ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τρίτη 29 Αυγούστου 2006
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Προβληματισμός για δεύτερη χρονιά

Από την περσινή διοργάνωση

Motion Team

Από την περσινή διοργάνωση
Με «μότο» ότι στόχος είναι «η αναζήτηση νέων τάσεων και ρευμάτων στη μουσική» ανακοινώθηκε χτες από τις διοργανώτριες ΕΡΤ και ΔΕΘ η πραγματοποίηση του Φεστιβάλ Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, που για δεύτερη συνεχή χρονιά θα γίνει στις 2 και 4 Νοέμβρη στο γήπεδο της Πυλαίας.

Σε μέρες που το ελληνικό τραγούδι βρίσκεται εγκλωβισμένο στις συμπληγάδες της εμπορευματοποίησης και της ευτέλειας, η ύπαρξη ενός βήματος όπου θα μπορεί να εκφραστεί ανεμπόδιστα η νέα γενιά των δημιουργών και να στηριχτεί γενικότερα το καλό ελληνικό τραγούδι είναι κάτι περισσότερο από αναγκαία. Πολλές όμως είναι οι αμφιβολίες αν κάτι τέτοιο μπορεί να το υπηρετήσει η συγκεκριμένη διοργάνωση. Οχι μόνο λόγω του ιδιαίτερα βεβαρημένου παρελθόντος της, το οποίο κάποιοι, όπως ο νομάρχης Θεσσαλονίκης το έχουν και ως φωτεινό παράδειγμα. Αλλά και εξαιτίας του ομιχλώδους παρόντος, που ενισχύεται από προτροπές, όπως η χτεσινή του Π. Ψωμιάδη, «να κάνουμε και φέτος σύνθημά μας την αισθητική και την αξιοπρέπεια» (!!!). Οσο για τη διοργανώτρια ΕΡΤ, αυτή πρόλαβε να επιδείξει με τον πιο ξεκάθαρο και πανάκριβο τρόπο πώς στηρίζει το ελληνικό τραγούδι: Δίνοντας «everything» στη χοάνη της «Γιουροβίζιον» και στο «προμόσιον» της Αννας Βίσση.

Εξάλλου, και στη διάρκεια της χτεσινής συνέντευξης Τύπου, αρκετοί από τους νέους καλλιτέχνες, που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ, εξέφρασαν τον προβληματισμό και τη δυσαρέσκειά τους για την ανύπαρκτη υποδομή στον τομέα του Πολιτισμού, ειδικά στις επαρχιακές πόλεις. Οπως σημείωσαν κάποιοι από αυτούς, οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες λυμαίνονται το χώρο και προωθούν μόνο ό,τι θα τους αποφέρει κέρδη, δημιουργώντας ένα ασφυκτικό κι αδιέξοδο περιβάλλον στους νέους καλλιτέχνες.

Στο Φεστιβάλ θα διαγωνιστούν 16 τραγούδια από τα οποία τα 10 θα περάσουν στον τελικό (4/11). Η επιλογή τους θα γίνει από την καλλιτεχνική επιτροπή και το κοινό σε ποσοστό 50%-50%. Με τον ίδιο τρόπο θα γίνει και η ψηφοφορία στον τελικό, που θα απονεμηθούν το πρώτο, δεύτερο και τρίτο βραβείο για την καλύτερη σύνθεση, ερμηνεία και στίχο. Οι διαγωνιστικές βραδιές θα πλαισιωθούν από δύο μεγάλες συναυλίες με τη συνοδεία της Ορχήστρας Σύγχρονης Μουσικής της ΕΡΤ: 2/11 με τον Δημήτρη Μητροπάνο και 4/11 με τον Σταμάτη Σπανουδάκη. Ενδέχεται επίσης, να πραγματοποιηθεί διημερίδα με θέμα «Παραγωγή, ΜΜΕ και μουσική». Οσον αφορά στο κόστος της διοργάνωσης, αναφέρθηκε ότι θα είναι 700 χιλιάδες ευρώ (τεχνική κάλυψη και φιλοξενία καλλιτεχνών).

ΡΩΣΙΑ - Α. ΠΕΤΡΟΥΠΟΛΗ
Περίεργη η πυρκαγιά στο ναό

Ο ναός στις φλόγες
Ο ναός στις φλόγες
Περίεργη προκύπτει η πυρκαγιά που κατέστρεψε τον τρούλο του ναού της Α. Τριάδας στην Αγ. Πετρούπολη (πρώην Λένινγκραντ) της Ρωσίας την περασμένη Παρασκευή, αφού, σύμφωνα με το χτεσινό φύλλο της ρωσικής εφημερίδας «Ιζβέστια», εξετάζεται και η περίπτωση να πρόκειται για εγκληματική ενέργεια.

Ο ναός χτίστηκε το 1835 και αποτελεί αρχιτεκτονικό μνημείο. Σε αυτόν βαπτίστηκε ο Φ. Ντοστογιέφσκι και έγινε η λειτουργία για τον Ρούμπινστάιν. Ο τρούλος που καταστράφηκε ήταν ο δεύτερος μεγαλύτερος ξύλινος τρούλος στην Ευρώπη. Αν και κατά τη σοβιετική περίοδο ο ναός προστατευόταν αποκλειστικά ως μνημείο, από το 1990 παραδόθηκε στην ιδιοκτησία της εκκλησίας η οποία άρχισε φυσικά να τον εκμεταλλεύεται. Μάλιστα, την ώρα της πυρκαγιάς γινόταν λειτουργία, ενώ στις σκαλωσιές δούλευαν συντηρητές.

Στους τελευταίους σπεύδουν να ρίξουν την ευθύνη κατ' αρχήν οι παπάδες (δηλώσεις τους δημοσιεύει η εφημερίδα), ενώ ο επικεφαλής της επιτροπής για την καταπολέμηση της διαφθοράς (σ.σ. να ένα ακόμη σύντομο ανέκδοτο της σημερινής Ρωσίας) υποπτεύεται τους συντηρητές, «ρίχνοντας» και την «πληροφορία» ότι έχουν εξαφανιστεί 8 εκατομμύρια ρούβλια από τα προϋπολογισθέντα και την ολοκλήρωση των εργασιών συντήρησης.

Ωστόσο, θα πρέπει να θυμίσουμε ότι οι αρχές της Αγ. Πετρούπολης πρωτοστατούν τα τελευταία χρόνια στην πολιτική ξεπουλήματος της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς της χώρας, ξεσηκώνοντας θύελλα αντιδράσεων των αρμόδιων κοινωνικών φορέων, κυρίως από την πλευρά ακριβώς των αρχιτεκτόνων και των συντηρητών. Οι τελευταίοι μάλιστα τείνουν να «εξαφανιστούν» ως ειδικότητα μέσα από σειρά νόμων που υποβαθμίζουν τις σπουδές τους.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί η επισήμανση της εφημερίδας ότι πυρκαγιά και συντήρηση στην Πετρούπολη «πάνε χέρι - χέρι», αφού κατά τη διάρκεια εργασιών συντήρησης κάηκαν μνημεία όπως η αψίδα του κεντρικού αρχηγείου στην πλατεία του παλατιού, το κτίριο του σταθμού Βίτεμπσκι και μερικά από τα εξοχικά παλάτια και τις τσαρικές βίλες, όλα τους «προστατευόμενα» αρχιτεκτονικά μνημεία.

Η επιδιόρθωση των ζημιών στο ναό θα διαρκέσει περίπου ενάμιση χρόνο και θα χρειαστεί πάνω από 160 εκατομμύρια ρούβλια. Πάντως, σύμφωνα με την εκκλησία, όλοι οι θησαυροί του ναού διασώθηκαν.

Στυλοβάτης του λυρικού θεάτρου

Ο Νίκος Ντουφεξιάδης στην παράσταση «Το μυστικό της Σουζάνας» (1970)
Ο Νίκος Ντουφεξιάδης στην παράσταση «Το μυστικό της Σουζάνας» (1970)
Ενας από τους στυλοβάτες της όπερας και της οπερέτας στην Ελλάδα, ο διακεκριμένος τενόρος Νικόλαος Ντουφεξιάδης πέθανε χτες σε ηλικία 90 χρόνων. Η κηδεία του θα γίνει αύριο, στις 5μμ, στο Νεκροταφείο Ζωγράφου.

Γεννημένος στην Αθήνα το 1916, υπήρξε στέλεχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, από την ίδρυσή της, το 1938, είτε ως χορωδός είτε ως μονωδός. Παρά την πολύχρονη προσφορά του, όπως και άλλοι πολλοί ομότεχνοί του, αναγκαζόταν να ζει με μια σύνταξη πείνας, μόλις 500 ευρώ.

Συνεργάστηκε, όπως πληροφορούμαστε από το Λεξικό της Ελληνικής Μουσικής του Τάκη Καλογερόπουλου, με πολλούς διακεκριμένους καλλιτέχνες και μαέστρους, σε 28 όπερες, ενώ ερμήνευσε 32 ρόλους σε οπερέτες. «Σπεσιαλιτέ» του ο Κορτάσης στο «Βαφτιστικό» του Σακελλαρίδη. Αρχισε τις μουσικές του σπουδές το 1934, στη Χορωδία Αθηνών. Στη συνέχεια σπούδασε στο Εθνικό Ωδείο θεωρητικά με τον Μιχάλη Βούρτση και τραγούδι με την Μαρίκα Καλφοπούλου. Αποφοίτησε με άριστα από τη Μουσική και Δραματική Σχολή και το '38 προσλήφθηκε αρχικά στο Βασιλικό Θέατρο και στη συνέχεια στο θίασο της υπό ίδρυσης Λυρικής. Ο πρώτος του ρόλος ως σολίστ ήταν του Οττοκαρ από τον «Βαρώνο Ατσίγγανο» (1941). Τραγούδησε στην «Τόσκα» δίπλα στην Μαρία Κάλλας. Επίσης, μεταξύ άλλων, στα έργα «Νυχτερίδα», «Φιντέλιο», «Γάμοι του Φίγκαρο», «Η δύναμη του πεπρωμένου», «Στα παραπήγματα» κ.ά. Στην ΕΛΣ παρέμεινε μέχρι το '86 που αποσύρθηκε. Για την προσφορά του του απονεμήθηκαν τιμητικά διπλώματα από την ΕΛΣ και το ΣΕΗ.

Μια βραδιά με ηλεκτρισμό, ένταση, πάθος, αγαπημένα τραγούδια από το «δικό μας ροκ» υπόσχονται ο Λαυρέντης Μαχαιρίτσας, ο Νίκος Ζιώγαλας, ο Βασίλης Καζούλλης, τα «Κίτρινα Ποδήλατα» και ο Αντώνης Μιτζέλος, οι οποίοι τραγουδούν σήμερα στο Κηποθέατρο Αλκαζάρ της Λάρισας.

Το φεστιβάλ ταινιών κινουμένων σχεδίων «animfest 06» μετά τη διοργάνωσή του στην Αθήνα ξεκίνησε την πραγματοποίηση μέρους των εκδηλώσεών του σε πόλεις της περιφέρειας, «προσφέροντας τη δυνατότητα και στο εκεί σινεφίλ κοινό να γνωρίσει και να μοιραστεί τις ξεχωριστές συγκινήσεις που προσφέρουν οι animation δημιουργίες Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών». Μετά τη Λάρισα και την Πάτρα, σειρά έχει η Ξάνθη, όπου την 1/9, στο Λαογραφικό Μουσείο της πόλης και σε συνεργασία με τη Φιλοπρόοδη Ενωση Ξάνθης, οργανώνονται προβολές. Μία από αυτές γίνεται σε συνεργασία με την Ταινιοθήκη της Ελλάδος.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ