ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Τετάρτη 14 Φλεβάρη 1996
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Ασεβεί στους νόμους η πολιτεία

Κλέβουν τα δικαιώματα των ηθοποιών οι μεγαλοκαναλάρχες και παραγωγοί

Η κατάσταση στο οπτικοακουστικό τοπίο παραμένει, όχι απλά σκοτεινή, αλλά παράνομη.Πώς αλλιώς θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, η μη εφαρμογή, επί τρία χρόνια, του νόμου 2121/93;Ενός νόμου, που δεν αποτελεί ένα αυτοφυές νομικό καθεστώς της χώρας μας, αλλά και υποχρέωση εναρμόνισης της νομοθεσίας μας με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Τρία χρόνια μετά την ψήφιση, λοιπόν, του νόμου περί Πνευματικών και Συγγενικών Δικαιωμάτων,και οι ηθοποιοί εξακολουθούν να μην εισπράττουν ούτε μια δραχμή από τα δικαιώματά τους, ενώ η κυβέρνηση παρακολουθεί τουλάχιστον απαθής, παριστάνοντας την ανίκανη να παρέμβει, όπως έχει υποχρέωση, για να λειτουργήσουν οι νόμοι της πολιτείας.Απλούστατα, δεν παρεμβαίνει, για "να μη χαλάσει το κέφι" των μεγαλοκαναλαρχών και μεγαλοπαραγωγών οπτικοακουστικών "προϊόντων".

"Το Εθνικό Ραδιοτηλεοπτικό Συμβούλιο" - επισήμανε σε χτεσινή συνέντευξη Τύπου ο γενικός γραμματέας του ΔΣ του Οργανισμού Συλλογικής Διαχείρισης Δικαιωμάτων Ελλήνων Ηθοποιών "Διόνυσος ΣΥΝΠΕ", Ρήγας Αξελός - "πέρα από τις ευχές για την καταβολή των συγγενικών δικαιωμάτων, αδυνατεί να παρέμβει ουσιαστικά. Τα κανάλια συνεχίζουν να ακολουθούν το γνώριμο τρόπο κωλυσιεργίας στις διαπραγματεύσεις".

Και σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι ηθοποιοί δικαιούχοι των συγγενικών δικαιωμάτων, βρίσκονται μπροστά σε ένα άλλο πρόβλημα: Οι παραγωγοί των παλαιών κινηματογραφικών ταινιών δεν έχουν δημιουργήσει εισπρακτικό φορέα και με διάφορες προφάσεις καθυστερούν. "Οχυρωμένοι πίσω από το ενοίκιο που εισπράττουν από τα κανάλια για τις ταινίες τους" - είπε ο πρόεδρος του "Διόνυσου", Κώστας Βουτσάς - "θεωρούν ότι η καταβολή συγγενικού δικαιώματος θα αποτελέσει λόγο μείωσης του ενοικίου και κατά συνέπεια μείωση των τεράστιων εσόδων τους. Μπροστά σ' αυτή την κατάσταση, η μόνη διέξοδος είναι η δικαστική οδός".

Ετσι, ο "Διόνυσος" και ενδεικτικά πενήντα ηθοποιοί και κληρονόμοι ηθοποιών καταφεύγουν, αύριο, στο δικαστήριο, με ασφαλιστικά μέτρα εναντίον, σε πρώτη φάση, των παραγωγών, ζητώντας "κοινωνία δικαιώματος" για τις παλιές ελληνικές ταινίες.Μια "κοινωνία δικαιώματος", που θα επιτρέψει στον οργανισμό να διαπραγματευτεί την αμοιβή των ηθοποιών και να την κατανείμει εξ ημισείας, όπως ορίζει ο νόμος. Σε δεύτερη φάση, πάντως, μέσα στο Φλεβάρη, έχει καταθέσει αγωγές εναντίον των καναλιών, αρχίζοντας από τα κανάλια STAR, SKY και NEW,που δεν έχουν καθίσει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Ενώ θα συνεχίσουν τις διαπραγματεύσεις με ΑΝΤΕΝΝΑ και MEGA,που υποτίθεται ότι διαπραγματεύονται μαζί τους, "σε κλίμα εξαιρετικά εγκάρδιο και ουσιαστικά ατελέσφορο" - όπως λένε τα μέλη του ΔΣ του "Διόνυσου".

Ποιος, όμως, κερδίζει χρόνο, από αυτές τις "υποτιθέμενες" εγκάρδιες συζητήσεις; Ο χρόνος περνάει και είναι γνωστό ότι οι συντάκτες του νόμου σκόπιμα φρόντισαν, ώστε η διάρκεια του συγγενικού δικαιώματος και των εξουσιών που απορρέουν από αυτό, να είναι περιορισμένη.Παράλληλα, ο "Διόνυσος" ετοιμάζει προσφυγή στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, για να ενημερωθούν και τα Οργανα της Ευρωπαϊκής Ενωσης,αλλά και οι Διεθνείς Οργανισμοί για την ασυδοσία που επικρατεί και τη βλάβη που υφίστανται οι Ελληνες δημιουργοί.

Και το πρόβλημα δεν εντοπίζεται μόνο στις παλιές ταινίες. Οσο η ίδια η πολιτεία δεν παρεμβαίνει ενεργητικά για να ισχύσει ο νόμος, όλοι οι χρήστες της κάθε μορφής καλλιτεχνικής εργασίας των ηθοποιών, εντός και εκτός Ελλάδας (σε κανάλια, ραδιόφωνο, αίθουσες, δισκογραφία, βιντεοκασέτες, κασέτες κλπ.) θα παραβιάζουν "νόμιμα" το νόμο και θα βάζουν στην τσέπη τα συγγενικά δικαιώματα. Τέλος, ο Κώστας Βουτσάς επισήμανε πως καμιά ιδιωτική συμφωνία μεταξύ ηθοποιού και παραγωγού ή καναλιού δεν είναι υπεράνω του νόμου και πάντα η υπεράσπιση του δικαιώματός του, με βάση και μόνο το νόμο, έχει αναδρομική ισχύ.

Η πολιτεία του ανέμου

Στην Ουκρανία αποφάσισε να γυρίσει τη νέα του ταινία ο Πέτρος Σεβαστίκογλου,με τίτλο "Ο Ανεμος στην πόλη",γιατί η ιστορία της μιλάει για ανθρώπους αυτής της περιοχής, που, στις πιο δύσκολες και ανέλπιδες για τη ζωή συνθήκες, δε σταματούν να παλεύουν για τη ζωή. Μετά από 12 βδομάδες γυρισμάτων, στην Οδησσό και το Κίεβο, η ταινία ήδη ολοκληρώθηκε. Ο ίδιος ο σκηνοθέτης αποκαλεί την ταινία του "σύγχρονο παραμύθι, που δεν αφηγείται το τέλος μιας εποχής, αλλά προαναγγέλλει τον ερχομό μιας νέας εποχής...", το χτίσιμο μιας ουτοπικής πόλης, που είναι αιχμάλωτη μόνο στη δίνη του ανέμου κι όχι μεταξύ ενός κόσμου υποκριτικά ευτυχισμένου και δουλικά εφησυχασμένου. Η ταινία είναι μαυρόασπρη, όπως και η εποχή μας, και πρωταγωνιστεί η Μαρίνα Βλαντί.

Η Νίσυρος σε ημερολόγιο

Εγκαινιάστηκε τη Δευτέρα το βράδυ, στα κεντρικά γραφεία του Ομίλου Εταιριών "Ηρακλής" (Σοφοκλή Βενιζέλου 49 - 51, Λυκόβρυση), έκθεση έργων ζωγραφικής του Χρήστου Παλλαντζά.Παρουσιάζονται 36 ελαιογραφίες του καλλιτέχνη, που έχουν σαν θέμα τους το ακριτικό νησί Νίσυρος και κοσμούν το φετινό ημερολόγιο του Ομίλου.

Οπως χαρακτηριστικά αναφέρεται, "η Νίσυρος του Παλλαντζά δεν είναι ρεαλιστική. Είναι η εξομολόγηση της ιδιωτικής ματιάς, η ερμηνεία του βλέμματος που επιμένει. Ο Παλλαντζάς αποκαλύπτει την "άλλη" Νίσυρο, το τοπίο που αντιστέκεται. Και το κυριότερο, με τρόπους αμιγώς ζωγραφικούς". Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 23 του Φλεβάρη και λειτουργεί κάθε μέρα, εκτός Σαββάτου και Κυριακής (10 πμ - 2 μμ).

Περιπέτεια της διασποράς

Τη ζωή του μικρασιατικού ελληνισμού υπό την τουρκική κυριαρχία και την ελληνική κατοχή, ως το διωγμό από τις εστίες του, μετά την αποχώρηση του ελληνικού στρατού, εξιστορεί ο Τίτος Αθανασιάδης,στην τετραλογία του "Τα παιδιά της Νιόβης", που παρουσίασε χτες το "Βιβλιοπωλείον της Εστίας".

Χτες παρουσιάστηκαν οι δύο τελευταίοι τόμοι, στους οποίους ο συγγραφέας ολοκληρώνει την εξιστόρησή του, αφηγούμενος τις περιπέτειες της προσφυγιάς, σε καιρούς που η Ελλάδα σε οικτρή οικονομική κατάσταση ήταν υποχρεωμένη να περιθάλψει εκατομμύρια ξεριζωμένους.Την ίδια περίοδο συνέβαιναν επαναστάσεις, στρατιωτικά κινήματα, εκθρονίσεις, μεταπολιτεύσεις.

Πρόκειται για μυθιστόρημα, που συνδέεται άρρηκτα με τα προηγούμενα του Τίτου Αθανασιάδη - "Οι Πάνθεοι ", "Η αίθουσα του θρόνου","Οι φρουροί της Αχαϊας" και "Οι τελευταίοι εγγονοί" - στα οποία φωτογραφίζεται η εξέλιξη της νεοελληνικής κοινωνίας από τα τέλη του περασμένου αιώνα έως τις μέρες μας.

Νεοπλουτίστικες επεμβάσεις στη Μητρόπολη

"Με όνυχα (!),από τους πιο φανταχτερούς που μπορούσε κανείς να βρει, ο οποίος θυμίζει λουτρό νεοπλουτίστικης βίλας, επενδύεται ο κατώτερος τοίχος της Μητρόπολης Αθηνών.Η επένδυση στέφεται με αστραφτερό χρυσό κυμάτιο, ενώ το σύνολο δεν έχει καμία σχέση, χρωματική και υφολογική, με το γενικό διάκοσμο του ναού".

Τα παραπάνω, που συμβαίνουν στη Μητρόπολη, καταγγέλλει η Ελληνική Εταιρεία για την Προστασία του Περιβάλλοντος και της Πολιτιστικής Κληρονομιάς,υπενθυμίζοντας ότι αυτές οι απαράδεκτες επεμβάσεις γίνονται σε ένα από τα σημαντικότερα νεότερα μνημεία μας. Σημειώνεται ότι αποτελεί αξιόλογο δείγμα του αθηναϊκού νεοκλασικισμού του 19ου αιώνα,έργο των αρχιτεκτόνων Ζέζου και Μπουλανζέ.

Η Ελληνική Εταιρεία, αφού τονίζει ότι "οποιαδήποτε επέμβαση στο εσωτερικό του ναού πρέπει να γίνεται με πολλή περίσκεψη από ανθρώπους που έχουν κατάλληλη παιδεία και εκπαίδευση", διερωτάται "αν όλες αυτές οι εργασίες έχουν πάρει τη σχετική έγκριση από την αρμόδια υπηρεσία του ΥΠΠΟ".Ζητάει, εξάλλου, από το ΥΠΠΟ να απαντήσει στο "πώς σκοπεύει να αντιμετωπίσει ένα ακόμη δείγμα αυξανόμενης αυθαιρεσίας της Εκκλησίας απέναντι στα μνημεία που διαχειρίζεται".Επισημαίνει, δε, ότι "αν υπάρχει άδεια, το υπουργείο θα πρέπει να αναζητήσει τους υπεύθυνους, να επιβάλει κυρώσεις, αλλά και να επισπεύσει την αποκατάσταση του τοίχου στην αρχική του μορφή".

  • Εκδήλωση - αφιέρωμα στους συγγραφείς παιδικών βιβλίων Μίχαελ Εντε και Ρόαλντ Νταλ, θα πραγματοποιηθεί σήμερα (7 μμ) στην αίθουσα "Κίνηση" της ΠΠΚ (Υπατίας 1β, πλ. Μητροπόλεως). Τη λογοτεχνική βραδιά διοργανώνουν ο Κύκλος του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου και οι εκδόσεις "Ψυχογιός".Για τους τιμώμενους συγγραφείς, θα μιλήσουν οι: Κίρα Σίνου, Κωστία Κοντολέων, Μαίρη Κιτσικοπούλου, ενώ κείμενά τους θα διαβάσουν οι Γιώργος Γαλάντης, Φιλία Δενδρινού.
Στη μνήμη του Κάρολου Κουν

Εννέα χρόνια κλείνουν, σήμερα, χωρίς τον Κάρολο Κουν.Παρουσία των μαθητών, συνεργατών και φίλων του, θα ψαλεί, σήμερα, στις 11 π.μ.,επιμνημόσυνη δέηση στο Α Νεκροταφείο Αθηνών.Το "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν" θα τιμήσει τη μνήμη του ιδρυτή του, δίνοντας παραστάσεις και στις δύο σκηνές του, σήμερα, με δωρεάν είσοδο, με προσκλήσεις που θα διανέμονται στα ταμεία, με σειρά προτεραιότητας. Στο Υπόγειο,στις 9 μ.μ., θα δοθεί η παράσταση του έργου "Ο Μικρός Πρίγκιπας" του Εξιπερί και στο "Θέατρο Τέχνης - Κάρολος Κουν" της οδού Φρυνίχου θα παρουσιαστεί το έργο "Χωρίς να ξέρεις πώς" του Πιραντέλο.Επίσης, αύριο, οι μαθητές της Δραματικής Σχολής θα παρουσιάσουν αποσπάσματα από το έργο "Το παιχνίδι της σφαγής" του Ιονέσκο,σε διδασκαλία Γιώργου Λαζάνη,με ελεύθερη επίσης είσοδο.

Από την ταινία "Είκοσι γυναίκες κι εγώ" με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτ

Από την ταινία "Είκοσι γυναίκες κι εγώ", με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά (μία από τις πολλές ταινίες, για τις οποίες δεν αποδίδονται τα δικαιώματα των ηθοποιών)



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ