ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 7 Απρίλη 2011 - Κυριακή 10 Απρίλη 2011 - 2η έκδοση
Σελ. /32
ΔΙΕΘΝΗ
ΠΕΡΟΥ
Εκλογές στο φόντο τεράστιων λαϊκών προβλημάτων

Οι πέντε επικρατέστεροι υποψήφιοι πρόεδροι, που υπόσχονται «καλύτερη διαχείριση»
Οι πέντε επικρατέστεροι υποψήφιοι πρόεδροι, που υπόσχονται «καλύτερη διαχείριση»
20 εκατομμύρια Περουβιανοί καλούνται να εκλέξουν πρόεδρο της χώρας και 130 βουλευτές του Κοινοβουλίου. Η προεκλογική εκστρατεία των τελευταίων μηνών χαρακτηρίστηκε από πληθώρα διαφημίσεων και τον πακτωλό χρημάτων που ξοδεύτηκαν, καθώς και από υποσχέσεις και προσφορές των υποψηφίων. Να πούμε, καταρχήν, ότι πέντε είναι οι επικρατέστεροι υποψήφιοι στις δημοσκοπήσεις. Σύμφωνα με τις τελευταίες δημοσκοπήσεις, που είδαν το φως της δημοσιότητας στις 3 του Απρίλη, καθώς σύμφωνα με την εκλογική νομοθεσία ήταν η τελευταία μέρα δημοσιοποίησής τους, πρώτος εμφανίζεται ο Ογιάντα Ουμάλα, με ποσοστό που κυμαίνεται από 28,7% μέχρι 24,2%, υποψήφιος της συμμαχίας «Κερδίζει το Περού», την οποία στηρίζει και συμμετέχει και το Περουβιάνικο Κομμουνιστικό Κόμμα. Ακολουθεί η κόρη του πρώην προέδρου του Περού, Φουτζιμόρι, που σήμερα βρίσκεται στη φυλακή, η Κέικο Φουτζιμόρι, υποψήφια της Δεξιάς «Δύναμη 2011», με ποσοστό από 20,5% μέχρι 17,1%. Τρίτος κατά σειρά ο πρώην πρόεδρος Αλεχάνδρο Τολέδο, υποψήφιος του κόμματος «Δυνατό Περού», με ποσοστό από 18,5% μέχρι 16,1%. Τέταρτος ο Αμερικανο-Περουβιανός Πάμπλο Κιζίνσκι, υποψήφιος της άκρως συντηρητικής «Συμμαχίας για τη Μεγάλη Αλλαγή», με ποσοστό από 18,1 % μέχρι 17,3%, και τέλος ο Λουίς Καστανιέδα, υποψήφιος της Συμμαχίας «Εθνική Αλληλεγγύη» με ποσοστό από 12,8 % μέχρι 13,8%.

Ας επανέρθουμε στις υποσχέσεις των υποψηφίων, σχετικά με τη λύση των σοβαρών κοινωνικών προβλημάτων που αντιμετωπίζει η χώρα, υποσχέσεις που πολλαπλασιάστηκαν σε έναν άκρατο ανταγωνισμό προσφορών, που ωστόσο δεν είναι δυνατόν να εκπληρωθούν χωρίς μια, σε βάθος, διαρθρωτική αλλαγή.

Το σημερινό Περού διάγει, σύμφωνα με στατιστικές, μία περίοδο οικονομικής σταθερότητας καθώς παρουσιάζει οικονομική ανάπτυξη, όμως ενώ οι πολυεθνικές εταιρείες και οι διεφθαρμένοι Περουβιανοί επιχειρηματίες αυξάνουν ακόμα περισσότερο τα ήδη τεράστια κέρδη τους, την ίδια στιγμή η πλειοψηφία του λαού πλήττεται από πείνα, ανεργία και έλλειψη στοιχειωδών υπηρεσιών Υγείας, Παιδείας, κατοικίας, παροχής νερού και ηλεκτρικού ρεύματος. Καταρχήν, η ανεργία έχει πάρει την ανηφόρα, καθώς το ποσοστό της ανεργίας στην πρωτεύουσα Λίμα, κυριότερο εργατικό κέντρο της χώρας, σκαρφάλωσε στο 9,1% το τρίμηνο Δεκέμβρη - Φλεβάρη, ενώ το αμέσως προηγούμενο τρίμηνο ανερχόταν στο 7,7% σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής και Πληροφορικής (NEI). Η πραγματική ανεργία είναι πολύ μεγαλύτερη και έχει και πολλά πρόσωπα, όπως η υποαπασχόληση (κατάσταση στην οποία βρίσκεται σχεδόν το μισό Περού), η μετανάστευση, καθώς ένα σημαντικό ποσοστό του πληθυσμού της χώρας εγκαταλείπει τα πάτρια εδάφη μη βρίσκοντας δυνατότητες εργασίας. Να πούμε ακόμα, ότι η σημερινή αντιλαϊκή κυβέρνηση του Αλάν Γκαρσία, που άλλοτε εμφανιζόταν ως αντιιμπεριαλιστής, προχώρησε πρόσφατα, θριαμβολογώντας για το κατόρθωμά της, σε αύξηση του κατώτατου μισθού από 550 σόλες στο απίστευτο ποσό των 600 σόλες (212 δολάρια!), που στην ουσία θα είναι χειρότερος καθώς όσο αυξάνεται ο μισθός τόσο αυξάνονται και οι νόμιμες κρατήσεις...

Ο Ογιάντα Ουμάλα δεσμεύεται ότι θα τηρήσει τις διεθνείς συμφωνίες

Στην προεκλογική εκστρατεία πρόβαλε ξεκάθαρα το λαϊκό αίτημα για αλλαγή ενός «μοντέλου» που το μόνο του «επίτευγμα» είναι ότι αύξησε την πείνα και την εξαθλίωση εκατομμυρίων πολιτών, όπου προστέθηκε και η ανασφάλεια και ο φόβος. Από τον Ουμάλα η πείνα και η εξαθλίωση αποδόθηκε στον «άκρατο φιλελευθερισμό που πρότεινε το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και εφάρμοσε η ντόπια ολιγαρχία», ωστόσο η ουσία της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης λείπει από την οπτική του και κυριαρχεί ο αταξικός πατριωτισμός, η στήριξη των λεγόμενων μη «ξενόδουλων επιχειρηματιών» και η προσέγγιση στο λεγόμενο «κέντρο».

Με τη δημοσιοποίηση των τελευταίων δημοσκοπήσεων που φέρουν τον υποψήφιο Ογιάντα Ουμάλα να προηγείται, έγινε ένας «χρηματοπιστωτικός κατακλυσμός»: έπεσε το χρηματιστήριο αξιών, ανέβηκε το δολάριο, ο πανικός κυριάρχησε στις αγορές, αυξήθηκε η τιμή των προϊόντων πρώτης ανάγκης, υποχώρησαν οι ξένες επενδύσεις κλπ. Η αντίδραση ένωσε δυνάμεις για να «κλείσει το δρόμο» στον εμφανιζόμενο ως «αντίθετο με το σύστημα»... Προς τι όλος αυτός ο πανικός, όταν ο ίδιος ο Ογιάντα Ουμάλα κατέβαλε πολλαπλές και πολύ φιλότιμες προσπάθειες να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι δεν σκοπεύει να βγει από τον καπιταλισμό;.. «Η οικονομική πολιτική που δεσμεύομαι να εφαρμόσω, θα σεβαστεί όλες μας τις διεθνείς υποχρεώσεις και δεσμεύσεις, ανεξάρτητα από τις αντίθετες απόψεις που εκφράσαμε όταν αυτές συμφωνήθηκαν. Από τη στιγμή που υπογράφηκαν, δεν μπορούν να αναθεωρηθούν μονόπλευρα (...)», ταυτόχρονα επαναλάμβανε συνεχώς τη δέσμευσή του για τη λεγόμενη «ελευθερία του Τύπου» και τον «πλουραλισμό». Ενώ σε πολλές ευκαιρίες, σε μία προσπάθεια να ικανοποιήσει όσους του ζητούσαν να πάρει αποστάσεις από τη Βενεζουέλα, ξεκαθάρισε ότι ο δικός του δρόμος «είναι διαφορετικός» από αυτόν του προέδρου, Ούγκο Τσάβες.

Αν δεν καταφέρει, όπως προβλέπεται, κανένας από τους υποψήφιους να συγκεντρώσει το 50+1 των ψήφων, τότε οι δύο πρώτοι της σημερινής εκλογικής αναμέτρησης θα διεκδικήσουν το προεδρικό αξίωμα σε ένα δεύτερο γύρο, που θα διεξαχθεί στις 5 του Ιούνη.


Γ. ΚΑΡΑΓΕΩΡΓΗ


Οι εργάτες στο προσκήνιο

Το δράμα της μεγάλης πλειοψηφίας των Ελλήνων συνεχίζεται. Κέντρο του δράματος η εργατοϋπαλληλική τάξη με τα εξευτελιστικά μεροκάματα και μισθούς, τους ανέργους και τους περιφρονημένους ξωμάχους της δουλειάς. Κυρίαρχη φιγούρα η μεγαλοαστική τάξη των βιομηχάνων, μεγαλεμπόρων και χρηματιστών να λυμαίνονται τον ιδρώτα των εργαζομένων με επιπρόσθετα θαλασσοδάνεια και φοροαπαλλαγές. Πλείστοι ανησυχούν για την Ελλάδα και το λαό της. Οι περισσότεροι υποκριτικά μετράνε τα «έχειν» τους προσδοκώντας και το μικρότερο φασούλι στο ταλαίπωρο σακούλι τους. Υπάρχουν κι ορισμένοι ειλικρινείς που μετράνε την ηθική τους υπόσταση απέναντι στην πολυπλόκαμη κοινωνική διαφθορά. Είναι η κατηγορία αυτών που παρά τις φιλότιμες παρατηρήσεις τους και την απέχθειά τους στα συμβαίνοντα δεν εννοούν να ξεκολλήσουν από ένα κοινωνικό καθεστωτικό πλαίσιο που τους συνθλίβει. Κλαίνε για τη χαμένη ηθική της χαμένης πατρίδας με την πολιτική και οικονομική ανισορροπία σαν να είναι κάτι που τους ξέφυγε από τα χέρια.

Βλέπουν τον τρόμο της ανημπόριας των καταπιεσμένων στρωμάτων της κοινωνίας και ανατριχιάζουν στη σκέψη μιας κοινωνικής αναταραχής που θα προέλθει από την ανάταση των κολασμένων. Αδυνατούν να κατανοήσουν ότι οι κοινωνικές εξεγέρσεις κι επαναστάσεις δεν είναι απόρροια μιας τετραγωνισμένης καθωσπρέπει λογικής. Οτι οι εξεγερμένοι δεν το κάνουν γιατί τους αρέσει αλλά γιατί οι κυρίαρχες τάξεις τούς αφαίρεσαν τη δυνατότητα να πράξουν κάτι άλλο. Κολλημένοι στην επιφανειακή λογική ενός συντηρητικού καθωσπρεπισμού ανησυχούν για τη δική τους τελική κατάταξη προς τη μία ή την άλλη πλευρά. Βλέπουν να απειλείται η μικροαστική τους σιγουριά και η κατ' αυτούς λογική σχέση των πραγμάτων. Κι όμως! Ολα έχουν την απλότητα της επαναστατικής λογικής. Εκείνης της λογικής που διέπει την κοινωνία από καταβολής κόσμου. Εκφράζεται ένας φόβος για το ενδεχόμενο μιας εμφύλιας σύρραξης χωρίς αποτέλεσμα. Δεν κατανοείται το αίτιο προ του αποτελέσματος.

Ενα εμφυλιοπολεμικό γεγονός δεν είναι δυο άνθρωποι που μαλώνουν για έναν ποδοσφαιρικό αγώνα με ίδιες περίπου ευθύνες. Πρόκειται για ένα λαό παραγωγό του κοινωνικού πλούτου που είναι καταδικασμένος να μην του ανήκει. Οι σφετεριστές αυτού του πλούτου φτάνουν σ' ένα σημείο που δε θέλουν να ανεχθούν ούτε τα στοιχειώδη που διασφαλίζουν τη ζωή του λαού. Γίνονται καταστροφείς της ικανότητας του ανθρώπου να παράγει πλούτο. Εδώ δεν πρόκειται για μια φιλολαϊκή φιλαρέσκεια κάποιων που λυπούνται τους «καημενούληδες» εργαζόμενους. Πρόκειται για τη νομοτελειακή ανανέωση των εργαζομένων να διασφαλίζουν με την εργασία τους την κοινωνική συνοχή και πρόοδο. Πρόκειται για την «ανάγκη των θεών». Οταν αυτή η ανάγκη γίνεται πρακτικό ιστορικό χρέος, συγκεκριμένης χρονικής στιγμής, συγκεκριμένης συγκυρίας, συγκεκριμένων συνθηκών, τότε όλα απλοποιούνται. Τότε η ευθύνη δεν είναι το ίδιο κοινή της ίδιας ποιότητας για όλους. Ενα πολιτικό υποκείμενο υποδεικνύει προγραμματικά κι οργανωμένα την ιστορική μετάβαση από το καθεστώς της κοινωνικής κρίσης που σαπίζει στη νέα λαϊκή, κρατική, κυβερνητική μορφή, κοινωνικής οργάνωσης του εργαζόμενου λαού. Τότε η ολιγωρία είναι το διάφανο πέπλο αντίδρασης του παλιού και ξοφλημένου που επιζητά την εμφύλια αδελφοκτόνα σύρραξη. Η εμφυλιοπολεμική σύρραξη δεν είναι επιλογή του καινούριου που γεννιέται αλλά του παλιού που την επιβάλλει σαν τον νεκραναστημένο βρικόλακα.


Αντώνης ΔΑΜΙΓΟΣ



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ