ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 28 Ιούνη 2024
Σελ. /24
ΠΟΛΙΤΙΚΗ
ΝΕΟ ΕΠΙΚIΝΔYΝΟ ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΟ ΜΕ ΤΡΕΝΑ ΣΤΗ ΣΙΝΔΟ
Το «πάμε κι όπου βγει» οδηγεί σε νέα Τέμπη

Παραλίγο σύγκρουση επιβατικού με εμπορικό που μετέφερε πυρομαχικά στην Ουκρανία

Δεκάξι μήνες μετά το έγκλημα στα Τέμπη, όπου στη μετωπική σύγκρουση τρένων σκοτώθηκαν και κάηκαν 57 άνθρωποι και εκατοντάδες τραυματίστηκαν, η κατάσταση στις σιδηροδρομικές διαδρομές είναι ακριβώς στα ίδια χάλια, βάζοντας σε κίνδυνο τις ζωές των εργαζομένων, των επιβατών αλλά και ανθρώπων σε κατοικημένες περιοχές από τις οποίες διέρχονται τα τρένα.

Το περιστατικό αποκαλύφθηκε σε χθεσινό δημοσίευμα («Εφημερίδα των Συντακτών»), το οποίο αναφέρεται σε τηλεγράφημα του ΟΣΕ που το καταγράφει, και είναι ενδεικτικό ότι το «πάμε κι όπου βγει» είναι η συνθήκη που αντιμετωπίζουν καθημερινά οι εργαζόμενοι στις εταιρείες που διαχειρίζονται το σιδηροδρομικό έργο. Συγκεκριμένα, στις 29 Μάη το μεσημέρι παραλίγο να συμβεί παρόμοια τραγωδία όπως στα Τέμπη ή και μεγαλύτερη στη Θεσσαλονίκη, κοντά στη Σίνδο, όπου η αμαξοστοιχία Intercity (ΙC 50) που ερχόταν από την Αθήνα λίγο έλειψε να συγκρουστεί πλαγιομετωπικά με την εμπορική αμαξοστοιχία 64931, που σύμφωνα με καταγγελίες εργαζομένων μετέφερε πυρομαχικά για την ιμπεριαλιστική σύγκρουση στην Ουκρανία. Η εν λόγω αμαξοστοιχία φρέναρε την τελευταία στιγμή, μετά από αναίρεση προηγούμενης εντολής από τους σταθμάρχες.

Αυτή η επικίνδυνη κατάσταση προέκυψε επειδή δεν υπάρχει κανένα ουσιαστικό σύστημα ασφαλείας, τα φωτοσήματα είναι μονίμως κόκκινα και παραβιάζονται αναγκαστικά, ενώ η περιβόητη τηλεδιοίκηση που ευαγγελίζεται η κυβέρνηση είναι μόνο στα χαρτιά... Ο συγκεκριμένος σταθμός εξακολουθεί να λειτουργεί με βάρδια δύο σταθμαρχών το πρωί και ενός κλειδούχου, και τη νύχτα με έναν σταθμάρχη.

Το πιθανό ολοκαύτωμα, λόγω και του φορτίου με τα πυρομαχικά, θα λάμβανε χώρα στον κεντρικότερο σιδηροδρομικό κόμβο της χώρας (ΤΧ1), όπου συναντιούνται οι γραμμές που φεύγουν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και αντίστροφα, προς Ειδομένη - Βόρεια Μακεδονία και προς Προμαχώνα - Αλεξανδρούπολη, που επίσης βρίσκεται κοντά στους χώρους διαλογής εμπορευμάτων και πολύ κοντά στον οικιστικό ιστό της Δυτικής Θεσσαλονίκης.

Και πάλι η ΔΕΣΚ Σιδηροδρομικών προειδοποιούσε!

Οπως είχε συμβεί και με το έγκλημα στα Τέμπη, οι αγωνιστές σιδηροδρομικοί είχαν επισημάνει τους κινδύνους. Συγκεκριμένα, η ΔΕΣΚ Σιδηροδρομικών (συνδικαλιστές που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ) σε ανακοίνωσή της στις 22 Μάη είχε προειδοποιήσει για τους τεράστιους κινδύνους.

Σε αυτήν την ανακοίνωση, πέρα από την καταγγελία της εντατικοποίησης, με 6ήμερη δουλειά στους μηχανοδηγούς πολλές φορές, με ένα ρεπό και μετά ξανά 6ήμερο, και σχετικά με ελλείψεις προσωπικού, επισημαίνεται χαρακτηριστικά:

«Δεκαπέντε μήνες από το προδιαγεγραμμένο έγκλημα στα Τέμπη, οι συνθήκες κυκλοφορίας οδηγούν προδιαγεγραμμένα και σε άλλα τέτοια εγκλήματα.

  • Οταν κανένα μέτρο ασφάλειας στην κυκλοφορία δεν έχει εγκατασταθεί.
  • Οταν ο μηχανοδηγός λόγω συνεχών βλαβών στα συστήματα σηματοδότησης καλείται καθημερινά και κατ' εξακολούθηση να υπερβαίνει τα κόκκινα φωτοσήματα, τότε δημιουργούνται συνθήκες εμφάνισης του "ανθρώπινου λάθους" και προδιαγεγραμμένα οδηγούμαστε σε ατυχήματα.
  • Οταν οι βλάβες στα συστήματα φύλαξης των διαβάσεων είναι συνεχείς.
  • Οταν η εγκατάλειψη του καθαρισμού της γραμμής είναι παντελής, με αποτέλεσμα να πέφτουν δέντρα μέσα στη γραμμή ή να εκδηλώνονται πυρκαγιές δίπλα της.
  • Οταν η εντατικοποίηση της δουλειάς λόγω έλλειψης προσωπικού είναι μεγάλη και οι μηχανοδηγοί δεν ξεκουράζονται.
  • Οταν... Οταν... Οταν...

Και γιατί συμβαίνουν όλα αυτά στον σιδηρόδρομο;

Γιατί τα κέρδη των επιχειρήσεων μπαίνουν πάνω από τις ζωές μας. Γιατί οι πολιτικές που υλοποιούν τον στόχο της όσο γίνεται μεγαλύτερης κερδοφορίας των επιχειρήσεων είναι εγκληματικές. Γιατί αυτές τις εγκληματικές πολιτικές υλοποιεί η κυβέρνηση της ΝΔ, αλλά και οι προηγούμενες των ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, ακολουθώντας πιστά Οδηγίες και Κατευθύνσεις της ΕΕ, που είχε γνώση της κατάστασης στον ελληνικό σιδηρόδρομο (και τώρα τη γνωρίζει) αλλά λόγω της εγκληματικής της στρατηγικής, του "κόστους - οφέλους", και για να μη "ζημιωθούν" οι σιδηροδρομικές επιχειρήσεις, αναβάλλει την ολοκλήρωση των συστημάτων ασφάλειας στα σιδηροδρομικά δίκτυα της ΕΕ μέχρι το 2040. Είναι συνυπεύθυνοι. Η πολιτική της ΕΕ είναι μέρος του προβλήματος και όχι η λύση του, όπως προσπαθούν κάποιοι να παρουσιάσουν.

Την ανάπτυξη που σχεδιάζουν και προωθούν όλοι αυτοί την έχουμε πληρώσει με το πιο βαρύ τίμημα. Να μην την ξαναπληρώσουμε, να βάλουμε μπροστά τις δικές μας ανάγκες, που δεν ταυτίζονται με τις ανάγκες της εργοδοσίας».

Υποβαθμίζει το περιστατικό ο ΟΣΕ

Η απάντηση του ΟΣΕ είναι για άλλη μια φορά στην κατεύθυνση του κουκουλώματος της εγκληματικής πολιτικής της κυβέρνησης. Επιχειρεί να περιορίσει τη σοβαρότητα του συμβάντος, λέγοντας:

«Σε καμία περίπτωση δεν μπορούσε να υπάρξει "Παρ' ολίγο νέα φονική σύγκρουση", όπως αναφέρεται στο πρωτοσέλιδο της εφημερίδας, καθώς δεν υπήρχε λάθος διευθέτηση στην αλλαγή και η απόσταση των 2 τρένων ήταν ασφαλής. Επομένως δεν τέθηκε ΠΟΤΕ ζήτημα σύγκρουσης τρένων».

Προσθέτει: «Η τηλεδιοίκηση όντως δεν λειτουργεί στην περιοχή του ΤΧ1, λόγω ανακαίνισης των συστημάτων και αντικατάστασής τους με νέα, που υλοποιείται από τη Σύμβαση 713 της ΕΡΓΟΣΕ.

Λόγω των έργων η ταχύτητα στο σύμπλεγμα ΤΧ1 είναι στα 20 χλμ. την ώρα και οι διαδρομές των τρένων ΧΑΡΑΣΣΟΝΤΑΙ, όμως δεν κινούνται με φωτοσήματα αλλά με ελιγμοσήματα.

Το ΤΧ1 καλύπτεται από δύο σταθμάρχες και κλειδούχο».

Και καταλήγει: «Υπάρχει σε εξέλιξη διαδικασία έκδοσης πορίσματος και το περιστατικό έχει αναγγελθεί επίσημα με τηλεγράφημα από τον ΟΣΕ στον ΕΟΔΑΣΑΑΜ και τη ΡΑΣ, όπως προβλέπεται από τη σχετική διαδικασία».


ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΑ...
Μακελειό στους χώρους δουλειάς

Η είδηση ότι μόνο την τελευταία βδομάδα 18 συνάνθρωποί μας δεν γύρισαν σπίτι τους από το μεροκάματο σοκάρει. Ηταν όλοι τους εργαζόμενοι με ονοματεπώνυμο, με οικογένειες και παιδιά. Δούλευαν για να επιβιώνουν, όπως εκατομμύρια εργάτες σε όλη τη χώρα. Κι όμως... Το νήμα της ζωής τους κόπηκε στον ακήρυχτο πόλεμο που φουντώνει στους χώρους δουλειάς, με σκοπό το κέρδος, όσο κι αν το κράτος και η εργοδοσία προσπαθούν να φορτώσουν τα εγκλήματά τους στην «κακιά την ώρα», ακόμα και στα ίδια τα θύματα.

Ακόμα και οι εκθέσεις της Ανεξάρτητης Αρχής Επιθεώρησης Εργασίας δεν μπορούν να κρύψουν την πραγματικότητα, ούτε να την εξωραΐσουν, παρά την επίμονη προσπάθεια των κυβερνητικών επιτελείων. Ετσι, στον απολογισμό του 2023, αυτά που ξεχωρίζει η έκθεση της Αρχής είναι ο μεγάλος αριθμός νεκρών εργατών, η αύξηση της ανήλικης εργασίας και η εδραίωση των «ελαστικών» μορφών απασχόλησης. Κατά μία έννοια όλα αλληλένδετα μεταξύ τους, αφού η «ευελιξία» στην αγορά εργασίας είναι από τους βασικούς παράγοντες που αυξάνουν τον κίνδυνο εργατικών «ατυχημάτων» στους χώρους δουλειάς.

* * *

Τη χρονιά που μας πέρασε αναγγέλθηκαν περίπου 15.000 εργατικά «ατυχήματα». Πρόκειται για αριθμό ρεκόρ από το 2000, όταν ξεκίνησε η «ολοκληρωμένη καταγραφή» από την Επιθεώρηση Εργασίας. Θανατηφόρα ήταν τα 108, που σημαίνει ότι ένας εργαζόμενος έχανε τη ζωή του σχεδόν κάθε τρεις εργάσιμες μέρες. Το 2021 είχαν καταγραφεί 100 θανατηφόρα εργατικά «ατυχήματα» και το 2022 άλλα 103. Στα στοιχεία δεν περιλαμβάνονται τραυματισμοί ή και θάνατοι εργαζομένων στα ορυχεία και στον κλάδο των ναυτεργατών, που ανεβάζουν κι άλλο τον πραγματικό αριθμό των θυμάτων.

Τα στοιχεία, αν και υποτιμημένα, βοούν. Κι αυτό κάνει ακόμα πιο εξοργιστική την προσπάθεια του κράτους και των μηχανισμών του να συγκαλύψουν την πραγματική κατάσταση και τις αιτίες, για να βγαίνουν λάδι η πολιτική του κέρδους και η εργοδοσία, που είναι οι αυτουργοί των «ατυχημάτων» στους χώρους δουλειάς. Ετσι, πέρα από τους ελάχιστους ελέγχους σε σύγκριση με το πλήθος των επιχειρήσεων, ακόμα κι εκεί που γίνεται γνωστό ένα ατύχημα, το πέπλο της συγκάλυψης φτάνει πιο γρήγορα κι από το ...ασθενοφόρο.

* * *

Για παράδειγμα, από το σύνολο των 15.000 εργατικών «ατυχημάτων» η Αρχή διερεύνησε μόνο τα μισά (θανατηφόρα και μη), γιατί πλέον δεν θεωρούνται εργατικά όσα έχουν παθολογική αιτία ή χαρακτηρίζονται τροχαία! Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Οτι ένας εργαζόμενος με καρδιακά προβλήματα, που δουλεύει στους 40 βαθμούς και «σκάει» στο μεροκάματο, κατατάσσεται απλώς στους ...άτυχους, σ' εκείνους που «ήταν να το πάθουν την ώρα της δουλειάς», και όχι ως εργατικό «ατύχημα», αφού ο θάνατος έχει άμεση σχέση με τις συνθήκες της δουλειάς.

'Η ένας εργαζόμενος στον Τουρισμό που σκοτώνεται ή τραυματίζεται στον δρόμο από και προς τη δουλειά καταγράφεται ως «τροχαίο»! Σαν να έκανε τη βόλτα του και «του 'κατσε στραβή», όταν είναι βραχνάς το άγχος να φτάσει έγκαιρα στη δουλειά, κάτω από το άγρυπνο μάτι του προϊσταμένου. Κι ας δούλευε την προηγούμενη μέρα υπερωρία ή σαν το σκυλί. Κι ας μην είχε χρόνο να αναπληρώσει όχι την εργατική του δύναμη, αλλά ούτε καν τη στοιχειώδη ικανότητα να επιστρέψει με ασφάλεια στη δουλειά.

* * *

Στην υποτίμηση και τελικά στη συγκάλυψη του πραγματικού μακελειού που εξελίσσεται καθημερινά στους χώρους δουλειάς (σύμφωνα με τη EUROSTAT, στη χώρα μας καταγράφεται μόλις το 30% - 40% των εργατικών «ατυχημάτων») συμβάλλει καθοριστικά και η συνειδητή απουσία ενός ολοκληρωμένου συστήματος καταγραφής και παρακολούθησης των επαγγελματικών ασθενειών. Οι θάνατοι από επαγγελματικές νόσους υπολογίζεται ότι είναι 5 έως 7 φορές περισσότεροι από αυτούς των εργατικών «ατυχημάτων», χωρίς όμως να καταγράφονται ως τέτοιοι.

Και αν στη μία άκρη του νήματος βρίσκονται οι νεκροί και σακατεμένοι της εργατικής τάξης, την άλλη άκρη κρατάνε η εργοδοσία και το κράτος της, με τους αντεργατικούς νόμους που εντατικοποιούν την εργασία και βαθαίνουν την εκμετάλλευση. Εντελώς αντίστροφα, τα μέτρα ασφάλειας στην εργασία λογαριάζονται ως «κόστος» και το κράτος μειώνει αντί να αυξάνει τους ελέγχους. Η ίδια η ΕΕ δίνει την κατεύθυνση: Τα μέτρα υγείας και ασφάλειας των εργαζομένων είναι θεμιτά και αναγκαία μέχρι εκεί που το κόστος τους δεν υπερβαίνει το κόστος διαχείρισης ενός τραυματισμού ή και μιας απώλειας, εφαρμόζοντας στους χώρους δουλειάς τα ψυχρά κριτήρια του «κόστους - οφέλους» για την εργοδοσία.

* * *

Το πραγματικό υπόβαθρο των εργατικών «ατυχημάτων» που αυξάνονται είναι η γενίκευση της «ευελιξίας» στην εργασία, που αφορά ένα όλο και μεγαλύτερο μέρος των εργαζομένων: Το 2023, το 48,6% των νέων συμβάσεων ήταν μερικής και εκ περιτροπής απασχόλησης. Τα ωράρια - λάστιχο, η πολυειδικότητα, η πίεση να βγει η δουλειά, η περίφημη «στοχοθεσία» που συνδέεται με την αύξηση της παραγωγικότητας, η πίεση να βγει το έργο, η γενικευμένη εργολαβοποίηση, είναι στοιχεία που επιδρούν στην εντατικοποίηση και μετατρέπουν το μεροκάματο σε παγίδα.

Και, από την άλλη, οι μόλις 651 επιθεωρητές που υπάρχουν σήμερα σε όλη την Ελλάδα θα χρειάζονταν τουλάχιστον 12 χρόνια για να ελέγξουν έστω και μία φορά («με το μάτι» και όχι εξονυχιστικά) τις επιχειρήσεις που λειτουργούν σε όλη τη χώρα, δίνοντας το ελεύθερο στην εργοδοσία να οργιάζει στους χώρους δουλειάς, στο έδαφος πάντα της αντεργατικής νομοθεσίας, που επεκτείνεται από χρόνο σε χρόνο, στην υγειά των κερδών!


Κ. Μ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ