - με συμμετοχές - εκπλήξεις.

Στις συναυλίες τα τραγούδια του, από το '90 μέχρι σήμερα, στο πρώτο μέρος, σε ύφος κλασικό, συμμετέχει η Ορχήστρα Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ - και σε ηλεκτρικό με την καινούρια πρόταση που έφερε ο τελευταίος δίσκος του «Ομνια». Και στα δύο μέρη θα ακουστούν τραγούδια από όλη του τη δισκογραφία (λ.χ. «Μοναξιά μου όλα», «Επαψες αγάπη να θυμίζεις», «Οι παλιές αγάπες πάνε στον παράδεισο», «Τι δεν έμαθε ο θεός», «Πες κάτι», «Αν θα μπορούσα τον κόσμο να άλλαζα», «Ποιος έχει λόγο στην αγάπη»).

Μετά τον Λυκαβηττό, ο Φίλιππος Πλιάτσικας θα περιοδεύσει ανά την Ελλάδα, παρέα με τον Βασίλη Καζούλη.

Εισιτήρια: 20 ευρώ. Προπώληση: «Virgin Megastores», «fnac» (The Mall), Ταμείο Ελληνικού Φεστιβάλ (Πανεπιστημίου 39, «Metropolis»). Πληροφορίες - κρατήσεις με πιστωτική: 210.6465.000 και www.arctos.gr

«Τέττιγες», με κωμωδίες

Στο θέατρο «Πέτρα», στα πλαίσια του Φεστιβάλ Δήμου Πετρούπολης, αύριο (9.30μ.μ.) ο θίασος «Τέττιγες», θα παρουσιάσει τις μονόπρακτες κωμωδίες του 19ου αιώνα, «Η κόρη του παντοπώλου» του Αγγελου Βλάχου και «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου. Κωμωδίες με έντονη κοινωνική σάτιρα, που καθρεφτίζουν την κατάσταση που επικρατούσε (ταξικά, ηθικά, γλωσσικά, πολιτισμικά) στο νεαρό νεοελληνικό κράτος. Στην «Κόρη του παντοπώλου», ο Αγγελος Βλάχος παρακολουθεί σκωπτικά μια οικογένεια μικροαστών και καυτηριάζει τη δομή των σχέσεων που αναπτύσσονται πίσω απ' την κλειστή πόρτα του ελληνικού σπιτιού. Το «Ζητείται υπηρέτης» του Μπάμπη Αννινου έχει χαρακτηριστεί ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της εποχής, καθώς με γλυκόπικρο χιούμορ και έξυπνα γλωσσικά παιχνίδια ξεφεύγει απ' την κωμωδία ηθών και «κλείνοντας το μάτι» στο θεατή, μιλά για την αναξιοκρατία, ρουσφετολογία και ασυδοσία του κρατικού μηχανισμού.

Σκηνοθεσία Λεωνίδας Βαρδαρός, σκηνικά Τόλης Πολυχρονιάδης, κοστούμια Ολγα Δημολιάτη, μουσική Χρήστος Λεοντής, κίνηση Τάσος Καραχάλιος. Παίζουν: Πάνος Ξενάκης, Κωνσταντίνα Κούτσιου, Λεωνίδας Βαρδαρός, Μιχάλης Θεοδώρου, Γιώργος Σώχος, Βένια Σταματιάδη (Εισιτήρια 15 ευρώ, φοιτητικό 10 ευρώ).

ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ «ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΟΥ ΣΥΝΕΔΡΙΟΥ»
Αντιδραστικές «συμπλεύσεις»

Σε αυταπάτες βασίζονται τα «βασικά πορίσματα» του «συνεδρίου» για τον κινηματογράφο (πραγματοποιήθηκε το Μάη) που παρουσίασε χτες η «οργανωτική επιτροπή». Αυταπάτες που «συμπλέουν» με την κυρίαρχη κινηματογραφική πολιτική (ευρωενωσιακή και εθνική) και, συνεπώς, την ενισχύουν.

Καταρχήν, η ενθουσιώδης εισαγωγή των πορισμάτων που ανέγνωσε ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα. Το ονομαζόμενο «Γ' Κινηματογραφικό Συνέδριο» θεωρείται ότι «έγινε με πρωτοφανή επιτυχία», παρότι μήνες πριν τη διοργάνωσή του ξέσπασε αντίδραση των φορέων, με αποτέλεσμα να αποχωρήσουν (ΠΟΘΑ, ΣΕΗ, Τεχνικοί, κριτικοί, μικρομηκάδες κ.ά.).

Ετσι, διαπιστώσεις όπως: τα πορίσματα «είναι ομόφωνα σχεδόν αποδεκτά από τους Ελληνες κινηματογραφιστές, και λαμβάνουν υπόψη τους σκέψεις, προτάσεις, αλλά και εποικοδομητικές ιδέες για την εξέλιξη του Ελληνικού Κινηματογράφου» και «τεράστια συσπείρωση των μελών της κινηματογραφικής κοινότητας γύρω από αυτό το διήμερο εργασίας, κάτι που σπάνια έχουμε ζήσει στο χώρο του οπτικοακουστικού» είναι αυθαίρετες.

Αυτό που, μάλλον, θα ισχύσει είναι η διαπίστωση ότι «τα πορίσματα αυτά, όπως έχει δεσμευτεί το ΥΠΠΟ, θα αποτελέσουν τη βάση για το νέο πλαίσιο νόμου της ανάπτυξης της Ελληνικής Κινηματογραφίας». Οχι γιατί το ΥΠΠΟ απέκτησε αίφνης «ευαισθησίες», αλλά διότι η κεντρική πολιτικο-ιδεολογική βάση των πορισμάτων συμπίπτει με την πολιτική του. Και αυτό αποτελεί, τουλάχιστον, αντίφαση, δεδομένης της συνολικής καταδίκης του κινηματογραφικού νομοσχεδίου επί υφυπουργίας Τατούλη, του οποίου την πολιτική στόχευση ουδέποτε εγκατέλειψε η κυβέρνηση.

Ετσι, τα πορίσματα «φετιχοποιούν» τα λεγόμενα «οικονομικά κίνητρα» προς το κεφάλαιο, κυρίως ξένο, του οπτικοακουστικού τομέα για «επενδύσεις» στην εθνική κινηματογραφία, με στόχο τη «δημιουργία κινηματογραφικής βιομηχανίας». Υιοθετούν, αλλάζοντας τις ονομασίες, τη λογική της ίδρυσης ΑΕ που προβλεπόταν στο σ/ν Τατούλη και προτείνουν ίδρυση θυγατρικής εταιρείας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου «για την προσέλκυση και εξυπηρέτηση της παραγωγής αλλοδαπών, αλλά και ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών» και την «παροχή διευκολύνσεων».

Τα πορίσματα εκλαμβάνουν τον κινηματογράφο ως «βιομηχανικό πολιτιστικό προϊόν» και όχι αποκλειστικά σαν μορφή τέχνης, με αποτέλεσμα να διολισθαίνουν στη ρητορική και την ουσία των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων της ΕΕ για τον πολιτισμό, συνολικά. Γι' αυτό και ο τομέας των υποδομών αφήνεται ουσιαστικά στο ιδιωτικό κεφάλαιο: «Αναγκαία η στήριξη (σσ από ποιον;) του εκσυγχρονισμού όλων των κινηματογραφικών εργαστηρίων. Χρειάζεται ενθάρρυνση φορολογική κ.α. νέων επιχειρηματιών, με κριτήρια ανάπτυξης για να επενδύσουν σε υποδομές, με σύγχρονες τεχνολογίες. Ο αναπτυξιακός προσανατολισμός της ελληνικής κινηματογραφίας προϋποθέτει στήριξη των επιχειρηματιών για τη δημιουργία σύγχρονων ανταγωνιστικών διεθνών κινηματογραφικών STUDIOS». Αρα, στην «καλύτερη» περίπτωση το κράτος (μάλλον) θα στηρίξει τη δύστυχη υπάρχουσα «κινηματογραφική υποδομή», αλλά τα σύγχρονα στούντιο θα τα στήσουν οι «επιχειρηματίες», με κρατική στήριξη!

Με το προτεινόμενο «Εθνικό Συμβούλιο Κινηματογραφίας» προσπαθούν να διαφοροποιηθούν από την αντίστοιχη πρόταση Τατούλη, προβλέποντας 13μελή σύνθεση αντί 11μελούς, αποτελούμενη αποκλειστικά από εκπροσώπους φορέων, αντί της συμμετοχής κυβερνητικών, χωρίς όμως να συμπεριλαμβάνονται εκπρόσωποι της ΠΟΘΑ (Πανελλήνια Ομοσπονδία Θεάματος - Ακροάματος) και των μικρομηκάδων.

Βέβαια, στα πορίσματα δεν μπορούσαν να μη συμπεριλάβουν και πάγια αιτήματα, όπως η Ακαδημία Κινηματογράφου και η καταβολή 1,5% από τα έσοδα των καναλιών για την κινηματογραφική παραγωγή. Αλλά στο παραπάνω πλαίσιο, ουσιαστικά απαξιώνονται.

Τιμούν τον Κώστα Πασχάλη

Στο διεθνούς φήμης βαρύτονο Κώστα Πασχάλη αφιερώνεται η εκδήλωση του «Αετοπούλειου» Πολιτιστικού Κέντρου Δήμου Χαλανδρίου (6/7, 9μμ), στο θέατρο «Ρεματιά». Ο τιμώμενος πρωταγωνίστησε σε πολλά μεγάλα λυρικά θέατρα του κόσμου, συνεργαζόμενος με σπουδαίες φωνές, ενώ υπήρξε στέλεχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Ενα χρόνο μετά το θάνατό του, συνάδελφοί του θα ερμηνεύσουν αποσπάσματα από γνωστές όπερες, συνοδευόμενοι από τη Συμφωνική Ορχήστρα ΕΡΤ. Τραγουδούν: Μαρία Κόκκα (σοπράνο), Μαρίτα Παπαρίζου (μέτζο), Γιάννης Χριστόπουλος (τενόρος), Γιάννης Γιαννίσης (βαρύτονος). Διεύθυνση: Ανδρέας Πυλαρινός. Αφήγηση: Κρινιώ Καλομοίρη. Είσοδος ελεύθερη.

Σήμερα (9.30 μμ), στο Κηποθέατρο Λάρισας, το «Θεσσαλικό Θέατρο» ανεβάζει την ευριπιδική «Ιφιγένεια εν Αυλίδι». Η παράσταση που θα επαναληφθεί αύριο και μεθαύριο, ανεβάστηκε σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη, μετάφραση Κ.Χ. Μύρη, σκηνικά Ερσης Δρίνη, κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ, μουσική Σαββίνας Γιαννάτου, σύνθεση κρουστών του Π. Κούρτη, χορογραφίες Δ. Σωτηρίου, φωτισμούς Αντ. Παναγιωτόπουλου. Πρωταγωνιστούν: Ταμίλα Κουλίεβα, Φιλαρέτη Κομνηνού, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αλέξανδρος Μούκανος, Γ. Χρυσοστόμου, Αρτό Απαρτιάν, Αγορίτσα Οικονόμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ