ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 11 Μάρτη 2006
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
8ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Αλλοι προσπαθούν ... άλλοι «ελπίζουν»

«Ξεκλειδώνοντας μυστικά με τα μάτια της ψυχής»
«Ξεκλειδώνοντας μυστικά με τα μάτια της ψυχής»
Ξεκίνησε χτες το 8ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης - Εικόνες του 21ου Αιώνα με το ντοκιμαντέρ «Χαμογελώντας σε εμπόλεμη ζώνη» των Μάγκνους Μπέιγμαρ - Σιμόνε Ααμπεργκ Κερν.

Το ελληνικό ντοκιμαντέρ εκπροσωπείται με 78 ταινίες, αριθμός εντυπωσιακός για τα εγχώρια δεδομένα. Οι δημιουργοί όμως ελπίζουν στη... «θεά Τύχη» για να βρουν διανομή και να ξαναπιάσουν την κάμερα, αφού η κρατική βοήθεια στην εγχώρια κινηματογραφία δεν υφίσταται.

Ας παρουσιάσουμε, όμως, πληροφοριακά τρία ντοκιμαντέρ που συμμετέχουν στο φεστιβάλ.

Το «Ξεκλειδώνοντας μυστικά με τα μάτια της ψυχής» (για το νησί της Καρπάθου, προβάλλεται στις 16/3) των Μανώλη Δημελλά - Φίλιππου Αλαβέρα, «αυτοπροσδιορίζεται» ως «"πάντρεμα" λαογραφικού και πολιτιστικού λόγου, μέσα από εικόνες εναλλακτικών τουριστικών διαδρομών». Το ντοκιμαντέρ του Χρήστου Ν. Καρακάση «Φεύγωμεν δή φίλην ές Πατρίδα» (17/3) αφορά στο Ζαγόρι, «καταφύγιο για όλο τον κόσμο που ταλαιπωρείται, που ζει στο στρες στις μεγάλες πόλεις, στη μόλυνση και προσπαθεί μερικές μέρες να πάει σε αυτόν τον επίγειο παράδεισο». Ο Στέλιος Γαϊτανίδης συμμετέχει με το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Ποδηλάτης Αγγελος» με θέμα τους Τσιγγάνους.

Κατά τ' άλλα, ο αριθμός των ελληνικών ντοκιμαντέρ «έπιασε στον ύπνο» το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, τόσο που θα οργανώσει (16/3) «στρογγυλό τραπέζι» με θέμα... «Δημιουργικό Ντοκιμαντέρ και κρατικές ενισχύσεις»! Ενώ το ΕΚΚ έπρεπε να είναι ο βασικός «αίτιος» αυτού του αριθμού, τώρα «ξεκινά διάλογο», ελπίζοντας να ακολουθήσουν «δράσεις και νομοθετικές πρωτοβουλίες που θα τονώσουν την υπάρχουσα καλλιτεχνική έξαρση»!

Το ΕΚΚ συμμετέχει ως συμπαραγωγός με πέντε ταινίες: «Ικέτες» του Σταύρου Ιωάννου, «Γιάννης Μόραλης» των Στέλιου Χαραλαμπόπουλου και Θάνου Λαμπρόπουλου, «Για μια Θέση στο Χορό» της Μαριάννας Οικονόμου, «Βασίλης Ζαχάρωφ, ο Μυστηριώδης Ελληνας της Ευρώπης» του Αγγελου Αμπάζογλου και «Ζωντανοί στο Κύτταρο - Σκηνές Ροκ» του Αντώνη Μποσκοΐτη.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ
ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

- «Κοχλίας»: «1001 ταινίες που πρέπει να δείτε». Το πολυμεταφρασμένο βιβλίο (960 σελίδες) αποτελεί τον πιο σύγχρονο «οδηγό» των σημαντικότερων ταινιών, από τις απαρχές της 7ης Τέχνης μέχρι το 2003. Οι 59 συγγραφείς του τόμου, είναι καταξιωμένοι κριτικοί, ιστορικοί, καθηγητές κινηματογράφου. Οι ταινίες παρουσιάζονται ανά είδος, με πληροφορίες για τη γλώσσα, τη χρονολογία, την εθνικότητα, τον σκηνοθέτη, τους άλλους συντελεστές, τα βραβεία της. Οι παρουσιαζόμενες ταινίες, εικονογραφημένες με φωτογραφίες καλύπτουν όλες τις αισθητικές ή εθνικές «σχολές» και όλα τα είδη.

- Ζήτρος: Ξενοφών «Ελληνικά (Βιβλία Στ΄, Ζ΄)» (εισαγωγή, μετάφραση, σχόλια Γεώργιος Ράπτης. Πρόκειται για τον 3ο τόμο των «Ελληνικών» του Ξενοφώντα, που ολοκληρώνει την καταγραφή των ιστορικών γεγονότων στα τέλη του 5ου και το πρώτο μισό του 4ου π.Χ. αιώνα, για τις συγκρούσεις γύρω από τη Θήβα και την Πελοπόννησο, μέχρι τη μάχη στη Μαντινεία). «Αναξίμανδρος (Ο φιλόσοφος του "Απείρου"» (εισαγωγή - μελέτη Ιωάννης Καλύβας, μετάφραση, σχόλια Θεόδωρος Γ. Μαυρόπουλος. Οι δύο συνεργάτες του τόμου παρουσιάζουν τον επιστημονικό στοχασμό του Μιλησίου φιλοσόφου).

- «Μεταίχμιο»: Εμμανουήλ Ροΐδης «Η Πάπισσα Ιωάννα (το αυθεντικό κείμενο του 1866)». (Με αφορμή τα 170 χρόνια από τη γέννηση του Ροΐδη και τα 140 από την έκδοση της «Πάπισσας Ιωάννας», επανεκδόθηκε το σπουδαίο έργο που στηλίτευσε το σκοταδισμό της εκκλησιαστικής εξουσίας και την κοινωνική υποκρισία και αφορίστηκε από την Εκκλησία. Την παρούσα έκδοση επιμελήθηκε ο καθηγητής Δημήτρης Δημητρούλης ο οποίος υπογράφει και την εκτενή εισαγωγή). Δημήτρης Δημητρούλης «Εμμανουήλ Ροΐδης (Η τέχνη του ύψους και της πολεμικής)» (ενδιαφέρουσα μελέτη του προαναφερόμενου καθηγητή της Ιστορίας και θεωρίας της Λογοτεχνίας). Χένρι Μίλερ «Ο τροπικός του καρκίνου» (μετάφραση, επίμετρο Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης. Διάσημο μυθιστόρημα, «δίδυμο» του «Τροπικού του Αιγόκερω») . Αναΐς Νιν «Χένρι και Τζουν» (μετάφραση, επίμετρο Γιώργος - Ικαρος Μπαμπασάκης, μαρτυρία - χρονικό της ερωμένης του μεγάλου συγγραφέα Χένρι Μίλερ, για τη ζωή του με τη γυναίκα του Τζουν και τη σχέση της με τον Μίλερ). Κώστας Βούλγαρης «Η περούκα της Σοφίας Νέρη» (το τέταρτο μυθιστόρημα του κύκλου «Το εμφύλιο σώμα»). Μαρία Κονδύλη «Τα πλήκτρα στα νερά» (νουβέλα).

- «Πολύτροπον»: Βάλτερ Πούχνερ «Συνοχές και ρήγματα (Κριτική της θεατρικής ιστοριογραφίας)». (Ο τόμος περιλαμβάνει 90 βιβλιοκρισίες - βιβλιοπαρουσιάσεις του καθηγητή Θεατρολογίας του Πανεπιστημίου Αθήνας για διάφορα θέματα της θεατρικής ιστοριογραφίας τα τελευταία 15 χρόνια. Τα κείμενα χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Ευρώπη - Αμερική και Ελλάδα).

- «Τοπίο»: «ΠΑΤΡΑ (το πρόσωπο της πόλης)» (φωτογραφικό λεύκωμα, με κείμενα των Ρέας Γαλανάκη, Πάνου Θεοδωρίδη, Αθηνάς Κακούρη, Διονύση Καρατζά, Βασίλη Λάζαρη, Θάνου Μικρούτσικου, Αθανασίου Παπαδόπουλου, Πέτρου Συναδινού), που «διηγούνται» την ιστορία και τη ζωή της πόλης. Τα κείμενα συνοδεύουν καρτ-ποστάλ των χρόνων 1903-1914, από τη συλλογή του Πέτρου Συναδινού.

- «Εστία»: Φρανσουά Ρικάρ «Το τελευταίο απόγευμα της Ανιές (Δοκίμιο για το έργο του Μίλαν Κούντερα)» (μετάφραση Γιάννης Κιουρτσάκης, μονογραφία - νέα «ανάγνωση» των έργων του Κούντερα). Γκίντερ Αντερς «Εμείς, οι γιοι του Αϊχμαν» (μετάφραση Κώστας Σπαθαράκης, επίμετρο Σταύρος Ζουμπουλάκης. Ο Γερμανοεβραίος φυγάδας από τη ναζιστική Γερμανία, απευθύνει δύο ανοιχτές επιστολές στον Κλάους Αϊχμαν, γιο του ναζί αρχιδήμιου, στο Αουσβιτς, μετά την καταδίκη του σε θάνατο στη δίκη της Ιερουσαλήμ). Μπαλτάσαρ Γκροσιάν «Ο ήρωας» (μετάφραση, εισαγωγή Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής. Το πρώτο μυθιστόρημα - το 1637 - του Ισπανού συγγραφέα, αποκαλούμενου ως «Νίτσε της Ισπανίας»). Χρήστος Βακαλόπουλος «Η ονειρική υφή της πραγματικότητας (κείμενα για την επικοινωνία και τον πολιτισμό)» (επιμέλεια, επίμετρο Κώστας Λιβιεράτος. Ο συγγραφέας υπήρξε κριτικός και δοκιμιογράφος του κινηματογράφου). Περικλής Μονιούδης «Στους κόλπους των πόλεων (Θεσσαλονίκη, Βερολίνο, Ζυρίχη, Αλεξάνδρεια)» (μετάφραση Ιωάννα Α. Αποστόλου. Αυτοβιογραφικό βιβλίο). Φαίδων Ταμβακάκης «Αδεια ξενοδοχεία» (διηγήματα).

- «Κέδρος»: Λευτέρης Πούλιος «Το θεώρημα» (νέα ποιητική συλλογή του εξαιρετικού μελαγχολικού ποιητή). Κάλβιν C. Κλόουσον «Ο ταξιδευτής των Μαθηματικών (Η εξερεύνηση της εντυπωσιακής ιστορίας των αριθμών)» (μετάφραση Ευηνέλλα Αλεξοπούλου. Μυθιστορηματική, μαθηματική μελέτη).

Το Γιουρο-τίποτα...

Τρία πανομοιότυπα χορευτικά ποπ κομμάτια και μία μπαλάντα, όλα αγγλόφωνα, διεκδικούν το χρίσμα της «ελληνικής» εκπροσώπησης στον 51ο Διαγωνισμό της Γιουροβίζιον (το τραγούδι θα επιλεγεί την Τρίτη). Οπως αναφέρθηκε σε χτεσινή παρουσίασή τους, τα τραγούδια, σε σύνθεση των Νίκου Καρβέλα (δικά του είναι τα δύο από τα τέσσερα, τα «Everything» και «Who cares about love»), Δημήτρη Κοντόπουλου («Welcome to the party») και των αδελφών Παπαβομβολάκη («Πήγασος», το «A beautiful night»), επιλέχτηκαν μεταξύ 100 περίπου. Να σημειωθεί ότι την τελική επιλογή έκαναν η ΕΡΤ, η Αννα Βίσση και η δισκογραφική εταιρία της τραγουδίστριας, «Sony - BMG»!

Με εμφανέστατη την πρόθεση να είναι αρεστά στην Εσπερία και το κοινό της, τα υποψήφια κομμάτια (τουλάχιστον τα τρία) αποτελούν χαρακτηριστικά δείγματα μουσικής ομοιομορφίας. Καθώς από τη χτεσινή παρουσίαση απουσίαζαν οι δημιουργοί τους και η Α. Βίσση, την υπεράσπιση της «ποιότητας» των τραγουδιών ανέλαβαν εκπρόσωποι της ΕΡΤ και της «Sony - BMG». Δεν ξέρουμε με ποιο κριτήριο η ΕΡΤ θεωρεί το «επίπεδό τους αρκετά υψηλό». Εκείνο που διαπιστώσαμε είναι ότι πρόκειται για τραγούδια κομμένα και ραμμένα σύμφωνα με τις προδιαγραφές των κολοσσών της μουσικής βιομηχανίας και του πανηγυριού της ευρωπαϊκής μουσικής ισοπέδωσης, που ακούει στο όνομα Διαγωνισμός της Γιουροβίζιον.

Γι' αυτόν το διαγωνισμό καλείται ο ελληνικός λαός να πληρώσει φέτος τουλάχιστον 12 εκατομμύρια ευρώ! Την ίδια στιγμή, που οι κορυφαίοι ελληνικοί μουσικοί οργανισμοί στενάζουν οικονομικά και το ελληνικό τραγούδι, εξοβελισμένο από την πλειοψηφία των δισκογραφικών και τα ΜΜΕ, πασχίζει να επιβιώσει, η κρατική ΕΡΤ, που προ μηνών επιχείρησε να πείσει για τις πολιτιστικές ανησυχίες της μέσω του Διαγωνισμού Τραγουδιού Θεσσαλονίκης, σέρνει το ανόητο και πολυδάπανο χορό της Γιουροφιέστας... Ακολουθώντας κατά γράμμα τις «φεϊμ-στορίτικες» διδαχές των ιδιωτικών καναλιών, αλλά και τις «δυτικότροπες» ισοπεδωτικές επιλογές των δισκογραφικών εταιριών.


Ρ. Σ.

Ερασιτέχνες στην Καρδίτσα

Αρχίζει σήμερα (7.30μμ) το 22ο Πανελλήνιο Φεστιβάλ Ερασιτεχνικού Θεάτρου Καρδίτσας, στο Δημοτικό Κινηματοθέατρο, που διοργανώνει η Ενωση Πολιτιστικών Συλλόγων του νομού, σε συνεργασία με τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, το Δήμο Καρδίτσας, την ΤΕΔΚ, υπό την αιγίδα του ΥΠΠΟ. Το ενδιαφέρον ήταν ιδιαίτερα μεγάλο και οι συμμετοχές ερασιτεχνικών θιάσων έφτασαν στις 35. Επιλέχθηκαν επτά για το διαγωνιστικό μέρος και ένας εκτός συναγωνισμού.

Στα αφιερώματα θα τιμηθούν για την προσφορά τους στο θέατρο η ηθοποιός Αννα Φόνσου, ο ηθοποιός - σκηνοθέτης Θανάσης Παπαγεωργίου και ο θεατρικός συγγραφέας Λάκης Μιχαηλίδης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ