ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 12 Ιούλη 2002
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
«Αναντικατάστατη» η ανασκαφή στου Μακρυγιάννη

Αρχισε το «θάψιμο» της ανασκαφής...
Αρχισε το «θάψιμο» της ανασκαφής...
«Πολύτιμο και αναντικατάστατο βιβλίο για την ιστορία της πόλης» χαρακτηρίζει την ανασκαφή στου Μακρυγιάννη ο ομότιμος καθηγητής Αρχαιολογίας και ανασκαφέας του Ακρωτηρίου Θήρας, Χρίστος Ντούμας, σε επιστολή του προς την Κίνηση Πολιτών για την Αποσόβηση Εγκατάστασης του Νέου Μουσείου Ακρόπολης στη Θέση Μακρυγιάννη, με αφορμή τη συλλογή υπογραφών από την Κίνηση.

Ο καθηγητής διαπιστώνει ότι το υπουργείο Πολιτισμού έχει εμπλακεί σε έναν «φαύλο κύκλο» και προχωρά σε «επιπόλαιες κινήσεις», αφού έχει αναθέσει την εκπόνηση της οριστικής μελέτης του μουσείου τη στιγμή που δεν έχουν ολοκληρωθεί οι αρχαιολογικές έρευνες στο οικόπεδο, όπως άλλωστε παραδέχεται και ο ίδιος ο υπουργός. Ο Χ. Ντούμας σημειώνει ότι, εκτός από το ότι η ανασκαφή δεν έχει ολοκληρωθεί, «η αξιολόγηση των μέχρι τώρα αποκαλυφθέντων αρχαίων έχει καταλήξει ότι αυτά είναι, πάλι με τα λόγια του ίδιου του υπουργού, "σημαντικά κατάλοιπα ανθρώπινης δραστηριότητας που χρονολογούνται από τους Προϊστορικούς έως τους Μεταβυζαντινούς Χρόνους"». Και επιπλέον προκύπτει ότι «δύο φάσεις εξ αυτών, η βυζαντινή και η μεσοβυζαντινή ήταν λίγο γνωστές έως σήμερα από την αρχαιολογική έρευνα».

Ο καθηγητής, αφού δηλώνει ότι προσυπογράφει την έκκληση, καταλήγει ότι «η στρωματογραφική ακολουθία των φάσεων "από τους προϊστορικούς έως τους μεταβυζαντινούς χρόνους" είναι μοναδική στην Αθήνα και αποτελεί πολύτιμο και αναντικατάστατο βιβλίο για την ιστορία της πόλης. Ποιος έχει δικαίωμα να το καταστρέψει;».

  • Μηνυτήρια αναφορά προς τον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κατέθεσε σήμερα ο βουλευτής της ΝΔ Πέτρος Τατούλης για τις καταστροφές στην ανασκαφή στου Μακρυγιάννη. Στην αναφορά σημειώνεται ότι η απόφαση της «εξαφάνισης της ανασκαφής» είναι «προφανώς» του Ε. Βενιζέλου.
«Ιφιγένεια εν Αυλίδι» περιοδεύουσα

Η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη (η μια εκ των δύο καλοκαιρινών παραγωγών του Εθνικού Θεάτρου) ξεκινάει τις παραστάσεις της στις 20 Ιουλίου από το Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων, στην Καβάλα. Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση και σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου, σκηνικά και κοστούμια Γιάννη Μετζικώφ και μουσική Δημήτρη Παπαδημητρίου. Τους ρόλους ερμηνεύουν: Ακύλας Καραζήσης, Μαρία Κεχαγιόγλου, Μαρία Σκουλά, Νίκος Χατζόπουλος, Αιμίλιος Χειλάκης, Φάνης Μουρατίδης κ.ά.

Η Ιφιγένεια, κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας, είναι το πρόσωπο που σύμφωνα με το χρησμό πρέπει να θυσιαστεί για να ξεκινήσει με ευνοϊκούς ανέμους η εκστρατεία των Ελλήνων στην Τροία. Ο στρατός των Ελλήνων, με αρχηγό τον Αγαμέμνονα, είναι συγκεντρωμένος στην Αυλίδα. Με πρόφαση ότι θα παντρευτεί τον Αχιλλέα, ο Αγαμέμνονας καλεί την Ιφιγένεια και τη μητέρα της Κλυταιμνήστρα στο στρατόπεδο. Εκεί η Ιφιγένεια μαθαίνει την αλήθεια και αποφασίζει να θυσιαστεί για το καλό της εκστρατείας. Η θεά Αρτεμη, συμπονώντας τη μοίρα της, τη σώζει την τελευταία στιγμή, βάζοντας στη θέση της ένα ελάφι.

Οι υπόλοιποι σταθμοί της περιοδείας της παράστασης είναι οι εξής:

  • 24 Ιουλίου: Θάσος
  • 27 Ιουλίου: Κάστρο Μενδενίτσας, Λαμία
  • 2, 3 Αυγούστου: Επίδαυρος
  • 7 Αυγούστου: Αρχαίο Ωδείο Πάτρας
  • 9 Αυγούστου: Φλόκα
  • 17 Αυγούστου: Αρχαίο Θέατρο Δίον, Κατερίνη
  • 19 Αυγούστου: Λάρισα
  • 23, 24 Αυγούστου: Ωδείο Ηρώδου του Αττικού
  • 27 Αυγούστου: Συκεές
  • 30 Αυγούστου: Μουδανιά
  • 2 Σεπτεμβρίου: Θέατρο Βράχων
Εντυπωσιακά ευρήματα

Motion Team

Μπροστά σε εντυπωσιακά ευρήματα βρέθηκε το συνεργείο της Εταιρείας Υδρευσης και Αποχέτευσης του Δήμου Θεσσαλονίκης προχτές, όταν κατά τη διάρκεια έργων αποχέτευσης αποκαλύφθηκαν δύο ρωμαϊκά αγάλματα.

Τα έργα γίνονται στην οδό Ολυμπιάδος στο κέντρο της πόλης. Τα αγάλματα είναι του 2ου μ.Χ. αι. και αποκαλύφθηκαν σε μεταγενέστερες επιχώσεις. Το ένα άγαλμα απεικονίζει το θεό Διόνυσο και το άλλο είναι ακέφαλο, απεικονίζει σαφώς γυναίκα και ταυτίζεται ή με τη θεά Ισιδα ή με τη θεά Τύχη. Και τα δύο είναι φιλοτεχνημένα σε μάρμαρο της Θάσου και οι αρχαιολόγοι πιθανολογούν ότι θα κοσμούσαν πλούσια οικία ή λουτρά. Τα ευρήματα θα παραδοθούν στο Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης.

Νέα ευρήματα στο Ακρωτήρι Δρέπανο της Πάφου

Επεμβάσεις προστασίας του αρχαιολογικού χώρου του Αγίου Γεωργίου της Πέγειας, στον αρχαίο οικισμό του ακρωτηρίου Δρέπανο στην Πάφο της Κύπρου, πραγματοποίησε η αρχαιολογική αποστολή του ελληνικού υπουργείου Πολιτισμού, με επικεφαλής τον έφορο Αρχαιοτήτων, Χ. Μπακιρτζή.

Στις εργασίες - οι οποίες ξεκίνησαν τον περασμένο Μάη σε συνεργασία με το Τμήμα Αρχαιοτήτων Κύπρου - περιλαμβάνονταν συμπληρωματική καθαριότητα του αρχαιολογικού χώρου του Αγίου Γεωργίου, στερέωση των τοίχων και καταγραφή της κατάστασης συντήρησης των ψηφιδωτών δαπέδων της βασιλικής Α και του λουτρώνα. Επίσης διαμορφώθηκε μικρή έκθεση στο φυλάκιο του αρχαιολογικού χώρου, ενώ αποφασίστηκε η εκπόνηση μελέτης φωτισμού του Μουσείου της Μητροπόλεως Πάφου, της επισκοπής Αρσινόης και της Μονής Αγίου Νεοφύτου.

Από τις έρευνες προκύπτει ότι ο οικισμός στο ακρωτήριο Δρέπανον χρησίμευε από το 330 μ.Χ. έως τα μέσα του 7ου αι. ως σταθμός των πλοίων, που μετέφεραν σιτάρι από την Αίγυπτο στην Κωνσταντινούπολη, αλλά είχε σχέσεις και με το εσωτερικό του νησιού. Στο σημείο εισόδου της δημόσιας οδού από την Πάφο στον οικισμό υπήρχε από τον 5ο αι. διώροφο κτίριο, που χρησίμευε ως «ξενοδοχείο». Με την ίδρυση της βασιλικής Γ τον 6ο αι. το κτίριο εντάχθηκε σε αυτήν. Στο συγκρότημα προστέθηκε μετά τα μέσα του 6ου αι. ελαιοπιεστήριο, όπου γινόταν η μεταφορά και επεξεργασία της ελιάς της περιοχής και παραγωγή λαδιού. Η βασιλική Γ εγκαταλείφθηκε στα μέσα του 7ου αιώνα.

Στο ακρωτήριο υπάρχει παλιό μονόχωρο και καμαροσκεπές ναΐδιο του Αγίου Γεωργίου. Από τις φετινές έρευνες στην κοίτη του νοτίου τοίχου του διαπιστώθηκε ότι αυτό ιδρύθηκε στον 13ο-14ο αι. και επεκτάθηκε επί Τουρκοκρατίας. Επίσης εντοπίστηκε περίβολος, σύγχρονος με την ίδρυσή του και άφθονη εφυαλωμένη κεραμική προερχόμενη από τα εργαστήρια της Λέμπας Πάφου, τα αρχαιότερα δείγματα της οποίας χρονολογούνται στον 13ο αιώνα.

Θεατρικά δρώμενα στη Λάρισα

Με ένα πλούσιο πρόγραμμα υποδέχεται το φετινό καλοκαίρι ο Δήμος Λάρισας. Μέχρι το τέλος του Σεπτέμβρη θα παρουσιαστούν 28 εκδηλώσεις, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα τεχνών, με τίτλο «Στάσεις Πολιτισμού». Στο επίκεντρο βρίσκεται το θέατρο με έντεκα παραστάσεις: Ηδη παρουσιάστηκαν: «Ορνιθες» του Αριστοφάνη σε σκηνοθεσία Θύμιου Καρακατσάνη, «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη από το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη και «Ο Μαγικός Κόσμος της Αγάπης» από το Εθνικό Θέατρο. Ακολουθούν: 16-18/7: «Παραμύθι χωρίς όνομα» του Ιάκωβου Καμπανέλλη από το Θεσσαλικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Γιάννη Ιορδανίδη, ενορχήστρωση Νίκου Κηπουργού και χορογραφίες Φωκά Ευαγγελινού. 24/7: «Υψιπύλη» του Ευριπίδη από το Αμφι-θέατρο του Σπύρου Ευαγγελάτου. 19/8: «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία και μετάφραση Κώστα Τσιάνου. 24/8: «Ο έμπορος της Βενετίας» του Σαίξπηρ από το ΔΗΠΕΘΕ Κέρκυρας σε σκηνοθεσία Θανάση Θεολόγη και μουσική Γιούρι Στούπελ. 31/8 «Ανεβαίνοντας τη Σκάλα» του Αγγελου Μοσχονά από το θίασο «Θεατρικό Μονοπάτι». 5/9 «Ματωμένος Γάμος» του Λόρκα από το ΔΗΠΕΘΕ Αγρινίου σε σκηνοθεσία του Θοδωρή Γκόνη και μετάφραση του Νίκου Γκάτσου. 16/9 «Τριανταφυλλένια άστρα στη γη» του συγγραφέα και ηθοποιού Νίκου Τσουμπάκου.

ΣΥΝΑΥΛΙΑ με αφορμή τα 20 χρόνια από το θάνατο του Μάνου Λοΐζου διοργανώνει ο Δήμος Ηρακλείου στο Κτήμα ΦΙΞ (συμβολή Λ. Ηρακλείου και Λ. Αμαρουσίου) στις 15/7, (8.30μμ). Συμμετέχουν ο Δημήτρης Κατοίκος, η Δέσποινα Ολυμπίου και η ορχήστρα του Πολιτιστικού Κέντρου του δήμου.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ