ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Παρασκευή 14 Νοέμβρη 2003
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Επιλογές
Νέα έργα και επαναλήψεις
«Το παιχνίδι των Θεών» στο θέατρο «Δανδουλάκη»
«Το παιχνίδι των Θεών» στο θέατρο «Δανδουλάκη»
  • Το έργο του άγνωστου, σύγχρονου Ρώσου θεατρικού συγγραφέα, Εντβαρντ Ρατζίσκι «Το Παιχνίδι των θεών», ανεβαίνει σήμερα στο θέατρο «Δανδουλάκη», σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθηνού, μετάφραση Λεωνίδα Καρατζά, σκηνικά - κοστούμια Θάλειας Ιστικοπούλου, μουσική Θόδωρου Αμπαζή. Παίζουν η Κάτια Δανδουλάκη και ο Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος. Το έργο, που ανεβαίνει πρώτη φορά στην Ελλάδα, παρουσιάστηκε στο θέατρο Μαγιακόσφκι της Μόσχας και στο Οντεόν του Παρισιού. Μέσα από τον παράφορο έρωτα δύο ανθρώπων μιλά για την προδοσία, την πίστη, τη φαντασία.
  • Με ενιαίο τίτλο «Κατά λάθος πρόβες», σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου ανεβαίνουν, σήμερα, στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου «Ο αυτοσχεδιασμός των Βερσαλλιών» του Μολιέρου και οι «Καλόπιστοι θεατρίνοι» του Μαριβό. Το μολιερικό έργο μετέφρασε η Λουίζα Μητσάκου, ενώ του Μαριβό ο Ανδρέας Στάικος. Σκηνικά - κοστούμια Ιουλίας Σταυρίδου, μουσική Νίκου Κυπουργού. Παίζουν: Νίκος Καραθάνος, Βασίλης Χαλακατεβάκης, Χρόνης Παυλίδης, Στράτος Σωπύλης, Αθηνά Μαξίμου, Ελένη Κοκκίδου, Αναστασία Γκολέμα κ.ά.
  • Πρεμιέρα, σήμερα, στο «Μινώα», του έργου «Ζητείται ψεύτης» του Δημήτρη Ψαθά, σε σκηνοθεσία Κώστα Αρζόγλου, σκηνικά Μιχάλη Σδούγκου. Παίζουν: Κώστας Βουτσάς, Τάσος Περζικιανίδης, Ασπασία Τζιτζικάκη, Περικλής Αλμπάνης κ.ά.
  • «Η Μελανόμορφη Κλυταιμνήστρα», από την αισχυλική «Ορέστεια», με ερμηνεύτρια την Ασπασία Παπαθανασίου, επαναλαμβάνεται στο θέατρο «Πολιτεία». Μετάφραση Κ. Χ. Μύρη, σκηνογραφία Ερσης Δρίνη.
  • Επαναλαμβάνεται και φέτος το έργο «Αρχιμάστορας Σόλνες» του Ιψεν, στο «Θέατρο του Ηλιου», σε σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια Ανδρέα Παπασπύρου, μετάφραση Μάριου Πλωρίτη. Παίζουν: Ανδρέας Παπασπύρος, Δάφνη Βασιλειάδου, Μάρθα Ακάσογλου, Νίκος Μήτσας κ.ά.
  • Επαναλαμβάνεται και το έργο «Η Ελλάδα μετακομίζει» της Μαριέτας Ριάλδη, στο «Πειραματικό Θέατρο της Πόλης». Παίζουν: Μαριέτα Ριάλδη, Τέλης Ζώτος, Νίτα Παγώνη, Βασίλης Βλάχος, Μαίρη Βιδάλη, Αφροδίτη Τζοβάνη, Δέσποινα Πόγκα κ.ά.
Ζακυνθινές εκδόσεις
  • Το κορυφαίο έργο του μεγάλου Επτανήσιου ποιητή Ανδρέα Κάλβου «Ωδαί» κυκλοφόρησε ο «Περίπλους». Πρόκειται για φωτοαναστατική έκδοση των «Ωδών», βασισμένη σ' εκείνη που έγινε το 1881 στη Ζάκυνθο από το τυπογραφείο «Ο Παρνασσός» του Σεργίου Χ. Ραφτάνη.

Γραμμένο από τον ποιητή, για να προπαγανδίσει την Επανάσταση του 1821 στην Ευρώπη, το έργο διακρίνεται από ιδιότυπη γλώσσα - μείγμα δημοτικής και αρχαϊκής - και την πρωτότυπη στιχουργική του. Η αρχική έκδοση των δέκα πρώτων Ωδών έγινε (1824) στη Γενεύη και των υπόλοιπων δέκα στα 1826 στο Παρίσι. Για πολλά χρόνια αυτό το φλογερό έργο του επαναστάτη ποιητή παρέμενε «ξεχασμένο», μέχρι να το «ανακαλύψει» ο Κωστής Παλαμάς και να το παρουσιάσει το 1888 στο φιλολογικό σύλλογο «Παρνασσός», υπογραμμίζοντας ότι οι «Ωδές» αποτελούν «όχι μόνο κόσμον αψόγου ποιήσεως αλλά και νέον κόσμον αρμονίας». Η νέα έκδοση περιλαμβάνει σημειώσεις του Κάλβου και το βιογραφικό του, γραμμένο από τον Σπυρίδωνα Δεβιάζη.

  • Η ζωή των ανθρώπων της ζακυνθινής υπαίθρου, ο αγώνας, τα πάθη, οι ελπίδες, τα βάσανα, η καρτερικότητα, η μεγαλοψυχία τους, αναβλύζουν από τη συλλογή διηγημάτων «Ζακυνθινά αγρολούλουδα» της Μαριέττας Γιαννοπούλου - Μινώτου, που πρωτοεκδόθηκαν το 1929. Το βιβλίο, χάρη στη φωτοαναστατική επανέκδοσή του, από τις ζακυνθινές εκδόσεις «Τρίμορφο» (Ελ. Βενιζέλου 5, Ζάκυνθος, τηλ. 26950 48329) προσφέρει στους αναγνώστες μια συγκινητική γνωριμία με τη γραφή μιας γυναικείας χαρισματικής μορφής. Η Μαριέττα Γιαννοπούλου - Μινώτου (1900-1962) υπήρξε εξαίρετη μορφή των Ελληνικών Γραμμάτων, αλλά και των αγώνων του γυναικείου κινήματος. Εκδότρια των περιοδικών «Ιόνιος Ανθολογία» και «Εύα Νικήτρια», έγραψε σημαντικές εργασίες για το νεοελληνικό και ξένο θέατρο, ενώ υπήρξε ερευνήτρια του λαϊκού μας πολιτισμού και διηγηματογράφος. Την επανέκδοση προλογίζει ο Διονύσης Σέρρας.
  • Με αφορμή τα 50 χρόνια από τους καταστροφικούς σεισμούς του 1953, που ισοπέδωσαν τη Ζάκυνθο, προκαλώντας οδύνη και πολιτιστική καταστροφή, από τις εκδόσεις «Εντυπο» σε συνεργασία με το «Τρίμορφο», κυκλοφόρησε το φωτογραφικό λεύκωμα «Ράγισε η φλούδα του ροδιού». Συγκλονιστικές φωτογραφίες (πάνω από 100) συνθέτουν το λεύκωμα - χρησιμοποιήθηκε το φωτογραφικό αρχείο του Κ. Μεγαλοκονόμου - που αναφέρεται σε αυτό τον τραγικό σταθμό της ιστορίας της Ζακύνθου και συμβάλλει στη διατήρηση της μνήμης. Οι φωτογραφίες συνοδεύονται από στίχους Ελλήνων ποιητών, ενώ παρουσιάζονται κείμενα του διευθυντή του Μουσείου Σολωμού Γ. Δεμέτη, του γεωφυσικού - διδάκτορα Πανεπιστημίου Αθηνών Γ. Κοπανά και του δημοσιογράφου - συγγραφέα Ν. Μεγαδούκα.
Εικαστική «σονάτα»

Τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία, αναδρομική έκθεσή του στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης, ο Αλέξανδρος Παπακωνσταντίνου, παρουσιάζει την πρόσφατη δημιουργία του στην γκαλερί «Ζυγός» (Νίκης 48). Με τίτλο «Φθινοπωρινή σονάτα» εκτίθενται έργα μικρών κυρίως διαστάσεων, λάδια σε μουσαμά. Οπως σημειώνει στον κατάλογο της έκθεσης η Αθηνά Σχινά «Μέσα από χρώματα χοϊκά, φαιοκίτρινες ώχρες, τόνους σταχτί, σέπιες και όμπρες, πράσινα χλωρά και πορτοκαλιά φώτα, ο Αλ. Παπακωνσταντίνου παρουσιάζει "νεκρές φύσεις", που εμφανίζονται σαν παράδοξες οάσεις, μορφοποιημένες με ένα συνδυασμό ρεαλιστικής και αφαιρετικής γραφής... Το θέμα αποτελείται από πληθώρα παραλλαγών των στοιχείων που το απαρτίζουν φέρνοντας στο νου τα ποικίλματα, τις επαναφορές μοτίβων και τους εσωτερικούς ρυθμούς μιας σονάτας, με τους μουσικούς της φθόγγους, τις αντιστίξεις, τα μέτρα της και τα ηχοχρώματα...».

Ο Αλ. Παπακωνσταντίνου γεννήθηκε στο Νέο Φάληρο. Μεγάλωσε στις Οινούσσες Χίου. Σπούδασε ζωγραφική και ιστορία της Τέχνης στην Αθήνα και τη Ρώμη, ενώ μαθήτευσε για πέντε χρόνια κοντά στο Διαμαντή Διαμαντόπουλο. Δημιουργίες του βρίσκονται σε πολλές ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η έκθεση έργων του θα διαρκέσει μέχρι τις 29/11.

Πώς «δένεται»... η προπαγάνδα

Είναι γνωστό ότι το σύστημα χρησιμοποιεί δύο τρόπους - με διάφορες παραλλαγές - για να χτυπήσει την προοδευτική κουλτούρα: άμεσα, με την καταστολή και έμμεσα, με τη χυδαία εκμετάλλευσής της από το ίδιο. Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα, του δεύτερου τρόπου, έρχεται από τη Ρωσία.

Η Ενωση Λογοτεχνών Ρωσίας και άλλες οργανώσεις ετοιμάζονται να γιορτάσουν το 2004 ως «Ετος Οστρόφσκι», με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Εκτός από εκδηλώσεις, με στόχο την «εκλαΐκευση» του έργου του μεγάλου συγγραφέα, οι διοργανωτές προβλέπουν και την επιστροφή του «Πώς δενόταν το ατσάλι» στο σχολικό πρόγραμμα. Εκ πρώτης όψεως το γεγονός φαντάζει παράξενο. Στην πραγματικότητα, εξηγείται πολύ απλά, διαβάζοντας το σκεπτικό του γιορτασμού. Οι διοργανωτές προτάσσουν τον Οστρόφσκι ως «παράδειγμα» προς τα... άτομα με ειδικές ανάγκες, τα οποία, μετά τη «γνωριμία» τους με τη ζωή του Οστρόφσκι, θα μπορούν να μη «στενοχωριούνται» με τα προβλήματά τους και να ζήσουν μια «ολοκληρωμένη» ζωή...

Δεν πρόκειται για αστείο. Ο Οστρόφσκι, όπως και άλλοι μεγάλοι Σοβιετικοί λογοτέχνες, οι οποίοι εξακολουθούν να επηρεάζουν το ρώσικο αναγνωστικό κοινό- όπως ο Γκόρκι και ο Σόλοχοφ - έχουν «βαφτιστεί» από το καθεστώς ως «Ρώσοι», σαν ένα πρώτο βήμα για την απο-ιδεολογικοποίησή τους(!), όσο και αν φαντάζει παράλογο και αδύνατο αυτό. Το ίδιο κάνουν και με άλλα επιτεύγματα του σοσιαλισμού, όπως το διαστημικό πρόγραμμα, το οποίο είναι «φυσικά» ρωσικό, άρα - αν «τραβήξεις από τα μαλλιά» αυτή τη λογική - σχετίζεται περισσότερο με το - απολίτικο - «μεγαλείο» του ρωσικού λαού, «ανεξαρτήτως» συστήματος, παρά με τη σοβιετική εξουσία.

Επιπλέον, όπως πολύ σωστά σχολιάζει η ρωσική ιστοσελίδα «communist.ru», οι γιορτασμοί για τον Οστρόφσκι εντάσσονται στην ίδια λογική με αυτή που έχει μετατρέψει τα σύμβολα της ΕΣΣΔ σε μόδα, αποφέροντας μεγάλα κέρδη στη σχετική «φάμπρικα» που έχει στηθεί. Το ίδιο συμβαίνει και με τα πνευματικά επιτεύγματα του σοσιαλισμού, όπως ταινίες, παιδικά βιβλία κ.ά. Το ότι η κομμουνιστική ιδεολογία του Οστρόφσκι «μετέτρεψε» την αναπηρία του σε αφορμή για να εμφανιστεί ένα ακόμη μεγάλο όνομα στην παγκόσμια λογοτεχνία - για να επιβληθεί μέσω της γραφής και ο ίδιος στις προσωπικές του δυσκολίες - είναι κάτι που δεν πρόκειται να αναδειχτεί στους «γιορτασμούς»...


Γρηγόρης ΤΡΑΓΓΑΝΙΔΑΣ

Ο Ιωνικός Σύνδεσμος (Ηρακλείου 251 και Τσουρουκτσόγλου 1), στα πλαίσια των εκδηλώσεών του, στις 19/1 (8μμ) θα παρουσιάσει το εξαιρετικά και άκρως διδακτικό βιβλίο της Μαριάνθης Αλειφεροπούλου - Χαλβατζή «Μάνααα...» (εκδόσεις «Σύγχρονη Εποχή»). Για το βιβλίο θα μιλήσουν ο Ηλίας Ξυδέας (εκπαιδευτικός) και η Μαρούσκα Χατζηγιάννη (συγγραφέας). Αποσπάσματα του βιβλίου θα διαβάσει ο Βασίλης Κολοβός. Ο Στέφανος Ψαραδάκος θα κάνει τη μουσική επένδυση της εκδήλωσης.



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ