ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Πέμπτη 12 Ιούνη 1997
Σελ. /36
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
ΜΙΚΡΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΗΣ ΕΠΙΔΑΥΡΟΥ
Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού...

Παραχώρηση του μνημείου και πάλι στο Μέγαρο Μουσικής, άνευ όρων

"Τι μανία είναι αυτή για χρήση των θεάτρων; Πρώτα είναι το όραμα της διάσωσης και μετά όλα τα υπόλοιπα. Αλλά στην Ελλάδα τα υπουργεία δε διοικούνται από τους διευθυντές. Ετσι αναγκαζόμαστε, υπό πολιτικές πιέσεις, να ξαναχτίζουμε τα θέατρα για να δίνονται σε χρήση. Αυτό είναι ολέθριο. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε έξω αναθέσεις και να αλλάζουμε τις προτεραιότητές μας. Υπό αυτές τις πιέσεις κάποια θέατρα (π.χ. Δωδώνη, Θορικός, Θάσος, κ. ά. ), ενώ δεν ήταν στις προτεραιότητές μας, εντάχθηκαν στα προγράμματα του Β ΚΠΣ, αλλά δεν είμαστε εδώ για να ξαναχτίζουμε τα θέατρα".Οι παραπάνω παρατηρήσεις έγιναν από τον προϊστάμενο της Διεύθυνσης Αρχαίων Μνημείων, Ιορδάνη Δημακόπουλο,στην προχτεσινή συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την παραχώρηση του μικρού αρχαίου θεάτρου Αρχαίας Επιδαύρου στον ΟΜΜΑ για το "Μουσικό Ιούλιο".

Αρνητικά στην παραχώρηση ψήφισαν οι Ι. Δημακόπουλος, Νίκος Μίνως (προϊστάμενος της Διεύθυνσης Συντήρησης Αρχαιοτήτων), Χαράλαμπος Μπούρας, (αρχιτέκτων - καθηγητής στο ΕΜΠ), Μαίρη Παναγιωτίδου (καθηγήτρια Βυζαντινής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών), Ολγα Αλεξανδρή (πρώην διευθύντρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου).

Η αρνητική ψήφος υπερασπίστηκε σοβαρές αρχές συμπεριφοράς στα αρχαία μνημεία: Το θέατρο δεν έχει ανασκαφεί, δεν έχει επαρκώς στερεωθεί, δεν έχει δημοσιευτεί και επιπλέον υπάρχουν κίνδυνοι και για το μνημείο και για τους θεατές.Η ανασκαφή θα δώσει σημαντικές πληροφορίες για τις προγενέστερες και μεταγενέστερες φάσεις του μνημείου. Ηδη αποκαλύφθηκε η ρωμαϊκή σκηνή (2ος αι. μ. Χ., σώζεται και μέρος της πρόσοψης). Η ομάδα εργασίας για το μνημείο έως τώρα έχει παρουσιάσει ελάχιστο έργο, αν και επιμόνως από τον Ιούλιο του '96 ο Ι. Δημακόπουλος ζητούσε την απασχόληση ενός ειδικευμένου αρχιτέκτονα.

Σχετικά ο Χ. Μπούρας τόνισε: "Η επιτροπή όφειλε να δραστηριοποιηθεί, γιατί το θέατρο ούτως ή άλλως θα δινόταν, για λόγους που όλοι ξέρετε... ".Και στην προχτεσινή συνεδρίαση του ΚΑΣ οι... "λόγοι που όλοι ξέρουμε", επικράτησαν και ως προς τη θετική απόφαση παραχώρησης, αλλά και για τους όρους χρήσης και για το πρόγραμμα. Μαραθώνια ήταν η συζήτηση για το αν προσιδιάζει στο χαρακτήρα του μνημείου η τοποθέτηση μεγάλων ηχητικών εγκαταστάσεων, για τις συναυλίες των Αλκίνοου Ιωαννίδη, Σαββίνας Γιαννάτου, Γιώργου Νταλάρα.Συζήτηση που δε χρειαζόταν παραπάνω από ένα λεπτό, εάν το Συμβούλιο είχε τη βούληση να χρησιμοποιήσει έστω τα αυτονόητα και δεδομένα:Τα αρχαία θέατρα φημίζονται τουλάχιστον για την ηχητική τους.Το γενικό και για όλους χρέος ήπιας χρήσης των αρχαίων θεάτρων.

"Τέτοιου είδους εκδηλώσεις απαιτούν άλλους χώρους και όχι αρχαία θέατρα, γιατί αυτό σημαίνει επεμβάσεις όπως αύξηση θέσεων ή ηλεκτρικές εγκαταστάσεις", είπε ο Ν. Μίνως. Ομως, άλλη θα ήταν η απόφαση, αν το ΚΑΣ είχε το σθένος να αναλάβει τις δικές του ευθύνες απέναντι στα μνημεία, αφήνοντας το πολιτικό κόστος της παραχώρησης εκεί που ανήκει, στην κυβέρνηση και την ηγεσία του ΥΠΠΟ.

Ετσι το ΚΑΣ, αφού εκτόνωσε το θυμό του για την κατάντια των αρχαίων θεάτρων (θυμήθηκε το Ηρώδειο, τη Δωδώνη, τους Φιλίππους, το Αργος, τη Μεγαλόπολη), αποφάσισε να παραχωρήσει το μικρό θέατρο για τις εκδηλώσεις του ΟΜΜΑ, με όρο την τοποθέτηση των "ελάχιστων δυνατών εγκαταστάσεων, αλλά μόνο για φέτος... επειδή συζητήθηκε αργά το θέμα".Κανείς δεν έθιξε το θέμα ότι το ΜΜ προανήγγειλε το πρόγραμμα πριν έρθει για έγκριση η ζητούμενη παραχώρηση.Και βέβαια έπεσαν στο κενό παρατηρήσεις μελών του Συμβουλίου ότι "με τη λογική του "μόνο για φέτος" εξετράπη η κατάσταση στο Ηρώδειο και αλλού".

Σημειώνεται ότι φέτος το θέατρο παραχωρείται με 700 θέσεις,έναντι 500 πέρσι, και με τους ίδιους όρους που διέπουν τις παραχωρήσεις στον ΕΟΤ: 1 εκατομ. για κάθε παράσταση, 500 χιλ. για κάθε πρόβα.

Αυτή τη στιγμή το θέατρο είναι ενταγμένο στο Β ΚΠΣ. Αλήθεια τι έγινε με τις χορηγίες που υπόσχονταν ως άλλοθι για την παραχώρηση;

Δ. ΜΥΡΙΛΛΑ

"Διακοσμητικό" Γνωμοδοτικό

Τρία μέλη του Γνωμοδοτικού Συμβουλίου Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ (εκπρόσωποι της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών και της Εταιρείας Σεναριογράφων Ελλάδας), με ανοιχτή επιστολή τους προς τον υπουργό Πολιτισμού εκφράζουν τη διαφωνία τους για το άρθρο 4 του πολυνομοσχεδίου του ΥΠΠΟ, που αφορά στον Κινηματογράφο.Την επιστολή υπογράφουν οι Θανάσης Σκρουμπέλος, Αρης Παπαθεοδώρου και Μάριος Ρετσίλας,οι οποίοι, αφού επισημαίνουν, ότι "παρά τις αντίθετες διαβεβαιώσεις, το πολυνομοσχέδιο έφτασε στα χέρια των μελών του Γνωμοδοτικού αρκετές ημέρες, αφότου είχε δοθεί στα κόμματα",διατυπώνουν την άποψη, ότι αυτό "δεν απηχεί την ανάγκη ανάπτυξης και δυνατών θεσμών σύμφωνων με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα (Media II) που θέλει ο Ελληνικός Κινηματογράφος", όντας "ένα αντιαναπτυξιακής φιλοσοφίας σχέδιο νόμου άκρατου κρατισμού, που δείχνει να τρέμει την αγορά και την ιδιωτική πρωτοβουλία".

Οι υπογράφοντες θεωρούν ότι "ανάπτυξη και εκσυγχρονισμός για έναν ανταγωνίσιμο κινηματογράφο σημαίνει φορολογικές απαλλαγές όσων ιδιωτών επενδύουν σε κινηματογραφική ταινία, σύγχρονη αντιμετώπιση της αίθουσας και της διανομής, όχι μόνη παραγωγική δύναμη το κράτος, εφαρμογή και κυρώσεις σε όσους αρνούνται το 1,5%, όχι υδροκέφαλο και γραφειοκρατικό κέντρο, ίδρυση γραμματείας οπτικοακουστικού, που να συνδυάζει την πολιτιστική, την οικονομική και τη βιομηχανική διάσταση του κινηματογραφικού έργου". Τέλος, τα τρία μέλη του Γνωμοδοτικού δηλώνουν ότι "για τους παραπάνω λόγους αδυνατούν να συνεχίσουν να αποτελούν σε ένα Γνωμοδοτικό Συμβούλιο διακοσμητικό κεντίδι υπουργικού θώκου".

Πόλεις και κινηματογράφοι

Για πρώτη φορά επιχειρήθηκε στον τομέα του κινηματογράφου μια θεσμοθετημένη διαδημοτική συνεργασία. Στο πλαίσιο του πρώτου πανευρωπαϊκού συνεδρίου "Πόλεις και κινηματογράφοι", που πραγματοποιήθηκε στις 6-8/6 στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Κορυδαλλού, εκλέχτηκε επιτροπή από τους 100 περίπου συμμετέχοντες δημάρχους και εκπροσώπους δήμων της Ελλάδας, με σκοπό να προσδιορίσει τη νομική υπόσταση ενός δικτύου δημοτικών κινηματογράφων,το οποίο προβλέπεται να συγκροτηθεί θεσμικά σε διάστημα έξι μηνών.

Εκφράστηκε, επίσης, η θέληση των 35 δήμων, που ανήκουν στο "Δίκτυο Κινηματογράφων" του ΥΠΠΟ, να ενταχθούν όλοι οι δήμοι με κινηματογραφικές δραστηριότητες στις προγραμματικές συμβάσεις του ΥΠΠΟ. Στη διάρκεια του συνεδρίου συγκροτήθηκε και ομάδα εργασίας, με προεδρεύουσα τη Γαλλία, για να συντονίσει την ανταλλαγή απόψεων για μορφές καταστατικού, στόχους και όρους συμμετοχής στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο "Πόλεις και Κινηματογράφοι",του οποίου η καταστατική συνέλευση θα πραγματοποιηθεί στις αρχές του 1998. Τέλος, το συνέδριο υιοθέτησε ψήφισμα για την προστασία της στέγης της Ταινιοθήκης της Ελλάδας,ζητώντας την επίσπευση της νομοθετικής ρύθμισης για τον καθορισμό της χρήσης του διατηρητέου Μεγάρου Δεληγιώργη ως "Ταινιοθήκης".

  • Ενας ακόμη νέος, δημοτικός, θερινός κινηματογράφος ανοίγει, σε μια περιοχή που δοκιμάζεται σκληρά. Αύριο (9μμ), λοιπόν, εγκαινιάζεται από τον σύμβουλο κινηματογραφίας του ΥΠΠΟ Γ. Μπακογιαννόπουλο, ο κινηματογράφος Λαυρίου, με το ασυνήθιστο όνομα "Τα χρόνια της χαμένης αθωότητας".Πρώτη ταινία ο φετινός "Εργένης" του Νίκου Παναγιωτόπουλου, που προσκαλεί τους φίλους του σινεμά σε έναν καταπράσινο χώρο, με σύγχρονα μηχανήματα εικόνας και ήχου, με μπαρ για παράλληλες γευστικές απολαύσεις και χαμηλό εισιτήριο στις 1.200 δρχ. Τους υπόλοιπους καλοκαιρινούς μήνες το "Σινέ Αθωότητα" θα φιλοξενήσει τις καλύτερες χειμωνιάτικες ταινίες (δύο προβολές, καθημερινά).
Φεστιβάλ Δήμου Υμηττού

Τη δεύτερη δεκαετία τους ξεκινούν φέτος οι εκδηλώσεις του Δήμου Υμηττού "Συναντήσεις στη σκιά των βράχων",που αρχίζουν αύριο και θα διαρκέσουν μέχρι τις 26 Ιουλίου, στο θέατρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη", περιλαμβάνοντας δεκαεννέα μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις.

Η αυλαία ανοίγει (13/6) με το θίασο "Κωμός" και τους αριστοφανικούς "Σφήκες" με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά.Ακολουθούν: Συναυλία της Αλκηστης Πρωτοψάλτη (16/6). Η πρεμιέρα της "Βαβυλωνίας" του Δ. Βυζάντιου από τη "Θεατρική Διαδρομή",με τους Αντ. Καφετζόπουλο - Τ. Χρυσικάκο (18/6). Στις 21/6 συναυλία δημοτικής μουσικής με τίτλο "Μουσικές των Ακριτών".Στις 23/6 συναυλία των Χάρη και Πάνου Κατσιμίχα.Στις 25/6 η ελληνοβαλκανική μουσική παράσταση "Γάμος από έρωτα" σε καλλιτεχνική επιμέλεια Κώστα Καλδάρα,ούτι - τραγούδι Χρήστου Τσιαμούλη.Στις 27/6, το "Νέο Ελληνικό Θέατρο" με το έργο του Δ. Παπαχρήστου "Ο Νηρέας ο Βάρας".Στις 29/6 η Ομάδα Κλασικού Ρεπερτορίου της Σάλλυ Ανταμ - Κρούσου.Στις 30/6 και 1/7 η Ελευθερία Αρβανιτάκη.Στις 7/7 συναυλία του Πέτρου Γαϊτάνου.9/7 ροζοναρίσματα με τον Βασίλη Σκουλά.10/7 συναυλία των ΟΡΑ. Στις 12/7 "Το ημέρωμα της Στρίγκλας" από τη θεατρική εταιρεία "Αιχμή".14/7 συναυλία του Τίτο Πουέντε.16/7 συναυλία του Μάριου Τόκα.18/7 συναυλία των Μελίνας Κανά - Γεράσιμου Ανδρεάτου.21/7 συναυλία των Μακέο Πάρκερ και του συγκροτήματός τους. Οι εκδηλώσεις ολοκληρώνονται με την "Ορέστεια" του Ιάννη Ξενάκη από την "Ομάδα Εδάφους" (32,24,25/7) και την αριστοφανική "Λυσιστράτη" από τον "Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου".

Χορός στο Βύρωνα

Στην πλατεία Εθνικής Αντίστασης (πλατεία Ταπητουργείου) θα πραγματοποιηθεί απόψε (8.30μμ) εκδήλωση των Χορευτικών Τμημάτων Παραδοσιακών Ελληνικών Χορών, που διοργανώνει το Κέντρο Μελέτης Χορού "Ισιδώρα Ντάνκαν" του Δήμου Βύρωνα.Συνοδεύει το μουσικό συγκρότημα του Νίκου Τάσση.Την ερχόμενη Πέμπτη (8.30μμ) το Κέντρο Μελέτης Χορού "Ισιδώρα Ντάνκαν" θα δώσει χορευτική παράσταση - επίδειξη στο θέατρο βράχων "Αννα Συνοδινού".

Μέχρι την Κυριακή θα παρουσιάζεται, στο "Θέατρο της Ημέρας",το έργο του Χρίστου Θεσσαλονικέα "Ζωγραφιά στο πίσω μέρος",σε σκηνοθεσία Αννας Σωτρίνη,σκηνικά - κοστούμια Πολύβιου Γούζιου,μουσική Αντώνη Μιχαηλίδη, κίνηση Πέτρου Γάλλια.Τους ρόλους ερμηνεύουν: Γιάννης Νικολάου και Ερασμία Στυλιανίδου.Μια γυναίκα κι ένας άντρας, μέσα από μια ερωτική ιστορία, έρχονται αντιμέτωποι με το χάσμα των δύο φύλων, που μοιάζει αγεφύρωτο. Σήμερα, η είσοδος είναι ελεύθερη.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ