ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 15 Απρίλη 2022
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ
Σαρωτικό χτύπημα στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών στα πλοία αναψυχής

Τίθεται σε εφαρμογή ο κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό Δίκαιο με τις ψήφους των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ

INTIME NEWS

Την πλήρη απελευθέρωση (κατάργηση του καμποτάζ) στα πλοία αναψυχής, που σημαίνει σάρωμα κάθε συγκροτημένου εργασιακού δικαιώματος, Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας, οργανικών συνθέσεων, με ό,τι σημαίνει αυτό και για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, προβλέπει το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας που από χτες συζητείται στην αρμόδια Επιτροπή της Βουλής και φέρει τον τίτλο «Εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου για τη δραστηριοποίηση των πλοίων αναψυχής και των τουριστικών ημερόπλοιων, την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου των επαγγελματικών πλοίων αναψυχής και άλλες διατάξεις».

Με το νομοσχέδιο αυτό τίθεται σε εφαρμογή ο κανονισμός 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ενωσης που έχει ενσωματωθεί στο ελληνικό Δίκαιο με τις ψήφους των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ και υποτάσσει τις θαλάσσιες συγκοινωνίες και την κρουαζιέρα στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της κερδοφορίας των εφοπλιστών.

Με τον κανονισμό αυτό δεν έχει μείνει ναυτεργάτης με συγκροτημένα δικαιώματα στην κρουαζιέρα, έχουν σμπαραλιαστεί οι ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, με τα γνωστά σημερινά αποτελέσματα (κατάργηση της υποχρεωτικής 10μηνης δρομολόγησης των ακτοπλοϊκών πλοίων και ναυτολόγησης των πληρωμάτων, «άγονες γραμμές», μείωση ακτοπλοϊκού στόλου, δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων, συνεχής εκτίναξη της τιμής των εισιτηρίων και ναύλων από τους εφοπλιστές κ.ά.). , Το γεγονός ότι στα ακτοπλοϊκά πλοία παραμένουν ναυτεργάτες με συγκροτημένα δικαιώματα είναι αποτέλεσμα των δυναμικών απεργιακών αγώνων των ίδιων των ναυτεργατών με μπροστάρη τις ταξικές δυνάμεις των σωματείων ΠΕΜΕΝ, «ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ», ΠΕΕΜΑΓΕΝ.

Τώρα ήρθε η σειρά των τουριστικών πλοίων αναψυχής προκειμένου να ωφεληθούν μεγάλοι ναυτιλιακοί όμιλοι. Ηδη όσον αφορά τα πληρώματα, γίνεται διαχωρισμός των ναυτεργατών σε πλήρωμα και «λοιπό προσωπικό» στους μάγειρες, θαλαμηπόλους και άλλες ειδικότητες, που σημαίνει αυτόματα ότι χάνουν τα δικαιώματά τους!

Ο υπουργός Ναυτιλίας, Γ. Πλακιωτάκης, είπε καθαρά ότι στόχος «των παραπάνω παρεμβάσεων είναι ένας. Η απελευθέρωση των δυνάμεων του θαλάσσιου τουρισμού», ενώ έκανε λόγο για «προσωπικό σε πλοία που απασχολούνται σε μη ναυτικές ειδικότητες»! Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Ν. Σαντορινιός, βρήκε πως «στην ουσία είναι μια κωδικοποίηση υφιστάμενων ρυθμίσεων σε διαφορετικούς νόμους, που έρχονται σε ένα νομικό κείμενο», ενώ είπε ότι διατάξεις του νομοσχεδίου αποτελούν συνέχεια ρυθμίσεων που πέρασε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Αλλωστε ανέφερε ότι το νομοσχέδιο βοηθάει «το ελληνικό yachting», ενώ η κριτική του ήταν ότι βοηθάει «περισσότερο το ξένο yachting».

Νέα προνόμια και φοροαπαλλαγές για τους εφοπλιστές

Η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, αρχικά σημείωσε ότι πρόκειται για το νομοσχέδιο στο οποίο η κυβέρνηση είχε ενσωματώσει τις κατάπτυστες διατάξεις που καταργούσαν στοιχειώδη συνδικαλιστικά δικαιώματα των λιμενικών. Ωστόσο αναγκάστηκε να τις πάρει πίσω από το «κράξιμο που έφαγε» από τις συνδικαλιστικές ενώσεις των λιμενικών και τα ναυτεργατικά σωματεία.

Οπως τόνισε, παρά την απόσυρση αυτών των διατάξεων παραμένει ένα αντεργατικό νομοσχέδιο του οποίου κύριος στόχος «είναι η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας, της κερδοφορίας των πλοιοκτητών, των εφοπλιστών, των επιχειρηματικών ομίλων, που δραστηριοποιούνται στα επαγγελματικά και ιδιωτικά πλοία αναψυχής, στα τουριστικά ημερόπλοια, στην κρουαζιέρα και στα λιμάνια της χώρας, πάντα σε βάρος των ναυτεργατών και της ναυσιπλοΐας».

Επισήμανε ότι «το βασικό στοιχείο και χαρακτηριστικό του αντεργατικού νομοσχεδίου είναι η επέκταση της εφαρμογής του κανονισμού 3577/1992 της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Δηλαδή, η κατάργηση του καμποτάζ και στον κλάδο των πλοίων αναψυχής, ως συνέχεια των αντεργατικών νόμων που προηγήθηκαν από τις κυβερνήσεις των ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ».

Πρακτικά αυτά σημαίνουν «νέα προνόμια και φορολογικές απαλλαγές για τους εφοπλιστές και, από την άλλη, σαρωτικές αλλαγές στους όρους αμοιβής, Κοινωνικής Ασφάλισης, συνθήκες εργασίας, αφού νομιμοποιείτε χιλιάδες σκάφη χωρίς οργανικές συνθέσεις, ενισχύοντας την ένταση της εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης. Ετσι, θέτετε σε αυξημένους κινδύνους τους επιβάτες, τους ναυτεργάτες, την προστασία της ανθρώπινης ζωής και του περιβάλλοντος στη θάλασσα και όλα για τη μεγιστοποίηση της κερδοφορίας του κεφαλαίου».

«Οι επιπτώσεις θα εκφραστούν με αύξηση της ανεργίας, διόγκωση των ελλειμμάτων του ΝΑΤ, του ΕΦΚΑ τώρα, με τραγικές συνέπειες στην κοινωνικο-ασφαλιστική προστασία για τους ναυτεργάτες εργαζόμενους, συνταξιούχους», υπογράμμισε.


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Δυναμώνουμε την πάλη για τους ανέργους

Με βάση τα πιο πρόσφατα στοιχεία, πάνω από 1.200.000 εργαζόμενοι αμείβονται σήμερα με μεικτό μισθό μέχρι 900 ευρώ. Οι 400.000 από αυτούς προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα με κάτω από 500 ευρώ μεικτά (περίπου 400 ευρώ καθαρά). Η αντιστοιχία στα επιδόματα ανεργίας, που καθ' όλη την προηγούμενη δεκαετία καθηλώθηκαν στα 360 ευρώ, είναι απολύτως ευθυγραμμισμένη.

Οι επιδοτούμενοι άνεργοι, είτε της τακτικής είτε της μακροχρόνιας ανεργίας, αποτελούσαν ισχνή μειοψηφία στο σύνολο των ανέργων. Το 2021, στους 1.100.000 ανέργους, κατά μέσο όρο επιδοτούνταν κάθε μήνα περίπου 110.000, δηλαδή το 11% - 12%. Υπενθυμίζεται ότι δεν καταγράφονται ως άνεργοι όσοι έχουν εργαστεί έστω και για μία ώρα τον μήνα, όσοι εργάζονται με συμβάσεις με την ώρα, με τη μέρα, με μερική απασχόληση και κάθε είδους «ευέλικτη» εργασιακή σχέση.

* * *

Ο νόμος για τον ΟΑΕΔ, που ψήφισε η κυβέρνηση, δεν είχε βέβαια στόχο να αντιστρέψει αυτήν την κατάσταση, ούτε να δυναμώσει το πλέγμα προστασίας των ανέργων, να διευρύνει τις παροχές. Αντίθετα, έρχεται να εκτρέψει πλήρως τον Οργανισμό από τον ρόλο του, μετατρέποντάς τον σε μεγαλέμπορο προγραμμάτων κατάρτισης, για να συντονίζει κάθε είδους παράσιτο - «υλοποιητή προγραμμάτων», που επιδιώκει να πλουτίσει από την ανάγκη των ανέργων για ένα εισόδημα. Θα αποτελεί παράλληλα τον βασικό «διανεμητή» βραχείας απασχόλησης μέσω των κακοπληρωμένων προγραμμάτων.

Και όχι μόνο αυτό: Μέσω εγκυκλίων και Οδηγιών της ΕΕ, επιδιώκεται να εξαφανιστεί ο μεγάλος όγκος των ανέργων από την καταγραφή, άρα και από τη στήριξή του. Πετούν το μπαλάκι στους ίδιους τους ανέργους, τους ρίχνουν ευθύνες για την ανεργία τους και με βάση αυτό ενεργοποιείται το ποινολόγιο - καθηκοντολόγιο, ώστε να εμφανίζονται ότι δεν ψάχνουν καλά και σωστά για δουλειά. Βάζουν δηλαδή επιπλέον εμπόδια στους ανέργους, που θα πρέπει διαρκώς να αποδεικνύουν ...ότι είναι άνεργοι και ότι ψάχνουν για εργασία, να είναι σε διαρκή επιφυλακή και διαθεσιμότητα για την παρακολούθηση αμφιβόλου ποιότητας και περιεχομένου προγραμμάτων κατάρτισης, να είναι δεκτικοί σε οποιαδήποτε προσφορά εργασίας τούς προταθεί.

* * *

Θα πρέπει να είναι «απίκο» και σύμφωνοι σε ό,τι τους ζητηθεί να κάνουν. Απροστάτευτοι εντελώς, θα είναι αναγκασμένοι να δεχτούν εργασία που μπορεί να είναι χιλιόμετρα μακριά από το σπίτι τους, ακόμα και σε άλλη πόλη, ή μια εργασία που μισθολογικά δεν θα τους καλύπτει. Θα πρέπει να είναι έτοιμοι να εργαστούν σε χώρους δουλειάς ή ειδικότητες μακριά από το αντικείμενό τους και με οποιουσδήποτε όρους. Δεν υπάρχει περιθώριο διαπραγμάτευσης, επιλογής ή άρνησης. Με αυτόν τον εκβιαστικό τρόπο η ανακύκλωση της ανεργίας αποκτά μεγαλύτερη ταχύτητα και «μειώνεται» τεχνητά η ανεργία.

Ο νόμος που ψηφίστηκε, λοιπόν, δεν αφορά μόνο τους εργαζόμενους στον Οργανισμό, που απάντησαν τις προηγούμενες μέρες με μαζικές κινητοποιήσεις. Αφορά όλους τους εργαζόμενους, σε όλους τους κλάδους, συνολικά τους ανέργους. Κανένας αγώνας δεν λήγει με την ψήφιση ενός νόμου. Η εναντίωση στον νέο νόμο, η καθημερινή δράση και οι διεκδικήσεις για την ουσιαστική προστασία των ανέργων πρέπει να δυναμώσουν, να μπουν στο επίκεντρο της συζήτησης κάθε σωματείου, μαζί με όλα τα άλλα ζητήματα που καίνε την εργατική - λαϊκή οικογένεια, με κυρίαρχο αυτό της ακρίβειας.


Θ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ