Αυτό θα το διαπιστώσουν και όσοι βρεθούν στις μουσικές παραστάσεις του ταλαντούχου ερμηνευτή, στη φιλόξενη μουσική σκηνή του Μεταξουργείου. Εξάλλου, κοινό στοιχείο στην προσέγγιση του μουσικού υλικού, παλιότερου ή νεότερου, είναι τα πλούσια ηχοχρώματα και η καθαρότητα της φωνής του. Στις εμφανίσεις του στο «Συρμό» θα τον συνοδέψουν οι: Μαριαστέλα Τζανουδάκη (τραγούδι), Αντώνης Απέργης (μπάσο), Θέμις Νικολούδης (βιολί), Βασ. Κετεντζόγλου (κιθάρες), Θάνος Μιχαηλίδης (τύμπανα). Εναρξη: 10.30μμ.
Στα φετινά αφιερώματα του Φεστιβάλ ξεχωρίζουν γνωστά και λιγότερο γνωστά ονόματα του διεθνούς κινηματογράφου και δύο Ελληνες σκηνοθέτες, οι οποίοι έχουν «γράψει» το προσωπικό τους κεφάλαιο στην εθνική κινηματογραφία. Ξεκινώντας από τους πρώτους, το ενδιαφέρον σίγουρα θα επικεντρωθεί στον Ιρανό δημιουργό Αμπάς Κιαροστάμι (Κιαροσταμί, όπως τονίζουν οι Ιρανοί το όνομά του), αφού το Φεστιβάλ θα φιλοξενήσει μια πλήρη αναδρομή στο έργο του, που μετράει 33 δημιουργίες! Ξεκινάει από το 1970 και τις πρώτες του μικρού μήκους ταινίες, στέκεται στις άγνωστες τηλεοπτικές του δουλιές και στα ντοκιμαντέρ και φτάνει μέχρι την τελευταία του ταινία, «Πέντε». Θυμίζουμε ότι πρόκειται για τον πρώτο σκηνοθέτη, ο οποίος έκανε τον κινηματογράφο της χώρας του γνωστό σε όλο τον κόσμο, ενώ η ταινία του «Γεύση του Κερασιού», κέρδισε το Χρυσό Φοίνικα στις Κάνες το 1997. Το αφιέρωμα θα συνοδεύεται από την έκδοση μονογραφίας και δύο εκθέσεις με φωτογραφίες του.
Σειρά για έναν άγνωστο στη χώρα μας δημιουργό, τον Ιάπωνα Kiyoshi Kurosawa (Κιγιόσι Κουροσάβα), ο οποίος, από το 1983 μέχρι σήμερα έχει γυρίσει 23 ταινίες. Θεωρείται εκπρόσωπος του γιαπωνέζικου «νέου κύματος» στον κινηματογράφο, αφού συντέλεσε στην αναβίωση του ιαπωνικού θρίλερ. Κινήθηκε για χρόνια στα περιθώρια του εμπορικού κινηματογράφου της χώρας του, ανάμεσα στο b-movie και την καλλιτεχνική δημιουργία, μέχρι να λάβει διεθνή αναγνώριση σε πολλά διεθνή φεστιβάλ, όπως αυτά του Λοκάρνο και των Κανών. Θα προβληθούν έξι ταινίες του, σε πρώτη προβολή.
Πλήρη αναδρομή στο έργο του και έκδοση μονογραφίας περιλαμβάνει το αφιέρωμα στον Κώστα Σφήκα. Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1927, εργάστηκε ως ταχυδρόμος και το 1961 σκηνοθέτησε τη μικρού μήκους ταινία «Εγκαίνια». Αυτοδίδακτος, θα σκηνοθετήσει επτά χρόνια αργότερα το μικρού μήκους ντοκιμαντέρ «Θηραϊκός Ορθρος» μαζί με τον Σταύρο Τορνέ. Η ταινία αγοράστηκε αργότερα από το «ΜΟΜΑ» της Νέας Υόρκης. Ταγμένος στον πειραματικό κινηματογράφο, ο Κώστας Σφήκας έχει γυρίσει εννέα ντοκιμαντέρ και ταινίες μυθοπλασίας και συνεχίζει να δημιουργεί.
Τρεις ταινίες ενίοτε αρκούν για να κατατάξουν ένα δημιουργό στις κορυφές της τέχνης του. Ο Αλέξης Δαμιανός ίσως να το γνωρίζει αυτό καλύτερα από τον καθένα. Το τρίπτυχο του έργου του ξεκινά το 1966 με το «Μέχρι το πλοίο», ακολουθεί το 1971 η «Ευδοκία», η καλύτερη, για πολλούς, ελληνική ταινία όλων των εποχών και φτάνει μέχρι το 1995 και τον «Ηνίοχο».
Πρόεδρος της κριτικής επιτροπής για το διεθνές διαγωνιστικό τμήμα θα είναι ο Μίκλος Γιάντσo, ενώ το Φεστιβάλ αναμένει να ανταποκριθούν στις προσκλήσεις του πολλοί δημιουργοί και παράγοντες του κινηματογράφου. Μεταξύ αυτών και της Γαλλίδας ηθοποιού Ιζαμπέλ Ιπέρ.
Συνεχίστηκε και χτες το αγωνιστικό «ραντεβού» των συμβασιούχων του υπουργείου Πολιτισμού έξω από την έδρα του και πάντα με την παρουσία αστυνομικών δυνάμεων, αυτών που ο υφυπουργός Πολιτισμού, Π. Τατούλης, «δεν κάλεσε», όπως είπε, μετά το πρόσφατο ξύλο που εισέπραξαν οι συγκεντρωμένοι από τα ΜΑΤ.
Επί δύο ώρες οι συγκεντρωμένοι φώναζαν συνθήματα, απαιτώντας τη μονιμοποίησή τους και το σταμάτημα των απολύσεων στο υπουργείο, ενώ ακολούθησε μικρή πορεία προς την είσοδο του γειτονικού με το ΥΠΠΟ Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, την οποία απέκλεισαν συμβολικά. Ανάλογος συμβολικός αποκλεισμός πραγματοποιήθηκε και από συμβασιούχους του ΥΠΠΟ στο Καστέλο της Ρόδου.
Επιτυχία σημείωσε και η 48ωρη απεργία τους που ξεκίνησε χτες και ολοκληρώνεται σήμερα με τη συμμετοχή και των μονίμων εργαζομένων του υπουργείου, που θα συνοδευτεί με νέα συγκέντρωση έξω από το υπουργείο.
Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών στις 17/10 θα πραγματοποιήσει αρχαιρεσίες για την ανάδειξη νέου ΔΣ, Ελεγκτικής Επιτροπής και Πειθαρχικού Συμβουλίου, καθώς και για ανάδειξη στη διεθνή ομοσπονδία (FERA) και στη ΜΕΙ. Στις αρχαιρεσίες υποψήφιοι είναι δύο συνδυασμοί, η «Πανοραμική Κίνηση Σκηνοθετών» και «Ενότητα - Οραμα».
Υποψήφιοι της «Πανοραμικής Κίνησης Σκηνοθετών» είναι: Για το ΔΣ: Αλκουλή Πόπη, Αντωνάκος Νίκος, Βαρδαρός Λεωνίδας, Γρηγορίου Γεωργία, Δίτσας Μένιος, Καπλανίδης Σταύρος, Κουρκουλάκου Λίλα, Κορμούζας Γιώργος, Λαμπρινίδης Αλέξανδρος, Παπανικολάου Μιχάλης, Σκρουμπέλος Θανάσης, Τωμαδάκη Κωστούλα, Φασόης Αλέξανδρος - Ευάγγελος. Για την Ελεγκτική Επιτροπή: Πετρόπουλος Σπύρος, Σακελλαρίου Παναγιώτης, Σπύρου Δημήτρης. Για το Πειθαρχικό: Βαρδαρός Λεωνίδας, Γρηγορίου Γεωργία, Δίτσας Μένιος, Κουρμούζα Γιώργος. Για την FERA: Αγγελή Γκαίη, Αλκουλή Πόπη, Αντωνάκος Νίκος, Καπλανίδης Σταύρος, Κατωμέρης Γιάννης, Λαμπρίδης Αλέξανδρος. Για τη ΜΕΙ: Αλκουλή Πόπη, Κουρκουλάκου Λίλα, Φασόης Αλέξανδρος.
Στην... «επιτάχυνση» των «ρυθμών εφαρμογής» του ΠΔ «βλέπει» ο Σύλλογος Ελλήνων Αρχαιολόγων τη «λύση» στις μαζικές απολύσεις των συμβασιούχων εργαζομένων στο υπουργείο Πολιτισμού. Τι κι αν αποδείχτηκε στην πράξη ότι το ΠΔ δεν καλύπτει σχεδόν κανέναν από τους συμβασιούχους του υπουργείου, με αποτέλεσμα, οι τελευταίοι να απαιτούν πλέον την απόσυρσή του!
Στη σχετική ανακοίνωση ο ΣΕΑ δε χρησιμοποιεί καν τη λέξη «απολύσεις», απλώς «παρακολουθεί τις εξελίξεις» στο «θέμα» των συμβασιούχων. Μιλά μόνο για «τακτική ανανέωση του μονίμου προσωπικού», με μια «ρύθμιση για τους μακροχρονίως υπηρετούντες συμβασιούχους», αντί να συμπαραταχτεί μαζί τους στο βασικό αίτημα για μόνιμη, σταθερή δουλιά για όλους. Απαιτεί - ορθώς - να βγουν τα αποτελέσματα του διαγωνισμού για την πρόσληψη μόνιμων αρχαιολόγων, αλλά... «τέτοια ώρα τέτοια λόγια», από τη στιγμή που μέχρι να τελειώσει η χρονιά, χιλιάδες συνάδελφοί τους θα έχουν πεταχτεί στο δρόμο. Πάλι καλά, που απαιτεί αύξηση των κονδυλίων για τον πολιτισμό.
Συμπέρασμα: Ο ΣΕΑ με την ανακοίνωσή του βρίσκεται - τουλάχιστον - εντελώς εκτός πραγματικότητας σε ό,τι αφορά στους συμβασιούχους.
Από 3 Νοέμβρη μέχρι 23 Μάρτη και κάθε Τετάρτη στις 6 μμ θα λειτουργεί η Σχολή Διδασκαλίας της Ιστορίας της Τέχνης της Αρχαιολογικής Εταιρείας, με επίκεντρο την αρχαιολογία της Μακεδονίας. Οι εγγραφές γίνονται καθημερινά από 8.30 πμ - 1.30 μμ στα γραφεία της Αρχαιολογικής Εταιρείας (Πανεπιστημίου 22).