ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Σάββατο 16 Φλεβάρη 2008
Σελ. /32
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Χρεωμένη η Αρχαιολογική Υπηρεσία

Η μακρόχρονη απαξίωση της Αρχαιολογικής Υπηρεσίας από τις κυβερνήσεις, προκειμένου η διαχείρισή της να περιπέσει σε ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια αναδείχτηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου για το επιχειρησιακό της πρόγραμμα.

Από δημοσιοποιημένα στοιχεία προκύπτει ότι τα μισά από τα 100 εκ. ευρώ που θα πάρει η Κεντρική Υπηρεσία του ΥΠΠΟ το 2008, τα μισά τα χρωστά σε προμηθευτές για τα δύο προηγούμενα χρόνια.

Είναι χαρακτηριστικό ότι γενικές διευθύνσεις, λ.χ των Αρχαιοτήτων και της Αναστήλωσης, πήραν το 1/4 των χρημάτων που ζητούσαν τα δύο προηγούμενα χρόνια, ενώ τα μεγάλα μουσεία είναι χρεωμένα με 100 - 400 χιλιάδες ευρώ, έκαστο, και οι Εφορείες Αρχαιοτήτων με 25.000 - 300.000 ευρώ (τα χρέη αφορούν δαπάνες θέρμανσης, μέχρι και χαρτιών υγείας...).

Κι όμως, η Αρχαιολογική Υπηρεσία καλείται φέτος να κάνει 309 ανασκαφές, 226 διαμορφώσεις χώρων, 206 αναστηλώσεις, 207 συντηρήσεις, 127 εκθέσεις και επανεκθέσεις, 121 έργα σε μουσεία, 48 απαλλοτριώσεις, ενώ εκκρεμούν άλλες 800!

Ταυτόχρονα, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ επιμένει για ξεπούλημα των ακινήτων του υπουργείου, σε περιοχές - «φιλέτα», λ.χ. Πλάκα, γεγονός που ερμηνεύεται από την αδιάλλακτη στάση της να υλοποιήσει την απόφαση για μεταστέγαση του ΥΠΠΟ στις πρώην καπναποθήκες του Κεράνη (Ρέντης), όπου θα συστεγαστεί με το υπουργείο Τουρισμού.

Εκτός από την ακαταλληλότητα του κτιρίου, σημαντικότερο ίσως είναι το γεγονός ότι αυτή η «εμμονή» συνδέεται με τη «λογική» περί «βαριδιών» που συνιστούν για το ΥΠΠΟ τα κτίριά του στην Πλάκα. Να σημειωθεί ότι σε Πλάκα, Αναφιώτικα και Κεραμεικό, το ΥΠΠΟ διαθέτει 157 ιδιοκτησίες.

Πανελλήνια πρώτη στη Λυρική

Για πρώτη φορά στην Ελλάδα η Εθνική Λυρική Σκηνή ανεβάζει (19/2, 8μμ) τη λυρική κωμωδία του Τζοακίνο Ροσίνι «Ο κόμης Ορύ». Το τελευταίο αυτό έργο, που συνέθεσε ο σπουδαίος Ιταλός συνθέτης για την παρισινή όπερα, ανεβάζεται στο «Ολύμπια», σε σκηνοθεσία της Μαριάμ Κλεμάν και μουσική διεύθυνση του Κρίστοφερ Φράνκλιν. Θα δοθούν εννέα ακόμη παραστάσεις: 20,22,23,24,26,27,28,29/2 και 1/3. Το έργο, σε κείμενο των Εζέν Σκριμπ και Σαρλ Γκασπάρ Ντελέστρ-Πουαρζόν, πρωτοπαρουσιάστηκε το 1828. Αποτελεί διασκευή θεατρικού έργου και στηρίζεται σε μεσαιωνική μπαλάντα. Η όμορφη κόμισσα Αντέλ κλείνεται στο οικογενειακό κάστρο όσο απουσιάζει ο αδελφός της σε μία σταυροφορία. Εκεί προσπαθεί να εισχωρήσει ο έκλυτος κόμης Ορύ... Μεταμφιέσεις και κόλπα, για την «κατάκτηση» των γυναικών, χιουμοριστικές καταστάσεις και αγαπημένες μελωδίες δίνουν το στίγμα του έργου.

Σκηνικά - κοστούμια: Χέρμπερτ Μουράουρερ. Φωτισμοί: Ράινχαρτ Τράουμπ. Τους ρόλους ερμηνεύουν εκ περιτροπής: Κόλιν Λι - Αντώνης Κορωναίος, Δημήτρης Κασιούμης - Χριστόφορος Σταμπόγλης, Μαρίτα Παπαρίζου - Ειρήνη Καράγιαννη, Ακης Λαλούσης - Μασιμιλιάνο Γκαλιάρντο, Μαρία Μητσοπούλου - Βασιλική Καραγιάννη, Βικτώρια Μαϊφάτοβα, Ευδοκία Χατζηιωάννου.

«Ανασταίνει»... την Σ. Μπέλλου

Το έργο, οι ερμηνείες, η παράσταση αποτελούν «προσκύνημα» στην αλησμόνητη Σωτηρία Μπέλλου. Αναφερόμαστε στο έργο της Σοφίας Αδαμίδου «Σωτηρία με λένε», στο θέατρο «Στοά», στη συγκλονιστική «ανάσταση» της Μπέλλου από τη σπουδαία ηθοποιό Λήδα Πρωτοψάλτη, με εξαιρετική «συμπαίκτρια» στα διαλογικά μέρη του έργου την Εύα Καμινάρη (νοσοκόμα) και σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Κωνσταντόπουλου. Επόμενα ήταν στην επίσημη πρεμιέρα της παράστασης (14/2) τα ενθουσιώδη χειροκροτήματα, τα «μπράβο» στις ερμηνεύτριες και οι έπαινοι όλων των θεατών. Μεταξύ των καλεσμένων, οι οποίοι εξέφρασαν ολόθερμα συγχαρητήρια στους συντελεστές της παράστασης, ήταν η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, οι βουλευτές του Κόμματος Σπύρος Χαλβατζής (μέλος του ΠΓ), Βέρα Νικολαΐδου (μέλος της ΚΕ), Εύα Μελά (πρόεδρος του ΕΕΤΕ) και Λίλα Καφαντάρη, ο Ηλίας Λέγγερης (μέλος της ΚΕ), η Ερη Ρίτσου. Παραβρέθηκαν και αρκετοί καλλιτέχνες. Ανάμεσά τους οι: Αγγελος Αντωνόπουλος, Ελένη Γερασιμίδου, Βέρα Κρούσκα, Αντώνης Καλογιάννης, Ερωφίλη, Καλλιόπη Βέττα, Αναστασία Μουτσάτσου, Κρινιώ Νικολάου, Σπύρος Σαραφιανός, Νίκος Αρβανίτης, Αντώνης Ξένος, Μάντυ Λάμπου κ.ά.


ΝΕΕΣ ΕΚΔΟΣΕΙΣ

-- «Σύγχρονη Εποχή»: Θεόδωρος Δ. Πολιτόπουλος «Ο Ανταίος και οι Ανταίοι (Η Εθνική Αντίσταση ως ιδέα και πράξη)» (μαρτυρία του συγγραφέα, ιδρυτή της Ενωσης Αιτωλοακαρνάνων Λογοτεχνών, Θ. Πολιτόπουλου, για γεγονότα της Εθνικής Αντίστασης, με κεντρικό πρόσωπο τον αγωνιστή του ΕΛΑΣ γνωστό ως «Ανταίο», Ηλία Παπαγεωργίου). Ανθή Γουρουντή «Η σφαγή των νηπίων ονείρων» (ποιητική συλλογή της μουσικού - καθηγήτριας στη Μ. Εκπαίδευση).

-- Παπαδήμας: Τζέραλκ Γουόλτερ «Η καθημερινή ζωή στο Βυζάντιο» (μετάφραση Κ. Παναγιώτου. Ιστορικοκοινωνική μελέτη, με 20 εικόνες και 1 χάρτη, στη σειρά «Λαοί και Πολιτισμοί»).

-- «Αγρα»: Σβεν Ρέγκενερ «Το μπλουζ του Βερολίνου» (μετάφραση Ιωάννα Μεϊτάνη μυθιστόρημα, που διαδραματίζεται την εποχή της ένωσης των δύο Γερμανιών). Ολιβερ Σακς «Ενας ανθρωπολόγος στον Αρη (Επτά παράδοξες ιστορίες)» (μετάφραση Κώστας Πόταγας - Αννυ Σπυράκου. Επτά ιστορίες που δείχνουν ότι οι νευρολογικές παθήσεις δεν είναι οπωσδήποτε αρρώστιες και ότι ανοίγουν καινούριους «κόσμους» στην ανθρώπινη εμπειρία).

-- Καστανιώτης: Ερνεστ Χεμινουγέι «Θάνατος το απομεσήμερο» (μετάφραση Μιχάλης Μακρόπουλος. Το βιβλίο αυτό του κορυφαίου Αμερικανού συγγραφέα, εμπνευσμένο από τη δημοσιογραφική παραμονή του στην Ισπανία, μιλά για το λαό της, τη λογοτεχνία και την τέχνη της, αλλά και για συνταρακτικές ταυρομαχίες). Εκατερίνα Γκραφ «Η γυναίκα που λαχταρούσε να αγαπήσει» (μετάφραση Βούλα Παπασπύρου, μυθιστόρημα). Κωνσταντίνος Ι. Δεσποτόπουλος «Φιλολογικά» (βιβλίο - αναφορά του ακαδημαϊκού, καθηγητή Φιλοσοφίας σε κορυφαίους των Ελληνικών Γραμμάτων: Σολωμό, Παλαμά,, Καζαντζάκη, Σικελιανό κ.ά.). Παντελής Καλιότσος «Οι ονειροπόλοι» (μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στα χρόνια της κατοχής και της Αντίστασης). Ολγα Μοσχοχωρίτου «Μπορείς ν' αλλάξεις μόνο το παρελθόν σου» (μυθιστόρημα βιωμάτων και εξομολογήσεων). Τζον Μπάνβιλ «Σάβανο» (μετάφραση Τόνια Κοβαλένκο, μυθιστόρημα).

-- «Ελληνικά Γράμματα»: «Ο ελληνικός εμφύλιος πόλεμος - Μια αποτίμηση (Πολιτικές, ιδεολογικές, ιστοριογραφικές προεκτάσεις)» (η έκδοση, σε συνεργασία με το «Ιδρυμα Μελετών Χερσονήσου του Αίμου» περιλαμβάνει τις εισηγήσεις του συνεδρίου που διοργάνωσε το ΑΠΘ, το 2006. Επιμέλεια: Ιωάννης Μουρέλης - Ιάκωβος Μιχαηλίδης). Γιώργου Μανιώτη «Η γνώση των νεκρών» (μυθιστόρημα, με παράλληλες ιστορίες για δεκαεφτά ανθρώπους που οδηγούνται στον τάφο, αποκαλύπτοντας ενοχές, μυστικά και τη σύγχρονη κοινωνική πραγματικότητα).

-- «Ροδακιό»: Ιερώνυμος Πολλάτος «Συνεχόμενοι λυγμοί» (συλλογή διηγημάτων).

-- Γκοβόστη: Βασίλης Μαριόλης «Στον αστερισμό του ονείρου» (το τρίτο μυθιστόρημα του βραβευμένου κινηματογραφικού σκηνοθέτη, μυθιστόρημα που αλληγορεί για την τέχνη και τους καλλιτέχνες).

-- «Πολύτροπον»: Γκέραλντ Χάτερ «Βιολογία του φόβου (πώς από το στρες γεννιούνται συναισθήματα)» (μετάφραση Μαριπόλα Κολοκοτσά, νευρολογική μελέτη). Μαίρυ Ντάγκλας «Φυσικά σύμβολα (εξερευνήσεις στην κοσμολογία)» (μετάφραση Κατερίνα Κιτίδη, επιστημονική επιμέλεια Θεόδωρος Παραδέλλης, κοινωνικο-ανθρωπολογική μελέτη).

-- Α. Α. Λιβάνη: Τζόναθαν Λίτελ «Οι ευμενίδες» (μετάφραση Αγγελος Φιλιππάτος. Ιστορικό μυθιστόρημα για το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, με κεντρικό πρόσωπο έναν δρ. της Νομικής, μέλος των SS, εξολοθρευτή αμέτρητων ψυχών και μεταπολεμικά διευθυντή εργοστασίου στη Γαλλία. Το μυθιστόρημα βραβεύτηκε με το «Κονκούρ» 2006). Μιχάλης Σπέγγος «Imperium» (αλληγορικό μυθιστόρημα). Γιώργος Λεονάρδος «Ο τελευταίος Παλαιολόγος» (ιστορικό μυθιστόρημα, με ήρωα τον αυτοκράτορα του Βυζαντίου Κωνσταντίνο Παλαιολόγο και την άλωση της Πόλης). Σοφία Θωμοπούλου «Τελευταία επιθυμία» (ερωτικό μυθιστόρημα που διαδραματίζεται στη Σμύρνη πριν τη μικρασιατική καταστροφή και μετά στην Αθήνα).

-- «Αρχιπέλαγος»: Τόμας Σαζ «Νόμος, ελευθερία και ψυχιατρική (Μια έρευνα του ρόλου των ψυχιατρικών πρακτικών στην κοινωνία)» (μετάφραση Κωνσταντίνος Σπίγγος (μελέτη για την κοινωνική και νομολογική αντιμετώπιση των ψυχοπαθολογικών εγκλημάτων). Νικόλαος Κατειλάμπρος «Σακχαρώδης διαβήτης» (μελέτη για τα αίτια και την αντιμετώπιση αυτής της συνεχώς αυξανόμενης νόσου).

-- «Αλκυών»: Σωτήρης Φωκ. Γλυκοφρύδης «6ος π.Χ. αιώνας (Η αρχή της μετακύλησης των ιδεών σε Ανατολή και Δύση)» (ιστορικο-πολιτισμική μελέτη για τη διακίνηση των ιδεών στον αρχαίο κόσμο). Κώστας Σαλής «Μια ζωή πριν» (μυθιστόρημα).

-- «Ο Πολίτης» (μηνιαία επιθεώρηση, τεύχη 158, 159, 160).

«Σημαδεμένη» πολιτική θεάτρου

Ανοιχτή επιστολή στον υπουργό Πολιτισμού, Μ. Λιάπη, στέλνει ο ηθοποιός και σκηνοθέτης, Γ. Αρμένης, με αφορμή την πρόσφατη συνάντηση του πρώτου με διευθυντές θεάτρων.

Μεταξύ άλλων ο αποστολέας αναρωτιέται «με ποια κριτήρια εισηγήθηκαν στον υπουργό Πολιτισμού τα "Ιστορικά Θέατρα"; Τι το ιδιαίτερο χαρακτηριστικό έχουν, ούτως ώστε να ονομάζονται "Ιστορικά" και να επιχορηγούνται χωρίς να χρειάζεται γνωμοδοτική επιτροπή για το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα; Τι είναι; Τα αιώνια χαϊδεμένα παιδιά της τριακονταετίας; Ποιοι κανονίζουν τα ραντεβού και τις στενές κλειστές συνεντεύξεις. Αγνοώντας πορείες, διαδρομές - ιστορία;». «Ως πότε θα παίζουμε με σημαδεμένα χαρτιά για να κερδίζουν πάντα οι ίδιοι;» σημειώνει ο Γ. Αρμένης.

Τέλος, απευθύνει έκκληση για «ανοιχτή δημοκρατική συνάντηση μ' όλους τους καλλιτέχνες, που έχουν κάτι να καταθέσουν. Οι "παρέες" και τα "ιστορικά σχήματα" πληγώνουν όχι μόνο τους καλλιτέχνες αλλά και την ίδια κεντρική εξουσία».



Ευρωεκλογές Ιούνη 2024
Μνημεία & Μουσεία Αγώνων του Λαού
Ο καθημερινός ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ 1 ευρώ