ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Κυριακή 12 Μάη 2002
Σελ. /32
ΠΑΙΔΕΙΑ
Τοπική Αυτοδιοίκηση και Παιδεία

Σειρά αντιλαϊκών αλλαγών προωθήθηκαν, με μοχλό τους δήμους και τις νομαρχίες που υπηρετούν την κυβερνητική πολιτική

Το εργατικό κίνημα πρώτα και κύρια πρέπει να κάνει υπόθεσή του την Παιδεία (από κινητοποίηση της Συντονιστικής Επιτροπής Σωματείων της Αθήνας)
Το εργατικό κίνημα πρώτα και κύρια πρέπει να κάνει υπόθεσή του την Παιδεία (από κινητοποίηση της Συντονιστικής Επιτροπής Σωματείων της Αθήνας)
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση, όλο και περισσότερο τα τελευταία χρόνια, καλείται να παίξει σημαντικό ρόλο σε ό,τι αφορά στην παρέμβαση και εμπλοκή της στα ζητήματα της Εκπαίδευσης. Ετσι όπως εξελίσσεται, με βάση την πολιτική της κυβέρνησης και της ΕΕ, γίνεται το μακρύ χέρι του κράτους και χρησιμοποιείται ως ένας επιπλέον μηχανισμός για την προώθηση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων σε όλους τους τομείς. Από την οικονομία, τις εργασιακές σχέσεις, μέχρι την Υγεία και την Παιδεία. Ετσι, η λειτουργία της σε ό,τι αφορά στην Παιδεία κινείται στην κατεύθυνση της ιδιωτικοποίησης, της υποβάθμισης του δημόσιου χαρακτήρα της, της έντασης των ταξικών φραγμών.

Και να πώς γίνεται αυτό, με τη συμβολή, βέβαια, και δημοτικών αρχών, που υπηρετούν την κυβερνητική πολιτική:

1. Η ΤΑ μέσα από ανάπτυξη επιχειρηματικής δραστηριότητας γίνεται ο βασικός μοχλός για την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων. Με βάση την κατεύθυνση της αποκαλούμενης αποκέντρωσης της Εκπαίδευσης, μια σειρά από συμπληρωματικές προς το παρόν λειτουργίες παραχωρούνται σταδιακά στην πρωτοβουλία αυτού που ονομάζουν «τοπική κοινωνία», δηλαδή στους δήμους και τους γονείς. Ο δρόμος αυτός έχει ανοίξει από το γνωστό αντιεκπαιδευτικό νόμο 2525/97, που προβλέπει τριμερή ευθύνη (κράτους, ΤΑ και γονέων) για τη λειτουργία του «ολοήμερου σχολείου» (σε δημοτικά και νηπιαγωγεία), στο όνομα της εξυπηρέτησης των εργαζόμενων γονιών και για την ενίσχυση του σχολικού προγράμματος με πρόσθετες «δεξιότητες» που απαιτεί η «οικονομία της αγοράς». Ετσι, με ευθύνη δημοτικών αρχών, όπου πλειοψηφούν οι πολιτικές δυνάμεις ΠΑΣΟΚ - ΝΔ - Συνασπισμός, ήδη, λειτουργούν αυτά τα «ολοήμερα σχολεία», που ουσιαστικά καλούνται να πληρώσουν και πάλι οι εργαζόμενοι, είτε πρόκειται για πρόσληψη προσωπικού, είτε για υποδομή.

Το φαινόμενο παρατηρείται σε μεγάλη έκταση στα σχολεία του λεγόμενου «διευρυμένου ωραρίου», που είναι σχολεία όπως και τα «ολοήμερα» και λειτουργούν πέρα από το καθορισμένο ωράριο, διαφέρουν, όμως, στο ότι δεν έχουν καθορισμένο κεντρικά εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Ετσι, η ΤΑ, σε συνεργασία με τους γονείς, δημιουργεί υποτυπωδώς προγράμματα «απασχόλησης» των μαθητών, ενώ προσλαμβάνει εκπαιδευτικούς με ελαστικούς όρους εργασίας, όπως, π.χ., στο Δήμο Αιγάλεω. Στα «ολοήμερα σχολεία» που σήμερα λειτουργούν οι γονείς επιβαρύνονται με τη σίτιση των παιδιών και είναι πολύ ενδεικτικό ότι ο Δήμος Ροδολείβου έχει προσθέσει στο λογαριασμό της ΔΕΗ ειδικό τέλος για να καλύπτει να έξοδα του τοπικού ολοήμερου σχολείου. Το ίδιο κάνουν και άλλοι δήμοι. Οταν, δε, θα καταργηθούν οι όποιες επιδοτήσεις δίνονται σήμερα, το βάρος τέτοιων προγραμμάτων θα επωμιστούν εξ ολοκλήρου οι γονείς - δημότες.

Διαφαίνεται ότι σταδιακά το σχολικό πρόγραμμα θα διαμορφωθεί σε δύο ζώνες: Μια υποχρεωτική, που θα αποτελείται από ένα βασικό κορμό μαθημάτων, ο οποίος καθορίζεται «κεντρικά», και μια συμπληρωματική και διαφοροποιημένη, που θα διαμορφώνεται «τοπικά» και σε ευθεία αντιστοιχία με την οικονομική δυνατότητα και την ταξική σύνθεση των οικογενειών των μαθητών. Με τη διαδικασία αξιολόγησης της σχολικής μονάδας, που προωθείται με το νόμο που πέρασε πρόσφατα, με τη σύνδεσή της με την κρατική χρηματοδότηση, θα ενισχυθεί η ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων. Παράλληλα, με το πρόσχημα της προσαρμογής του εκπαιδευτικού προγράμματος στις «τοπικές ιδιαιτερότητες», προετοιμάζεται η εισβολή ιδιωτικών επιχειρήσεων στο περιεχόμενο του σχολείου. Ηδη, μέσω επιδοτούμενων προγραμμάτων, κάνουν την εμφάνισή τους στα σχολεία σαν εισηγητές, π.χ., αγωγής καταναλωτή, εταιρίες τροφίμων και, αγωγής υγείας, εταιρίες οδοντόκρεμας.

2. Η ΤΑ μετατρέπεται σε φορομπηχτικό μηχανισμό. Τα κονδύλια, οι πόροι της ΤΑ, που προορίζονται για τη συντήρηση και επισκευή των σχολικών κτιρίων, συνεχώς μειώνονται και γίνεται ξεκάθαρη η πρόθεση της κυβέρνησης, οι δημότες να είναι και πάλι αυτοί που θα κληθούν να πληρώσουν μέσω των δημοτικών τελών, ή άμεσης συμμετοχής στα έξοδα. Ταυτόχρονα, έχουν δει το φως της δημοσιότητας σχέδια κυβέρνησης και δήμων, για δημιουργία σχολείων - γκαράζ ή «πολιτιστικών επιχειρήσεων» (Ιντερνετ καφέ, κινηματογράφοι, βιβλιοθήκες, χώροι άθλησης κ.ά.), που τη διαχείριση των εσόδων τους θα αναλάβουν οι σχολικές επιτροπές. Αυτά θα λειτουργούν μετά τη λήξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας και αφού οι χρήστες τους θα πληρώνουν.

Στη λογική, επίσης, της περικοπής του κόστους της Εκπαίδευσης και με την επίφαση της πρωινής λειτουργίας των σχολείων, δημοτικές και νομαρχιακές αρχές πρωτοστατούν σε συμπτύξεις τμημάτων και συγχωνεύσεις σχολείων, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πολλές φορές μεγάλα τμήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι στην επαρχία από τα 5.500 μονοθέσια σχολεία που υπήρχαν πριν μερικά χρόνια σήμερα έχουν απομείνει μόνο 2.000. Το επιχείρημα του δημογραφικού προβλήματος, που επικαλείται η κυβέρνηση, μπορεί να δίνει μια εξήγηση, ωστόσο χωρίς τη συνειδητή επιλογή της για υποβάθμιση της δημόσιας Εκπαίδευσης, για περικοπή των κοινωνικών δαπανών, δε θα υπήρχε αυτή η κατάσταση.

3. Η ΤΑ αξιοποιείται για την υποκατάσταση της συστηματικής εκπαίδευσης, με τη ληξιπρόθεσμη «κατάρτιση» ως προϋπόθεση της «απασχολησιμότητας». Τέτοιο ρόλο παίζουν τα δημοτικά ή νομαρχιακά ΚΕΚ, που επί πληρωμή αναλαμβάνουν να καλύψουν την ανάγκη τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης με πρόσκαιρες καταρτίσεις.

Στην ίδια κατεύθυνση κινείται και η λειτουργία των λεγόμενων σχολείων «δεύτερης ευκαιρίας», που έχει ανατεθεί στους δήμους. Αυτό το πρόγραμμα παρουσιάζεται ως βοήθεια για όσους δεν έχουν ολοκληρώσει τη στοιχειώδη Εκπαίδευση, ωστόσο στην ουσία του υπονομεύει ακόμη και τη βασική υποχρεωτική, 9χρονη εκπαίδευση, αφού το μόνο που κάνει είναι να δίνει κάποιες σκόρπιες γνώσεις καταρτισιακού χαρακτήρα, που βασίζονται στις ανάγκες της τοπικής αγοράς. Μάλιστα, ο Δήμος Περιστερίου που συμμετέχει σ' αυτό προβάλλει και την αυταπάτη σε πολλούς νέους ότι έτσι θα αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της ανεργίας.

4. Η ΤΑ υποβαθμίζει το δημόσιο χαρακτήρα της προσχολικής αγωγής. Οταν η παραχώρηση της λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών στους δήμους γίνεται χωρίς τους αντίστοιχους πόρους και οι δημότες καλούνται να πληρώσουν τροφεία. Ταυτόχρονα, η παιδαγωγική διαδικασία της προσχολικής αγωγής υποβαθμίζεται σε απλή βρεφοκομία και baby - parking.

5. Η ΤΑ μοχλός προώθησης των ιδιωτικών πανεπιστημίων. Από νομαρχιακές και δημοτικές αρχές (όπως οι Νομαρχίες Εύβοιας, Μαγνησίας ή ο Δήμος Αμαρουσίου) εκδηλώνεται ενδιαφέρον για ίδρυση πανεπιστημίων, που, βέβαια, θα είναι συγκεκαλυμμένα ιδιωτικά ιδρύματα.

Στις αντιλαϊκές αυτές αλλαγές, που προωθούνται με μοχλό την ΤΑ, είναι σήμερα αναγκαίο οι λαϊκές δυνάμεις να αντιδράσουν. Να εναντιωθούν:

  • Στη μεταβίβαση στην ΤΑ της ευθύνης για εξεύρεση πόρων, ώστε να μην εξαναγκάζονται οι δημότες να διπλοπληρώνουν την Παιδεία.
  • Στη μεταβίβαση της αρμοδιότητας για την πρόσληψη του εκπαιδευτικού προσωπικού, που συνεπάγεται ανατροπή των εργασιακών δικαιωμάτων και ομηρία των εκπαιδευτικών.
  • Στη μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων για το περιεχόμενο της Εκπαίδευσης και της αγωγής. Το πρόγραμμα και η λειτουργία των σχολείων πρέπει να είναι ενιαία σε όλα τα σχολεία με εσωτερική συνοχή και ενότητα, ώστε να εξυπηρετούν τον ενιαίο σκοπό της βασικής Εκπαίδευσης, που είναι η διαμόρφωση της κοινωνικής και σφαιρικά καλλιεργημένης προσωπικότητας του μαθητή.

Είναι, ωστόσο, ανάγκη να κατανοηθεί από τους εργαζόμενους ότι τα προβλήματα και στα ζητήματα της Εκπαίδευσης, που αντιμετωπίζουν σε τοπικό επίπεδο, δεν είναι τίποτε άλλο παρά εκδήλωση της γενικότερης αντιλαϊκής πολιτικής. Τόσο τα προβλήματα υποδομής, όσο και η ενίσχυση των ταξικών φραγμών που εντάθηκαν με την αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση, η διευρυνόμενη σχολική διαρροή από την υποχρεωτική Εκπαίδευση που δημιούργησε, οι εξελίξεις στην Ανώτατη Εκπαίδευση δείχνουν ότι απαιτούνται γενικότερες ριζικές αλλαγές, που θα εναρμονίσουν την Εκπαίδευση με τις σύγχρονες ανάγκες των λαϊκών στρωμάτων. Η ΤΑ σε άλλη κατεύθυνση από τη σημερινή μπορεί να πρωτοστατήσει μαζί με το λαϊκό κίνημα για καθιέρωση δίχρονης υποχρεωτικής δημόσιας και δωρεάν προσχολικής αγωγής, ενιαίου 12χρονου βασικού υποχρεωτικού σχολείου, δημόσιας και δωρεάν επαγγελματικής εκπαίδευσης με το βασικό σχολείο, ενιαίας ανώτατης εκπαίδευσης. Οι νομαρχιακές και δημοτικές εκλογές του Οκτώβρη πρέπει να αποτελέσουν μια απάντηση καταδίκης της σημερινής πολιτικής και ενίσχυσης του πόλου του συνεπούς αγώνα για την ανατροπή της.


Δ. Κ.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ