ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 7 Ιούλη 2012 - 2η έκδοση
Σελ. /28
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Μουσικό αγωνιστικό μήνυμα

Συναυλία, με το κορυφαίο έργο του Μίκη Θεοδωράκη «Canto General» («Κάντο Χενεράλ») σε ποίηση Πάμπλο Νερούδα, με σολίστ την Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή, υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού, θα πραγματοποιηθεί, στις 17/7, στο Ηρώδειο (9 μ.μ.). Συμμετέχουν η Μεικτή Χορωδία του Δήμου Αθηναίων και η Χορωδία της ΕΡΤ.

Το μεγάλο αυτό έργο του Μίκη Θεοδωράκη, θα παρουσιαζόταν σε πρώτη εκτέλεση το 1973, στην ελεύθερη, τότε, Χιλή. Ο Σαλβαδόρ Αλιέντε και ο Πάμπλο Νερούδα θα αφιέρωναν τη συναυλία στον ελληνικό λαό που υπέφερε από τη χούντα. Η εκδήλωση ματαιώθηκε, εξαιτίας του πραξικοπήματος του Πινοτσέτ και η Χιλή μοιράστηκε τις «εχθρικές μας νύχτες». Οταν ο συνθετης επέστρεψε στην Ελλάδα, μετά τη μεταπολίτευση, αφιέρωσε την πρώτη εκτέλεση του έργου (1975, στάδιο «Καραϊσκάκη») με ερμηνευτές την Μαρία Φαραντούρη και τον Πέτρο Πανδή, στη μνήμη του Αλιέντε, στον Νερούδα και στον αγωνιζόμενο λαό της Χιλής.

Η Μαρία Φαραντούρη και ο Πέτρος Πανδής, οι οποίοι πρωτοτραγούδησαν το έργο, πρώτοι το ηχογράφησαν και του άφησαν την προσωπική τους ερμηνευτική σφραγίδα, το παρουσίασαν σε ολόκληρο τον κόσμο, σημαδεύοντας μια ολόκληρη εποχή. Στις 17 του Ιούλη ενώνουν τις φωνές τους για ακόμη μια φορά.

Προπώληση εισιτηρίων στα εκδοτήρια του Φεστιβάλ Αθηνών, Πανεπιστημίου 39 (Στοά Πεσμαζόγλου), τηλ. 210 3272.000 και ηλεκτρονικά www.greekfestival.gr και στο Μέγαρο Μουσικής τηλ. 210 7282.333, www.megaron.gr. Τιμές εισιτηρίων: 20, 30, 35 και 40 ευρώ (διακεκριμένη ζώνη). Ανω διάζωμα: 15 ευρώ. 10 ευρώ (φοιτητικό), 15 ευρώ (ΑμΕΑ).

Ημιτελείς ταινίες ψάχνουν «χορηγούς»..!

Τα τεράστια εμπόδια που βάζει το σύστημα στους νέους δημιουργούς είναι τόσα πολλά και ανυπέρβλητα που διεθνώς, πλέον, τα φεστιβάλ κινηματογράφου συμπεριέλαβαν στα προγράμματά τους ακόμη και διαγωνιστικά τμήματα... ημιτελών ταινιών, σε μια προσπάθεια να βοηθηθεί η ολοκλήρωσή τους!

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γνωστό φεστιβάλ στο Κάρλοβι Βάρι της Τσεχίας, το οποίο διαθέτει το τμήμα «Works in Progress», που περιλαμβάνει ταινίες των οποίων το γύρισμα δεν έχει ακόμη τελειώσει και αναζητούν χρήματα για την ολοκλήρωσή τους. Μάλιστα, στη φετινή, 47η διοργάνωσή τους, που μόλις ξεκίνησε και στο συγκεκριμένο τμήμα, η Ελλάδα κέρδισε ένα βραβείο χάρη στη σκηνοθέτρια Ελίνα Ψύκου! Η υπό υλοποίηση ταινία της «Η αιώνια επιστροφή του Αντώνη Π», κέρδισε το βραβείο «Πόπη», συνοδευόμενο από 10 χιλιάδες ευρώ, σε μορφή υπηρεσιών από τα γνωστά τσέχικα στούντιο «Μπαραντόβ».

Η Ε. Ψύκου διαγωνίστηκε με άλλες 17 ταινίες νέων σκηνοθετών (από χώρες όπως Ρουμανία, Πολωνία, Σλοβακία, Λιθουανία, Ρωσία, Τουρκία, κ.ά.), ανάμεσά τους και μια ακόμη ταινία από την Ελλάδα, η «Αγριόπαπια» του Γιάννη Σακαρίδη. Οι διαγωνιζόμενοι είχαν οκτώ λεπτά για να δείξουν σκηνές από την ταινία που γυρίζουν. Στο διαγωνιστικό τμήμα του φεστιβάλ, που άρχισε την περασμένη Παρασκευή, συμμετέχει και η ελληνική ταινία «Το αγόρι τρώει το φαγητό του πουλιού» του Εκτορα Λυγίζου.

Βέβαια, αυτές οι προσπάθειες των φεστιβάλ σαφώς και δεν μπορούν, αντικειμενικά, να υποκαταστήσουν την ανάγκη για αποκλειστικά κρατική χρηματοδότηση της κινηματογραφικής παραγωγής, μέσα από έναν ενιαίο, αποκλειστικά δημόσιο φορέα για τα οπτικοακουστικά. Αντίθετα - και πέρα από τις προθέσεις των διοργανωτών των φεστιβάλ - τέτοιου είδους διαγωνιστικά τμήματα μπορεί να δημιουργήσουν την αυταπάτη στους νέους δημιουργούς ότι η «αγορά» και οι «χορηγοί» είναι... «φίλοι» τους, οι οποίοι όμως στοχεύουν και προωθούν, τελικά, την πλήρη εμπορευματοποίηση του κινηματογράφου και τη μετατροπή των δημιουργών σε υπαλλήλους του κεφαλαίου του θεάματος.

Επίκαιρος ο σατιρικός του λόγος

Ο θίασος «Βήματα» της Ελένης Γερασιμίδου και του Αντώνη Ξένου, παρουσιάζει, την Τρίτη 10 Ιούλη στο Θέατρο «Βράχων» στο Βύρωνα, σε ενιαία παράσταση τρία μονόπρακτα του Γεωργίου Σουρή υπό τον τίτλο «Θα τρελαθούν κι αφεντικά, θα τρελαθούν και δούλοι». Πρόκειται για τα μονόπρακτα «Ο αναπαραδιάδης», «Δεν έχει τα προσόντα», «Η Περιφέρεια», που συνδέονται μεταξύ τους με αποσπάσματα από τους αξεπέραστους διαλόγους από τον «Φασουλή και Περικλέτο» και ποιήματα του Σουρή.

Τη σύνθεση των κειμένων έκανε η ηθοποιός - θεατρολόγος Μαρία Μάλλιου, η οποία συνυπογράφει τη σκηνοθεσία με την Ελένη Γερασιμίδου. Παίζουν (αλφαβητικά): Ελένη Γερασιμίδου, Βασίλης Μπατσακούτσας, Αγγελική Ξένου, Αντώνης Ξένος. Σκηνικά - κοστούμια: Κώστας Βελινόπουλος. Μουσική: Δημήτρης Λέκκας, Φίλιππος Περιστέρης. Χορογραφία: Αγγελος Χατζής. Επιμέλεια video: Κώστας Σταματόπουλος.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Ινστιτούτο του Βιβλίου» - Α. Καρδαμίτσα: Μάρτιν Χόσι «Ευριπίδης. Ο ποιητής των παθών» (μετάφραση Ταραντίλη Μπέτυ. Το βιβλίο εισάγει τον αναγνώστη στη διαχρονική αξία της πολιτικο-κοινωνικής θεματολογίας των 18 διασωθέντων έργων - τραγωδίες και σατυρικά δράματα - του μεγάλου ρεαλιστή ποιητή της αρχαιότητας. Θεματολογία για πολιτεύματα, πολεμικές συγκρούσεις, κοινωνικές δομές, θρησκευτικές δοξασίες, πνευματικές και φιλοσοφικές τάσεις, η οποία με ποικίλους τρόπους αφορούσε στο τραγικό και τραγελαφικό στοιχείο της κοινωνικής και ανθρώπινης πραγματικότητας). Ξενοφώντος «Περί διακυβέρνησης (Ιέρων - Λακεδαιμονίων πολιτεία - Αθηναίων πολιτεία)» (κριτική και ερμηνευτική έκδοση των προαναφερόμενων έργων του Ξενοφώντα από τη Βιβιέν Τζ. Γκρέι. Μετάφραση της Ιωάννας Κεραμέτση, επιμέλεια Χρ. Τσάγγαλης. Ο Ξενοφών με το διάλογο «Ιέρων», την πραγματεία «Λακεδαιμονίων πολιτεία» και το προφορικά αποδιδόμενο σε αυτόν έργο «Αθηναίων πολιτεία», ασχολείται με τρία κοινωνικά συστήματα: την τυραννία του ενός, το μεικτό πολίτευμα της Σπάρτης και της συλλογικής Αθηναϊκής δημοκρατίας). Γιώργος Αραμπατζής «Βυζαντινή φιλοσοφία και εικονολογία» (μελέτη για τα ηθικά και αισθητικά στοιχεία της βυζαντινής φιλοσοφίας).

- Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης: Στρατής Τσίρκας «Το εικοσιένα στη νεοελληνική λογοτεχνία (Σολωμός και Μακρυγιάννης)» (πρόλογος του ποιητή, μεταφραστή, προέδρου του ΔΣ του ΜΙΕΤ, Διονύση Καψάλη. Η έκδοση προς τιμήν των 100 χρόνων από τη γέννηση, το 1911, του Στρατή Τσίρκα, περιλαμβάνει το ανέκδοτο κείμενο ομιλίας του συγγραφέα στην Πνευματική Εστία της Αλεξάνδρειας το 1947, με την ευκαιρία της 25ης Μαρτίου για το εμπνευσμένο από το '21 σολωμικό έργο «Γυναίκα της Ζάκυνθος» και τα «Απομνημονεύματα» του Μακρυγιάννη. Το ανέκδοτο κείμενο-ομιλία του Τσίρκα απόκειται στο Ελληνικό Λογοτεχνικό - Ιστορικό Αρχείο, που αποτελεί «τμήμα» του ΜΙΕΤ).

- «Αγρα»: Κατερίνα Μάτσα «Το αδύνατο πένθος και η κρύπτη (Ο τοξικομανής και ο θάνατος)» (το βιβλίο της υπεύθυνης του «ΨΝΑ-18 Ανω», παρουσιάζει 14 κλινικές περιπτώσεις τοξικομανών, που αποδεικνύουν τον τυραννικό καταναγκασμό, την κόλαση και τον καθημερινό ψυχοσωματικό θάνατο των τοξικομανών).

- Σαββάλας: Σωτήρης Δημητρίου «Ο κινηματογράφος σήμερα (ανθρωπολογικές πολιτικές και σημειωτικές διαστάσεις)». (Μελέτη για τις δυνατότητες του κινηματογράφου να υπηρετήσει δύο κύριους στόχους της ανθρωπολογίας: την προσέγγιση του «Αλλου» και την κριτική παρουσίαση των πολιτικο-πολιτισμικών ιδεών και γεγονότων που επηρεάζουν την κοινωνία).

- «Αγκυρα»: Συμεών Γρ. Σταμπουλού «R.M. Rilke - P. Celan (από την ελεγεία στο ερεβώδες ποίημα)». (Δοκίμιο και μετάφραση δύο σημαντικών ποιητικών έργων του 20ού αιώνα, των «Ελεγειών από το Ντουίνο» του Ράνερ Μαρία Ρίλκε, γραμμένο το 1922, και του κύκλου ποιημάτων του Πάουλ Τσέλαν «Βυθισμένη στη νύχτα», γραμμένο το 1966. Στο εισαγωγικό δοκίμιο περιγράφεται η «γενεαλογία» των δύο έργων και η επίδρασή τους στη μετέπειτα ποίηση).

- Σοκόλης-Κουλεδάκης: Αλέξης Σταμάτης «Σκότωσε ό,τι αγαπάς» (θεατρικό έργο, βασισμένο στο ομότιτλο μυθιστόρημα του συγγραφέα).

- «Στοχαστής»: Ελπιδοφόρος Ιντζέμπελης «Κάποτε στην Αρτα»

(νουβέλα που εκτυλίσσεται στην Αρτα από το μεσοπόλεμο μέχρι και την απελευθέρωση από τους ναζί).

- «Εμπειρία Εκδοτική»: Πάνος Μακρίδης «Αδιέξοδος» (συλλογή με μικρά γεμάτα ρυθμό, συναίσθημα, αισθαντική «οργή», νοηματική και λεκτική ευθύτητα ποιήματα, εικονογραφημένα με «εύγλωττες» φωτογραφίες).

- «Κίχλη»: Δημήτρης Δασκαλόπουλος «Δύο αντιφωνήσεις» (δύο κείμενα του επίτιμου διδάκτορα του ΑΠΘ, με θέμα τις απόψεις των Κ. Καβάφη και Γ. Σεφέρη για το βιβλίο και την τυπογραφική τέχνη). Γιώργος Μήτας «Ιστορίες του Χαλ» (ιστορίες για το παρελθόν).

- «Πνευματική ζωή» (περιοδικό λογοτεχνίας. Τεύχος 203 αφιερωμένο σε Βέλγους συγγραφείς).

- «Ιστορία εικονογραφημένη» (ιστορικό περιοδικό. Τεύχος 523 με αφιέρωμα στον ένοπλο δοσιλογισμό στη Μακεδονία, το 1943-1944).

Νέα σύνθεση του ΣΕΗ

Με σκοπό τη διεκδίκηση των δικαιωμάτων των ηθοποιών, ανασυστάθηκε το ΔΣ του ΣΕΗ, μετά την παραίτηση, για «προσωπικούς λόγους», του Γιώργου Πυρπασόπουλου.

Στο νέο ΔΣ συμμετέχουν όλες οι παρατάξεις και η νέα σύνθεση έχει ως εξής: πρόεδρος: Υρώ Μανέ. Α' αντιπρόεδρος και υπεύθυνη τομέα θεάτρου: Νικολέττα Βλαβιανού. Β' αντιπρόεδρος και υπεύθυνη τομέα οπτικοακουστικών μέσων: Σάρα Γανωτή. Γενικός γραμματέας: Δημήτριος Παλαιοχωρίτης. Αναπληρωτής γγ και υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων: Αργύρης Ξάφης. Γραμματέας διεθνών σχέσεων: Κάτια Ζαρκάδα. Ταμίας: Σπύρος Μπιμπίλας. Εφορος και αναπληρωτής ταμίας: Φώτης Αρμένης. Γραμματέας θεάτρου και αντεπιστέλλον μέλος στον ΟΕΘ, σύμβουλος Ασφάλισης - Περίθαλψης, αντεπιστέλλον μέλος στο ΤΑΣΕΗ: Κλεοπάτρα Ροντήρη. Σύμβουλος ΔΗΠΕΘΕ: Νίκος Μόσχοβος. Σύμβουλος ελευθέρων και επιχορηγούμενων θεάτρων: Δημήτρης Αντωνιάδης. Σύμβουλος κρατικών θεάτρων: Βασίλης Σεΐμένης. Γραμματέας οπτικοακουστικού: Λίλα Καφαντάρη. Σύμβουλος κινηματογράφου: Νίκος Καραγεώργης. Σύμβουλος ραδιοτηλεόρασης: Ηλιάνα Φυτηλά. Μέλη: Ορφέας Αυγουστίδης, Αντιγόνη Κανάκη.

ΣΤΗΝ ΠΡΟΒΟΛΗ της κλασικής, αλλά και επίκαιρης, ουσιαστικά, ταινίας του βωβού κινηματογράφου, το εξπρεσιονιστικό «έπος» υπό τον τίτλο «Το Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι» (1920) του Ρόμπερτ Βίνε, καλεί το Επιμελητήριο Εικαστικών Τεχνών, στην αυλή του (Βαλτετσίου 42), την ερχόμενη Δευτέρα 9/7 στις 9 το βράδυ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ